Mitä ennenvanhaan syötiin sen sijaan kun olisi noudettu pizzaa tai kebabbia
Niitähän ei ole ollut kuin vasta parikymmentä vuotta.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyttipannua
Oliko kaikilla aina eilisiä perunoita ja makkaraa jääkaapissa?
No varmaan aika monella. Ei ollut mitenkään epätavallista keittää pottuja niin paljon, että seuraavana päivänä niistä tehtiin ruokaa. Tai vaikka samana iltana just paistettuja perunoita.
Kyllä mä nykyäänkin vähintään kilon perunoita kerralla keitän, yksin kun syö niin vähintään seuraavalle päivälle riittää, ehkä parillekin seuraavalle. Nykytutkimuksien mukaan ne yön yli jääkaapissa olleet perunat on terveellisiäkin, jotain resistenssiä tärkkelystä muodostuu siinä mikä on suolistolle hyväksi, jos ei muuhun keksi niitä käyttää niin munakkaassa menee hyvin alas tai jomkinlainen versio pyttipannusta
Vierailija kirjoitti:
Juustovoileipiä. Välillä juustovoileipiä kaakaon kanssa. Sitten joskus juustovoileipiä lauantaimakkaran kanssa. Sitten taas juustovoileipiä.
Tai semmonen kauhea punanen pötkö lauantaimakkaraa jääkaapista, josta tehtiin sitten erilaisia ruokia ja leivänpäällisenä. Pannulla paistetut kupit 😄
Kyllä pizzerioita on ollut jo 1970-luvulla. Ja ennen sitä nakkikioskeja. Makkaraa, nakkeja, lihapiirakoita ja makkaraperunoita myytiin noissa. Samoin on muuten ollut hampurilaisravintoloita. Nämä ketjupaukat tulivat tänne maalle tosin vasta 1990-luvulla.
Fraied muiks with pottumuush.
Beikkon with talccuna.
Knaiffed turnipsis.
Pinecrumb bread with buttercupcoffee.
Tehtiin itse pizzaa kotona, tai lämpimiä voileipiä, tai nakkeja ja ranskalaisia uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimiä leipiä, hodareita, uunissa kylkeä ja wieninleike ranskalaisilla. Milkshake tehtiin itse, maitoa ja jäätelöä ja vaniljasokeria tms ja oli sairaan hyvää. Koska jäätelö oli vielä kunnon jäätelöä.
Tai jäätelöä, maitoa ja banaani, loraus siirappia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyttipannua
Oliko kaikilla aina eilisiä perunoita ja makkaraa jääkaapissa?
No varmaan aika monella. Ei ollut mitenkään epätavallista keittää pottuja niin paljon, että seuraavana päivänä niistä tehtiin ruokaa. Tai vaikka samana iltana just paistettuja perunoita.
Kyllä mä nykyäänkin vähintään kilon perunoita kerralla keitän, yksin kun syö niin vähintään seuraavalle päivälle riittää, ehkä parillekin seuraavalle. Nykytutkimuksien mukaan ne yön yli jääkaapissa olleet perunat on terveellisiäkin, jotain resistenssiä tärkkelystä muodostuu siinä mikä on suolistolle hyväksi, jos ei muuhun keksi niitä käyttää niin munakkaassa menee hyvin alas tai jomkinlainen versio pyttipannusta
Keitän usein muutaman potun ylimääräistä. Seuraavana päivänä voi tehdä vaikka paistettuja pottuja lisukkeeksi tai talonpojan munakkaan. Tänään tein jauhelihakeittoa, vitsi miten hyvää pitkästä aikaa!
Itsetehdyt pitsat olivat meillä aina semmosia piirakkaa muistuttavia, kun täytteitä oli niin paljon. Jonkun piti raastaa myös kilon edamista ainakin puolet siihen päälle raasteeksi 🙄😄
No, ihan hyvää oli ja maittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustovoileipiä. Välillä juustovoileipiä kaakaon kanssa. Sitten joskus juustovoileipiä lauantaimakkaran kanssa. Sitten taas juustovoileipiä.
Tai semmonen kauhea punanen pötkö lauantaimakkaraa jääkaapista, josta tehtiin sitten erilaisia ruokia ja leivänpäällisenä. Pannulla paistetut kupit 😄
Olinkin unohtanut launtaimakkaran siivuista tehdyt pannulla paistetut kupit. Ne sitten leivän päälle, voissa paistettuna ja rasvaa valuvina.
Mitähän nykynuori sanoisi, jos pistäisi nenän eteen...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pizzerioita on ollut jo 1970-luvulla. Ja ennen sitä nakkikioskeja. Makkaraa, nakkeja, lihapiirakoita ja makkaraperunoita myytiin noissa. Samoin on muuten ollut hampurilaisravintoloita. Nämä ketjupaukat tulivat tänne maalle tosin vasta 1990-luvulla.
Kebabmestat taisi tulla siinä 80-luvun puolella ja 90-luvun alusta alkoi yleistymään, turkkilaisia tuli tekemään bisnestä jo ennen varsinaista maahanmuuttobuumia, varmaan pizzerioita ilman kebabbia sitten silloin 70-luvulla
Makkarabowleja ja Meatsaucea sekä Boiled potatoes.
Illalla kioskilta Meat pie kahdella nakilla.
Vierailija kirjoitti:
Makkarabowleja ja Meatsaucea sekä Boiled potatoes.
Illalla kioskilta Meat pie kahdella nakilla.
Kun minä olin nuori 80-luvulla niin puhuttiin vielä suomea
Ensimmäisen kerran söin pizzaa pizzeriassa 1983. Kotiruokaahan sitä tehtiin. Nakkikioski tuli kylälle jidkus 1975. Sitä ennen ei ollut mitään mitä hakea noutoruokaa meidän kirkonkylällä. Työläiset pitivät joko eväitä tai kävivät kotona ruokatunnilla.
Meillä syötiin karjalanpiirakoita, munakkaita, välillä paistettiin lättyjä. Saunapäivinä sai talvella kiuasmakkaraa, kesällä usein savustettiin kalaa tai grillattiin makkaraa. Niin ja pannukakkua oli tarjolla aina silloin tällöin.
Launtaina saunan jälkeen saattoi olla lämppäreitä eli lämpimiä voileipiä, joskus kiukaan päällä kypsenttyä lenkkimakkaraa ja kyllä meidän äiti saattoi jo 1970-luvulla tehdä jauheliha- tai kinkkupizzaakin. Pikaruokia ei harrastettu paitsi jos itsellä oli muutama lantti saatoin ostaa nakkikioskilta muutaman höyrynakin. Olin 1970-luvun lopulla jo 20 v. ja ravintolaillan jälkeen melkein kaikki menivät aina grillille ja minä ostin sieltä ananashampurilaisen.
Kysyjä tarkoitti varmaankin, että millä ylipäätään herkuteltiin ennen nykyisiä noutoruokia. Lämpimiä voileipä, juustoa ja makkaraa.
Jälkiruuaksi laitettiin keppi muurahaispesään, annettiin jonkin aikaa olla siellä ja nuoltiin imeskeltiin muurahaisten eritteitä siitä kepistä, melkein kuin tikkaria imeskelisi.
Lapsena veriletut ja puolukkahillo 😛
Nyt pelkkä ajatuskin 🤢