Raskaus ja T4v 5.3 (kilpirauhaskoe)
Niin tästä taisi olla jo pariin kertaan keskustelua mutta enpä sitten ollut lukenut niitä tarkempaan ja tänään tuli sitten omalle kohdalle, että tietoa tarvin.
Soitin työterveyshuoltoon, kun ottivat noin 2 viikkoa sitten kilpirauhaskokeet ja TSH oli ihan normi eli 1.6 (viitteet 0.3-5.1), mutta T4V olikin vain 5.3 (viitteet 9-20) kysyin terveydenhoitajalta onko haittaa raskauden aikana tästä matalasta arvosta, ei osannut vastata ja työterveyslääkäri on lomalla... Soitin neuvolaan, josta en myöskään saanut mitään vastausta asiaan onko tästä jotakin haittaa, viimein soitin NKL:lle ja heidän vastaus oli että liian matala on ja ota yhteys neuvola lääkäriin tai työterveyslääkäriin.
Eli vaikka hoitaja olenkin, niin oma tietoni kilpirauhasen vajaatoiminnasta on todella vähäistä ja vielä vähäisempää mitä se aiheuttaa raskausaikana ja lapselle, jos joku osaisi pikaisesti auttaa olisin todella kiitollinen vastauksista!
Katuska ja 22+3
Kommentit (8)
Kyllä sinun pitäisi saada nyt heti tyroksiinilääkitys. Yleensä aloitusannostus on 0,1 mg tabletista puolikas ja parin viikon päästä nostetaan, ettei tule liian isoa nostoa kerralla. Mutta kysy lääkäriltä tarkemmin. Joka tapauksessa ehdottomasti sinun pitäsi lääkitys saada.
Tuolta löydät tietoa aiheesta kilpirauhanen ja raskaus:
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=2105&sid=04cfd5d418…
Tuolla on pitkä keskustelu:
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=491
Älä pelästy. Tiedän omasta kokemuksesta, miten ikävältä tuntuu kuulla raskaana ollessaan alhaisen tyroksiinitason vaikutuksesta sikiön kehitykseen. Hyvä, että tilanne huomattiin sinulla nyt ja saat lääkityksen. Vaikka alkuraskaus on tärkeä, niin ainakin yhden lukemani tutkimuksen mukaan kun keskiraskaudessa vajaatoiminta huomattiin, saatiin hoidettua ja pidettiin kunnossa loppuun asti, lapsista syntyi ihan terveitä. Ei ole myöhäistä aloittaa lääkitys. Toivottavasti löydät hyvän lääkärin. Ota itse selvää asioista ja vaadi hyvää hoitoa.
Tulin juuri neuvolasta terveydenhoitajalta normaali käynniltä, sain lääkärille ajan huomiseksi, toivottavasti tietää lääkäri asiasta, koska tosiaan tietoa ei th:lla ollut. Jos neuvolalääkäri vaikuttaa epäpätevältä asian suhteen taidan siinä tapauksessa mennä suoraan yksityislääkärille. Asia vaivaa minua suunnattomasti, mutta toivottavasti kaikki on hyvin kuitenkin vauvalla, eikä kehityshäiriöitä olisi aivoihin tullut.
Katuska ja 22+3
katuska 77, löysin sinulle sen tutkimuksen, johon viittasin:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&list_uids=12919…
Maternal hypothyroxinaemia during early pregnancy and subsequent child development: a 3-year follow-up study
Siinä sanotaan näin: " Children of hypothyroxinaemic women in whom the fT4 concentration was increased at 24 and 32 weeks' gestation had similar scores to controls" . Eli äitien, joilla oli alkuraskaudessa T4V alhainen, mutta nousi normaaliksi viikoilla 24 ja 32, lapset olivat yhtä terveitä vertailuryhmän (siis äitien, joilla vajaatoimintaa ei alkuraskaudessa ollut) lasten kanssa.
Toivottavasti tämä vähän rauhoittaa sinua ja muita joilla on mahdollisesti sama tilanne, että vajaatoiminta huomataan vasta keskiraskaudessa.
Terveysasema: TSH ollut viime syksynä 1.5 ja T4v 9.9 NORMAALIA ja tämänkertainen labravastaus oli tk lääkärin mielestä meidän työterveyshuollon laboratorio virhe ja jos ei virhe (pitäisi ottaa uudelleen) niin siinä tapauksessakin normaalia, raskaus kuulemma laskee arvoa. Eli se siitä käynnistä.
En kuitenkaan jaksanut tyytyä tähän käyntiin, vaan menin vielä Mehiläiseen yksityiselle sisätautilääkärille: Jonka mielestä minulla olisi sentraalinen kilpirauhasen vajaatoiminta.
Miinusta tässä käynnissä se, että varmistamiseksi pitäisi ottaa nyt sitten TRH-rasitus, sen lisäksi haluaisi että otetaan aivolisäkkeen magneettikuva ja S-korsol sekä S-kortisoli hormooni arvot ja tämä " lysti" maksaisi noin 600 euroa yhteensä + lääkärikäynnit tuloksista ja tietenkin jatkohoito.
JA VARAA TÄLLÄISEEN EI OLE...
Nyt siis istun ja pähkäilen mitä ihmettä teen, tk lääkäri määräsi myös nyt TPO-vasta aineet myös ja sen verran mitä kyseisestä sairaudesta löysin, niin 20% sentraalista vajaatoimintaa sairastavista ei TPO vasta-aineet nouse, vaan on normaaleissa ja olen täysin varma jos minulla tämä sattuu olemaan niin sitten olen se joka vielä kuuluu siihen 20% ja kun ei ole varaa yksityisen kokeisiin mennä jään siinä tapauksessa toki ilman diagnoosia sekä ilman hoitoa. MUTTA toisaalta voisihan sitten olla jopa niin onnellisesti käynyt että meidän työterveyshuollon labra olisikin sekoillut ja kaikki tämä olisikin vaan sitten ihan luulosairautta...
Katuska ja 22+4 sekä stressaava päivä
Minulla on ollut ihan samanlaisia kilpirauhastuloksia kuin tuo sinun viime syksyinen. Silloin ennen kuin olin raskaana, kysyttiin, haluanko lääkityksen (eli tunnenko itseni esim. väsyneeksi), enkä halunnut. Endokrinologi sanoi, että siinä tapauksessa ok, mutta heti jos/kun tulen raskaaksi, pitää soittaa sinne, että otetaan kilpirauhaskokeet (T4V ja TSH), jotta saan tyroksiinilääkityksen heti alkuraskaudessa. Näin tehtiin.
Minulla siis todettiin noilla arvoilla, että on lievä vajaatoiminta, mutta ei vaadi lääkitystä, jos tunnen oloni hyväksi. Jos pelkkiin viitearvoihin tuijotetaan, niin tuollaiset arvothan ovat normaalin rajoissa, mutta usein lääkitys annetaan voinnin mukaan, jos ovat alarajalla. Mutta muuten nuo terveyskeskuslääkärin kommentit ovat kyllä ihan ihmeellisiä!
Pääsisitkö sinne työterveyslääkärille ja voisi antaa lähetteen erikoislääkärille?
Noista sisätautilääkärin ehdottamista jutuista tuo magneettikuvaus kyllä maksaa tosi paljon. Magneettikuvaksiin ei edes oteta alkuraskaudessa, en tiedä keskiraskaudesta. En oikein ymmärrä, miksi aivolisäkettäsi pitäisi kuvata ainakaan nyt kun olet raskaanakin. Mitä hyötyä siitä tiedosta juuri nyt olisi kun hoito olisi kuitenkin sama johtui se aivolisäkkeestä tai kilpirauhasesta. Eikö nyt olisi vain tärkeintä, että saat lääkityksen.
katuska77:
Nyt siis istun ja pähkäilen mitä ihmettä teen, tk lääkäri määräsi myös nyt TPO-vasta aineet myös ja sen verran mitä kyseisestä sairaudesta löysin, niin 20% sentraalista vajaatoimintaa sairastavista ei TPO vasta-aineet nouse, vaan on normaaleissa ja olen täysin varma jos minulla tämä sattuu olemaan niin sitten olen se joka vielä kuuluu siihen 20% ja kun ei ole varaa yksityisen kokeisiin mennä jään siinä tapauksessa toki ilman diagnoosia sekä ilman hoitoa.
Minun käsittääkseni hoito on joka tapauksessa tyroksiinilääkitys, johtui se vajaatoiminta aivolisäkkeestä tai kilpirauhasesta. Eli vaikka jäisit ilman tarkkaa diagnoosia, kummasta johtuu (aika monella on näin), niin sinulla joka tapauksessa on hypotyreoosi, johon tarvitset hoitoa eli lääkityksen. Et voi sen takia jäädä ilman hoitoa! Ja TPO-vasta-aineet on ihan hyvä joka tapauksessa ottaa raskaana olevilta.
MUTTA toisaalta voisihan sitten olla jopa niin onnellisesti käynyt että meidän työterveyshuollon labra olisikin sekoillut ja kaikki tämä olisikin vaan sitten ihan luulosairautta...
Toivotaan kovasti niin! Ilmeisesti pääsit uusiin kokeisiin. Kyllä varmasti kaikki vielä selviää kun jaksat olla noin aktiivinenkin.
Nyt olen jo eilisestä onneksi rauhoittunut ja kerennyt miettiä asioita ja jopa kysellä asioista.
Menen nyt aamulla tk:hon uusiin labroihin eli TSH, T4V sekä ne TPO vasta-aineet. Odotan tulokset ja jos näyttää vielä samalta niin vaadin lähetettä eteenpäin.
Soitin illalla NKL:lle TRH-rasitusta ei saa raskausaikana tehdä ja olivat sitä mieltä, että pitää asia hoitaa muutenkin heidän sisätautilääkärinsä kanssa, eikä yksityispuolella, joten näin nyt siis toimin.
Kohta labroihin ja parin viikon päästä on sitten viisaampi siinä, että onko tosiaan ollut joku kumma heilahdus arvoissa, että noin ovat tippuneet vai onko sitten tosiaan vajaatoimintaa.
Katuska
Kuulostaa hyvältä. Onhan niiden pakko terveyskeskuksessakin antaa lähete eteenpäin, jos T4V on edelleen alle viitearvojen. Hienoa lisäksi, jos pääset sinne NKL:lle.
Meillä tulokset tulevat toisinaan terveyskeskuksesta jo samana päivänä. Selvitä, jos soittamalla saisit ne jo aiemmin kuin kahden viikon päästä.
Onnellista odotusta!
itselläni oli t4v9.4 ja sain täältä tiedon että sen viitearvon alaraja on 14 kun on raskaana. Ota yhteyttä jollekkin lääkärille edes.
Itse en ole vielä saanut neuvolahlö kuntaa kiinni jotta saisin selvyyden tilastani.