Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohje hakea työtä kahdeksan tuntia päivässä

Vierailija
09.09.2026 |

Onko tämä ohje alkujaan sellaiselta ajalta, jolloin työpaikkoja oli enemmän tarjolla? 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää 8 h päivässä työnhakuun ja laittaa kaiken tarmonsa, kekseliäisyytensä, verkostonsa ja osaamisensa siihen, löytyykö töitä? 

Riippuu CV:stä, joku saa koska vaan töitä ja voi kilpailuttaa työnantajia, joku ei toinen saa koskaan vaikka kuinka yrittää

Eli ihmisellä voi olla sellainen CV, ettei kelpaa mihinkään työhön.

Vierailija
42/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje on hakea 4 työpaikka kuukaudessa tai mikä sitten kenellekin on työnhakusuunnitelmassa määritelty.

Tuo oli työpsykologin ohje artikkelissa. Hän kehottaa työntekijöitä rajaamaan työnhakuun käytetyn ajan noin. Itse en vain keksi miten siihen saa noin paljon aikaa käytettyä, jos työtä ei ole. Yt-neuvotteluja tuntuu olevan joka paikassa.

https://www.ttl.fi/tyopiste/voiko-tyottomallakin-olla-tyouupumus

Omalla alallani on hakemuksen, CV:n ja nimikirjaotteen lisäksi aina ennakkotehtäviä. Niihin menee aikaa, kun pitää opetella ulkoa ko. paikan toimintasuunnitelmat ja strategiat. Niitä sitten sovelletaan näissä ennakkotehtävissä. Yleensä pitää olla jokin oma innovaatio, jota he eivät ole vielä itse keksineet.

Kun kutsutaan haastatteluun, annetaan taas uusi ennakkotehtävä. Tämä esitellään sitten ennen haastattelua sieltä pitkän pöydän päästä n. 6:lle rekrytoinnissa päättävälle henkilölle.

Ok, se kuulostaa työläältä. Minun alani työpaikkoihin on aiemmin ollut yleensä enimmillään  joitakin kymmeniä hakijoita. Nyt näyttää olevan sata hakijaa / ilmoitettu työpaikka.

Yleensä haut ovat olleet aika suoraviivaisia, mutta nyt hakijoiden määrän lisääntyessä on alettu pitämään ylimääräisiä haastattelukierroksia. Siihen päälle sitten vielä mahdolliset soveltuvuuskokeet.

Saa sitten nähdä jäävätkö hakuprosessit jatkossakin työläämmiksi vaikka ajat paranisivat.

Meillä pitää joissakin tapauksissa hakemukseen liittää em. dokumenttien lisäksi vielä videoesittely. Siihenkin on aina sisältövaatimukset sekä maksimikesto ilmoitettu.

Minkä alan töistä nyt puhutaan? Hakijoita on ilmeisesti pilvin pimein, jos työnantaja haluaa noin paljon panostuksia hakijoilta.

Seurakuntapastori, asiantuntija seurakuntayhtymään, asiantuntija Kirkkohallitukseen, yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää 8 h päivässä työnhakuun ja laittaa kaiken tarmonsa, kekseliäisyytensä, verkostonsa ja osaamisensa siihen, löytyykö töitä? 

Riippuu CV:stä, joku saa koska vaan töitä ja voi kilpailuttaa työnantajia, joku ei toinen saa koskaan vaikka kuinka yrittää

Jos vaikka 50+ ikää ja jotain paskaduuneja pelkästään CV:ssä, koulutuksena joku 90-luvun amis ja muutama vuosi työttömyyttä takana niin minkä takia ketään palkkaisi mihinkään? Työnhakijoita kuitenkin joka paikkaan on jono.

Vierailija
44/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen vain vakituista kokoaikatöitä, aina hakenut. Kertaakaan ei vielä ole tarjottu työtä.

Miksi noin korkeat vaatimukset? Miksi muu ei kelpaa? Ei ihme että on niin paljon työttömiä. Siinäpä itse kärsit, ei kerry eläkettä ja peruspäivärahalla varmaan leuhotat.

Vierailija
45/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje on hakea 4 työpaikka kuukaudessa tai mikä sitten kenellekin on työnhakusuunnitelmassa määritelty.

Työvoimapoliittinen laki sanoo, että työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että työnhakija hakee itsenäisesti ja kokopäiväisesti kokopäivätyötä.

Eli, 8h 5 päivänä viikossa tulee hakea työtä, pakko ei ole, mutta se on lain mukainen edellytys työttömyyskorvauksen maksamiselle. On ollut iät ja ajat tuo laki voimassa.

Siksi ihmettelinkin, mitä uutta muka tuli tuolla 4 työpaikka kuussa..

Minulla on tuota tavoitetta alennettu kahteen paikkaan kuukaudessa, kun täällä ei vain ole työpaikkoja. Tai nyt ei ole mitään tavoitetta, kun se päättyi elokuussa eikä työvoimaviranomainen ole ollut yhteydessä.

Oikeasti ne ei voi alentaa tuota lakisääteistä minimiä, joka on 8 tuntia 5 pv viikossa. Ehkä sun ei lisäksi ilmoittaa sitä 4 työpaikkaa, mutta jos ne kysyy, niin aina kannattaa vaan sanoa koko ajan hakevansa ihan täysillä töitä. Muuten voi tulla karenssi.

Itse ihmettelen, mikä ongelma se muka on nimetä niitä paikkoja..? Eihän ne avoimia paikkoja tarvi olla. Laittaa vaikka 4 sähköpostihskemusta joka kuukausi ihan mihin tahansa random-firmoihin ja kunnanjohtajalle.

Pitäis työkkärille kyllä riittää.

Vierailija
46/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurilla tuntuu olevan hirveän iso merkitys. Itse olin pari vuotta sitten tyytyväisenä menossa vakkarihommaan lähiseudulla.

Kun olin hakenut vaaditun lääkärintodistuksen ja menossa allekirjoittamaan työsopimusta, niin työnantaja ilmoittikin sitten paikan päällä ettei työsopimus olekaan valmiina, he ovat laittaneet ilmoitukseen liian korkean palkan ja työnkuvaakin pitäisi vielä miettiä...

En tiedä oliko kyse jostain organisaation säästöohjelmasta vai mistä, mutta koko homma sitten vain kuivui kokoon eikä ketään muutakaan hakijaa tehtävään palkattu. Kunta-alan työpaikka oli kyseessä. Harmitti todella että oli tällaiseen käyttänyt paljon aikaa ja vielä omalla rahallaan hankkinut sen työnantajan vaatiman lääkärintodistuksen.

Vierailija
47/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mä haen 12 tuntia päiväs 😎

Haha, minä haen niitä unissanikin.

Työpaikan saaminen on tämän hallituksen aikana aivan yhtä realistissa unessa kuin valveillakin joten voin ilmoittaa 24 tuntia 

Vierailija
48/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapoliittinen laki sanoo, että työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että työnhakija hakee itsenäisesti ja kokopäiväisesti kokopäivätyötä.

Eli, 8h 5 päivänä viikossa tulee hakea työtä, pakko ei ole, mutta se on lain mukainen edellytys työttömyyskorvauksen maksamiselle. On ollut iät ja ajat tuo laki voimassa.

Siksi ihmettelinkin, mitä uutta muka tuli tuolla 4 työpaikka kuussa..

Minulla on tuota tavoitetta alennettu kahteen paikkaan kuukaudessa, kun täällä ei vain ole työpaikkoja. Tai nyt ei ole mitään tavoitetta, kun se päättyi elokuussa eikä työvoimaviranomainen ole ollut yhteydessä.

Oikeasti ne ei voi alentaa tuota lakisääteistä minimiä, joka on 8 tuntia 5 pv viikossa. Ehkä sun ei lisäksi ilmoittaa sitä 4 työpaikkaa, mutta jos ne kysyy, niin aina kannattaa vaan sanoa koko ajan hakevansa ihan täysillä töitä. Muuten voi tulla karenssi.

Itse ihmettelen, mikä ongelma se muka on nimetä niitä paikkoja..? Eihän ne avoimia paikkoja tarvi olla. Laittaa vaikka 4 sähköpostihskemusta joka kuukausi ihan mihin tahansa random-firmoihin ja kunnanjohtajalle.

Pitäis työkkärille kyllä riittää.

Toki toki.

Vierailija
49/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ohjelmoinut työkalun mikä lähettää työhakemuksia yhden minuutin välein suomen joka ikiselle työnantajalle jolla on sähköposti.

Muista lisätä kansanedustajan nimi@eduskunta.fi ja kysele piilotyöpaikkoja kuten avustajan tehtäviä.

Vierailija
50/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mä haen 12 tuntia päiväs 😎

Haha, minä haen niitä unissanikin.

Työpaikan saaminen on tämän hallituksen aikana aivan yhtä realistissa unessa kuin valveillakin joten voin ilmoittaa 24 tuntia 

Ei hätää. Äänestät vassarit valtaan ja takuuvarmasti sinulla on työpaikka seuraavalla viikolla. Tule sitten kertomaan. 

Vierailija
51/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV voi olla oikein hyvä, mutta tällaisena aikana työllistyminen voi olla todella vaikeaa esimerkiksi pitkäaikaissairaalle. Työnantajat eivät edes hyvinä aikoina ole valmiita yleensä tekemään mitään mukautuksia, saati sitten huonona aikana.

Vierailija
52/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut velvoitetta hakea töitä 8 tuntia päivässä tai mitään muutakaan tuntimäärää. Ennen oli velvoite ylipäänsä hakea töitä ja nykyään on velvoite hakea töitä tietty määrä kuukaudessa.

Vierailija
53/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut velvoitetta hakea töitä 8 tuntia päivässä tai mitään muutakaan tuntimäärää. Ennen oli velvoite ylipäänsä hakea töitä ja nykyään on velvoite hakea töitä tietty määrä kuukaudessa.

Minäkään en ole kuullut aiemmin tällaisesta velvoitteesta. Tässä artikkelissa kuitenkin työpsykologi suosittelee rajaamaan työnhaun kahdeksaan tuntiin päivässä.

Hyvä jos siihen toisinaan edes pari tuntia arkipäivässä saisi kulumaan, jos ei mitään missään ole tarjolla ja joka paikassa yt-neuvottelut käynnissä.

Ei silloin soittelu piilotyöpaikkojen perään tuota kummoisia tuloksia, kun nykyisetkään eivät saa pitää työtään ja heillä on sentään takaisinottovelvollisuus.

Vierailija
54/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ohjelmoinut työkalun mikä lähettää työhakemuksia yhden minuutin välein suomen joka ikiselle työnantajalle jolla on sähköposti.

😂😂😂

Vierailija
55/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsketäänkö hakijaa tekemään sitä ja tätä vai onko noissa joustavuutta? Saako kieltäytyä asioista?

Vierailija
56/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen vain vakituista kokoaikatöitä, aina hakenut. Kertaakaan ei vielä ole tarjottu työtä.

Miksi noin korkeat vaatimukset? Miksi muu ei kelpaa? Ei ihme että on niin paljon työttömiä. Siinäpä itse kärsit, ei kerry eläkettä ja peruspäivärahalla varmaan leuhotat.

Haen vain kokoaikatyötä, koska niin minulle on sanottu, että hae kokoaikatyötä. Olen hakenut, mutta koskaan ei ole tarjottu vaikituista kokoaikatyötä.

Ja kyllä, minulla on osa-aikatyö, niin että kelpaa kyllä osa-aikatyö ja ennen kuin alat valittamaan, että miksi ei kelpaa kokoaikatyö ja että kelpaa vain osa-aikatyö niin lue edellinen vielä uudelleen.

Vierailija
57/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta mitään muuta et saisi tehdä. Ainakaan mitään hyödyllistä niin kuin opiskelua, tavoitteellista harrastetoimintaa tai mitään mistä kenellekään voisi maksaa mitään.

Olet muuten itsesi työllistäjä. Stasi, ei kun anteeksi kehakeskus kyttää näitä. Varo myös somejulkaisuja.

Vierailija
58/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodasin botit pommittamaan firmoja eri paikoilta. Hauskaa on heh.

Vierailija
59/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli työpsykologin ohje artikkelissa. Hän kehottaa työntekijöitä rajaamaan työnhakuun käytetyn ajan noin. Itse en vain keksi miten siihen saa noin paljon aikaa käytettyä, jos työtä ei ole. Yt-neuvotteluja tuntuu olevan joka paikassa.

Omalla alallani on hakemuksen, CV:n ja nimikirjaotteen lisäksi aina ennakkotehtäviä. Niihin menee aikaa, kun pitää opetella ulkoa ko. paikan toimintasuunnitelmat ja strategiat. Niitä sitten sovelletaan näissä ennakkotehtävissä. Yleensä pitää olla jokin oma innovaatio, jota he eivät ole vielä itse keksineet.

Kun kutsutaan haastatteluun, annetaan taas uusi ennakkotehtävä. Tämä esitellään sitten ennen haastattelua sieltä pitkän pöydän päästä n. 6:lle rekrytoinnissa päättävälle henkilölle.

Ok, se kuulostaa työläältä. Minun alani työpaikkoihin on aiemmin ollut yleensä enimmillään  joitakin kymmeniä hakijoita. Nyt näyttää olevan sata hakijaa / ilmoitettu työpaikka.

Yleensä haut ovat olleet aika suoraviivaisia, mutta nyt hakijoiden määrän lisääntyessä on alettu pitämään ylimääräisiä haastattelukierroksia. Siihen päälle sitten vielä mahdolliset soveltuvuuskokeet.

Saa sitten nähdä jäävätkö hakuprosessit jatkossakin työläämmiksi vaikka ajat paranisivat.

Meillä pitää joissakin tapauksissa hakemukseen liittää em. dokumenttien lisäksi vielä videoesittely. Siihenkin on aina sisältövaatimukset sekä maksimikesto ilmoitettu.

Minkä alan töistä nyt puhutaan? Hakijoita on ilmeisesti pilvin pimein, jos työnantaja haluaa noin paljon panostuksia hakijoilta.

Seurakuntapastori, asiantuntija seurakuntayhtymään, asiantuntija Kirkkohallitukseen, yms.

Ohhoh. Olisin kuvitellut että on jokin media-alan työ kyseessä.

Vierailija
60/77 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman alan työpaikkoja tulee keskimäärin hakuun ehkä yksi tai kaksi viikossa. Avoimia hakemuksiakaan ei kannata joka viikko samoihin paikkoihin lähetellä.

Saako kahdeksan tuntia päivässä käytettyä työnhakuun sitten niin, että kiertelet yritysten ovella aamusta iltaan? Montakohan kertaa pitää saman yrityksen ovella käydä, ettei enää sinua päästetä sisälle, kun niistä töissä olevistakin karsitaan?

Tuolla kiertelyllä saa yrityksiin lähestymiskiellon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme