Onko kuntoutuksissa yleistä, että työhönpaluu voi sujua alkuun hyvin kunnes taas sairaus/uupumus uusiutuu?
Onko tällainen yleistä. Mietin vain kun itselle tämä on käynyt monta kertaa. Sairastun, jään kuntoutukselle, yritän palata asteittain työelämään, alku menee hyvin mutta sitten uuvahdan totaalisesti uudelleen. Merkkejä on kyllä näkyvillä hiljalleen mutta en usko, ennen kuin se iskee voimalla takaisin ja tipun taas.
Kommentit (7)
En tiedä yleisyydestä mutta itsellä käy samoin. Totta kai uupuu uudestaan kun työssä mikään ei muutu. Johtajat ja ylemman tason ihmiset käskee laskea tavoitteita ja mennä psykologille. Eli syy laitetaan työntekijän niskaan ja viesti on sanattomasti seuraava: "miksi et pärjää työssä, muuta ja kehitä itseäsi". Niin kuin työpaikassa ei olisi mitään vikaa. Ja itse taas näen sen selkeästi, ettei se työmäärä ja kuormitus voi johtua itsensä johtamisen taidoista vaan siitä, että resurssit alalla on joka yksikössä aivan pielessä. Terveisiä vaan varhaiskasvatuksesta.
Minä vain silläkin ihmettelen kun olen kuitenkin yrittänyt kuntoutumiseni eteen tehdä paljon asioita oikein ja jotka tukisivat terveyttäni. Sitten kuitenkin kun palaan työelämään, niin alku menee oikein hyvin mutta lopulta alan menemään sellaiseen tilaan, että koko ympäristö alkaa muuttumaan epätodelliseksi, uuvun niin, että en kykene ajattelemaan selkeästi ja kaikki hidastuu. Olen lopulta aika sekaisin ja huomaan, ettei minulle ole voimia työhön vaikka luulin, että kuntoutuminen on jo hyvällä mallilla. -ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yleisyydestä mutta itsellä käy samoin. Totta kai uupuu uudestaan kun työssä mikään ei muutu. Johtajat ja ylemman tason ihmiset käskee laskea tavoitteita ja mennä psykologille. Eli syy laitetaan työntekijän niskaan ja viesti on sanattomasti seuraava: "miksi et pärjää työssä, muuta ja kehitä itseäsi". Niin kuin työpaikassa ei olisi mitään vikaa. Ja itse taas näen sen selkeästi, ettei se työmäärä ja kuormitus voi johtua itsensä johtamisen taidoista vaan siitä, että resurssit alalla on joka yksikössä aivan pielessä. Terveisiä vaan varhaiskasvatuksesta.
Niin no vaihtaisin kyllä alaa sinuna jos mahdollista. Itse olen vaihtanut välillä alaa ja työpaikkoja mutta ei se sieltä katoa mihinkään enkä vieläkään oikein tiedä mistä kiikastaa. Tai siis kun aivoni eivät vain jaksa sitä ja lopulta mielummin kuolen kun menen töihin, en vain kestä sitä psyykkistä kuormaa mikä vähitellen alkaa kasvamaan ja sitten se onkin taas romahdus ja mietin, että miksi näin taas kävi. -ap
Ei sitä työtä aleta yhden uupujan takia muuttaa, jos siellä kuitenkin kaikki muut selviävät ihan hyvin. Pointti on siinä, että sen uupujan pitää kuntoutuessaan kuntoutua paitsi fyysisesti, myös asenteeltaan. Mikä siellä töissä ahdistaa? Onko sillä oikeasti väliä? No ei ole, koita ymmärtää se.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se uupuminen johtuu? Tottakai olet samassa limbossa niin kauan kuin juurisyyt pysyvät. Oli se sitten liika työkuorma, muuten kamala työpaikka, oma terveys, psyykeongelmat tai nuo kaikki.
No siis sitä minä ihmettelen. Psyykkisiä ongelmia minulla on ollut jo pitkän aikaa mutta on tässä elämäntilanteet muuttuneet parempaan mutta jostain syystä herkästi uusiutuu enkä siis vain kestä sitä eikä se ole sellaista, että pakko nyt kestää vaan en vain oikeasti kykene enää toimimaan . -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se uupuminen johtuu? Tottakai olet samassa limbossa niin kauan kuin juurisyyt pysyvät. Oli se sitten liika työkuorma, muuten kamala työpaikka, oma terveys, psyykeongelmat tai nuo kaikki.
No siis sitä minä ihmettelen. Psyykkisiä ongelmia minulla on ollut jo pitkän aikaa mutta on tässä elämäntilanteet muuttuneet parempaan mutta jostain syystä herkästi uusiutuu enkä siis vain kestä sitä eikä se ole sellaista, että pakko nyt kestää vaan en vain oikeasti kykene enää toimimaan . -ap
Kuinka kauan uupumisestasi on? Joskus toipuminen kestää pitkään.