Onko muita joiden haaveena on kirjoittaa kirja, mutta ei vain ole saanut aikaiseksi?
Itsellä on ollut tämä haave jo nuoresta lähtien ja nyt olen jo 47v. Tarinoita on kyllä päässä paljon, mutta en vain saa aikaiseksi. Välillä ollut elämässä paljon muuta, että ei ole oikein edes ollut aikaa. Olen ollut myös fyysisesti vakavasti sairas ja silloin vain yritti selvitä päivästä tai välillä tunnista toiseen. Nyt on keskivaikea masennus ja monen asian tekeminen tuntuu raskaalta.
Miten saisin itsestäni irti sen verran, että saisin kirjoitettua edes yhden kirjan? Eihän sitä pakosta koskaan julkaistaisi, mutta jos ei edes yritä kirjoittaa, niin mahdollisuudet ovat vielä huonommat. Sekin vielä, että viime vuosina kirjoittaminen ja lukeminen jäänyt vähälle, niin ei kaikki kielioppijutut ole muistissa eli virheitä varmasti tulisi. Jotenkin tuntuu, että ei jaksa keskittyä lukemiseen. Ilmeisesti masennus vaikuttaa tähän asiaan.
Kommentit (48)
Ihailen Ray Bradburya sekä Stephen Kingiä.
Haaveissa on ollut novellikokoelma mm. scifiä, kauhua sun muuta kummallista.
Olen kirjoittanut useita kirjoja ja painiskelin saman ongelman kanssa uusimman kirjani kanssa. Aiemmin olin kirjoittanut suunnitelman pohjalta, mutta nyt kokeilin kirjoittaa vain aiheesta, joka on ollut vuosia mielessä mitä tahansa joka ikinen päivä. Niin kirjaa alkoi syntyä, voi siis kirjoittaa mistä kohtaa kirjaa tahansa.
Tämä tuntui sopivan, kun suorituspaineita oli kasaantunut. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että se mitä olen saanut aikaan, alkaa epäilyttää, jolloin tolkutan itselleni, että kyseessä on vain raakaversio. Ehkä sinuakin auttaisi, että kirjoitat vain joka päivä tunnin tai kaksi. Ja luet paljon kirjoja, ne inspiroivat.
Toivotan parempaa vointia, siihenkin voi kirjoittaminen auttaa. Moni kirjailija on taipuvainen masennukseen, niin minäkin. Olen siis ns. oikea kirjailija, jolla on kustantaja. Mutta jokainen kirja on aina arvoitus tuleeko siitä mitään ja saako kustannussopimusta. Sillä tavalla kirjailijan ammatti on aika raskas ja epävarma.
Lukiossa äikänope sanoi, että jää odottamaan multa kirjaa. Hän on jo edesmenmyt ja itsekin olen jo 70 v ja kirjaa olen yhden viritelmän lähettänyt yhdelle kustantajalle ja tuli takaisin.
Lapsenlapseni sanovat, että heille sepittämäni iltasadut pitäisi julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihailen Ray Bradburya sekä Stephen Kingiä.
Haaveissa on ollut novellikokoelma mm. scifiä, kauhua sun muuta kummallista.
Jos kaikki lukisivat Bradburyn novellit, niin kukaa ei ottaisi tatskoja.😅
Itse aloitin kirjoittamisen 3 viikkoa sitten ja nyt on kasassa yli 11000 sanaa. Kirjoitan luku kerrallaan. Tämä kirja kertoo minusta itsestäni ja painatan sen omakustanteena. Ne jäävät jälkipolvilleni. Sain idean siitä, että olen yrittänyt löytää tietoa esi-isästäni, joka hävisi maailmankartalta 125 vuotta sitten. En löytänyt mitään ja kaikki hänestä jotain tietävät ovat jo haudassa. Viimeisen sysäyksen sain siitä, että pomoni kuoli ja muistotilaisuudessa kävi ilmi, että hän oli kirjoittanut itsestään ja lapsuudenperheestään kirjan jälkipolvilleen jo vuosia sitten. Sekin oli tarkoitettu vain omille sukulaisille, mutta näin painetun kirjan siellä tilaisuudessa. Siitä se sitten lähti.
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjoitettua. Tarjosin kaikille kustantamoille, yksikään ei kiinnostunut. Pahinta oli kun yritin omakustannetta, niin sekään ei onnistunut. Onneksi en ryhtynyt kirjailijaksi,
Miten se omakustanne ei onnistunut??
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjoitettua. Tarjosin kaikille kustantamoille, yksikään ei kiinnostunut. Pahinta oli kun yritin omakustannetta, niin sekään ei onnistunut. Onneksi en ryhtynyt kirjailijaksi,
Miten muka omakustannekaan ei onnistunut?
Olen suunnitellut koko ikäni sekä tietokirjallisuutta että kertomakirjallisuutta. Olen nyt 60. Pari entistä työkaveriani on julkaissut kirjoja ja molemmat melko näyttävästi,mjoten kai itsekin pitäisi yrittää. Aiheita löytyy.
Pelkkä haaveileminen ei riitä. Kirjan kirjoittaminen on kirjoittamista, ja se alkaa lukemisesta.
Olen kirjoittanut ja julkaissutkin useamman kirjan, ja vain kirjoittaminen on oikeasti kivaa, kaikki muu kustannustoimintaan liittyvä ihan hirveää paskaa.
Liian monta kertaa olen kuullut jonkun haaveilevan kirjan kirjoittamisesta, oppimisesta piirtämään tai maalaamaan, mutta ensimmäistäkään yritystä aloittaa ei tehdä.
Itse maalaan ja piirrän ja olen tehnyt molempia sitten viisitoistavuotiaasta asti. Pari vuotta myöhemmin aloin myös kirjoittaa/säveltää musiikkia. Rahaton ja työtön olen edelleen.
Saahan sitä haaveilla, mutta jollei ensimmäistäkään askelta ota, haaveiluksi se jää.
Vierailija kirjoitti:
Liian monta kertaa olen kuullut jonkun haaveilevan kirjan kirjoittamisesta, oppimisesta piirtämään tai maalaamaan, mutta ensimmäistäkään yritystä aloittaa ei tehdä.
Itse maalaan ja piirrän ja olen tehnyt molempia sitten viisitoistavuotiaasta asti. Pari vuotta myöhemmin aloin myös kirjoittaa/säveltää musiikkia. Rahaton ja työtön olen edelleen.
Saahan sitä haaveilla, mutta jollei ensimmäistäkään askelta ota, haaveiluksi se jää.
Hauska kommentti 😅 Olen ihmetellyt samaa. Sarjaan kuuluu myös jonkun instrumentin opettelu. Minä olen soittanut ja laulanut koko elämäni, kävin monta vuotta harrastamassa maalausta vaikka olen siinä alempaa keskitasoa. Rustasin sen kirjankin - ihan paskan - vaan tulipahan tehtyä. Ei tarvitse miettiä että joskus teen. Enää en edes jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska kommentti 😅 Olen ihmetellyt samaa. Sarjaan kuuluu myös jonkun instrumentin opettelu. Minä olen soittanut ja laulanut koko elämäni, kävin monta vuotta harrastamassa maalausta vaikka olen siinä alempaa keskitasoa. Rustasin sen kirjankin - ihan paskan - vaan tulipahan tehtyä. Ei tarvitse miettiä että joskus teen. Enää en edes jaksaisi.
Jotkut ihmiset saavat nautintoa prokrastinoinnista, toiset mieluummin tekevät eivätkä vain haaveile tekevänsä. Mutta minä siis toteutin haaveeni ja kirjoitin muutaman kirjan. Saan niistä edelleen lainauskorvauksia ja rojalteja, mutta koska en ollut halukas antamaan lehtihaastatteluja (kustantamo pakotti antamaan pari) enkä esiintymään kirjamessuilla tai televisiossa, kustantamo menetti uskonsa minuun eikä ole enää kysellyt mitä seuraavaksi kirjoitan. Kirjoitan kyllä koko ajan mutta en usko että haluan enää julkaista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset saavat nautintoa prokrastinoinnista, toiset mieluummin tekevät eivätkä vain haaveile tekevänsä. Mutta minä siis toteutin haaveeni ja kirjoitin muutaman kirjan. Saan niistä edelleen lainauskorvauksia ja rojalteja, mutta koska en ollut halukas antamaan lehtihaastatteluja (kustantamo pakotti antamaan pari) enkä esiintymään kirjamessuilla tai televisiossa, kustantamo menetti uskonsa minuun eikä ole enää kysellyt mitä seuraavaksi kirjoitan. Kirjoitan kyllä koko ajan mutta en usko että haluan enää julkaista mitään.
Minkätyyppistä kirjallisuutta kirjoitat?
On kaksi vaihtoehtoa: kirjoittaa tai ei.
Nykyään kirjat kirjoitetaan tekoälyllä. Yhdessä viikonlopussa "kirjoitat" helposti kaksikin kirjaa. Omakustanteena myyntiin Amazoniin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kirjat kirjoitetaan tekoälyllä. Yhdessä viikonlopussa "kirjoitat" helposti kaksikin kirjaa. Omakustanteena myyntiin Amazoniin. Jne.
Olen kokeillut kirjoittaa kirjaa tekoälyllä. Se tuottaa näennäisesti hyvää, mutta täysin sielutonta tekstiä. Ei sellaista jaksa lukea kovin montaa sivua.
Osallistu Nanowrimo - nationan novel writing month marraskuussa. Siellä on suomalaisille omia ryhmiä ja vaikka sivu on englanninkielinen, laskuri on hyödyllinen. Tavoitteena on kirjoittaa 50000 sanaa marraskuun aikana. Se oli noin kolme sivua päivässä.