Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Olivia Oraksen kuolemasta tehty rikosilmoitus - Taustalla rasvaimu kauneusklinikalla

Vierailija
07.09.2026 |

Olivia Oraksen vanhemmat ovat tehneet tyttärensä kuolemasta rikosilmoituksen. Taustalla on rasvaimu, joka tehtiin helsinkiläisellä yksityisellä kauneusklinikalla. Kuolema tapahtui puudutuksen yhteydessä. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012258496.html

Kommentit (1456)

Vierailija
1021/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pientä kevytkirurgista toimenpidettä kuten pistoshoitoa, ei edes saa ottaa Buranaa. Ei 24h ennen sitä. Aiheuttaa verenpurkaumia, veren ohenemista ym.

Ei moni mieti tuotakaan. Vaihtoehtoisesti ei moni klinikka varoita asiakkaita tuostakaan ennakkoon.

Aijaa, mulle annettiin just ennen yleisanestesiaa sairaalassa 600 mg ibuprofeenia ja 1000 mg parasetamolia. Ja ihan julkinen sairaala oli kyseessä. Toimenpiteenä rintojenpienennysleikkaus.

särkylääke annetaan ennen toimenpidettä, koska sen vaikutus alkaa vasta toimenpiten jälkeen (imeytymsaika). Joten se, että ennen leikkausta kielletään potilasta itseään ottamasta särkylääkettä on eri asia. 

Vierailija
1022/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä enää lanssi ois auttanu vaikka ois sairaalaan viety ja sydän saatu käyntiin, aivot ollu ilman happee 20-30 minuuttia. Nukutuksessa tommonen leikkaus ois turvallista tehdä, tosin se maksaa mut olisipa ainakin anestisia lääkäri ja plastikakirurgi jolloin opreraatioo voisi sano kauneusleikkaukseksi. 

Kyllä pitää hullu olla että tommosia leikkauksia itselleen teettää, näillä tee se itse lääkäreillä ja klinikoilla. Klinikatko sit olettaa että EVY-yksikkö saapuu paikalle, sit tulee lääkäriyksikkö ja ruvetaan millä potilas siirretään sairaalaan ja siellä sit huolehditaan.

Nukutuksessa tommonen leikkaus ois turvallista tehdä

Miten kuvittelet, että jos potilas olisi nukutettu, lopputulos olisi ollut jotenkin eri?  Voi hyvä luoja taas! 

No kun olis. Potilas valmiiksi hengityskoneessa ja anestesialääkäri paikalla. Todennäköisesti olis selvinnyt verenpainetta kohottavalla lääkityksellä, kunnes puudutusreaktio ohi.

Täällä ei nyt selvästi ymmärretä, että puudutus ja nukuttaminen on kaksi eri vaihtoehtoa. Joko puudutetaan tai nukutetaan. Mikäli olisi nukutettu, ei olisi tarvinnut puudutusta.

monissa leikkauksissa potilas sekä nukutetaan, että puudutetaan (esim. leikkausalueen paikallispuudutus) ja sen lisäksi voi vielä saada suoneen kipulääkettä ennen leikkauksen aloittamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, miksi Olivia halusi rasvaimuun, jos hänen ongelmansa on samanlainen kuin minun. Tosin itse olen häntä vanhempi 45-vuotias nainen.

Ongelmanani on ns. väärään paikkaan eli avatsalle kertynyt rasva ja olen jo muutaman vuoden pohtinut rasvaimua. Olen normaalipainoinen, syön terveellisesti, käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi lenkkeilen. Tuo rettu silti vaan on ja pystyy, ollut tuossa jo vuosikausia! Haluaisin vain sen pois, niin vaatteetkin istuisivat paremmin. Laihdutus ei auta, koska rasva sulaa joka puolelta tasaisesti eikä maagisesti katoa vain tuosta vatsan seudulta. Eikä minulla oikeastaan edes ole mistä laihduttaa.

Olen samaa mieltä siitä, että kuolema oli järkyttävä ja turha. Tämä saa itsenikin harkitsemaan rasvaimua uudemman kerran. Kertokaa minulle, miten voisin hyväksyä vatsarettuni sellaisena kuin se on? En ole edes somessa.

Uskon, etten ole ongelmani kanssa yksin.

Naisella on luonnostaan rasvaa vatsalla, ja meidän pitäisi se vaan oppia hyväksymään. Oletko katsonut klassisia patsaita, antiikin veistoksia?

Kyse voi olla vatsalihasten erkaumasta eikä rasvasta. Vaikuttaa myös selän toimintaan, jos vatsalihaksista puuttuu tuki eikä sitä saa millään jumpalla tai laihdutuksella. Vaatii plastiikkakirurgin suorittaman leikkauksen. Erkauma tulee raskauksissa, väärässä kuntosaliharjoittelussa ja ylipainossa. On isompi ongelma kuin pelkkä ulkonäköongelma.

Vierailija
1024/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojamaski on. 

Vierailija
1025/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla hoitajaa / lääkäriä / nuuta tietäjää, joka osaisi sanoa, onko rasvaimussa, joka tehdään ilman nukutusta, ollenkaan avattu suoniyhteyttä ja monitoroidaanko elintoimintoja mitenkään muutoin toimenpiteen aikana?

Kipulääke menee suoneen kanyylilla ja ainakin verenpainetta seurataan sekä kysellään asioita potilaalta onko tolkuissaan. 

Vierailija
1026/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan klinikka se kohuttu Plastic Surgery Center, joka on aiemminkin ollut ongelmissa? Pohdin...

Olisko tullut ongelmia taas jonkun puudutus/nukutusaineen käsittelyssä?

Tai pistetty suoraan suoneen. MOT ohjelmassahan kerrottiin tapauksesta, jossa yrityksen perustaja oli katkaissut suonen, joka valui verta valtoimenaan, eikä ko puoskari kyennyt muuhun kuin karjumaan hoitajia antamaan epästeriiliä tavallista talouspyyhettä millä epätoivoisesti yritti painella leikkausaluetta saamatta vuotoa loppumaan ja aiheuttaen potilaalle pahan tulehduksen. Onneksi hoitaja oli sillä kertaa lopulta saanut haettua paikalle koulutetun kirurgin, joka pelasti potilaan pahemmalta kohtalolta.

Usein ammattitaitoinen hoitaja on pelastanut tilanteen monissa tapauksissa nähdessään, että lääkäri tekee virheen. Olen joutunut leikkausaliin muutaman kerran potilaana ja aina, jos näen selkeästi keski-ikäisen hoitajan, mieli rauhoittuu. 

Vierailija
1027/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.   Voi.  Ymmärtää.  Miksi nuori kaunis nainen menee rasvaimuun.

Niin v*tun sekaisin tämä koko laihuuspaskaihanne

Olet löytänyt totuuden. 

Vierailija
1028/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen edim polvileikkauksessa yksityisessä sairaalassa, ja minulle tulee sairauskohtaus tms tehohoitoa vastiva tilanne, niin onko henkeni vaarassa yksityisessä sairaalassa, jos HUS ei suostu vastaanottamaan potilasta yksityiseltä, tai  lanssikuljetusta ei saada nopeasti? En olekaan koskaan pohtinut tätä, että yksityisellä toimenpiteitä tehdessä voit olla ns väliinputoajan statuksella hoidon kiireellisyydessä, henkesi kaupalla

Vierailija
1029/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääkin keinodonitsihuulinen Sonja Aioli käynyt imemässä rasvat ja siirtämässä pakarohin, ja on päästetty vessaan kesken toimenpiteen!

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7f1bf0d4-521f-4675-bf89-8b6349…

Eikö hänellä mädäntynyt p--se ja piti poistattaa 

Vierailija
1030/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hampaat on melko vasta hoidettu. En tiedä uskaltaako enää mennä mihinkään missä tarvitaan puudutusta. 

Kyse aivan eri asiasta. Hampaiden hoidossa puudutusainetta käytetään olemattomia määriä verrattuna nyt keskustelun aiheena olevaan puudutukseen.

Olen ollut julkisella nukutettuna ja puudutettuna ja tässä oon. Kiitos! 

Vierailija
1031/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kuollut turhaan. Kyllähän tämä paljastaa kaikenlaista outoa:

- plastiikkakirurgian alasta

- alan lainsäädännöstä

- siitä, mitä tapahtuu jos toimenpide epäonnistuu millä tahansa  yksityisellä lääkäriasemalla 

- mitä tapahtuu jos klinikasta tehdään valitus, miten viranomainen reagoi (ei mitenkään)

Loppuviimein tämä tapaus koskee meitä kaikkia. Etenkin jos nykyhallitus pysyy vallassa ja jatkaa julkisen terveydenhuollon alasajoa.

Miten tämä Suomen HALLITUS liittyy siihen että somevaikuttajat juoksee usein jopa vaarallisiksi todettujen hoitojen perässä?

Onko teillä viherpunavassareilla noin epätoivoista että pitää haalia äänestäjiä jopa kuolleen somevaikuttajan takia???????

Et ymmärrä mitä yllä kirjoitettiin? Jos menet yksityisklinikalle hoitoon, johonkin muuhun kuin kauneusoperaatioon, ja saat sairauskohtauksen tai allergisen reaktion kesken operaation, et saa välttämättä ambulanssia sairaalaan riittävän nopeasti tai ollenkaan. Ymmärrätkö? Tämä tapaus koskee meitä kaikkia. Myös sinua, riippumatta mitä puoluetta äänestät.

Tuota on hankalaa uskoa. Eikö 112 lähetä ambulanssi tarvíttaessa aivan minne vain. Miten jollain klinikalla nyt voisi olla joku riittävän ajotaitoinen ensihoitaja työtovereineen ja autoineen aina valmiina lähtöön. Tuskinpa autotalliakaan aivan läheltä saa.

Asun HUS alueella, jos jotain tapahtuu esim sydänoireilee nopeaan tahtiin, haukon henkeä, soitan 112. 

Vierailija
1032/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voidaan linjata, että yksityiset itse  potilaansa kuljettavat, jos on HÄTÄTILANNE!

Yksityisillä toimii yleensä erikoislääkäreitä, jotka on koulutettu hoitamaan hätätilanteita ja ylipäätään toimimaan niin, että riskit minimoidaan ja riskien realisoitumiseen ollaan koko ajan varautuneita.

Tämän yksityisklinikan operoiva toimitusjohtaja on saanut huomautuksenkin, että hänen ei tule tehdä toimenpiteitä, joihin osaaminen ei riitä. On tehnyt silti. 

Suomessa on laillista että LL voi operoida kuten tämä Karl, omien sanojen mukaan tehnyt tuhansia rasvan imuja ja siirtoja. 

Vierailija
1033/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pientä kevytkirurgista toimenpidettä kuten pistoshoitoa, ei edes saa ottaa Buranaa. Ei 24h ennen sitä. Aiheuttaa verenpurkaumia, veren ohenemista ym.

Ei moni mieti tuotakaan. Vaihtoehtoisesti ei moni klinikka varoita asiakkaita tuostakaan ennakkoon.

Aijaa, mulle annettiin just ennen yleisanestesiaa sairaalassa 600 mg ibuprofeenia ja 1000 mg parasetamolia. Ja ihan julkinen sairaala oli kyseessä. Toimenpiteenä rintojenpienennysleikkaus.

Ibuprofeeni lisää verenvuotoriskiä leikkauksissa, pistoshoidoissa ym.

Parasetamoli on ok.

Outoa että mullekin on annettu, sektioiden jälkeen kuurina sekä ibuproeiinia että parasetamolia.

Vanhemmalla iällä sektio, puudutettiin, hienosti meni, ei tullut komplikaatioita ja sain olla Naistenklinikalla viikon. 

Vierailija
1034/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, miksi Olivia halusi rasvaimuun, jos hänen ongelmansa on samanlainen kuin minun. Tosin itse olen häntä vanhempi 45-vuotias nainen.

Ongelmanani on ns. väärään paikkaan eli avatsalle kertynyt rasva ja olen jo muutaman vuoden pohtinut rasvaimua. Olen normaalipainoinen, syön terveellisesti, käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi lenkkeilen. Tuo rettu silti vaan on ja pystyy, ollut tuossa jo vuosikausia! Haluaisin vain sen pois, niin vaatteetkin istuisivat paremmin. Laihdutus ei auta, koska rasva sulaa joka puolelta tasaisesti eikä maagisesti katoa vain tuosta vatsan seudulta. Eikä minulla oikeastaan edes ole mistä laihduttaa.

Olen samaa mieltä siitä, että kuolema oli järkyttävä ja turha. Tämä saa itsenikin harkitsemaan rasvaimua uudemman kerran. Kertokaa minulle, miten voisin hyväksyä vatsarettuni sellaisena kuin se on? En ole edes somessa.

Uskon, etten ole ongelmani kanssa yksin.

Osta muotoilevat alusvaatteet ja ala nauttia elämästä. Ilmeisesti voit muuten ihan hyvin, mutta olet takertunut tuohon. Itse haaveilin pitkään rintojen pienennyksestä, kunnes jouduin ihan terveyssyistä operaatioon, paljon pienempään sellaiseen. Siitä toipuminen oli jo tasan työlästä, vaikka mitään ei mennyt pieleen eikä siinä ollut mitään traagista. Silloin tuli fiilis, että ei ei en ikinä yritä tissien pienennystä, vaikka paita miten kiristää. Eikä se edes oikeesti ole mikään ongelma, kun asiat saivat realistiset kehykset. Paita joskus kiristää, mitäpä tuosta.

Uunossa oli pakarasta rasvaa rintoihin

Vierailija
1035/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulle annettiin myös jotain nesteenä ja pyysin toisenkin, en nyt muista oliko rauhoittavaa vai kipuun, puudutettuna julkisella polven tekonivelleikkaus, sujui hyvn. 

Vierailija
1036/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä. Saako tässä maassa joku muu kuin kirurgian erikoislääkäri leikata ihmisiä? Tai suorittaa tuollaisia äärimmäisen vaativia toimenpiteitä? Onko nyt kyse samasta maasta, jossa tarkastetaan ihmisten pihoja, että heillä on asianmukaisesti ruokajätteet kompostoituina?

Suomihan on muuttunut ihan villiksi länneksi ja kehitysmaaksi pienessä ajassa, kiitos kokoomuksen vaikutuksen yhteiskunnan eri portaissa. Niiden mielestä kaikki valvonta ja asioiden pitäminen raiteillaan, rajottaa yksilönvapautta. 

Miksi olet vängännyt kokoomuksesta koko ketjun ajan? Tämä ei ole poliittinen ketju.

Hallituksessa on muitakin kun kokoomus, sitä ennen oli demarit vallassa siis pääministeri ja sitä ennen Keskustan Sipilä joka sai valtionvelkaa alenemaan. 

Vierailija
1037/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin paljon some-tytön asia saanut julkisuutta. Mistä ansioistaan hänet pitäisi tuntea. Äitinsä kautta ehkä,  äidin ig:ssa suruvalitteluja. Tunsivatko kirjoittajat tuon tytön. Oliko tyttö tärkeämpi kuin jonkun toisen lapsi tai nuori, jonka lapsi menehtynyt ja siitä ollut ig:ssa, muttei kovin moni kirjoittanut suruvalitteluja. 

Olivian kuolema toivon mukaan laittaa stoppia puolirikolliselle kauneusbisnestoiminnalle Suomessa. Ei meidän tarvitse pohtia Olivian ansioita tässä elämässä - jokainen elämä on tärkeä. Valitan jos se loukkaa sinun turhamaisuuttasi.

Lisäksi Olivia on Suomessa ensimmäinen rasvaimuoperaatiossa kuollut sitten vuoden 1989. Eli siksikin todella poikkeuksellinen tapaus. Vuonna -84 Tuula Helanto kuoli muistaakseni siten, että ilmaa päätyi verisuoniin. 

Lisäksi näissä kauneusoperaatiossa tehdään vuosittain vaarallisia virheitä, jotka eivät johda kuolemaan mutta voivat pilata ulkonäön ja terveyden. Verenmyrkytykset ja kuoliot ovat Suomessakin yleisiä kauneuskirurgian komplikaatioita. Ja vaikka virheitä ei olisi tapahtunut, keskimäärin vain 50% on tyytyväinen leikkausten/pistoshoitojen lopputulokseen.

Vierailija
1038/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Jo mun nuoruudessa oli tiedossa, miten vaarallista ns. kauneuskirurgia saattoi olla; silikonirinnat, rasvaimu jne.

Nyt vielä 2026 ihmiset käyvät niissä (jopa turhamaisuuden takia!) ja aina mahdolliset ikävät seuraukset tulee yllätyksenä!

Ihmisten oma "vastuu" itsestä unohdetaan. Ja aina syyllinen halutaan löytää "muualta".

Virheellistä korostamista omasta valinnasta, kun keinotekoisesti markkinointikoneisto luo olemattomia tarpeita. Kyllä lääkärin kallis koulutus menee myös hukkaan tuollaisessa, kun ei tee perustyötään, hoida kirjaimellisen sairaita. Vaikka nämä mt-tapauksia ja sairaita olisivatkin.

Plastiikkakirurgia oma alansa. 

Vierailija
1039/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääkin keinodonitsihuulinen Sonja Aioli käynyt imemässä rasvat ja siirtämässä pakarohin, ja on päästetty vessaan kesken toimenpiteen!

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7f1bf0d4-521f-4675-bf89-8b6349…

Eikö hänellä mädäntynyt p--se ja piti poistattaa 

Oli Jaatinen tämä, jolla meni perse kuolioon BBL jälkeen.

Vierailija
1040/1456 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhemmat syyttää itseään koska tuo turha kuolema oli HEIDÄN vika!

Syyllistää ei saa, tarpeeksi raskas taakka kantaa.

Yleisesdti ottaen kun täysi-ikäinen haluaa jotain niin hän tekee sen ja maksaa itse. Eriasia jos pyytää rahaa niin siinä voi tehdä stopin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan