Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin hakea työkyvyttömyyseläkettä masennuksesta?

Vierailija
10.09.2026 |

Onko väärin kokeilla hakea työkyvyttömyyseläkettä vain taloudellisista syistä masennusdiagnoosiin vedoten? Jos sisimmässään tietää että jollain tukijärjestelyillä pystyisi ehkä johonkin työhön mutta työllistyminen olisi vaikeaa ja eläke olisi varma tulo.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeen ja hakemus meni ekalla kerralla läpi.

Toivottovasti kuolet pian. Olet loinen.

Lopeta tuo lapsellinen pelleily

-eri

Vierailija
22/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työpaikka aiheuttaa masennusta? Helpommalla saat eläkepapaerit kun hyppäät junan alle tai vedä itsesi hírteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön tuttu feikkasi psykoosin ja sai eläkkeen.

Miten?

Hän riisui itsensä alasti päivystyksessä ja hieroi ulostetta kehoonsa ja huusi kuin apina, tämä riitti pakkohoitoon ja psykoosi diagnoosiin.

Satua. 

Vierailija
24/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee korkeintaan silloin, kun kaikki muu on jo kokeiltu;: kaikki lääkkeet ja hoitokeinot ja olet ollut usemman kerran osastolla. Vakavakaan masennus ei itsessään ole syy tai pääsy eläkkeelle. 

Vierailija
25/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeen ja hakemus meni ekalla kerralla läpi.

Eli olet vakavasti masentunut. Miten pitkäksi aikaa sait tuon eläkkeen ja mitä hoitoja joudut ottamaan? Oletan, että lääkkeet menevät ainakin.

Vierailija
26/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet vakavasti masentunut. Miten pitkäksi aikaa sait tuon eläkkeen ja mitä hoitoja joudut ottamaan? Oletan, että lääkkeet menevät ainakin.

Vuosi sairaslomalla ja 6 vuotta kuntoutustuella. Sitten ekalla hakemuksella pysyvä eläke.

Vierailija
27/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuiäksi. Ei hoitoja enkä lääkitystä käytä enkä edes apteekista hae.

Vierailija
28/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sairaslomalla ja 6 vuotta kuntoutustuella. Sitten ekalla hakemuksella pysyvä eläke.

Eri lääkekomboja ja sitten yhteensä 7 vuoden aikana n. puolivuotta yhteensä psykiatrisella osastolla. Eläkkeellä ollut muutama osasto käynti esim. 5 viikkoa vuoden alussa.

Vierailija
29/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haen ja melko varmasti saankin. Tosin on myös fyysisiä sairauksia. Masennus kuitenkin oleellinen peruste.

Vierailija
30/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rajalla keskivaikea ja vakava, mennyt jo yli 12 vuotta sairaana, ja olin kuntoutustuella, mutta katsottiin, että olin parempi, ja tipuin siltä pois, otin hoitoja ja söin lääkkeitä, edelleen syön. Takaisin eläkkeille en pääse, vaikka vakavaksi mennyt taas, mietin kuolemaakin koko ajan, myös, miten lopetan päiväni, jos asiat eivät tästä muutu. Tasan ei mene onnen lahjat, olen itse ilmeisesti liian vanha, että haluaisivat minua laittaa edes määräaikaiselle eläkkeelle uudelleen, ja työelämässä olin 30 vuotta ennen masennusta, sitten monen läheisen kuoleman johdosta ja itse sairastuessani muutenkin masennuin. Nyt sitten työkyvytön työnhakija. Tosin eläkkeellä tulot olisivat isommat, ja ehkä sekin on syy, etten sille pääse edes määräaikaisesti.

Vierailija
31/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee korkeintaan silloin, kun kaikki muu on jo kokeiltu;: kaikki lääkkeet ja hoitokeinot ja olet ollut usemman kerran osastolla. Vakavakaan masennus ei itsessään ole syy tai pääsy eläkkeelle. 

Ei vaadi osastojaksoja. Ei tarvii käydä jokaista lääkettä läpi.

Vierailija
32/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit toki hakea, mutta pelkällä masennuksella et tule sitä saamaan.

Se on nykyisin yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeeseen.  

Miksi pitää kommentoida jos et tiedä asiasta mitään? 

Vierailija
33/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööööööh

Vierailija
34/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön tuttu feikkasi psykoosin ja sai eläkkeen.

Miten?

Hän riisui itsensä alasti päivystyksessä ja hieroi ulostetta kehoonsa ja huusi kuin apina, tämä riitti pakkohoitoon ja psykoosi diagnoosiin.

No nykyään laitetaan vaatteet päälle väkisin ja poliisit hakee putkaan. Noita pelleilijöitä ei katota hyvällä päivystyksessä. 

Vierailija
35/35 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla 100% invalidi että saa 100% tk eläkkeen. Riittää että työkyky on alle 40% normaalista. Minä laitoin hakemukseen rehellisesti että kykenen tekemään 5-10h etänä viikossa jos saan aina silloin tällöin levätä viikon tarvittaessa ja jos voin tehdä tunnit hyvinä päivinä, eli joustavasti. Pysyvä eläke pätkähti. Oletan että syynä se, että tuollaisia töitä ei ole ja vaikka olisikin (ei ole) niin niillä ei voi tienata tarpeeksi että tulisi toimeen. Silloin on lain tarkoittamalla tavalla työkyvytön.