Kiitätkö autoilijaa tien ylittäessäsi?
Moni jalankulkija nostaa kätensä kiitokseksi, kun autoilija pysähtyy päästämään hänet tien yli.
Ele kertoo siitä, että ihminen huomaa toisen osapuolen toiminnan ja haluaa vastata siihen myönteisellä tavalla.
Suojatien eteen pysähtyessään autoilija tekee jalankulkijalle tilaa. Käden nostaminen on nopea tapa osoittaa, että teko on huomattu. Samalla se luo lyhyen vastavuoroisuuden hetken kahden toisilleen tuntemattoman ihmisen välille.
Arjen liikenteessä eleen merkitys on juuri sen pienuudessa. Se ei muuta liikennesääntöjä eikä poista kuljettajan vastuuta suojatien kohdalla, mutta se muistuttaa, että sujuva liikkuminen rakentuu myös katsekontaktista, ennakoinnista ja toisen huomioon ottamisesta.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Nämä paskiaiset eivät kiitä autoilijaa, itse kyllä kiitän.
Paskiainen paskiaisen parhaiten tuntee
Vierailija kirjoitti:
En, miksi liikennesääntöjen noudattamisesta pitäisi erikseen kiittää? "Kiitos, kun et ajanut päälleni ollessasi väistämisvelvollinen??"
En myöskään autolla ajaessani kiittele muita autoilijoita, jos he pysähtyvät kärkikolmion tai stop-merkin taakse ja antavat tietä etuajo-oikeutetuille.
Kiitän kuitenkin jos joku luopuu omasta etuajo-oikeudestaan ja antaa tietä. Esimerkiksi tilanteessa, jossa purkaudutaan ruuhkaiselta parkkipaikalta ja joku päästääkin eteensä (näissä usein on sellainen herrasmiessääntö, että välillä on ihan hyvä päästää sieltä parkkiväleistä autoja ajokaistalle, vaikka olisi itse jo sinne ehtinyt ja olisi oikeasti etuajo-oikeutettu).
Olet itsekäs kusipää joka ei osaa ottaa huomioon muita. Kiitän aina autoilijaa joka pysähtyy ja antaa tietä. Kohtelias ele ei maksa mitään ja autoilijat kiittävät melkein aina minua.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikissa tiellä huitomisissa on riski, että se ymmärretään jotenkin väärin. Siksi on paras vain mennä liikennesääntöjen mukaan."
Pitäsköhän sulla olla vähän useammin määräaikaistarkistuksia ajokortissa vieläkö ajokyky on olemassa jos tuollaisia huolia moikkaus herättää? Ei tuo normaalilta kuullosta.
Näinpä. Ehkä tuon kirjoittaja asuu sysisynkässä korvessa ja järkyttyy kun näkee muita. 😉
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että kerran kun yritin vilkuttaa niin auton kuski meinasi ajaa mun päälle.
Luuli että sulla on pahat mielessä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mieli on kiva laittaa kiertämään. Ihanaa kun pikkutytöt ja -pojat heilauttavat kättä!
No niin on. Lapsissamme on tulevaisuuden toivo. Monet näyttävät myös peukkua kun autoilija hiljentää ja antaa tietä. Ihania lapsia.
T . Stadin mamma
Taidat olla juuri se "autoilija" joka kiihdytti kun olin puolivälissä suojatietä menossa.