Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä leikkauksissa aiheuttaa kuolemanriskin?

Vierailija
04.09.2026 |

Onko nukutus suurin syy? Siis olettaen, että syy itse leikkaukseen ei ole mikään akuutti, kuten pallolaajennus.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksissa ja pienemmissäkin toimenpiteissä on aina riskinsä. Esimerkiksi Sipilän poika menehtyi rutiinitoinenpiteestä seuranneisiin komplikaatioihin. Nukutus on aina teoreettinen riski, vaikka riski olisikin pieni.

Vierailija
2/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alettiin leikkaamaan tulehtunutta sappirakkoa tähystyksellä. Rakko sanoi poks, tähystimet hiiteen ja mahaan 25 cm viilto. Menin saliin vähän ennen yhdeksää aamulla heräsin illalla vähän ennen kuutta, joten kyllä siinä aikaa ainakin meni. En tiedä kuinka läheltä liippasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa googlettaa? Nopeasti olisit löytänyt vastauksen. 

Vierailija
4/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

laikkaus on aina riski. Varsinkin kun on lihava persu.

Vierailija
5/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alettiin leikkaamaan tulehtunutta sappirakkoa tähystyksellä. Rakko sanoi poks, tähystimet hiiteen ja mahaan 25 cm viilto. Menin saliin vähän ennen yhdeksää aamulla heräsin illalla vähän ennen kuutta, joten kyllä siinä aikaa ainakin meni. En tiedä kuinka läheltä liippasi.

No mutta tokihan oli akuuttileikkaus, ei voi verrata johonkin silmäluomileikkauseen.

Vierailija
6/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laikkaus on aina riski. Varsinkin kun on lihava persu.

Onko tuo projektio tai dissosiaatiohäiriö? Kaikki tapahtuu "persulle"? 

Vierailija
7/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta piti puuduttaa käsi, puudute lähtikin "väärään" suuntaan ja minulta puutuikin pallea. Hengenlähtö oli lähellä.

Vierailija
8/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattava köyhyiys ja / tai alhainen sosiaaliluokka sekä päihderiippuvaiset anestesialääkärit ja kirurgit.

Vierailija
9/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta piti puuduttaa käsi, puudute lähtikin "väärään" suuntaan ja minulta puutuikin pallea. Hengenlähtö oli lähellä.

:) lähti väärään suuntaan.....anna mun kaikki kestää

Vierailija
10/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä voi mennä moni asia pieleen. Anestesiassa on omat riskinsä, mutta myös verenmyrkytys on mahdollinen taikka hallitsematon verenvuoto, jos leikkauksen aikana tapahtuu jotain yllättävää. Monet riskit toisaalta liittyvät varmaan leikattavan yleiseen terveydentilaan enemmän kuin itse toimenpiteeseen.

Vierailija
11/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos antaa itsestään väärän painon ennen leikkausta? Arvioi vaikkapa 15 kiloa yläkanttiin. 

Vierailija
12/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen makaa aika liikkumattomana kauan leikkauspöydällä. Se lisää sekä veritulpan että keuhkokuumeen riskiä. Sen vuoksi se fysioterapeutti jakaa ennen leikkausta sänkyjumppaesitteen. Makoillessa keuhkot painuvat kasaan ja se altistaa keuhkokuumeelle.

Vierailija
13/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt kestää

Vierailija
14/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tokihan oli akuuttileikkaus, ei voi verrata johonkin silmäluomileikkauseen.

No ei se kovin kiireinen tuntunut olevan, ainakaan minusta. Menin päivystykseen 26.12. sitten 27.12. tiedettiin lopulta mistä oli kyse. 29.12. leikattiin. 

Vierailija
15/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että nukutus on leikkauksen vaarallisin toimenpide. Kaikki ei siitä herää.

Vierailija
16/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä riskinsä jos lääkäri vahingossa poistaakin pään kun pitäisi poistaa joku muu elin.

Vierailija
17/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt kestää

en kyllä pysty. En noin paksun skeidan jälkeen. 

Vierailija
18/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä voi mennä moni asia pieleen. Anestesiassa on omat riskinsä, mutta myös verenmyrkytys on mahdollinen taikka hallitsematon verenvuoto, jos leikkauksen aikana tapahtuu jotain yllättävää. Monet riskit toisaalta liittyvät varmaan leikattavan yleiseen terveydentilaan enemmän kuin itse toimenpiteeseen.

Potilaasta ne johtuu jos toimenpide on muutoin asianmukaisesti suunniteltu. 

Vierailija
19/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietoa. Joku toinen osaa sanoa. Osaamisen puute jollakin, joko leikkaava lääkäri yksityisellä vaikkapa tai joku muu sen jälkeen jos tulee komplikaatio entä lääkitys, tai sitä ennen. 

Vierailija
20/91 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että syy pallolaajennukseen ei ole yleensä akuutti? No kyllä sinne usein joudutaan melkoisen akuutin infarktin takia piipaa-autolla, joten on se aika akuutti silloin. 

Eräällä tuttavallani oli suoni revennyt pahasti pallolaajennuksen ja stentin laiton yhteydessä, ja homma oli muuttunut avosydänkirurgiaksi verenvuodon takia. Ei kuollut, mutta läheltä piti.

Eli verenvuoto, hoitovirhe, tulehdus, sairaalabakteeri, muu komplikaatio, allerginen reaktio, ......

you name it. Kaikkea voi sattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme