Lyhyt keski-ikäinen nainen, kuinka usein voit syödä herkkuja lihomatta?
Olen 154cm ja tuntuu että lihoan jo herkkujen näkemisestä. Kalorimäärät pitää olla pienempiä kuin vaikka 170cm pitkälle ihmisille.
Tekee usein mieli sipsiä, mutta tuntuu ettei painoa pysty hallita yhtään.
Kommentit (67)
Kyllä pitkätkin ihmiset lihoavat siinä missä lyhyetkin. Pienin askelin pois herkuista on mielestäni paras ratkaisu. Jätä yksi asia kerrallaan pois, vaikka aluksi ne sipsit. Laihduin ilmeisesti 13 kg kahdessa vuodessa päiväkahvipullat jätettyäni. Laihtuessani aluksi epäilin sairastuneeni syöpään, mutta siitä ei ole kyse. Olen myös vähentänyt makkaroiden, homejuustojen ja pitsan syöntiä harvinaisiksi herkuiksi ja nykyään ne jopa oksettaa. Olen 63-vuotias 187 cm mies.
Aika vapaasti voi tällä kulutuksella (3500-4000 kcal) syödä eikä näy missään. Vähän minä kuitenkin herkuttelen siitä huolimatta.
Aika hyvin, tuo vaatii jo maratonin tai 8h raskaita raksahommia 7 päivää viikossa!
En pystyisi! Vaikka teen fyysistä työtä ja liikun paljon mun kulutus on max 1500kcal päivässä
161cm/70kg eli tuollakin ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku oikeasti, että pitkä kuluttaa merkittävästi enemmän energiaa kuin lyhyt?
No ihan varmasti vaikka yli 180 cm ja n. 90 kg painava kuluttaa enemmän kuin alle 160 cm ja 50+ kg painava!
Pituus ei ole tuossa se merkityksellinen asia vaan paino ja lihasmassan määrä.
160 cm pitkän ja 55-kiloisen energiankulutus ei juuri poikkea 170 cm pitkän ja samanpainoisen energiankulutuksesta.
(Ja tässä oiva vinkki kaikille painon kanssa tuskaileville. Hankkikaa lihasmassaa)
Juuri tämä on se, mitä monikaan ei tajua. Ikääntyessä lihasmassa vähenee ja rasvamassa lisääntyy. Koska lihaskudos kuluttaa levossa enemmän energiaa kuin rasvakudos, lihasmassan väheneminen voi pienentää energiankulutusta. Lihasmassan ylläpitäminen ja tarvittaessa sen kasvattaminen on keski-iässä tärkeää. Se on myös sijoitus tulevaisuuteen mahdollistaen paremman toimintakyvyn myös eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaisin meillä on jätskipäivä. Ne valion pikkupurkit ovat sopiva annos. Siihen voi laittaa vielä vaikka marjoja ja tummaa suklaakastiketta päälle.
Mikähän mahtaa olla Valion pikkupurkki?
Oon 171 cm, 100 kg, käyny salilla 40 vuotta, käytän kokoa 44 eli xl. Ilman salia se olis varmaan 50/ 3xl. Kaikki sanovat, etten näytä lihavalta vaan olen pitkä ja lihaksikas. Eniten tavaraa raajoissa ja takapuolessa. Saan syödä 3500-3700 kcal/pv lihomatta ja ikä 57. Nyt sitte aloitin ruumiillisen työn, siivousta, 7-8 h pv. Enpä ole laskenut, paljonko kulutus tästä kasvaa. Päätin lisäksi herkut, että saisin painon taas laskuun (muuten syön aina terv.), ja olen laihtunut 2 viikossa 97:ään. Tästä se taas lähtee :) vaikka luulin jo, että on toivotonta. Akateemiset istumatyöt on tämän herkkusuun osalta ohi, sen verta tyytyväinen olen tulokseen. Joka päivä menee paita, hikoan ihan helvetisti. En tiedä, miten kauan kroppa kestää tätä työtä, kun ikää on, mutta teen parhaani - sen verta hyvä olo on laihtumisesta :) Ja jos esim. ranteet menee, niin kroppaan jää ainakin muistijälki, miten kova homma oli saada paino laskuun. Ei ehkä enää tee mieli pitää niitä mässyiltoja niin usein. Tavoitteena lievä ylipaino riittää mulle. Sen verta on aina ollukkin ekstraa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauantaisin meillä on jätskipäivä. Ne valion pikkupurkit ovat sopiva annos. Siihen voi laittaa vielä vaikka marjoja ja tummaa suklaakastiketta päälle.
Mikähän mahtaa olla Valion pikkupurkki?
En ole tuo jolta kysyt, mutta minulle tulee mieleen ne pyöreät, pahvikantiset purkit mitä koulussa joskus harvoin oli.
Aika vapaasti voi tällä kulutuksella (3500-4000 kcal) syödä eikä näy missään. Vähän minä kuitenkin herkuttelen siitä huolimatta.