Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tän iltaisesta 4-D dokumentista?

29.05.2007 |

oisin kysellyt teijän mietteitä tän illan 4-d dokumentista -ikuisesti imettäjä, siinä siis käsitellään pitkään imettäneitä, siis liian pitkään, mainoksessa naytettiin jopa kun n.10 vuotias makas äidin jalkojen päällä ja imi tissiä... tulkaa kertomaan kommentteja tänne kun ootte kattoneet kyseisen ohjelman...minun mielipide on että alkaa olla jo hieman sairasta, eihän tollasess anneta lapsen napanuoran katketa ollenkaan... ja entäs jos äiti imettäs 10 vuótiasta poikaa, eikö se menis jo hieman enemmänkin oudoksi kun tytön imettäminen, joka siis sekin mielestäni on aika outoa.

tän viestin tarkoitus on nostaa keskustelua ja jokaisella oikeus mielipiteeseen, ei tarvitse kinastella mitä mieltä kukin on...=)

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja oli myös 10monthmamalla!

Ihanaa luettavaa monien yököttely-juttujen jatkeeksi!

Vierailija
2/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös aika kummallista imettää yli taapero ikäistä lasta, onko se kiva kun lapsi sano kavereilleen että menen nyt sisälle syömään äitin tissiä, kyllä kouluikäinen jos tietää rinnoista muutakin eikä ne ole vain syöttöväline niinkuin vauvalle. yök!

täytyy katsoa tuo dokkari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jo melkeinpä pervolta touhulta tuollainen kouluikäisen imettäminen! Eikö lapselle jo jää traumojakin..? No, mutta joka tapauksessa pakko tuo dokkari on katsoa :)

Vierailija
4/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin dokumentin esittelyn lehdestä ja tämä kertoo naisesta jonka 10-vuotias lapsi on ITSE joutunut pyytämään ettei äiti imettäisi enää häntä... tämän naisen 7-vuotias lapsi imee vielä. YÖK... todella pervon kuulosta!

Vierailija
5/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain (olisiko ollut Anna) tuon dokkarin esittelytekstin, ja siinä kerrottiin, että myös perheen isä asettuu lasten kanssa samaan maitojonoon. Hiphei, tosi terveen kuuloista perhe-elämää...

Vierailija
6/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän vielä yli vuoden ikäistä, mutta kyllä tuo mistä dokkarissa kerrotaan menee jo yli ja pahasti.

Mielestäni taaperoikäisen imetys vielä ok, mutta sen yli ei.

Pitää koittaa muistaa tosiaan kattoa tuo ko. dokkari, jos pystyy yökötykseltä, kun ei kuulosta kyllä enää terveeltä tuommoinen touhu.

Vierailija
7/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi kipeeltä touhulta, joten pakko katsoa ko. ohjelma :)

Vierailija
8/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tosiaan muistaa katsoa. Tuntuu kyllä luonnottomalta imettää noin vanhaa, ja minä kun luulin imettäneeni omiani pitkään kaikkia kolmea noin 12-14kk sitten on jo itseä alkanut ahdistaa, kun tarve maitoon kasvaa ja varannot ehtyy. Nyt kuopus vajaa 10kk saa vielä tisua, toivottavasti ohjelman jälkeenkin :0) Eräs ystäväni imetti esikoistaan reilusti yli kaksi vuotta, sekin tuntui jo vähän oudolta kun oltiin samoissa juhlissa ja poika kun oppi aikaisin vielä puhumaan sanoi äidilleen kahvipöydässä että nyt mulle sitten tissiä.

Vierailija
9/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin TS:n tv-ohjelmatekstissä sanotaan toisin tästä 10 v lapsesta eli hän oli pyytänyt äidiltään että pääsisi tissille 10 v. lahjaksi! No, oli miten päin hyvänsä, aika sairasta on.

Jotkut imetyksen puolustajat ovat myös suomessa laskeneet että ihmiselle eläinlajina luontainen imetysaika olisi lähemmäs kouluikää asti. Laskelma perustuu kaiketi siihen, että on vertailtu ihmisen ja eri eläinlajien elinikää ja imetyksen pituutta ja suhteutettu näitä toisiinsa.

Mutta monen tutkimuksen mukaanhan imetyksen terveydelliset edut saadaan ekan puolen vuoden imetyksen aikana ja sen jälkeen tarve on lähinnä emotionaalinen. Ymmärrän imetyksen noin vuoden ikään asti, ja ehkä senkin jälkeen jonkun ilta/aamuimetyksen sellaisena yhteisenä hyvänäpito ja rauhoittumisrituaalina, mutta en esim. sitä että lapsi käy päivän mittaan useasti sylissä ja alkaa kaivaa tissiä äidiltä esiin. Sitten vetää pari huikkaa ja lähtee taas touhuihinsa. Eiköhän tämän pikaisen läheisyystankkauksen voisi suorittaa muutenkin???

Mutta pitää tosiaan katsoa tuo dokkari.

Vierailija
10/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin joku muukin sairaan asian revittely julkisuudessa. Ei kovin laadukas tuo 4-D muutenkaan olen huomannut. Tottakai MAAILMASTA löytyy ihmisiä jokaiseen lähtöön, eri asia on tehdä niistä dokumentti. Jätän tuon ohjelman ja ne ihmiset ihan omaan arvoonsa ja totean vain, että lapselle on erittäin ikävää tuollainen, traumoja jää... ja vielä revitellä asiaa televisiossa..huhhuh, siinä on vanhemmuus tyystin kadonnut. Luuletko ap, että joku nosrmaali ihminen oikeasti pitää tuota normaalina?? Eli en aio katsoa noin ala-arvoista ohjelmaa.

Vierailija
11/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva niille lapsille ton dokkarin jälkeen kun koulukaverit kattovat ja alkavat kiusata kaveriaa kun syö tissiä, ei varmaan kivaa. tossa taitaa olla äidillä joku läheisriippuvuus lapsiin ja ei osaa päästää irti tms. samaa mieltä olen juuri tosta että on jo aika huvittavaa kun lapsi itse kaivaa ja pyytää äidiltä että anna tissiä, mikä ihme on perusteena imettää enää noinkin isoja lapsia, ei ainakaan lapselle siitä mitään hyötyä enää pitäisin olla, rintamaidon ja imetyksen tarkoitushan on ruokkia lapsi ja kyllä isot taaperot 2-3 vuotiaat tarvitsevat kasvuun paljon muutakin.

jeps mutta kahtellaan mitä äidit selittävät...

Vierailija
12/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en varmasti luule että kukaan pitää normaalina tota, halusin vain jutella tästä älyttömästä aiheesta joka itseäni ainakin surettaa näiden lapsien puolesta, aikuisina varmaan poloiset tajuavat sitten kuinka oma identiteetti täysin sekaisin...

ainahan 4 d tehnyt omituisia dokkareita mutta sehän ihmisiä just kiinnostaakin ja eikö sais? en usko siis että kukaan normaalina pitää, oli vaan kiva kuulla muidenkin ihmettelyitä...

Luuletko ap, että joku nosrmaali ihminen oikeasti pitää tuota normaalina?? Eli en aio katsoa noin ala-arvoista ohjelmaa.

[/quote]

Vierailija
13/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle ja lapseni kohdalle pidän kyllä rajana, että en enää kyllä kaksivuotiasta imetä.

Nyt kun poika on pian 1 v 3 kk, niin imetän vain päiväunille ( nukkuu yhdet ) ja yöunille sekä harvoin aamulla. Yöllä en ole imettänyt aikoihin. Eli keskimäärin kaksi imetyskertaa vuorokaudessa.

Ei tarvitse kyllä taapeoa enää imettää missään leikkipuistossa tai muualla niinkuin tuossa dokkarissa. Kotona vaan. Itse olen ainakin tätä mieltä.

Vierailija
14/45 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä imetys loppuu jo ennen vuoden ikää. Itse koen jotenkin oudoksi, että jos lapsi tulee kävellen hakemaan tissiä.. Kuitenkin imetyksen edut on saatu puolessa vuodessa. Läheisyyttä voi sitten muutoinkin antaa ja saada. Nyt poika 4kk1vko ja vielä täysimetyksellä. Muut saavat mun puolesta imettää pidempäänkin, mutta rajansa kaikella. Tiedän yhden tyypin, joka imetti vielä yli viisi vuotiasta poikaansa ja musta se oli jo sairasta. Jotenkin tuntui, että se oli äidille tärkeämpää kuin lapselle..

Vierailija
15/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva0207:

Mutta monen tutkimuksen mukaanhan imetyksen terveydelliset edut saadaan ekan puolen vuoden imetyksen aikana ja sen jälkeen tarve on lähinnä emotionaalinen. Ymmärrän imetyksen noin vuoden ikään asti, ja ehkä senkin jälkeen jonkun ilta/aamuimetyksen sellaisena yhteisenä hyvänäpito ja rauhoittumisrituaalina, mutta en esim. sitä että lapsi käy päivän mittaan useasti sylissä ja alkaa kaivaa tissiä äidiltä esiin. Sitten vetää pari huikkaa ja lähtee taas touhuihinsa. Eiköhän tämän pikaisen läheisyystankkauksen voisi suorittaa muutenkin???

- Miksi se pitäisi hoitaa jotenkin muutenkin, jos lapsi kokee imetyksen tuossa tilanteessa itselleen hyväksi? Taaperot ja leikki-ikäiset juovat yleensä maitoa monta kertaa päivässä, pyytävät sitä välillä kesken leikin, jos heitä ei enää imetetä. Samahan se on, antaako silloin rinnasta vai mukista sitä juotavaa. Tai itse näen, että taaperolle on parempikin antaa rinnasta.

Äidinmaito on maitoa kuten lehmänkin, vieläpä terveellisempää juuri ihmislapselle kuin lehmän käsitelty maito, joten siinä mielessä imetys puoltaa paikkaansa taaperon elämässä ihan ravitsemuksellisesti ja vasta-aineiden kauttakin. Onhan ravitsemussuositus kaikille yli 6 kk ikäisille vähintään 5-6 dl maitoa/vrk. Imetys on siis aina enemmän kuin emotionaalista, vaikka on samalla sitäkin.

Toki koen itsekin, että imetykselle on joku ikäraja, enkä imettäisi 7- tai 10-vuotiasta. 2-vuotiasta olen imettänyt ja voisin imettää 3-vuotiastakin, ehkä vielä imetänkin, mutta sen jälkeen alkaa tulla oma henkinen raja vastaan.

Vierailija
16/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää tuo noin isojen lasten imetys (ainaki itselleni hyvin vierasta)!!!!!!! Itse imeti esikoista kahdeksan kuukautta (maito vain loppui, kun tulin uudelleen raskaaksi) ja kuopusta sitten huikeat 2vuotta 2kk:ta ja itse pidin sitä jotenkin kamalan pitkänä aikana. Pelkäsin vain imetyksen lopettamisen olevan paljon vaikeampaa, kuin se sitten itse asiassa olikaan. Vaikka kuopus ei enää viimeisen vuoden aikana syönytkään tissiä oikeastaa paljon muuten kuin nukkumaan käydessä. Ei siis missään leikkipuistossa tms.

Siihen en oikein osaa ottaa kantaa, että kuinka pitkä imetys olisi hyvä ja mikä sitten jo haitaksi. Itse olen ajatellut tätä vielä vatsassa kellivää pikkuistamme imettää ehkä ainakin siihen vuoden ikään. Ehkä vähän ylikin jos vaan hyvältä tuntuu. En kuitenkaan enää yli kahden vuoden. Tai mistä sitä ikinä tietää, kuinka asiat menevät.. ainahan voi käydä niin että koko imetys ei vaikka tällä kertaa onnistukkaan..!!

pönttö-örvelö

Vierailija
17/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että: Olisin kaivannut jotain vähän toisenlaista/asiallisempaa dokkaria aiheesta, mutta tämä nyt oli tätä 4d:n tyyliä. Ei varmasti ainakaan kannustanut äitejä imettämään yhtään enempää tai pidempään!! Pikemminkin päin vastoin!! Antoi koko imetyksestä aika epämiellyttävän kuvan!!! Olisi kiva katsoa joku oikeasti imetys myönteinen dokumentti!! Ihan " tavallisista äideistä" ja pienistä lapsista!! Vinkkejä imetyspulmiin, tietoa imetyksen eduista jne.

Vierailija
18/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän pikkaisen yli vuoden ikäistä, nyt vielä kolme kertaa päivässä, päivällä, en yöllä enkä illalla, kuukauden päästä en varmaan enää ollenkaan. Mutta tuo dokkari nyt oli mitä oli, alle kaksivuotiaan imetys on minusta ihan ok, ehkä vielä alle kolmenkin jotenkuten omasta mielestäni. Ja voi tuon imetyksen tehdä tuon ikäisen kanssa ihan kotona.

Lähinnä huvitti tämä imetysmyönteisyyteen pyrkivä ryhmä, joka teki tuon imetyskalenterin, jossa kaikki imetettävät lapset olivat jo aika isoja. Tärkeämpää mielestäni olisi juuri kasvattaa imetysmyönteisyyttä tulevien/tuoreiden äitien keskuudessa, pienelle vauvalle kuitenkin on suurin hyöty imetyksestä...(vaikka nyt en siihenkään usko, että rintamaito muuttuu sokeriliemeksi heti, kun lapsi on vuoden, niin kuin neuvolassa hammashoitaja sanoi)

Vierailija
19/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva joskus nähdä asiallinen dokumentti imetyksestä, eikä tämänlaista " hämmästelyä" .

Mutta hiukan asian sivusta, äidinmaito on erittäin pätevää ravintoa yli 1-vuotiaallekin. Lapsemme allergiaruokavaliota pähkäillyt ravitsemusterapeutti sanoi, että hänen vastaanotollaan on lapsia jotka _olosuhteiden pakosta_ (eli tosi pahat allergiat) syövät pelkkää äidinmaitoa 1-vuotiaina - ja kasvavat ja kehittyvät mainiosti.

Vierailija
20/45 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omasta mielestäni tuo oli ihan hyvä dokumentti.

Dokkarin nimestä poiketen siinä keskityttiin aika paljon imetyksen hyviin puoliin ja siihen saako julkisesti imettää, eikä pelkästään ihmetelty sitä että vielä 8-vuotiasta imetetään.

Minusta siinä ei ollut mitään pervoa, ja lapsihan vierottui ihan luonnollisesti. Ei sillä että olisin itse imettämässä 8-vuotiaaksi, tai edes 4-vuotiaaksi, mutta tuohan olisi se luonnollinen vierottumisikä jos mentäisiin luonnon ehdoilla..

WHO:n suositushan tosiaan on 2-vuotiaaksi saakka imetystä, toki kehitysmaissa vähän eri tilanne kuin täällä ja äidinmaidolla ihan eri " arvo" , mutta luultavasti tulen itsekin imettämään 2-vuotiaaksi, ja miehenikin on sitä mieltä että jos tyttömme ( nyt 1v) sitä kaipaa niin mikäs siinä.

Jo nyt huomaa milloin tyttömme haluaa rintaa, milloin on oikeasti nälkä. Jos tarvetta rinnalle, hän tulee hokemaan mammaa ja hieroo kasvoja rintoja vasten, eikä silloin auta muu kuin äidinmaito.

Sitten täytyy vielä ihmetellä tuota julkisesti imettämisen kritisointia, josta juuri oli Dr.Philissäkin. Ei vaan voi käsittää miten lapsen ruokinta sillä luonnollisimmalla tavalla voi jonkun päässä herättää seksuaalisia ajatuksia, tai näyttää ällöttävältä tai pervolta..