Iäkäs isäpuoli pyytää kaupasta keksejä,limsaa ja tupakkaa. Olenko äm mä jos alan 80vuotiaalle saarnata
Siitä että pitäisi syödä muutakin kuin keksejä ja lopettaa tupakointi.
Veljeni mielestä olen. Veli siis asuu toisessa kaupungissa ja mä hoidan kauppaostokset.
Kommentit (71)
Saako jostain muuta ruokaa vai elääkö kekseillä ja limsalla? Itse olen tehnyt vanhusten kauppaostoksia ja ihan ostanut sitä, mitä haluavat. Toki, jos näyttää siltä että menee aliravitsemuksen puolelle huoli-ilmoitus voisi olla asiaa, jos ei siis jo ole kotihoidossa eikä ole ateriapalvelua.
Keksit ja limu on parasta - joka iässä. Veemäinen ja nipottava elämänasenne - se tappaa aikaisin.
Mitäpä jos joku tulis määräilemään mitä ruokia sulle ostaa? Että nyt kuule annat sen syödä mitä se haluaa. Et vie ihmisen viimeisiä iloja jollain turhalla kontrolloinnilla ja terveysvalistuksella, jolla ei ole enää mitää merkitystä tässä vaiheessa. Hyvä kun syö ja juo.
Tion ikäisillä keksit ja limu oli harvinaista herkkua - lapsuudessa tokko saivat ikinä. Vanhuus on aika jolloin nautitaan mistä voidaan.
Vaihda keksit terveelliseen tomaattiin tai omenaan ja tupakka pois. Limsan tilalle mustikkakeittoa.
Minun mummoni löysi vanhoilla päivillään sipsit 😄. Söi pussin päivässä ja päälle Mehukattia.
Ostaisin mitä hän pyytää ja lisäksi terveellistä ruokaa. Mutta häntä ei voi pakottaa syömään sitä mitä hän ei halua.
Jos on kasikymppiseksi selvinnyt niin sit saa ja pitää nauttia ihan mitä itse haluaa. Lukemattomia esimerkkejä että jos lopetat tupakoinnin vaikka noilla vuosin niin vuosikymmenten riippuvuus tappaa sinut hetkessä
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten moni näkee tämän valinnanvapausasiana. Kyllä varttuneemmankin kannattaisi syödä fiksusti. Ei olisi tuossa iässä niin raihnainen. Onhan olo tosi huono jos syö vaan sokeria ja vetää röökiä. Kannattaa kunnostaa ruokavalio ajoissa niin on sitten tuossakin iässä vielä nuori!
Tottakai kannattaa. Mutta sen pitää saada olla oma valinta. 80-vuotiasta ei pidä kohdella kuin lasta.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummoni löysi vanhoilla päivillään sipsit 😄. Söi pussin päivässä ja päälle Mehukattia.
Ihana sipsimummu 😊
Lopeta se ruuan vieminen,pääset eroon nopeammin.
Olet. Ei sulle kuulu millään tavalla se mitä hän syö ja miten hän elää. Siitä guolinatga vaikka hoitaisit hänen kauppaa aiansa. Täysin kusipäistä yrittää kontrolloida aikuisen, vieläpä ehtoo puolella olevan ihmisen elintapoja. Toistan, ei kuulu sulle niin millään tavalla.
Osta hänelle vegeruokaa ja tee aamuisin vihersmoothie.
Viimeiset vuodet on hyvä kiduttaa vanhusta.
Siis mitä he!vettä! Olen 79 v ja jos nyt alkaisin pyydellä lapsiani tuomaan kaupasta minulle moskaa, niin tavoin todella, että he olisivat tehdä oikeat johtopäätökset, eivätkä alkaisi hyssytellä, että saat sinä syödä, mitä haluat tuossa iässä. Täytyypä vielä varmistaa asia lasten ja lastenlasten kanssa, vaikka he ovatkin järki-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos hänellä on runsaasti ylipainoa, diabetes, muistisairaus tjv. Saatat sairastuttaa hänet hyvinkin pahasti. Jos ihan muuten terve ja päätösvaltainen, niin ostat, mitä hän haluaa. Tupakasta ei varmaankaan enää kykene vieroittumaan, muuten kuin laitoshoidossa.
Jos muistisairas ja muutenkin sairas haluaa röökiä ja herkkuja, hänellä on niihin aivan sama oikeus, oli hän sitten tuossa kunnossa tai kanssasi samassa kunnossa. Ihmisellä on oikeus omiin terveyttä vahingoittaviin valintoihin vipoasi päässä tai ei, oli sairas tai ei, tai oli minkä ikäinen hyvänsä. Lopeta se v i t u n holhoaminen, vanhus ei ole omaisuuttasi eikä mikään projektisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä he!vettä! Olen 79 v ja jos nyt alkaisin pyydellä lapsiani tuomaan kaupasta minulle moskaa, niin tavoin todella, että he olisivat tehdä oikeat johtopäätökset, eivätkä alkaisi hyssytellä, että saat sinä syödä, mitä haluat tuossa iässä. Täytyypä vielä varmistaa asia lasten ja lastenlasten kanssa, vaikka he ovatkin järki-ihmisiä.
Se on sinun valintasi, muilla on ihan sama oikeus valita toisin.
Noilla iäkkäillä ruokahalua ei juurikaan enää ole joten hyvä jos jokin edes maistuu. Samoin janontunne katoaa. Kuitenkin nestettä pitäisi saada joten limsa vallan mainio. Osta myös jääkaappiin jotain valmista ruokaa josta tiedät hänen pitävän. Keittoja ehkä?
Vierailija kirjoitti:
On mahtanut mummolla olla nestettä kertynyt elimistöön ja kovat turvotukset. Yli 75vuotiaan munuaiset suodattavat jo heikosti nesteitä elimistöstä, ja liika suola on todella vaarallista. Myöskin vanhuksille!
Hassua miten moni näkee tämän valinnanvapausasiana. Kyllä varttuneemmankin kannattaisi syödä fiksusti. Ei olisi tuossa iässä niin raihnainen. Onhan olo tosi huono jos syö vaan sokeria ja vetää röökiä. Kannattaa kunnostaa ruokavalio ajoissa niin on sitten tuossakin iässä vielä nuori!