Kiitätkö autoilijaa tien ylittäessäsi?
Moni jalankulkija nostaa kätensä kiitokseksi, kun autoilija pysähtyy päästämään hänet tien yli.
Ele kertoo siitä, että ihminen huomaa toisen osapuolen toiminnan ja haluaa vastata siihen myönteisellä tavalla.
Suojatien eteen pysähtyessään autoilija tekee jalankulkijalle tilaa. Käden nostaminen on nopea tapa osoittaa, että teko on huomattu. Samalla se luo lyhyen vastavuoroisuuden hetken kahden toisilleen tuntemattoman ihmisen välille.
Arjen liikenteessä eleen merkitys on juuri sen pienuudessa. Se ei muuta liikennesääntöjä eikä poista kuljettajan vastuuta suojatien kohdalla, mutta se muistuttaa, että sujuva liikkuminen rakentuu myös katsekontaktista, ennakoinnista ja toisen huomioon ottamisesta.
Kommentit (137)
Toisinaan kiitän. Miksi en kiittäisi? Se on enemmän kuin moikkaus, "huomasin sinut".
Meidän kylällä jopa pienet koululaiset nostavat kättä kun pysähdytään koulun kohdalla suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiitä mitenkään mutta olen kyllä ollut vaistoavani että nykyään autoilijat ehkä odottavat jotain, tiedä siitä.
Pillua?
Sano sinä, äläkä ehdottele, vai eikö ole autoa, en sentään pysty samaistumaan autoilijaan.
On auto, noudatan sääntöjä ja olen nainen.
En todellakaan tarvitse liikennenöyristelyä egoni kohottamiseksi.
Ketju on pikkiriikkisen äijän runkkuketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän peukkua jos se autoilija nippa nappa ennen suojatietä pysähtyy. Tai napautan kävelysauvalla auton kylkeä.
Kerran tulin lapsen ja rattaiden kaa suojatielle. Auto ei pysähtynyt vaan kiersi meidät! Sanoin et saatana ja potkaisin auton kylkeen. Aika mojovasti. Valmistauduin et nyt kuski saa kyllä turpii kun pysähtyy. Ei pysähtynyt...
Sä olet kenties just niitä jotka eivät osaa millään tavalla kommunikoida liikenteessä. Sun kaltaisia näkee aika ajoin ja syöksyvät yhtäkkiä eteen ilman merkkiäkään siitä että tulisivat. Onneksi ajan kaupunkialueella aika hiljaa, olin sitten pyörällä tai autolla, niin ehdin jarruttaa ajoissa. Hirveän huonoa mallia jälkikasvulle.
Autoilija joka pyöräilee paljon ja kesäisin kaikki työmatkat
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylällä jopa pienet koululaiset nostavat kättä kun pysähdytään koulun kohdalla suojatiellä.
Se on aivan normaalia ja kansainvälinen tapa. Suomessa jotkut tekevät tuostakin ongelman. Että ollaan liian kohteliaita. "Kun ei olla velkaa mitään toiselle niin vittuillaksemme ollaan sitten töykeitä kusipäitä"
Vierailija kirjoitti:
Onhan silkka ihme, ettei setä aja päälle.
Kerran tulin yöveneeltä aamulla ja kävelin kanisteri kädessä. Auto lähestyi aika kaukana mutta niin vaan tulimme suojatielle yhtä aikaa. Astuin suojatielle ja auto vaan änkesi et hän kyllä menee nyt. Mojautin sillä kanisterilla tuulilasiin olan takkaa. Helvetinmoinen boijoiiig! Ei se stopannut.
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun olen meinannut jäädä suojatiellä auton alle, tilanteessa jossa lähinnä minun puolta tuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen antaen tietä minulle, mutta toinen ulompaa kaistaa ajava ei pysähtynytkään vaan ajaa täyttä vauhtia vaarallisesti suojatien yli rikkoen lakia törkeällä tavalla. Sen takia kiitän autoilijoita käden heilautuksella ketkä antavat tilaa minun mennä turvallisesti yli suojatien.
Vierailija kirjoitti:
Kiitätkö naapuria joka kerta jos ei vedä sua turpaan kun kohtaatte.
Minä en.
Typerä ihminen. Vedit sitten yhtäläisyysmerkit aika leppoisaan liikennekeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein että esim. Espanjassa saat 400 euron sakon jos et pysähdy kun suojatielle on tulossa ihmistä. Siellä laki sanoo kun lähestyy, Suomessahan se on, on astumassa suojatielle! Eli Suomessa pitää astua peläten et pysähtyyköhän tuo?
Tieliikennelain mukaan ajoneuvolla ajettaessa on jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, annettava esteetön kulku.
Niin? Valmistautuu menemään = on astumassa (luki ainakin ennen), minkä olennaisen eron löysit tuosta?
Noihan on kaksi eri asiaa. Esim. Pyörätuolilla kulkeva ei ole astumassa yhtään mihinkään, joten tuolla sanamuodolla häntä ei tarvitsisi koskaan päästää suojatien yli.
On astumassa viittaa siihen, että jotain liikettä on jo tapahtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän peukkua jos se autoilija nippa nappa ennen suojatietä pysähtyy. Tai napautan kävelysauvalla auton kylkeä.
Kerran tulin lapsen ja rattaiden kaa suojatielle. Auto ei pysähtynyt vaan kiersi meidät! Sanoin et saatana ja potkaisin auton kylkeen. Aika mojovasti. Valmistauduin et nyt kuski saa kyllä turpii kun pysähtyy. Ei pysähtynyt...
Sä olet kenties just niitä jotka eivät osaa millään tavalla kommunikoida liikenteessä. Sun kaltaisia näkee aika ajoin ja syöksyvät yhtäkkiä eteen ilman merkkiäkään siitä että tulisivat. Onneksi ajan kaupunkialueella aika hiljaa, olin sitten pyörällä tai autolla, niin ehdin jarruttaa ajoissa. Hirveän huonoa mallia jälkikasvulle.
Kerroppa mitenkä lasten rattaiden kaa syöksytään suojatielle? Region oli todellakin sellainen et sokeekin näkee satoja metrejä että siinä on suojatie ja noiden on pakko astua siihen sekunnin päästä.
Käyttäjä26965 kirjoitti:
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun olen meinannut jäädä suojatiellä auton alle, tilanteessa jossa lähinnä minun puolta tuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen antaen tietä minulle, mutta toinen ulompaa kaistaa ajava ei pysähtynytkään vaan ajaa täyttä vauhtia vaarallisesti suojatien yli rikkoen lakia törkeällä tavalla. Sen takia kiitän autoilijoita käden heilautuksella ketkä antavat tilaa minun mennä turvallisesti yli suojatien.
Nämä ovat niitä todellisia vaaranpaikkoja! Minä auton ratissa töräytän aina kovaa jos joku ei pysähdy verelle suojatien eteen. Jalankulkijoiden ei kannata luottaa siihen että molemmat pysähtyvät. Poliisi voisi näissä kohdissa olla enemmän valvomassa. Varsinkin maahanmuuttajataustaisilta ja nuorilta tämä taito puuttuu, huomannut Helsingissä tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiitä mitenkään mutta olen kyllä ollut vaistoavani että nykyään autoilijat ehkä odottavat jotain, tiedä siitä.
Pillua?
Sano sinä, äläkä ehdottele, vai eikö ole autoa, en sentään pysty samaistumaan autoilijaan.
On auto, noudatan sääntöjä ja olen nainen.
En todellakaan tarvitse liikennenöyristelyä egoni kohottamiseksi.
Ketju on pikkiriikkisen äijän runkkuketju.
Ihmettelen samaa, että odottavatko autoilijat nykyään jotain reaktiota suojatien ylittäjältä, auto on siinä kuitenkin se vahvempi osapuoli, jotta onko tämä nyt sitä heikoin ensin menttaliteettia, mikä rapauttaa koko yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein että esim. Espanjassa saat 400 euron sakon jos et pysähdy kun suojatielle on tulossa ihmistä. Siellä laki sanoo kun lähestyy, Suomessahan se on, on astumassa suojatielle! Eli Suomessa pitää astua peläten et pysähtyyköhän tuo?
Tieliikennelain mukaan ajoneuvolla ajettaessa on jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, annettava esteetön kulku.
Niin? Valmistautuu menemään = on astumassa (luki ainakin ennen), minkä olennaisen eron löysit tuosta?
Noihan on kaksi eri asiaa. Esim. Pyörätuolilla kulkeva ei ole astumassa yhtään mihinkään, joten tuolla sanamuodolla häntä ei tarvitsisi koskaan päästää suojatien yli.
Astuminen ei tarkoita konkreettista astumista vaan aietta suojatielle menemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan normaalia ja kansainvälinen tapa. Suomessa jotkut tekevät tuostakin ongelman. Että ollaan liian kohteliaita. "Kun ei olla velkaa mitään toiselle niin vittuillaksemme ollaan sitten töykeitä kusipäitä"
Ei se ole mitään töykeyttä, jos ei kiitä jokaista pysähtyvää autoilijaa, vaan ihan neutraali ele. Ei todellakaan tarvitse erikseen kiittää siitä, että noudatetaan liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mitenkä lasten rattaiden kaa syöksytään suojatielle? Region oli todellakin sellainen et sokeekin näkee satoja metrejä että siinä on suojatie ja noiden on pakko astua siihen sekunnin päästä.
Miten sen sinulle kertoisin?. Että ei olla ensin lainkaan asetuttu ylittämään tietä vaan käännytään yhtäkkiä vauhdilla rattaat edellä. Kun bussi tuleekin? Kun tuli yhtökkiä kiire? Mikä lie. Näin on käynyt Helsingissä välillä mutta toki pyöräilijät ja skuutilla ovat ryhmänä enemmistössä tässä liikennekäytöksellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kiitän, koska tiedän miten hyvän mielen se tuo autoilijoille.
Minua autoilijana se ainakin vaan säälittää, joten voit lopettaa.
OK. Näytetään jatkossa siis keskisormea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kiitän, koska tiedän miten hyvän mielen se tuo autoilijoille.
Sua vois käydä neppaamassa nyrkillä nokkaan niin tulis muuta ajateltavaa sen säälimisen rinnalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astuminen ei tarkoita konkreettista astumista vaan aietta suojatielle menemisestä.
Mikä sun ongelma nyt on? Minusta tuo valmistautuu menemään on huomattavasti parempi ja kattavampi ilmaisu kuin on astumassa. Jos seisoo liikkumatta paikoillaan, niin ei silloin ole astumassa yhtään mihinkään vaan vasta valmistautumassa suojatien ylittämiseen.