Vieläkö Kyrköösjärves tarkenoo uira?
Ristus ku häjysti vihimoo tuota vettä. Ruokotoon keli tääläpäin.
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Ei ny herranjestas enää Kyrkösjärvehen uimaan saa mennä, ei saa, ei vaikka kuinka tekis mieli! Siälä ny niin kylymää vettä on, notta kulli kylmettyy, kulli kylmettyy ja viälä kerran kylmettyy! Mitä järkiä sinne on mennä värisemähän ja hampahat kalisemas, ku ei siälä eres kulli tarkene? Ei Kyrkösjärves enää tarkene uira, sanon minä, ei tarkene eikä kannata mennä!
Siinä sitte uiraan pari minuuttia ja tullahan rantahan aivan sinisenä, kulli niin kylmänä notta pitää varmaan villasukatkin jalakahan laittaa! Ei ny poijaat, ei näin. Syksy on syksy ja Kyrkösjärvi on Kyrkösjärvi, eikä se siitä lämpene vaikka kuinka selittelis. Kulli kylmettyy, se on fakta, ja mitä sitä ny vastahan väittämähän!
Ei sinne, ei tänään, ei huomenna, eikä ny ainakaan sillä asenteella, että "kyllä mä tarkenen". Et tarkene! Kyllä se järvi sulle näyttää, kuka täälä määrää. Menkää ny kotia, pistäkää sauna päälle ja kattokaa ikkunasta sitä Kyrkösjärveä. Siälä se saa olla, eikä sun kullin tarvi osallistua mihinkään talviuinnin esiharjootteluhun!
Eli vielä kerran, jossei menny perille: EI VOI UIRA, KU KULLI KYLMENEE! EI TARKENE, KULLI KYLMENEE! KYRKEESJÄRVI ON KYLMÄ JA KULLI ON KYLMÄ, EIKÄ SIINÄ NY OO MITÄÄN JÄRKEÄ!
Saako flikat kumminki mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, rupiaa lanttalauree luntioomia porottamaan
Hieroo vähä Kaamfäärtintippoja luntioomihin niin helepottaa.
Äirillä pruukas porottaa polovia aina ennen ukkoosenilimaa ja lutras niihin kamfärttitippoja, kehuu niiren auttava. Kerran velii tuli kotona käymähän ja sanoo: taitaa olla ukkoonen tulos kun haisoo niin lujaa kamfärtiltä tuvas. Meirän sääprofeetta kesisin oli äiti ja tosisnansa paikkansakki piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äirillä pruukas porottaa polovia aina ennen ukkoosenilimaa ja lutras niihin kamfärttitippoja, kehuu niiren auttava. Kerran velii tuli kotona käymähän ja sanoo: taitaa olla ukkoonen tulos kun haisoo niin lujaa kamfärtiltä tuvas. Meirän sääprofeetta kesisin oli äiti ja tosisnansa paikkansakki piti.
Mulla oli yks täti, tai ei se mun täti ollu mutta sanottihin täriksi. Pruukattihin kantaa sille puita liiteristä ja teherä muuta sellaasta piäntä. Siälä kans aina haisi närviinille. Kauhiasti se ihimetteli kaikkia, vaikka ny televisiota kun se kuva tuloo seinän läpi. Siitä ja monesta muusta piti tuumata että onko syntiä vai ei. Sille hommattihin viimein jääkaappi notta saa ruaat vähä paremmin säilymhän, pakkas mennä vanhaksi kun oli vähäsyämäänen. Se tapas järkeellä että kun vaikka lamppu on päällä niin siinä on valakia, niin sitte loppujen lopuksi sen jääkaapiskin oli valakia, valakialla tuli kylymää.
Tuosta ukkoosenilimasta tuli mieleheni, se kakarana harmitti kun silloin ei läherettykää luhuralle heinätöihin. Sinne kun mentihin niin koko matkan sai pyörtänööltä syörä.luhurikoota ja mettämänsikoota. Kakarana niitä oli, aikuusna en ikinä niitä nähny oo. Vesi aiva nousoo kielelle kun niitä ajattelooki..Soli sellaasta kun mä oon ollu kakara. Ja sinne heinäpellolle äitee toi pyöränsarves laukulla kaffetta ja sen kaffeepannun nokas oli voipaperista tehty truuttu,jottei se kaffee sieltä pannusta präisky laukunpohojalle. Evähiä toi kans, oli värkänny voileipiä,ja paistanu plättyjä. Son aivan omanlaasensa nautinto istua ojanpyörtänöllä juomas kaffeeta, kun tuvassa sitä juoo niin ei maistu samalta kun heinäpellolla ojanpyörtänöllä, siinä kaffees maistuu oikia kesä. Nostalgiaa jota kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ukkoosenilimasta tuli mieleheni, se kakarana harmitti kun silloin ei läherettykää luhuralle heinätöihin. Sinne kun mentihin niin koko matkan sai pyörtänööltä syörä.luhurikoota ja mettämänsikoota. Kakarana niitä oli, aikuusna en ikinä niitä nähny oo. Vesi aiva nousoo kielelle kun niitä ajattelooki..Soli sellaasta kun mä oon ollu kakara. Ja sinne heinäpellolle äitee toi pyöränsarves laukulla kaffetta ja sen kaffeepannun nokas oli voipaperista tehty truuttu,jottei se kaffee sieltä pannusta präisky laukunpohojalle. Evähiä toi kans, oli värkänny voileipiä,ja paistanu plättyjä. Son aivan omanlaasensa nautinto istua ojanpyörtänöllä juomas kaffeeta, kun tuvassa sitä juoo niin ei maistu samalta kun heinäpellolla ojanpyörtänöllä, siinä kaffees maistuu oikia kesä. Nostalgiaa jota kaipaa.
Olin krannis heltehillä heinätöis, sieloli isoot trahteerit aina. Sai syörä voileipiä sum'muuta. Muistanku heinäseipähän takana oli kalavehes tonkallinen kylymää kotikaliaa.
Heltehillä pruukaa hikoolla kovaa ja siinä menettää suoloja. Isäntä korvas välihin suolat ottamalla pikkuusen karkiaa merisuolaa suuhunsa ja neuvoo muitaki tekemähän niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yks täti, tai ei se mun täti ollu mutta sanottihin täriksi. Pruukattihin kantaa sille puita liiteristä ja teherä muuta sellaasta piäntä. Siälä kans aina haisi närviinille. Kauhiasti se ihimetteli kaikkia, vaikka ny televisiota kun se kuva tuloo seinän läpi. Siitä ja monesta muusta piti tuumata että onko syntiä vai ei. Sille hommattihin viimein jääkaappi notta saa ruaat vähä paremmin säilymhän, pakkas mennä vanhaksi kun oli vähäsyämäänen. Se tapas järkeellä että kun vaikka lamppu on päällä niin siinä on valakia, niin sitte loppujen lopuksi sen jääkaapiskin oli valakia, valakialla tuli kylymää.
Naapurin muori kans ihimetteli kuinka televisiohon tuloo kuva ja puhelimes ääni kulukoo lankoja pitki.
Rip naapurin muori.
Aevan varmana tarkenoo, koska olen käynä kylymässä suihkussa muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kohta, jo ens kesännä tarkenoo.
Juhannuksena vois rillata Itikan käristehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krannin muorin työ ku meni, niin aina sielolis ukkoosta saanu orottaa. Harvoon oli, notta sielä ei haissu Kaamfäärtintipat.
Mullekki antoo useen tipan pari sokurinpalahan. Aina mää sen otin, ku oli niinku murua olis syöny.
Silloli muuten kanttuuris joku likööripulllo jemmas, mää otin sieltä välihin salaa korkillisen, ku maistuu niin hyvältä. Siiton niin pirun palio aikaa, notten osaa sanoa oikeen mitä likööriä se oli. Maistuu vähä panaanilta ja punssilta. En tierä enää tarkemmin sanoa.
Äitee pesi köökinparas valakoosia lakanoota. Kiehutti oikeen vettä paras. Vähä kellertäviä niistä lakanoosta sitte tuli ku vesi oli niin ruosteesta.
Ruottalaaset autot oli kyllä kovettuja peliä aikoonansa. Ei siitä mihinkää pääse.
Meenny muualle tuan kullijankutuksen kans. Onneks en oo naisena noin herkkähipiäänen vaan kestän kylmemmänki veren.