Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa on miedoissa viineissä?

Vierailija
07.09.2026 |

Minulle ne sopii erinomaisesti. En juurikaan käytä alkoholia ja en ole tottunut siihen makuun. Jopa 12-prosenttiset on turhan väkeviä minulle.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tuloksen saa kun tavalliseen 12% viiniin laittaa kolmasosan vettä joukkoon. Kuten ravintolat tekeekin.

Vierailija
42/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedoissa yleensä mitätön maku, ellei juuri Rieslingeistä (ok) tykkää, kun ovat lähes kaikki mietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää viiniä saa vain jos tekee viinin oikeista rypäleistä ja oikeista hiivoista. Ei ole vaikeaa. Nämä on tärkeitä ja käymiseen käy ihan mikä tahansa saavi ja muovipullot ei makuun vaikuta mitenkään.

Et siis tiedä viinin valmustuksesta mitään. Sanomasi saattaa olla totta oluen valmistuksen kannalta vaikka niiden makuun vaikuttaa missä niitä on pantu. Viineihin vaikuttaa myös esimerkiksi maaperä ja sää, sekä miten ne prosessoidaan.

Vierailija
44/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman tuloksen saa kun tavalliseen 12% viiniin laittaa kolmasosan vettä joukkoon. Kuten ravintolat tekeekin.

Enpä ole törmännyt ravintoloissa näihin mietoihin 8% viineihin. Onko niitä ravintoloissakin tarjolla?

Vierailija
45/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää näytellä humalaista.

Vierailija
46/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole törmännyt ravintoloissa näihin mietoihin 8% viineihin. Onko niitä ravintoloissakin tarjolla?

Ne myydään toki normi ~12% vahvuisina ja hintaisena. Olen eri mutta tiedän että tätä on tapahtunut joskus. Kokki käyttää osan oman krapulansa parantelemiseen.

Vierailija
47/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen niitä itse omista viinirypäleistä ja käytän saison-hiivaa käymiseen. 

Hiiva tekee noin oluen vahvusta viiniä ja jättää siihen sokereita kuollessaan viimeistään noin 10% voimakkuuteen. Teen aina siten että neljän viikon kohdalla pistän limupulloihin niin loppukäyminen tuottaa kuohuviinin.

Suomessa ei saa valmistaa viiniä rypäleistä

Vierailija
48/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää viiniä saa vain jos tekee viinin oikeista rypäleistä ja oikeista hiivoista. Ei ole vaikeaa. Nämä on tärkeitä ja käymiseen käy ihan mikä tahansa saavi ja muovipullot ei makuun vaikuta mitenkään.

Et siis tiedä viinin valmustuksesta mitään. Sanomasi saattaa olla totta oluen valmistuksen kannalta vaikka niiden makuun vaikuttaa missä niitä on pantu. Viineihin vaikuttaa myös esimerkiksi maaperä ja sää, sekä miten ne prosessoidaan.

Tiedän sen verran että olen ammattimaisesti nuorena ollut työssä viljelmillä ja valmistanut huippumestareiden parissa viinejä heidän omalla kielellä. Osaan siis kielen, kultuurin ja koko prosessin. 

Minulla on myös mustavyö karatessa. Maaperä ei vaikuta juurikaan mitenkään. Viineillä täytyy olla vain se kalkkinen maa. 

Sama juttu kuin ruuanlaitossa ja huipputason kokkaukssa. Periaatteet on niin simppeleitä, suolaa, pippuria ja öljyä. Thät oal folks!

Älä tee asioista vaikeaa ja älä nää asioiden toteuttamisessa esteitä. 

Aseta unelma ja toteuta se ohjeiden mukaisesti, niin saat valmista ja hyvää ihan missä vain. 

Olen mm tutustunut myös cannabiksen viljelyyn Coloradossa käynyt Californiassa viiniviljelyksillä. Olen huuhtonut kulta Alaskassa ja kalastanut Norjan lohia. Olen kiertänyt Aasiassa ja valmistanut riisiviiniä mestareiden parissa. 

Tiedän aiheesta paljon enemmän kuin sinä tiedät. Olen käytännössä viettänyt rahattomana työtä tehden näiden aiheiden parissa nuoruuteni antaen niille kaiken aikani.

Ei ole mitään rakettitiedettä. Minun muovipulloviinejä on kehuttu ja palkittu erilaisissa kilpailuissa maailman tasolla. 

Mitään tammitynnyreitä ei tarvita ja punaviininkin saa tehdä kuohuviiniksi. Viinikultuurikin alkaa ottaa uusia riskejä ja yksi haastavin asia on tällä hetkellä kasteluvesi. Maantieteellisesti viini viihtyy nykyään ylempänä kuin satoja vuosia sitten. Tämä antaa Suomellekin mahdollisuuden viljellä viiniä etelässä. 

Vierailija
49/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiiva tekee noin oluen vahvusta viiniä ja jättää siihen sokereita kuollessaan viimeistään noin 10% voimakkuuteen. Teen aina siten että neljän viikon kohdalla pistän limupulloihin niin loppukäyminen tuottaa kuohuviinin.

Suomessa ei saa tehdä muitakaan asioita. Miksi olla Suomessa kun voit olla muuallakin maailmassa? 

Lapsena oli kiva kun vanhemmat piti rajat, mutta miksi aikuisena asetetaan ihmisille rajoja naurettavissa asioissa? 

Omistaako valtio kansalaisen?

Vierailija
50/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maku ja vaikutus on lantrattu muuksi kuin suosikkiviinissä niin ei se ole enää suosikkiviini vaan lantrattu versio.

Pitääkö jonkun tätäkin ihmetellä?

Vierailija
51/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sangria on oikein kiva juoma, mutta suomessa rankasti ylihintaista, kuuluisi olla hiukan kokakolaa halvempi juoma

Vierailija
52/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa tehdä muitakaan asioita. Miksi olla Suomessa kun voit olla muuallakin maailmassa? 

Lapsena oli kiva kun vanhemmat piti rajat, mutta miksi aikuisena asetetaan ihmisille rajoja naurettavissa asioissa? 

ainakin omasta mielestään, mutta muutenkin joo. Katsoo omaavansa oikeuden varastaa rahaa väestöltä myös ja ainoa mittari jonka tämä omistaja hyväksyy on lakkaako omistettu tekemästä työtä kun ei tulot riitä järkevään elintasoon

Vierailija
53/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kaikkia nautintoaineita ohenneta puolet vähemmän haitallisiksi...myös kirjoista puolet sivuista pois ettei tule vain löhöttyä kirjaa lukien...

sama kaikkeen muuhunkin...

olisko hyvä?

Vierailija
54/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sanoa että omistaa. Jos päihdyt jollain muulla kuin alkoholilla niin se on käyttörikos. Sinä et saa päättää itse mitä teet itsellesi. Leikisti suomessakin on itsemääräämisoikeus mutta oikeasti sitä ei ole kun on käyttörikos.

Vierailija
55/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian makeita.

Vierailija
56/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että haluaisi pakottaa kaikille lantratut viinit, voinee jokainen ohentaa omansa suoraan vesihanasta vastaamaan mieltymyksiään...

Miksi siis pakottaa muita?

Vierailija
57/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona Lisastakin vois maalata turhat taustat vaikka tikkurilan talomaalilla peittoon ettei katsojan silmä eksy epäolennaiseen ja väsy...

Vierailija
58/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen verran että olen ammattimaisesti nuorena ollut työssä viljelmillä ja valmistanut huippumestareiden parissa viinejä heidän omalla kielellä. Osaan siis kielen, kultuurin ja koko prosessin. 

Minulla on myös mustavyö karatessa. Maaperä ei vaikuta juurikaan mitenkään. Viineillä täytyy olla vain se kalkkinen maa. 

Sama juttu kuin ruuanlaitossa ja huipputason kokkaukssa. Periaatteet on niin simppeleitä, suolaa, pippuria ja öljyä. Thät oal folks!

Aseta unelma ja toteuta se ohjeiden mukaisesti, niin saat valmista ja hyvää ihan missä vain. 

Olen mm tutustunut myös cannabiksen viljelyyn Coloradossa käynyt Californiassa viiniviljelyksillä. Olen huuhtonut kulta Alaskassa ja kalastanut Norjan lohia. Olen kiertänyt Aasiassa ja valmistanut riisiviiniä mestareiden parissa. 

Tiedän aiheesta paljon enemmän kuin sinä tiedät. Olen käytännössä viettänyt rahattomana työtä tehden näiden aiheiden parissa nuoruuteni antaen niille kaiken aikani.

Ei ole mitään rakettitiedettä. Minun muovipulloviinejä on kehuttu ja palkittu erilaisissa kilpailuissa maailman tasolla. 

Mitään tammitynnyreitä ei tarvita ja punaviininkin saa tehdä kuohuviiniksi. Viinikultuurikin alkaa ottaa uusia riskejä ja yksi haastavin asia on tällä hetkellä kasteluvesi. Maantieteellisesti viini viihtyy nykyään ylempänä kuin satoja vuosia sitten. Tämä antaa Suomellekin mahdollisuuden viljellä viiniä etelässä. 

Pohjoisemmassa Saksassa ja Tanskassa voi jo viljellä erinomaisesti viiniä. Ilmasto on lämmennyt sen verran että vesipula on se yks tärkein este etelän viiniviljelyksille. Myös viljelyksillä pitää suojata kasveja harsoin, koska uv-säteily on sietämätön kasveillekin. Tämä on oikeasti riski ja tulee nostamaan viinien hintoja tulevaisuudessa erittäin korkealle. Todennäköisesti alkoholiakin tulevaisuudessa aletaan myymään kuivatuotteena joka sekoitetaan hanaveteen sopivisa määrin. 

Jäljelle jää Norjan kaltaiset maat joissa on panimokultuuri voimakas ja ihmiset tekee itse omia alkoholituotteita. Nämä kotona valmistetut herkut on paljon laadukkaampia kuin suurten tilojen viinit. Norjalaiset on tässä piilotietäjiä ja pitää aika vaatimatonta roolia maailmalla. Hiljaisia neroja panimokultuurin saralla. 

Vierailija
59/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vesitettyä, alunperinkin aika vaatimatonta viiniä. Joku kevyt rose nyt vielä voi mennä, mutta mitään syvällisempää punaviinikokemusta nyt on turha odottaa noista saavan. 

Punaviinit ei tosiaan 8 prosenttisina toimi. Sen sijaan joku kuiva valkkari tai rose voi olla ihan ok. 

Vierailija
60/62 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisemmassa Saksassa ja Tanskassa voi jo viljellä erinomaisesti viiniä. Ilmasto on lämmennyt sen verran että vesipula on se yks tärkein este etelän viiniviljelyksille. Myös viljelyksillä pitää suojata kasveja harsoin, koska uv-säteily on sietämätön kasveillekin. Tämä on oikeasti riski ja tulee nostamaan viinien hintoja tulevaisuudessa erittäin korkealle. Todennäköisesti alkoholiakin tulevaisuudessa aletaan myymään kuivatuotteena joka sekoitetaan hanaveteen sopivisa määrin. 

Jäljelle jää Norjan kaltaiset maat joissa on panimokultuuri voimakas ja ihmiset tekee itse omia alkoholituotteita. Nämä kotona valmistetut herkut on paljon laadukkaampia kuin suurten tilojen viinit. Norjalaiset on tässä piilotietäjiä ja pitää aika vaatimatonta roolia maailmalla. Hiljaisia neroja panimokultuurin saralla. 

Norjalaiset on muita älykkäämpiä monessa mielessä aina olleetkin. Heissä ei ole mitään ärsyttävää. Ainoa mikä voi ärsyttää, niin heidän voitokkaat hiihtäjät ja paremmat kalataidot suhteessa suomalaisiin pikkuveljiinsä. Myös viinapää on kovempi norjalaisilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä