Saako sairas-jö iäkkäämpi sossulta imuroinnin, ikkunanpesun, pesutupa-avun ja kaiken tämmöisen minkä tarvitsee kotiin?
Näin väitetään, mutta minä en usko. Tietääkö joku - onko kokemusta?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään siivoa koskaan ja syön voileipää, hedelmiä, einekset kylminä. Miksi kenellekään pitäisi tarjota tämmöisiä palveluja yhteiskunnan toimesta tai tukemana?? Sitten, kun ei enää suoriudu vessaan, ei muista syödä, lähtee ulos harhailemaan jne, yhteiskunnan pitää tulla apuun.
Sama. Olen autistinen, eläkkeellä nuoresta aikuisesta asti. Ei mulle kukaan tee mitään, ja itse en saa tehtyä koska toiminnanohjauksen häiriö. Jää sitten tekemättä ja syöminen on mitä on. Tämä heitteillejättö koskee myös useimpia vaikeista mielenterveyden häiriöistä kärsiviä. Joutuu elämään saastassa, kukaan ei välitä. Muunlaiset vammaiset saa kaiken mahdollisen ja mahdottoman avun. Vrt. hlö joka hakee avustajaa golfiin, kalliokiipeilyyn, purjehdukseen jne. Yhteiskunnan kustannuksella.
Minä olen adhd ja työssäkäyvä, mutta pahin ongelma mullakin tuo toiminnanohjaus. Ihan kamalaa jos siihen ei saa apua, jos se on oikeasti sinulla iso ongelma :( Ei taida yhteiskunta edes ymmärtää, miten rampauttava asia tämä voi ihmiselle olla.
Helpompi ymmärtää vammoja, jotka näkyy ulospäin tai ovat jotenkin muuten todella näkyviä.
En saanu. Pitäs kuulema muuttaa kirkolle jotta olis sisähyysikkä. Mutta määhän en komeroon rupia sontimaa ! Eikä oo rahaakaa vaikken ryyppääkkää niinku ne porvarit.
Ei. Tulotaso tai sairaudet ei vaikuta. Itse on hommattava ja maksettava. Ainoa etu on, että jos siivous tulee sosiaalipalveluna, se on arvonlisäverotonta. Omaiseni on pyörätuolissa ja kaikki apu mitä saa, maksaa. Hänen eläkkeensä on vähän yli 1000 eurimoa/kk Kotihoito käy neljä kertaa päivässä, lasku turvarannekkeen kera on 200 euroa/kk. Saa eläkkeensaajien hoitotukea, keskimmäistä. Siivous käy kerran/kk 2 h ja maksaa 36 euroa/h. Omaiset ml minä siivoavat lisäksi käydessään, mutta asutaan muualla.
84 Lisää. Omaiseni kanssa hoidan hänen kanssaan yhdessä paperiasioita. Edellä oleva on 100% tietoa, ei yhtään mutuilua. Hän antoi luvan kertoa.
Omaisesi kuitenkin saa kai minimilaskutusella nuo käynnit kun tulot ovat pienet. Tuttu maksaa jo pelkästä rannekkeesta täällä "maalla" 36 euroa, toinen tuttu espoossa yli 40 euroa.
Kumpikaan ei kyllä tarvitse kotihoidon käyntejä, siivooja käy kummallakin.
Lapset ehdotti minullekin ranneketta, en ole ruvennut puuhaamaan. He päivittäin katsovat että olen fb/wa ollut. Noilla tutuilla on sydänhäikkää kummallakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulotaso tai sairaudet ei vaikuta. Itse on hommattava ja maksettava. Ainoa etu on, että jos siivous tulee sosiaalipalveluna, se on arvonlisäverotonta. Omaiseni on pyörätuolissa ja kaikki apu mitä saa, maksaa. Hänen eläkkeensä on vähän yli 1000 eurimoa/kk Kotihoito käy neljä kertaa päivässä, lasku turvarannekkeen kera on 200 euroa/kk. Saa eläkkeensaajien hoitotukea, keskimmäistä. Siivous käy kerran/kk 2 h ja maksaa 36 euroa/h. Omaiset ml minä siivoavat lisäksi käydessään, mutta asutaan muualla.
Jos kotihoito käy 4krt päivässä ja lasku on 200 euroa kuussa sis turvarannekkeen niin turha väittää että tulotaso ei vaikuta.
Kun lisäksi saa tuon keskimmäisen eläkkeensaajan hoitotuen, niin kotihoidosta jää itselle maksettavaa n 30 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilleni myönnettiin henkilökohtaisen avustajan tunteja, olikohan neljä tuntia viikossa. Avustaja siivoaa kevyesti, järjestelee, laittaa pyykit koneeseen ja kuivumaan. Äiti on 89 ja pyörätuolissa. Kerran kahdessa viikossa hänellä käy siivouspalvelu, sen hän maksaa itse. Eli ainakin jotkut vanhukset saavat tuollaista apua.
Olet sekoittanut asiat. Kyseessä on vammaiselle myönnetty (yleensä maksullinen) henkilökohtainen avustaja. Ei iän vaan vammaisuuden takia.
Myös sosiaalihuoltolain perusteella voidaan myöntää henkilökohtaista apua.
Kyllä edelleen on myös hvan sossu.