Työtön on huonompi työntekijä sen takia, koska hän tietää
Hän tietää, että tekipä hän työtä vaikka kuinka paljon "taloon päin" ja ajattelisi aina firmaa ensin pyytettömästi, tällä ei loppupeleissä ole merkitystä, vaan potkut voi tulla ihan hänestä riippumattomista syistä.
Kun hän pääsee uudestaan töihin, hän ajattelee töissä ensisijaisesti itseään ja omaa etuaan. Tämän takia monet työnantajat katsovat että "työtön on huonompi työntekijä".
Kommentit (31)
Kaikkihan tuon tietävät? Todellinen syy on sama kuin esim. pariutumisessa: varatut ihmiset kiehtovat aina enemmän kuin sinkut, koska ihmisen yksinkertaisissa liskoaivoissa parisuhteessa = pakko olla hyvä ja ilman parisuhdetta = pakko olla huono. Samoin kuin työnantajat katsovat hakijoista, että paraikaa töissä = pakko olla hyvä ja ei paraikaa töissä = pakko olla huono
Ja paskat. Työtön on työtön siksi että hän on huono. Turha yrittää selittää mitään muuta.
Työttömät tuskin välittää hevonvittua siitä että joku vammainen jollain vauvapalstalla raivojankuttaa ap vois mennä niiden ryyppypaikalle jankuttamaan sanomaansa niin voisi ainakin jotain tapahtua :D
"Firma" on usein aika monesta ihmisestä koostuva juttu. Siellä on monta väliporrasta. Usein se irtisanomispäätös tehdään sen verran korkealla että siellä irtisanottavaa ei tunneta lainkaan. Väliportaissa ehkä tiedetään että ei kannata irtisanoa häntä, koska hän on hyvä. Muutenkin ne isot päätökset tehdään usein siellä missä kaikki on abstraktia eikä ole kosketusta oikeaan työhön. Se luottamus ja tunneside voi silti muodostua kollegoihin muihin ihmisiin, joiden kanssa tekee työtä päivittäin.
Jos noin on, niin sittenhän työnantajat tietoisesti vedättävät omia työntekijöitään oma hyöty mielessä? Heillä on varmaan kaikki konstit käytössä, "meidän firma" jne.
Työtön on paskaa, eikä ansaitse kuulua tähän yhteiskuntaan muiden rahoilla loisimaan.
Nimenomaan hyvä työntekijä halutaan ulos ettei vaan tekis hyvää tulosta ja mainetta yritykselle. Yritysten halutaankin kyykkäävän tai romahtavan kokonaan.
Se, että ei vuosikausiin saa töitä, johtuu kyllä ihan henkilön omista ratkaisuista ja valinnoista.
Itse tein nuorena määräaikaista pätkätyötä ja työnantaja teetti ihan hulluna ylitöitä ilmaiseksi. Aina oli palaveria iltasella, iltatilaisuutta ym. Ei se auttanut yhtään. Kun vakityöntekijä tuli takaisin taloon, niin minä sain lähteä.
Silloin päätin, että työ ei ikinä tule olemaan elässäni merkittävällä sijalla. Teen työni hyvin, nostan palkan, mutta mitään ylimääräistä en tee enkä veny. Työajalla olen ahkera, mutta vapaa-aikanani en töitä tee. Työnantajalle työntekijä on koneiston osa, jonka voi helposti vaihtaa, eikä häntä kiinnosta yhtään teenkö työt eriomaisesti vai ihan vain perushyvin. Siksi teen työt perushyvin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön on paskaa, eikä ansaitse kuulua tähän yhteiskuntaan muiden rahoilla loisimaan.
Kelan päätöksessä on pelkkä Kelan logo , ei nimeäsi Saan siis täysin omaa Kela palkkaa !
Vierailija kirjoitti:
Itse tein nuorena määräaikaista pätkätyötä ja työnantaja teetti ihan hulluna ylitöitä ilmaiseksi. Aina oli palaveria iltasella, iltatilaisuutta ym. Ei se auttanut yhtään. Kun vakityöntekijä tuli takaisin taloon, niin minä sain lähteä.
Silloin päätin, että työ ei ikinä tule olemaan elässäni merkittävällä sijalla. Teen työni hyvin, nostan palkan, mutta mitään ylimääräistä en tee enkä veny. Työajalla olen ahkera, mutta vapaa-aikanani en töitä tee. Työnantajalle työntekijä on koneiston osa, jonka voi helposti vaihtaa, eikä häntä kiinnosta yhtään teenkö työt eriomaisesti vai ihan vain perushyvin. Siksi teen työt perushyvin.
Olet erkaanutunut työelämän todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat. Työtön on työtön siksi että hän on huono. Turha yrittää selittää mitään muuta.
Syö pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jos työt tekee liian hyvin, saa vain työkavereiden vihat niskaan, kun pomo odottaa, että kaikkien pitäisi jäädä ylitöihin samalla tavoin kuin Pertti jää.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Kastemato tuli vinkumaan palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet erkaanutunut työelämän todellisuudesta.
Ei, kun minä nimenomaan tiedän, millaista työelämä todellisuudessa on. Ennenhän työntekijöitä arvostettiin. Isot yritykset huolehtivat työntekijöistään ja heidän perheistään. Nykyisin firmat tekevät vain tulosta omistajilleen ja julkinen puoli tuottaa palvelut mahdollisimman halvalla. Nykyään todellisuus on se, että pomo ei välitä hevonpersettä työntekijöistään. Ihmisen täytyy olla typerä jos hän rakentaa elämänsä ja identiteettinsä ainoastaan työn varaan.
Vierailija kirjoitti:
Odotappa vaan kun osuu omalle kohdalle. 25v yhtäjaksoinen työura. Ei edes päivän katkeamaa. Ei sairaslomia eikä pitkiä poissaoloa. Työni loppumisesta ilmoitettiin vasta. Olen vielä alle 50v.
Miten niin tietää? Ei mulla ainakaan ole kokemusta potkujen saamisesta vaikka työtön olenkin. Mun päättyneet työsuhteet on olleet joko määräaikaisia tai sitten olen itse irtisanoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh.
Itse työttömänä tarjoan vuokra-asunnon jollekin köyhälle helsinkiläiselle. Voin toki palauttaa sen takaisin huonekaluvarastoksi, jos haluan.
Vaikea löytää sopivaa puoluetta kun Koloomuskin on asuntovelkaisten puolue. Mikä meidän asuntolainaansa jo maksamisen nelikymppisten puolue on?
Pitkäaikais työtön ei välttämättä osaa tehdä yhtään mitään mikä edes työllistäisi. Monessa ammatissa oppii töissä enempi mitä koulussa. Ihminen jopa unohtaa paljon mitä ne on opiskelleet jos eivät uusi asioita tai harjoittele joita opiskelleet. Töissä käyvänä tullaan vasta ammattilaiseksi. Ei koulusta päästyä.
Työttömänä pidempään olleen identiteetti ei enää ole työ, vaikka hän pääsisi töihin. Työtön tietää, ettei työn varaan kannata omaa itseään rakentaa, koska se on hyvin pettävä pohja.