Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetuhoiset ajatukset -mistä ihmeestä ne tulee?

Vierailija
12.09.2026 |

Olen nuori aikuinen, ja oireillut psyykkisesti koko nuoruuteni. 

12-13 -vuotiaasta asti olen kärsinyt todella voimakkaista itsetuhoisista ajatuksista. En uskonut eläväni täysi-ikäiseksi, ja teininä yritin riistää itseltäni hengen kaksi kertaa. Vanhemmalla iällä ajatukset ovat vähitellen helpottaneet ja olen jopa ajoittain nähnyt itselläni tulevaisuude. Mutta kuitenkin ne ajatukset palaavat aina takaisin ennemmin tai myöhemmin. Nyt on taas sellainen jakso. Alan uskoa, että ajatukset eivät lopu ennen kuin toteutan ne. Ja että minun on tarkoitus kuolla. 

Vaikka itsetuhoiset ajatukset eivät koko ajan ole pinnalla, jonkinlaista oireilua on ollut kokoajan. Päihdeongelmaa, syömishäiriötä, voimakkaita ahdistusoireita. 

Olen ihan ymmälläni, että mistä ihmeestä tämä kaikki kumpuaa. Nyt kun on taas ajanjakso, kun itsetujoiset ajatukset ovat voimakkaita, en saa niiden syntyperästä mitenkään kiinni. Ajatukset ovat taas edenneet suunnitelmaan, ja nyt alkaa tosissaan taas pelottaa, että pystynkö pitämään itseni turvassa. En osaa nimetä asioita jotka ahdistavat, vaan itsetuhoiset ajatukset pyörivät mielessäni 247, ja tuntuu että ne itsessään ahdistavat. 

Olen jonossa terapiaan ja mulla on mielialalääkitys. Onko täällä ketään, joka olisi päässyt tällaisista ajatuskierteistä kokonaan eroon? 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kumpuavat sietämättömästä elämästä. Ehkä vielä ennen kuolemaa ehtivät hävitä, jos onnistun tekemään elämästäni siedettävää.

Vierailija
2/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaisuus aiheuttaa monesti kuvailemaasi itseinhoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lääkkeet ovat ainakin 50-prosenttisesti vastuussa ongelmistasi. Ja anna mä arvaan, olet vetänyt mielialalääkkeitä teinistä asti.

Vierailija
4/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliollakin on merkitystä. Syömästäsi ruuasta riippuu, millainen bakteerikanta sinulla on suolistossa. Eri bakteerikannat tuottavat erilaisia oireita. Tämä on todettu ulosteensiirroissa, joissa luovuttajalla on ollut taipumusta masennukseen ja itsetuhoisuuteen. Kohta vastaanottajalla oli sama bakteerikanta ja samat oireet. Kakka juttu, mutta tosi.

Vierailija
6/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ne pakkoajatuksia eli ocd tyyppisiä vai mikä on syy miksi et haluaisi elää?

Vierailija
7/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliollakin on merkitystä. Syömästäsi ruuasta riippuu, millainen bakteerikanta sinulla on suolistossa. Eri bakteerikannat tuottavat erilaisia oireita. Tämä on todettu ulosteensiirroissa, joissa luovuttajalla on ollut taipumusta masennukseen ja itsetuhoisuuteen. Kohta vastaanottajalla oli sama bakteerikanta ja samat oireet. Kakka juttu, mutta tosi.

Tämäkin on totta. Kannattaa lopettaa kaikki sokeri alkuun.

Vierailija
8/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kumpuavat toivottomuuden tunteesta, jota henkilö kokee tavoitellessaan elämänkulkuunsa sellaista lopputulosta, jota ei sillä hetkellä voi saavuttaa.

Vierailija
9/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilaripitoinen ruokavalio, vaikeat elinolosuhteet (ongelmat kotona), jatkuva stressi/ varuillaanolo/ahdistuneisuus, ylikuormittuneisuus....vinksauttavat hermoston jatkuvasti virittyneeseen tilaan, mikä oireilee sitten eri tavoin, esim. kuvaamallasi tavalla. Aivan ensimmäiseksi kannattaa alkaa harjoittelemaan syvähengitystä, mikä tasoittaa olotilaa ja ajatuksia. Saatat huomata hengittäneesi vuosikausia vajavaisesti ja syvään hengittäminen tuntuu ihmeelliseltä. Eli nenän kautta sisään niin, että vatsa pyöristyy ja hitaasti suun kautta ulos.
Lisäksi kannattaa yrittää siirtää keskittymistä päässä jatkuvasti pyörivästä ajatusrumbasta siihen, miltä kehossasi mikäkin tuntuu. Kun ajatukset siirtyvät ajatuksista enemmän kehon tuntemuksiin, niin pikkuhiljaa saattaa tuo kuvailemasi ahdistus jne. oireilukin rauhoittua.

Vierailija
10/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Matala verensokeri tai muu fysiologinen tekijä. Huolehdi itsestäsi rutiininomaisesti

2. Kirous, manaus tai viha lähipiiristä. Oletko suututtanut jonkun tai kuuluuko perheeseesi joku, joka ajattelee sinusta negatiivisesti ja panettelee sinua selän takana. Jos kyllä, sinulle tuli varmasti tyyppi heti mieleen tätä lukiessasi. Jos kyse tästä, voit ihan suoraan alkaa puhuttelemaan kyseistä henkilöä pääsi sisällä, kun tuollaisia ajatuksia ilmenee. Äänelle päässä voi vastata ja kehottaa vaikka itse hyppäämään sillalta ja tiedottaa, miten oma elämä on hyvää ja rakastaa sitä sekä itseään

3. Muu henki tai demoni. Rukous auttaa ja huomion systemaattinen kääntäminen kohti hyvää ja kaunista. Oli se sitten jumala tai jokin muu asia

Yleensä neuvotaan, että tällaisia pahoja ajatuksia vastaan pitää taistella, mutta on huomattava että jos ei ajattele mitään, ne yleensä aina palaavat. On siis systemaattisesti ajettava niitä alas ja täytettävä tyhjää tilaa kaikella hyvällä ja muulla sitä mukaa, kun tilaa tulee. Voit ihan myös kumota näitä ajatuksia, kun tunnistat ne. Kun joku päässäsi sanoo sinusta jotakin negatiivista, tunnista se, ja sano välittömästi päin vastainen takaisin vaikka kolme kertaa

Tämä ei ole mitään magiaa tai rakettitiedettä, vaan treenaat mieltäsi samalla tavalla kuin treenaisit hauistasi. Otat ajatukset hallintaasi ja pakotat ne tiettyyn muotoon, joka on sinulle edullinen

Vierailija
11/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaisuus aiheuttaa monesti kuvailemaasi itseinhoa

No miksi sinä sitten teit sen? Eipä sillä väliä. Laitetaan kaappitapaus paperille. Vähän tappia alueelle varoiksi. =)

Vierailija
12/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on totta. Kannattaa lopettaa kaikki sokeri alkuun.

Sokerista ja hiilihydraateista muodostuu serotoniinia joka on nimenomaan yksi mielihyvän ja ilon tärkeimpiä lähteitä. Keho syntetisoi sokeria lihasta ja muista ravinteista, jos sitä ei laiteta kehoon sellaisenaan. Täysin järjetön tämä ajatus siis, että sokerit ja hiilarit pitäisi lopettaa

Vierailija
13/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanasta.

Vierailija
14/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa neuvotaan nauttimaan tuoretta natuviiniä, joka muuttaa suoliston bakteerikantaa. Probiootteja on myös esim. hapankaalissa ja kombuchassa. Maitopohjaisia en suosittele, sillä maito ei ole ihmisruokaa ja aiheuttaa merkittävää elimistön heikkoutta pitkässä juoksussa. Maitopohjaiset probiootit toimivat muutenkin vain maitovalmisteiden kanssa, joten niitä on ihan turha syödä, jos ei käytä maitotuotteita

Vierailija
15/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen puolestasi

Vierailija
16/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kuulostaa tosi rankalta. Olen itse kohta 40 ja myös kärsinyt nuoresta asti ahdistuksesta ja ajoittain itsetuhoisuudesta. Omat neuvoni on että hakeudu psykoterapiaan, pyri saamaan hyvin toimiva lääkitys, ja tietenkin pyri tekemään elämästäsi mahdollisimman hyvää. Liikunta, terveellinen ruoka ja säännölliset elämäntavat sekä alkoholin välttäminen auttavat. Lastensaanti auttaa valtavasti: lapset tarvitsevat minua, joten en missään nimessä voi satuttaa itseäni vaikka tuntuisi miltä. Itselläni kuukautiskierto vaikuttaa mielialaan erittäin voimakkaasti ja jo tämän huomaaminen on auttanut paljon. Loppukierrosta pyrin vain selviämään päivästä toiseen, ja tiedän että kierron päivänä 2 aurinko alkaa taas pilkottaa pilvien raosta. Kaikkea hyvää elämääsi, et ole yksin!

Vierailija
17/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Voi johtua traumoista, tai diagnosoimattomasta ADHD tai autismista, tai sitten jostakin muusta... Tsemppiä <3

Vierailija
18/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla jokin elimistön tulehdustila, imeytymishäiriö, autoimmuunisairaus taustalla... Sytokiinit aiheuttavat pahaa oloa ja masennusta.

Terveys ja vatsa kuntoon!

Vierailija
19/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen puolestasi

Kristus on tosiaan hyvä kaveri tuoda pään sisälle silloin, jos intrusiiviset ja vahingolliset ajatukset meinaavat ottaa valtaa

Vierailija
20/39 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa vielä. Kysyit mistä itsetuhoiset ajatukset tulevat. Uskon että ainakin omalla kohdallani ne ovat opittuja, vähän kuin pakkoajatuksia. Kun ahdistus nousee tarpeeksi suureksi, jokin kynnys mielessä ylittyy ja ilmoittaa: olen niin paska että minua ei pitäisi olla. Ja kun se ilmoitus tulee, sitä on vaikea saada vaikenemaan. Mutta yritän suhtautua siihen vain ilmoituksena, johon ei ole syytä reagoida. Siinähän hälyyttelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän