Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausajan diabeteksesta....

18.05.2006 |

heip!

olsin muilta kohtalotovereilta kysynyt et kuinka tiukkaa linjaa pidätte raskauden aikana syömisissä jos on sokerit koholla?

mul todetiin pari viikkoa sit et se eka arvo oli hiukan koholla ja ne kaksi muuta hyvät. ensi viikolla on uusinta verikokeet ja kuulema nyt dietin ansiosta sen ois sit pitänyt laskea normaaliin...

jännittää kuin käy ja koko ajan tekee mieli kaikkea hyvää!!!!

katjuska rv 30+4

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rasituksessa 2 ensimmäistä arvoa vähän koholla ja määrättiin dieetille ja ensi ma olisi aika Jorviin lääkärille. Ei kyllä aavistustakaan mitä se lääkäri tutkii aiheeseen liittyen.

Mun täytyy kyllä tunnustaa että dieetti pitää erittäin huonosti. Periaatteessa pystyn syömään perusruoat terveellisesti, mutta se SUKLAA ja JÄÄTELÖ. Mä oon tosi perso makealle (varsinkin nyt raskausaikana) ja sorrun kyllä lähes päivittäin johonkin herkkuun. Mut pitäis varmaan ottaa sairaalaan sisälle ja takavarikoida rahat etten söis mitään ylimääräistä...

Mulla oli myös ensimmäisessä raskaudessa arvot koholla. Vauva ei ollut ainakaan isokokoinen syntyessään mikä on kai todennäköisin ongelma. Jotain häikkää oli sokeriarvoissa koska jouduttiin antamaan lisämaitoa kolmen tunnin välein.

Tiedän, että tää pitäis ottaa tosissaan mutta ruumis on niin heikko. Mulla on muutenkin sukurasitusta kakkostyypin diabetekselle ja tämä raskausajan diabeteshan vain lisää riskiä sairastua itse myöhemmin siihen kakkostyyppiin.

Vierailija
2/3 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en edes ehtinyt mitään diettejä kokeileen kun ottivat sairaalaan sisälle ja opettivat insuliini piikitykset joten hyvä jos olette saaneet ajoissa mahdollisuuden ehkäistä mahdollista piikittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehdään diagnoosi raskausajan diabeteksesta, eli sokeriarvot ovat selkeästi koholla, kannattaa ehdottomasti tarkistaa ruokavaliota. Onhan toki helpompaa hoitaa kohonneita arvoja syömällä oikein, kuin pistää insuliinia. Hyvin hoidettu raskausajan diabetes on jatkoakin ajatellen parempi vaihtoehto, kuin huono sokeritasapaino.

Yksi tärkeimmistä asioista ruokailun suhteen on säännöllisyys. Kun pyrkii syömään 3 tunnin välein pieniä annoksia, ei makeanhimokaan pääse äitymään niin pahaksi. Makeisille hyviä vaihtoehtoja ovat esim mehujäät, joita voi vaikka itse tehdä light-mehuista (kaloreita melkein nolla). Juomat on hyvä tarkistaa ja välttää sokeripitoisia juomia, sillä ne nostavat verensokeria hyvinkin nopeasti. Samoin makeat välipalat. Jos herkkuja syö vain ihan pienen määrän ja ateria päälle jälkiruokana, nostaa sokeri hieman vähemmän verensokeria kuin ateriasta irrallaan syödyt makeiset. Täysjyvävilja, esim ruisleipä ja kasvikset puolestaan nostavat verensokeria hitaammin, sillä niiden kuitu hidastaa sokerin imeytymistä. Myös proteiini toimii samalla tavalla, eli liha " tasapainottaa" hiilihydraattien aiheuttamaa verensokerinnousua.

Ehdottomaan karkkilakkoon ei välttämättä tarvitse ryhtyä, mutta sokerin määrään on hyvä kiinnittää huomiota säännöllisen ruokailun lisäksi. Ja jos vain pystyt harrastamaan liikuntaa jossain muodossa, on siitä hyötyä. Liikunta nimittäin laskee verensokeria ja toimii siis insuliinin tavoin.

Tsemppiä ja sopivaa itsekuria toivottelee

nasuli