Mikä leikkauksissa aiheuttaa kuolemanriskin?
Onko nukutus suurin syy? Siis olettaen, että syy itse leikkaukseen ei ole mikään akuutti, kuten pallolaajennus.
Kommentit (91)
Minulla alettiin leikkaamaan tulehtunutta sappirakkoa tähystyksellä. Rakko sanoi poks, tähystimet hiiteen ja mahaan 25 cm viilto. Menin saliin vähän ennen yhdeksää aamulla heräsin illalla vähän ennen kuutta, joten kyllä siinä aikaa ainakin meni. En tiedä kuinka läheltä liippasi.
Et osaa googlettaa? Nopeasti olisit löytänyt vastauksen.
laikkaus on aina riski. Varsinkin kun on lihava persu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alettiin leikkaamaan tulehtunutta sappirakkoa tähystyksellä. Rakko sanoi poks, tähystimet hiiteen ja mahaan 25 cm viilto. Menin saliin vähän ennen yhdeksää aamulla heräsin illalla vähän ennen kuutta, joten kyllä siinä aikaa ainakin meni. En tiedä kuinka läheltä liippasi.
No mutta tokihan oli akuuttileikkaus, ei voi verrata johonkin silmäluomileikkauseen.
Vierailija kirjoitti:
laikkaus on aina riski. Varsinkin kun on lihava persu.
Onko tuo projektio tai dissosiaatiohäiriö? Kaikki tapahtuu "persulle"?
Minulta piti puuduttaa käsi, puudute lähtikin "väärään" suuntaan ja minulta puutuikin pallea. Hengenlähtö oli lähellä.
Leikattava köyhyiys ja / tai alhainen sosiaaliluokka sekä päihderiippuvaiset anestesialääkärit ja kirurgit.
Vierailija kirjoitti:
Minulta piti puuduttaa käsi, puudute lähtikin "väärään" suuntaan ja minulta puutuikin pallea. Hengenlähtö oli lähellä.
:) lähti väärään suuntaan.....anna mun kaikki kestää
No siinä voi mennä moni asia pieleen. Anestesiassa on omat riskinsä, mutta myös verenmyrkytys on mahdollinen taikka hallitsematon verenvuoto, jos leikkauksen aikana tapahtuu jotain yllättävää. Monet riskit toisaalta liittyvät varmaan leikattavan yleiseen terveydentilaan enemmän kuin itse toimenpiteeseen.
Entä, jos antaa itsestään väärän painon ennen leikkausta? Arvioi vaikkapa 15 kiloa yläkanttiin.
Ihminen makaa aika liikkumattomana kauan leikkauspöydällä. Se lisää sekä veritulpan että keuhkokuumeen riskiä. Sen vuoksi se fysioterapeutti jakaa ennen leikkausta sänkyjumppaesitteen. Makoillessa keuhkot painuvat kasaan ja se altistaa keuhkokuumeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt kestää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tokihan oli akuuttileikkaus, ei voi verrata johonkin silmäluomileikkauseen.
No ei se kovin kiireinen tuntunut olevan, ainakaan minusta. Menin päivystykseen 26.12. sitten 27.12. tiedettiin lopulta mistä oli kyse. 29.12. leikattiin.
Aina sanotaan, että nukutus on leikkauksen vaarallisin toimenpide. Kaikki ei siitä herää.
Onhan siinä riskinsä jos lääkäri vahingossa poistaakin pään kun pitäisi poistaa joku muu elin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt kestää
en kyllä pysty. En noin paksun skeidan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No siinä voi mennä moni asia pieleen. Anestesiassa on omat riskinsä, mutta myös verenmyrkytys on mahdollinen taikka hallitsematon verenvuoto, jos leikkauksen aikana tapahtuu jotain yllättävää. Monet riskit toisaalta liittyvät varmaan leikattavan yleiseen terveydentilaan enemmän kuin itse toimenpiteeseen.
Potilaasta ne johtuu jos toimenpide on muutoin asianmukaisesti suunniteltu.
Ei tietoa. Joku toinen osaa sanoa. Osaamisen puute jollakin, joko leikkaava lääkäri yksityisellä vaikkapa tai joku muu sen jälkeen jos tulee komplikaatio entä lääkitys, tai sitä ennen.
Sanot, että syy pallolaajennukseen ei ole yleensä akuutti? No kyllä sinne usein joudutaan melkoisen akuutin infarktin takia piipaa-autolla, joten on se aika akuutti silloin.
Eräällä tuttavallani oli suoni revennyt pahasti pallolaajennuksen ja stentin laiton yhteydessä, ja homma oli muuttunut avosydänkirurgiaksi verenvuodon takia. Ei kuollut, mutta läheltä piti.
Eli verenvuoto, hoitovirhe, tulehdus, sairaalabakteeri, muu komplikaatio, allerginen reaktio, ......
you name it. Kaikkea voi sattua.
Leikkauksissa ja pienemmissäkin toimenpiteissä on aina riskinsä. Esimerkiksi Sipilän poika menehtyi rutiinitoinenpiteestä seuranneisiin komplikaatioihin. Nukutus on aina teoreettinen riski, vaikka riski olisikin pieni.