Olen laihtunut 25kg ja ihmiset kommentoivat ilkeästi
Tein tuossa hiljattain elämäntapamutoksen. Olen tänä vuonna pudottanut painoa 83kg:sta 57:ään. Olen 166 cm nainen. Rupesin käymään salilla, aloitin uinnin, vaihdoin ruokavalioni terveelliseksi. Lopetin alkoholin kokonaan.
Oloni on aivan mahtava nykyisin. Mielestäni näytän hyvältä, ja ekaa kertaa elämässäni hoikalta.
Mutta, mutta..
"sä olet laihtunut ihan liikaa" "kapeat kasvot ei sovi sulle" "mä olen niin huolissani sinusta" jne jne. Tätä saa kuulla perheenjäseniltä, kollegoilta ja tutuilta. Se harmittaa. Kukaan ei sanonut minulle yhtään mitään negatiivista ulkonäostäni kun olin lihava, miksi nyt?? Miksi voi vapaasti arvostella ja jopa koskea (kyllä, koskea) vartaloani nyt kun olen laihtunut? Ja mitä tuohon enää sanoisin? Vaikka kuinka selitän että en ole alipainoinen enkä kipeä niin ei, olen "liian laiha".
N39
Kommentit (81)
AP täällä. Kiitos kaikille kommentoijille, olette te kanssasisaret ihania <3
Otan neuvoistanne vaarin ja jätän kaikenlaiset arvostelut omaan, no, arvoonsa. Kun näitä kommentteja olen lukenut, kävi mielessä että mikä ihmeen ovimatto olen, jos annan kävellä päältäni niin että hyväksyn sen että minuun kosketaan luvatta? Sehän on hullua. Mun kroppa, mun rauha. Kiitän myos teitä jotka ovat onnitelleet elämäntapamuutoksesta tai muutenkin tsempanneet.
Paljon olen kuullut tästä palstasta negatiivistä mutta tämä oli kyllä viikon hyvänolonhali. Mukavaa loppuviikkoa teille. AP.
Tuttavani laihdutti itsensä lyhyessä ajassa hyvin pulleasta (keskivartalo oli pallo) ulkomuodosta aivan laihaksi.
Voi varmaan paremmin, mutta kasvojenkin iho roikkuu. Muuttui rumaksi. Oli pyöreänä kauniimpi ja iloisemman näköinen.
Yhtenä päivänä ajoin autolla oman lapseni kanssa tämän kävelylenkillä olevan tuttavan ohi. Lapseni sanoi, että olipa väsynyt. Hän ei yleensä kommentoi muiden ulkonäköä. Mietin vaan mielessäni, että lapseni oli ihan oikeassa.
Saman kokeneena tuo on tosi ärsyttävää. Osalla motivaationa on varmaan kateus. Uskoo, ettei itse pysty/jaksa laihtua, joten pitää yrittää laskea itsetuntoa niiltä, jotka sen ovat saavuttaneet.
Toisaalta huoli voi myös olla aitoa. Paljon lyhyessä ajassa laihtunut ihminen voi näyttää alkuun hätkähdyttävältä ennen, kun a) muiden ihmisten silmä ns tottuu uuteen ulkomuotoon ja b) piirteet "asettuvat" uuteen muottiinsa. Kun lopetin varsinaisen laihduttamisen ja siirryin ylläpitovaiheeseen, näytin paljon laihemmalta kuin nyt, puolisen vuotta myöhemmin, vaikka painan saman verran, +- 1,5 kg kk-kierrosta riippuen. Kehon koostumus muuttuu ja roikkuvaksi jäänyt iho esim. kasvoissa kiristyy. Tällöinkään ilkeä kommentointi ei tietenkään ole asiallista. Aito huoli jonkun hyvinvoinnista tulisi esittää yksityisesti kasvokkain tai viestin välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yhdenkään ihmisen ei tulisi sanoa kropastasi yhtikäs mitään jos et itse ota asiaa puheeksi.
Olen itse samaa mieltä. Jännää sinänsä että inhosin vartaloani kun olin lihava. Nyt hoikkana muut tuntuvat näkevän vartaloni vastenmielisenä.
AP
Aika nihkeitä ovat tuttavasi, ja avosuisia. Minä vaihdoin terveysruokaan. Ei mm. leipää eikä voita tai margariinia, ei kastiketta, ei mehua tai maitoa, eikä mitään herkkuja, vaan mm. puuroa, marjoja tai banaania, pähkinää, itsepuristettua appelsiinimehua, perunaa, broileria ilman nahkaa, tomaatteja, paprikaa, kreikkalaista jogurttia, riisiä ja kalaa (ei friteerattuna). Syön vain aamiaisen, lounaan ja päivällisen, enkä koskaan santsaa, eikä ruokaa enää 19 jälkeen. Juotavaksi ja välipalaksi vettä, pari kuppia kahvia tai teetä.
Käyn myös salilla 3 kertaa, ja lenkillä 1-2 krt viikossa. Laihduin yli 20 kiloa 2 kk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani laihdutti itsensä lyhyessä ajassa hyvin pulleasta (keskivartalo oli pallo) ulkomuodosta aivan laihaksi.
Voi varmaan paremmin, mutta kasvojenkin iho roikkuu. Muuttui rumaksi. Oli pyöreänä kauniimpi ja iloisemman näköinen.
Yhtenä päivänä ajoin autolla oman lapseni kanssa tämän kävelylenkillä olevan tuttavan ohi. Lapseni sanoi, että olipa väsynyt. Hän ei yleensä kommentoi muiden ulkonäköä. Mietin vaan mielessäni, että lapseni oli ihan oikeassa.
Mikset ottanut kyytiin? Ja taukki, roikkuva nahka vetäytyy kyllä takaisin, ellei ylipaino ome ollut todella raskas ja kestänyt vuosikymmeniä.
Sama kävi itselle kun laihduin noin vuodessa ylipainosta reilu 10 kg kun aloiin harrastaa liikuntaa ja käymään salilla sekä työ vaihtui istumatyöstä liikkuvaan. Plus terveellisempää ruokaa. Kommentit loukkasi ja selkeästi osasta kuulsi kateus. Älä laihduta enää, onpa kapeat reidet, pidä nyt lepopäiviäkin, oho oletpa laiha ym. Vähän voisi miettiä. Mulla oli siis ylipainoa joku 10 kg.
Kateellisia kun eivät itse pysty samaan. Asiatonta. Onnea elämäntapamuutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on hieman järkyttävää kun olettaa näkevänsä saman pyöreän henkilön ja näkee luiden törröttävän. Laihtunut henkilö näkee itsensä ihan erinäköisenä peilistä kuin muut. Mutta ihmisten pitäisi osata pitää järkytys oman pään sisällä eikä kommentoida
Ap:n painossa ei luut törrötä.
Hieno saavutus ap! Älä välitä typerien kommenteista.
Laihduin joskus minäkin. Muistan miten ihmiset katsoivat oikeudekseen arvostella kehoani. Jopa ventovieraat kirppiksellä, jotka olivat minut nähneet 15 kilon akselilla. Oli jotenkin alaston olo, kuin olisi ollut jotain muuta, kuin ihminen.
Joku ventovieras kysyi miten olin laihtunut. Olin niin hämmentynyt, etten saanut sanaa suustani ja hän vastasi itse omaan kysymykseensä.
Itse odotan aivan samoja kommentteja, kun kolkuttelen vaatekokoa 38/M. Onkohan sitten ihmisten silmä vääristynyt, kun ei enää tunnisteta aivan tuikitavallista peruskokoa, joka ei edes ole vielä painoindeksin matalimmassa päässä? Uskoisin, että osa on ihan vain kateellisia, kun itse ei saa elämäntapamuutosta onnistumaan ilman jatkuvaa repsahtelua. En tiedä, miten vastaan ensimmäiseen kauhisteluun. Varmaan niin, että missä kohtaa vaatekokoon M pukeutuva nainen on ollut liian laiha? Jossain Italiassa se on jo pyöreähkö koko, Japanista puhumattakaan.
Samoin sellainen terveellisyyden ja luonnollisen ruokasuhteen vaatija, joka kuitenkin popsii kotiruokaa ja leipää niin, että on jatkuvasti hippasen ylipainoinen. En jaksa tuollaisille kertoa mitään ruokavaliostani, joka on siis todella paljon terveellisempi nyt kuin aikaisemmin pullan ja leivän aikana.
Mulla on ollut samanlaisia kokemuksia. Kun laihduin sanottiin liian laihaksi vaikka olin normaalipainoinen, mutta nyt lihavana kukaan ei ole sanonut mitään. Samoin kun olin normaalipainoinen jotkut väitti silti, että on makkaroita yms. Pitäisköhän taas laihduttaa. 57 kiloinen ei ole vielä mitenkään hälyttävän alipainoinen. Nautin oikeastaan laihduttamisesta kun vauhtiin pääsen ja se on ihan mahtava tunne kun onnistuu. Onnitelut ap:lle. Et ole yksin kokemuksesi kanssa. Ihmiset ovat kummallisia. Aina kommentoimassa toisten ulkonäköä. Kuten huomaat ei sillä ole väliä. Nauti vain onnistumisestasi ja hyvästä olostasi.
He haluaisivat itsekin laihtua, mutta eivät pysty. Sinä pystyit ja he ovat kateellisia. Lisäksi sinun laihtumusesi korostaa heidän omaa epäonnistumistaan ja muistuttaa siitä, minkä takia ovat sinulle vihaisia.
Minulle valitettiin laihuudesta kouluaikoina teininä, että olen ruman laiha, kun olin 50 kg 167 cm. Minulle tuli siitä pysyvä mielikuva, että olen ruma. Olen sittemmin lihonut 15 kg ja olen 65 kg, nyt sitten mieheni valittaa, että olen lihava ja ruma. Koskaan ei ole hyvä muiden mielestä. Itse haluaisin laihtua 10 kg, 55 kg oli minulle siroluisena keskiverto 167 cm pituisena. Paras olisi nuoruuden 50 kg, mutta ei ole enää realistista päästä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle valitettiin laihuudesta kouluaikoina teininä, että olen ruman laiha, kun olin 50 kg 167 cm. Minulle tuli siitä pysyvä mielikuva, että olen ruma. Olen sittemmin lihonut 15 kg ja olen 65 kg, nyt sitten mieheni valittaa, että olen lihava ja ruma. Koskaan ei ole hyvä muiden mielestä. Itse haluaisin laihtua 10 kg, 55 kg oli minulle siroluisena keskiverto 167 cm pituisena. Paras olisi nuoruuden 50 kg, mutta ei ole enää realistista päästä siihen.
Jos lemppaat tuon sikamaisen miehesi, olisit kertaheitolla 100 kg kevyempi...
Olen melko lailla saman kokoinen kuin ap, ollut koko aikuisikäni. Olen aina vähän väliä kuullut kommentteja, kuinka olen liian laiha. Mutta täytyy sanoa, että ne ovat lisääntyneet. Ei välttämättä ihan suoraan sanota, mutta jossain sivulauseessa asia nostetaan esille. Luulen sen johtuvan yksinkertaisesti siitä, että ihmiset ovat nykyään isoja, ja silmät ovat tottuneet näkemään sen normaalina. Tämän kokoisena näyttää monen silmiin liian pieneltä, vaikka on aivan normaalipainoinen.
Se on totta, ihmiset tottuneet näkemään isokokoiset ihmiset normaalipainoisina. Silmät valehtelee.
Ihmiset on sellaisia että muutos on vaikeaa, jopa muutos toisissa. Tuo painonpudotuksesi on varsin hurja noin lyhyessä ajassa. Tottakai on hienoa että olosi on nyt hyvä, mutta lääkäri olisi varmaankin sanonut että hitaampi painonpudotustahti olisi ollut terveellisempi. Silloin muutos ulkonäössäsi olisi myös ollut asteittaisempi, eikä siihen olisi kiinnitetty niin paljon huomiota. Eli nopea ja radikaali muutos haastaa läheisiäsi. Kunhan he ehtivät tottua asiaan, se unohtuu.
Mulla aika tarkkaan samanlainen painonpudotus takana, tosin tein sen paljon hitaammin, aikaa meni yli kaksi vuotta.
Mulle on muutama kommentti tullut et oon "kohta jo liian laiha", tai "pitäis saada pari kiloo lisää painoa" mut äänensävyistä huomaan että on tarkoitettu kehuksi, mutta vähän kömpelösti muotoiltuna. En oo siis ottanu pahalla ollenkaan.
Muuten oon saanu positiivista palautetta, tai useimmat ei oo sanoneet mitään, osa ei varmaan oo ees huomannut, kun muutos oli niin hidas.
lopeta yhteydenpito, hanki uudet urheilulliset kaverit
Aivan turha syyttää ainakaan minua kateelliseksi, olen itsekin hoikka, mutta silti sitä mieltä että laihuus ei ole ihanne.