Miksi nykyään jos harrastat juoksua pitää olla niin monia kenkiä?
Esim, kisaan, vauhtitreeneikin, pk lenkkeihin, palauttaviin, polulle, yms.
Kommentit (24)
Harrastan, mutta yhdet kengät riittää. Varmaan joku mainosmies on myynyt sinulle väärän ajatuksen? Tai sitten joku kaverisi, joka ei edusta kaikkia juoksunharrastajien populaatiota.
Vierailija kirjoitti:
On myös paljas jalka juoksua johon ei kenkiä tarvita.
Unohdit vastata otsikon kysymykseen.
No mulla on kahdet, pk-tossut ja niin sanotut vauhtikengät. On jotenkin parempi että vauhteihin tulee sitä kautta vaihtelua eikä kaikki lenkit ole saman vauhtista junnaamista.
Yhdet riittää. Kävelyyn ja juoksuihin.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on kahdet, pk-tossut ja niin sanotut vauhtikengät. On jotenkin parempi että vauhteihin tulee sitä kautta vaihtelua eikä kaikki lenkit ole saman vauhtista junnaamista.
Mä luulin, että se vauhti tulee jalan lihaksista, eikä tossuista.
Jos päätyy markkinoinnin uhriksi sinulle myydään koko kenkävarasto. Oikeasti tarvitset vain parin hyviä juoksukenkiä, joita uusit tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nike vomeroilla tee mieli juosta samaa tahtia kuin nike vaporflyilla.
Miksi veetit eivät nykyään osaa kirjoittaa äidinkieltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään. Moni juoksee kengillä puolet kovempaa kuin pääsisi lihaksilla. Kuinka luonnollista tuo on keholle on asia erikseen.
Mulla on yhdet kesätossut, toiset vedenpitävät ja kolmannet nastapohjaiset. Käytän kävelyyn ja juoksuun.
Sulla pitäis olla muutama kenkäpari käytettäväksi vuorotellen, juoksit tai et, koska se pidentää kenkien käyttöikää ja jalkojenkin hyvinvointia. Kenkien pitää päästä kuivumaan ja tuulettumaan hyvin käytön jälkeen, muuten niissä (ja jaloissa) alkaa muhia kaikenlaista ikävää.
Hiki syövyttää. Se sisältää virtsahappoa ja suolaa, jotka on pahaksi kengille. Jalkasieni viihtyy tuollaisissa olosuhteissa.
Lenkkikengissä on irrotettava pohjallinen, joka pitäisi ottaa käytön jälkeen pois ja välillä pestä.
Eli teoriassa jos kipaiset noin joka toinen päivä, voit pärjätä yksillä kengillä, kunhan huolehdit niiden puhtaudesta.
Lenkkareissa heikkenevät vaimennusominaisuudet aika nopeasti. Jos juoksee säännöllisesti esim. 100 km viikossa, kengät kannattaa vaihtaa parin kk välein. Jos on useammat kengät ja vaihtelee niitä välillä, silloin ominaisuudet säilyvät pidempään. Lisäksi aktiivijuoksijalle on hyötyä siitä, että erilaisille alustoille (maasto, asfaltti) sekä erilaiseen käyttöön (pk-lenkki /kisa, lyhyt/ pitkä) on eri kengät. Tähän lisäksi vielä ainakin yhdet vesitiiviisti sadekelille ja yhdet nastoilla. Tästä kertyy äkkiä aika monta paria.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkareissa heikkenevät vaimennusominaisuudet aika nopeasti. Jos juoksee säännöllisesti esim. 100 km viikossa, kengät kannattaa vaihtaa parin kk välein. Jos on useammat kengät ja vaihtelee niitä välillä, silloin ominaisuudet säilyvät pidempään. Lisäksi aktiivijuoksijalle on hyötyä siitä, että erilaisille alustoille (maasto, asfaltti) sekä erilaiseen käyttöön (pk-lenkki /kisa, lyhyt/ pitkä) on eri kengät. Tähän lisäksi vielä ainakin yhdet vesitiiviisti sadekelille ja yhdet nastoilla. Tästä kertyy äkkiä aika monta paria.
100km+ juoksee vain kilpajuoksijat, ei muut tarvitse kuin 1 parin.
Minulla Asics Gel Contend 9 käy kaikkeen paitsi polkujuoksuun.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitää vai? Ei pidä.
Ei niin. Yksikin riittää.
Taavetti toisella koivella loikki kun puujalka polvesta katkesi poikki. Hilma se nurkassa itki ja voihki, mut Taavetti ei ollut moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Asics Gel Contend 9 käy kaikkeen paitsi polkujuoksuun.
Mihin tuota yhtä tarvitset, vai hävisikö pari?
Luulisi kyllä nyt riittävän kun neljä täyttä paria.
Miulla adidas adizro pro 4 kun vedän kisoissa, perus lönkyttelyyn sitten hokan cliftonit. Noissa adduissa tuntuu kuin olisi jotkut vieterit pohjissa jotka tuo lisää nopeutta kun askeltaa, kympin enkkakin tuli noilla 32 minuuttia tasan.
Koska en voi vesi juoksussa pitää samoja kun muuten karkuun juostessa.
On myös paljas jalka juoksua johon ei kenkiä tarvita.