Mihin perustuu oletus että rikkaat olisi muita ahkerampia tai muuten moraalisessa mielessä ansaitsevampia?
Jos perustelu on että "sen tietää siitä että ovat rikkaita" niin kyseessä on kehäpäätelmä.
Kommentit (310)
Se on peruspsykologiaa, että ihminen lukee omat onnistumisensa omiksi ansioikseen ja muiden epäonnistumisen heidän omaksi syyksi. Oli kyse sitten vallasta, rikkauksista tai vaikka kehonkoostumuksesta.
Ei voi olla rikas, jos joukko muita ei ole köyhiä. Se on talousoppia 1.1: inflaatio syö rikkauden arvon, jos enemmistö rikastuu liikaa.
Ei mihinkään.
Voisin läväyttää tähän koko työhistoriani ja sen miten paljon olen tehnyt ja teen (lakeja rikkoen) ylitöitä tälle yhteiskunnalle julkisella sektorilla saamatta killingin killinkiä lisää rahaa. Ylitöistä ei saa rahallista korvausta. 20 vuotta palkkani oli keskiverto. Työn ohessa luin oman alani yliopistotutkinnon ja palkkani on siitä lähtien ollut hieman yli keskiverron. Itse olen alani valinnut ja itse olen ylityöni tehnyt eli itseäni saan syyttää.
Mutta tyhmäksi tai laiskaksi minua on turha syyttää.
T: 29 vuotta työkokemusta, ammattikorkeakoulu- sekä yliopistotutkinto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä ap kuinka rikkaasta tuli rikas?
Ei joku Elon Musk tai Bill Gates syntynyt rikkaaksi. Heillä oli näkemys laitteesta tai ohjelmistosta, jota maailma tarvitsee. Sitten he ottivat kaikki mahdolliset pankkilainat, tukijat ja tekivät 12 tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa, että saivat sen onnistumaan.
Tarina ei tietenkään kerro niistä sadoista muista, jotka tekivät saman, menettivät kaiken ja päätyivät kadulle.
Sitten on niitä, jotka ei koskaan uskalla yrittää ja on katkeria rikkaille niin kuin ap.
Elon Muskin vanhemmilla oli hillittömät bisnekset Afrikassa, riistivät tummahipiäisten työtä, mm. smaragdeja kauppasivat, ja ilmeisesti isä oli joku natsimielinenkin vielä. Gatesin isä taas oli lakimies, joka auttoi yrityskaupoissa - enemmän self made man Bill oli, mutta kyllä varmasti apua isukista oli. Bezos sai vanhemmiltaan autotallin lisäksi pitkälti toista sataa tonnia starttirahaa.
Hyvin harva rikas on ponnistanut tyhjästä.
Mutta kuten aina, ei niihin onnistujiin pidä takertua. Vain onnistujat muistetaan. Samaan aikaa tuhannet muut yritti jotain vastaavaa, jopa kovemmalla työllä, mutta eivät onnistuneet. Näin semenee. Tuuri, tausta jne. vaikuttavat paljon enemmän kuin tehdyn työn määrä ja älli. Ilman työtä ja älliä ei toki ole yhtään mahkuja, mutta yksin ne ei ratkaise.
Paras apu on rikkaat vanhemmat, katsokaa vaikka Amerikan presidenttiä. Ei oo älyllä pilattu ja pelailee golffia jatkuvasti.
Blaa blaa blaa. Jankuti jankuti jankuti.
Koeta vain hyväksyä että olet liian mukavuudenhaluinen tai et omaa taitoa rikastua. Siinä ei ole mitään pahaa. Silti on turha haukkua rikkaita ja olla heille kateellinen varsinkaan jos et itse edes yritä päästä samaan asemaan.
Mistä sinä olet katkera? Ei tässä kaikki edes hauku. Otat varmaan haukkumisena.mitä toiset on tehnyt.
En minä ole katkera. Vituttaa vain ihmiset jotka valittavat valittamistaan mutta eivät tee asioiden eteen yhtään mitään. Yrittäisivät edes. Ei aina onnistu, mutta kun ei saatana haluta edes yrittää.
Mutta eikös se onnistuminen ole taattu, jos on on vaan ahkera?
Ei tietenkään ole. Ahkera saa enemmän kuin laiska, mutta onnistuminen ei ole taattua. Tämähän on itsestään selvä asia. Ei sitä tarvitse erikseen painottaa.
Niin eli rikkaat vanhemmat, kontaktit ja massit nyt sitten vaikuttaakin siihen onnistumiseen? Niin se lapsen mieli muuttuu 😂
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suurin asia on silti se mitä olet valmis tekemään asioiden eteen. Mikään ei ole taattua, mutta yrittämällä mahdollisuutesi kasvavat moninkertaisesti.
Sinusta näkee ettei sinulla ole tarvittavia valmiuksia nousta ylöspäin. Sinun tulisi kasvaa henkisesti ennen sitä. Jätä netin keskustelupalstoilla roikkuminen ja kehitä itseäsi sekä tutustu ihmisiin. Sitä kautta sinä saat paremmat valmiudet saavuttaa unelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mihinkään perustu mutta pakko ylläpitää tällaista tarinaa jotta voidaan oikeuttaa suuret eriarvoisuudet.
Näin juuri. Ja varakkaille jonkinlainen defenssi, jolla oikeuttavat oman itsekkyytensä, ahneutensa ja empatiakyvyttömyytensä.
Se on vain totuus. Yrittäjät ovat keskimmääräistä älykkäämpiä. Pitää ollakin, koska se vaativaa työtä.
Miksi ei voi uskoa sitä tosiasiaa, että me ei olla tasa-arvoisia? Toinen on älykkäämpi, osaavampi, nopeampi, kekseliäämpi. Niin se on.
Tuntemani yrittäjät on sellaisia, jotka eivät ole pärjänneet normaaleissa töissä. Erikoisia ja hankalia persoonia. Vaihtoehdoksi jäänyt sitten yrittäjyys, kun muuten eivät ole työelämässä pärjänneet. Poikkeuksena yksi tyyppi, joka peri yrityksen. Hän on mukava ja joviaali tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään.
Voisin läväyttää tähän koko työhistoriani ja sen miten paljon olen tehnyt ja teen (lakeja rikkoen) ylitöitä tälle yhteiskunnalle julkisella sektorilla saamatta killingin killinkiä lisää rahaa. Ylitöistä ei saa rahallista korvausta. 20 vuotta palkkani oli keskiverto. Työn ohessa luin oman alani yliopistotutkinnon ja palkkani on siitä lähtien ollut hieman yli keskiverron. Itse olen alani valinnut ja itse olen ylityöni tehnyt eli itseäni saan syyttää.Mutta tyhmäksi tai laiskaksi minua on turha syyttää.
T: 29 vuotta työkokemusta, ammattikorkeakoulu- sekä yliopistotutkinto
Miten sijoitustoimintasi voi? Oletko ostanut asuntosi viisaasti, sijoittanut osan palkastasi joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-A. Tekiskö töitä 12 tuntia päivässä sen 8:n sijaan? Keskimääräistä älykkäämppiä? Yrittäjillä on yleensä yli 115 äö. Tämä on fakta. Ahkeria, älykkäitä, suunnitelmallisia. Hyvä itseluottamus.
Onko sulla jotain tutkimusta että tekevät enemmän töitä kuin perus duunari? Ja esim. älykkyys ei ole mikään oma ansio. Sinä et ole mitenkään ansainnut omaa perimääsi joten se ei tee susta moraalisessa mielessä mitenkään parempaa. Pätee myös muihin perinnöllisiin ominaisuuksiin.
- ap
Ihan varmaa on että tekevät enemmän töitä
itse tein 10-14 tuntia 7pv.nä viikossa
5 ahkeraa ja kyvykästä hakee hyvää työpaikkaa. 1 saa paikan. 4 suunnilleen yhtä hyvää jää takamatkalle(aina ei edes paras saa työpaikkaa). huono työtilanne jakaa nuoria voittajiin ja häviäjiin.
suhteilla ja kodin tarjoamilla mahdollisuuksilla ja on myös iso vaikutus omaan itsetuntoon ja taitoihin(joku saa jo nuorena kirjoittaa cv:hen että olen ollut aina kesätöissä isän yrityksessä ja osaan asiat x ja y.)
myös omat valinnat vaikuttavat, voi esim. päättää perustaa perheen ja on yhtä ahkera ja hyvä ihminen kuin joku muukin mutta vaikka on tyytyväinen valintaansa perustaa perhe , ei pysty yhtä hyvin omistautumaan työuralleen ja ei pääse yhtä hyville palkoille kuin verrokki joka tekee ylitöitä, muuttaa hyvien työpaikkojen perässä ym
joku tekee ahkerasti työtä josta pitää ja jossa on lahjakas - mutta kyseinen työ on huonosti palkattu. ei ole siis tulotaso aina kiinni ahkeruudesta ja älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joku Elon Musk tai Bill Gates syntynyt rikkaaksi. Heillä oli näkemys laitteesta tai ohjelmistosta, jota maailma tarvitsee. Sitten he ottivat kaikki mahdolliset pankkilainat, tukijat ja tekivät 12 tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa, että saivat sen onnistumaan.
Tarina ei tietenkään kerro niistä sadoista muista, jotka tekivät saman, menettivät kaiken ja päätyivät kadulle.
Sitten on niitä, jotka ei koskaan uskalla yrittää ja on katkeria rikkaille niin kuin ap.
Elon Muskin vanhemmilla oli hillittömät bisnekset Afrikassa, riistivät tummahipiäisten työtä, mm. smaragdeja kauppasivat, ja ilmeisesti isä oli joku natsimielinenkin vielä. Gatesin isä taas oli lakimies, joka auttoi yrityskaupoissa - enemmän self made man Bill oli, mutta kyllä varmasti apua isukista oli. Bezos sai vanhemmiltaan autotallin lisäksi pitkälti toista sataa tonnia starttirahaa.
Mutta kuten aina, ei niihin onnistujiin pidä takertua. Vain onnistujat muistetaan. Samaan aikaa tuhannet muut yritti jotain vastaavaa, jopa kovemmalla työllä, mutta eivät onnistuneet. Näin semenee. Tuuri, tausta jne. vaikuttavat paljon enemmän kuin tehdyn työn määrä ja älli. Ilman työtä ja älliä ei toki ole yhtään mahkuja, mutta yksin ne ei ratkaise.
Paras apu on rikkaat vanhemmat, katsokaa vaikka Amerikan presidenttiä. Ei oo älyllä pilattu ja pelailee golffia jatkuvasti.
Koeta vain hyväksyä että olet liian mukavuudenhaluinen tai et omaa taitoa rikastua. Siinä ei ole mitään pahaa. Silti on turha haukkua rikkaita ja olla heille kateellinen varsinkaan jos et itse edes yritä päästä samaan asemaan.
Mistä sinä olet katkera? Ei tässä kaikki edes hauku. Otat varmaan haukkumisena.mitä toiset on tehnyt.
En minä ole katkera. Vituttaa vain ihmiset jotka valittavat valittamistaan mutta eivät tee asioiden eteen yhtään mitään. Yrittäisivät edes. Ei aina onnistu, mutta kun ei saatana haluta edes yrittää.
Osa yrittääkin. Osa ei. Ei auta vaikka kuinka raivoilisit asiasta. Näin tulee aina olemaan. Ei ihmiset sinun sanojen takia muitu miksikään. Sinun sanalla ei ole yhtään mitään merkitystä. Ainoastaan muutamalle harvalle jotka tuntee sinut. Osa on jopa epäonnistunut yrittäessään niin monta kertaa että lopettivat senkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä rahan eteen on tehtävä töitä ja menestyäkseen työssä pitää osata jotain. Mitä tyhmempi on, sitä enemmän on ponnisteltava tulosten eteen. Keskimäärin yrittäjät ovat älykkäämpiä mutta ennen muuta motivoituneempia ahkeroimaan. Korkeampi moraali ei välttämättä ole suora seuraus edellä mainituista, mutta usein on.
Aivan uskomatonta paskaa suollat😂 Osa yrittäjistä on täysiä kelmejä, jotka kusettavat sen minkä ehtivät ja tekevät pimeää työtä aina, kun on mahdollista. Tiedän jopa yrittäjän, joka kertoi ihan itse, että nostaa vuodessa palkkatuloja vain 15 000 euroa, jotta ei tarvitse maksaa veroja paljoa ja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen. Kyseinen tyyppi on miljonääri.
Miksi Suomessa vihataan keskituloisia, kun oikeasti ongelma keskittynyt ruokakauppa, joka näännyttää köyhiä ihmisiä. Ihmisten kaikki rahat kuluvat ruokaan. Täällä vain haukutaan kaikki työssäkäyvät ja heidän verotaakkaa halutaan lisätä. Miksei tuohon ruokakaupan kartelliin puututa? Sehän se oikea syy ihmisten köyhyyteen on.
No Elon Musk , Jeff Bezos , Bill Gates , Steve Jobs on ainakin nähneet jotain, mitä muut ei ole. Nämä ovat toteuttaneet, mutta monet muut on puhuneet.
Tuo nelikko on se, mitä on pilkattu ja haukuttu ,jne jne. Siitä huolimatta ne on pitäneet kiinni siitä, minkä ovat " nähneet " Lopputulos on sitten kaikkien tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös se onnistuminen ole taattu, jos on on vaan ahkera?
Porvarin paradoksi: onnistuminen on vain ahkeruuden ansiota, mutta ahkera ei aina onnistu
Millainen mieli sinulla on?
Jos sinä teet ruokaa ja se epäonnistuu, niin lopetatko ruoan tekemisen ja sanot ettei tästä tule mitään ja on parempi syödä vain muiden tekemää ruokaa?
Vai teetkö uuden annoksen ja kun taidot kehittyvät, niin teet herkullisia ruokia paljonkin. Välillä tietenkin epäonnistuen, koska täydellistä kokkia ei ole. Kuten ei ole täydellistä sijoittajaakaan.
Vierailija kirjoitti:
No Elon Musk , Jeff Bezos , Bill Gates , Steve Jobs on ainakin nähneet jotain, mitä muut ei ole. Nämä ovat toteuttaneet, mutta monet muut on puhuneet.
Tuo nelikko on se, mitä on pilkattu ja haukuttu ,jne jne. Siitä huolimatta ne on pitäneet kiinni siitä, minkä ovat " nähneet " Lopputulos on sitten kaikkien tiedossa.
Ei palstainkkelit tätä suostu uskomaan. Heidän mielestään kaikki on aina muiden syytä eikä itse voi vaikuttaa mihinkään kun on niin paska ja niin väärin ymmärretty.
En tiedä, mutta tulokehitykseni ja urani sisällöllinen mielekkyys lähtivät reippaaseen nousuun yhden oivalluksen myötä: minun ei tarvitse odottaa, että joku ylempi auktoriteetti tarjoaa minulle jotain ja palkitsee minut. Voin itse keskittyä mielekkääseen tekemiseen, kehittää osaamistani ja suunnata sinne, mistä tulee paras kate. Asiakas on se, jonka tyytyväisyys merkitsee, ei välikäsien.
Olen siis toiminimiyrittäjä. En missään nimessä ole rikas, mutta tienaan mukavasti omiin tarpeisiini nähden. Tärkeintä on vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.
Niin, mutta käy sitä niinkin, että ihminen tulee köyhistä ja huonoista oloista ja silti rikastuu ja pärjää elämässään hyvin. Kyllä tällaisia ihmisiä on paljon.
Tunnen kaksi tällaista ihmistä. Molemmat ovat tehneet aivan valtavan määrän töitä, helposti 80h viikkoja välillä.
Molemmat ovat todella älykkäitä ja ovat kehittäneet tuotteen joka hyödyttää yhteiskuntaa. Arvostan suuresti heitä molempia.
Kyllä älyllä ja kovalla työllä pystyy menestymään aivan miljonääriluokkaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä rahan eteen on tehtävä töitä ja menestyäkseen työssä pitää osata jotain. Mitä tyhmempi on, sitä enemmän on ponnisteltava tulosten eteen. Keskimäärin yrittäjät ovat älykkäämpiä mutta ennen muuta motivoituneempia ahkeroimaan. Korkeampi moraali ei välttämättä ole suora seuraus edellä mainituista, mutta usein on.
Aivan uskomatonta paskaa suollat😂 Osa yrittäjistä on täysiä kelmejä, jotka kusettavat sen minkä ehtivät ja tekevät pimeää työtä aina, kun on mahdollista. Tiedän jopa yrittäjän, joka kertoi ihan itse, että nostaa vuodessa palkkatuloja vain 15 000 euroa, jotta ei tarvitse maksaa veroja paljoa ja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen. Kyseinen tyyppi on miljonääri.
Toimii fiksusti, kun minimoi veronsa.
Tiedät yhden yrittäjän, joopa joo. Yrityksiä on satojatuhansia suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin katkera? Etkö voisi käyttää tuota energiaa johonkin hyödylliseen joka kehittäisi sinua etkä vain negatiivisten asioiden märehtimiseen? Voisit saada itsellesi paljonkin hyvää kun ajattelisit asioista positiivisemmin. Minä osaan tämän ja tämän asian. Miten voin kehittyä tätä kautta paremmaksi myös muissa asioissa tai kuinka voisin kehittää osaamistani vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.
Niin, mutta käy sitä niinkin, että ihminen tulee köyhistä ja huonoista oloista ja silti rikastuu ja pärjää elämässään hyvin. Kyllä tällaisia ihmisiä on paljon.
Tunnen kaksi tällaista ihmistä. Molemmat ovat tehneet aivan valtavan määrän töitä, helposti 80h viikkoja välillä.
Molemmat ovat todella älykkäitä ja ovat kehittäneet tuotteen joka hyödyttää yhteiskuntaa. Arvostan suuresti heitä molempia.
Kyllä älyllä ja kovalla työllä pystyy menestymään aivan miljonääriluokkaan asti.
Kyllä näin on. Meillä on suomessakin miljardööri, josta juuri kukaan ei ole kuullut. Saati että tunnistaisi. Aloitti autotallista hommansa, eli aika hieno tarina kyllä. Sitten on toinen, joka osasi tarttua tilaisuuteen, ja uskalsi. Aika tuntematon on hänkin suurelle yleisölle.
Itse asiassa maailman rikkaimpien kärki ei ole lahjakkaimpia tai edes ahkerimpia. Jotta voi rikastua pitää olla onnekas ja sen lisäksi oikea ajoitus ja sopivat resurssit. Eli jonkinlaista pääomaa, joko tietämystä tai rahaa.