Mitä mieltä tän iltaisesta 4-D dokumentista?
oisin kysellyt teijän mietteitä tän illan 4-d dokumentista -ikuisesti imettäjä, siinä siis käsitellään pitkään imettäneitä, siis liian pitkään, mainoksessa naytettiin jopa kun n.10 vuotias makas äidin jalkojen päällä ja imi tissiä... tulkaa kertomaan kommentteja tänne kun ootte kattoneet kyseisen ohjelman...minun mielipide on että alkaa olla jo hieman sairasta, eihän tollasess anneta lapsen napanuoran katketa ollenkaan... ja entäs jos äiti imettäs 10 vuótiasta poikaa, eikö se menis jo hieman enemmänkin oudoksi kun tytön imettäminen, joka siis sekin mielestäni on aika outoa.
tän viestin tarkoitus on nostaa keskustelua ja jokaisella oikeus mielipiteeseen, ei tarvitse kinastella mitä mieltä kukin on...=)
Kommentit (45)
...todella syvältä. Hakemalla haetaan maailmalta joku erikoisuus, jota sitten ihmetellään suureen ääneen. Ei mitään tekemistä tavallisen ihmisen elämän kiemuroiden kanssa, ei liippaa läheltäkään. Vaihda kanavaa!
Täytyy kyllä sanoa etten ole eläissäni kuullut kenekään puhuvan imetyksestä noin kauniisti :)
Ihanaa! Hyvää kesää teille :)
täällä kun niin kovasti ollaan keskusteltu ja vertailtu ihmistä muihin luontokappaleisiin niin piti vielä lisätä, että kyllä muissakin lajeissa poikanen vieroitetaan tissiltä. Esimerkiksi (näin kissaihmisenä) meidän kissa on pentunsa vieroittanut tissiltä parin kuukauden ikäisenä. Kyllä se poikanen olisi imenyt pidempäänkin jos emo olisi antanut. Joten ei me ainoita olla..
Kiitos sekä Teena että Tenmonthmama hyvistä näkökulmistanne!
Itse katselin pätkissä tuota dokumenttia, meinasin kokonaan jättää välistä, kun on tuota parempaakin tekemistä, kun tirkistellä ja ihmetellä muiden imetyksiä ; ) ja täällä kotona on itse tullut sitä imetystä kyllästymiseenkin asti tehtyä ; ).
Pitäisin dokumenttia keskinkertaisena. Veikkaisin, että enemmistö taaperoa, tai suurempaa lasta imettävistä ihmisistä ovat tuollaisia tavallisia järkeviä naisihmisiä sen 24v:n äidin tyyliin, joka myös kävi opastamassa tuoreita äitejäkin imetyksessä. Ainakin hänessä tunnistin vähän itseäni ja erästä toista läheistä äitiä, joka on pitkään imettänyt.
En tiedä johtuiko ldokumentin leikkauksesta, huonosti valituista haastateltavista, vai dokumentin tekijöiden omista tarkoitusperistä, mutta kieltämättä siitä sain itsekin sellaisen kuvan, että enemmistö siinä esitetyistä äideistä olivat lähimmäisyysriippuvaisia/imetyspakkomielteisiä tms. Niin itselläni kuin miehelläni loksahti kyllä suu auki ja hurttihuumori oli koetuksella erityisesti tuon adoptioäidin imetystouhujen kanssa, kuten myös perheen, jossa isikin oli menossa samaan jonoon lapsiensa kanssa.
Luonnonmukaisuudesta sen verran, että muistaakseni lähisukulaisemme imettävät jotenkin näin: simpanssi 3-7v. , oranki 5-10v... ja asiantuntijoiden arvioiden sekä ihan luonnonkansojen (ja vähemmänkin luonnon kansojen; )) keskuudessa faktojen pohjalta kerättyjen tietojen perusteella, ihmisten luonnollinen imetysaika olisi siinä simpanssin imetysajan mittaa, tai himpun verran pidempi.
Meidän lapset ovat näitä hyperallergisia, joita on yksinkertaisesti pakko imettää pitkään ja paljon. Eli esikoisen täysimetys 9kk, neljä vuotta olen häntä nyt imettänyt, juuri alkuvuodesta hän oli lopettamassa, mutta taudin iskettyä mentiin takapakkia, mutta nyt onneksi ollaan lopettelemassa : ). Ja sitten tämä kuopus 7kk täysimetystä ja sitten tähän asti (nyt 10kk) epätoivoista yritystä syödä edes muutama lusikallinen päivässä kiinteitä saaden hänet niillä vain sairaaksi..
Itse olen valmis/olen ollut valmis lopettamaan imetykset just tasan silloin kuin lapsille se passaa. En koe mitään suurta nautintoa (päinvastoin - saati etenkin raskaana ollessa rintojen ollessa TOSI kipeät, ja tietty haavereita joskus hampaiden kanssa sattuu ja voishan tuonkin ajan johonkin muuhun käyttää!). Tärkeintä on lasten hyvinvointi ja onnellisuus.
Luettelen tässä pari mieleentullutta meidän perheessä havaittua konkreettista hyötyä pitkään imettämisestä sekä tandem-imetyksestä:
- kun isompikin lapsi tulee TODELLA sairaaksi, ei syö, ei juo ja taju on kankaalla.. muut hänen kaltaisensa joutuvat sairaalaan parhaimmillaan viikoiksikin tökittäväksi ja pisteltäväksi eroon perheestään - meillä hän on tissillä ja tajuttomanakin imemisrefleksi pitää huolen nesteen ja ruuan saannista, kivut ovat minimaaliset/kipuja ei ole ja lapsi on parhaimmillaan jo kahdessa päivässä terve kuin pukki!
- meillä kuopusvauvan synnyttyä ensimmäisenä iltana kotona mulla oli kummallakin tissillä lapsi, niistä isompi hellästi paijasi pienemmän uneen ja kumpikin nukahti muutamassa minuutissa onnelliseen uneen ; ) ja näin edelleen joskus iltaisin
- vanhempi lapsi ei ole mustasukkainen vauvasta, hän ei ole joutunut luopumaan paljosta - saati muutamasta hänelle tärkeimmistä asioista, joihin lukeutuu myös imetys
- nukuttamisissa/nukahtamisissa ei ole juuri koskaan mitään ongelmia - toisin kuin hyvin monilla muilla lapsen ikään ja kokoon katsomatta
- kun kaksi lasta nukahtaa yhtä aikaa tissille 1-10 minuutissa kerkeää isukki sopivasti siinä ajassa pöyhimään olohuoneen sohvalla vällyt valmiiksi.. ja/tai laittamaan dipit, sipsit, juomat ja elokuvan valmiiksi odottamaan - sitten loppuilta onkin meidän kahden oma!!!
Ja tuosta seksuaalisuuden yhdistämisestä rintoihin ja imetykseen.. Taidan ehkä sittenkin olla muutenkin kuin imetyksen pituuden puolesta lähempänä lähisukulaisia kuin enemmistöä länsimaisen (seksi-/pop-)kulttuurin ihmisiä. Niille apinoille meinaan lapset ovat lapsia, eivätkä ne harrasta sukurutsaa. Lisäksi minä olen niin älykäs likka, että kykenen erottamaan, että kuka, tai mikä rintaani koskettaa ; ), eli en hekumoi seksuaalisesti, jos joku esine, lapsi, eläin, tai vaikka ohikulkija vahingossa tms. niitä koskettaa, vaan ainoastaan silloin kuin oma aviomieheni tekee sen ; ).
Mutta loppuun Tuula Tammisen sanoja mukaillen:nyky-yhteiskunnassa lapsuus on liian lyhyt. Ja tähän lisään palasen pureksittavaksi lukuisista tutkimuksista seivinneitä tietoja: pitkä imetys siirtää puberteettia eteenpäin (syynä äidinmaidon tietty hormonaalinen ja ravinnollinen koostumus) - mitä lyhyempi imetys, sen aikaisemmin alkaa lapsilla hormonaalinen kehitys. Mitä aikaisemmin alkaa hormonaalinen kehitys, sen lyhyempi aika aivoilla on kehittyä ja lapsella aikaa keskittyä leikkimällä kehittämään aivojaan.
Näihin tunnelmiin : ) hyvät yöt kaikille! (Edustamaansa eläinlajiin, yhteiskuntaan sekä asenteeseen katsomatta.)
- Tiina -