Saako sairas-jö iäkkäämpi sossulta imuroinnin, ikkunanpesun, pesutupa-avun ja kaiken tämmöisen minkä tarvitsee kotiin?
Näin väitetään, mutta minä en usko. Tietääkö joku - onko kokemusta?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilleni myönnettiin henkilökohtaisen avustajan tunteja, olikohan neljä tuntia viikossa. Avustaja siivoaa kevyesti, järjestelee, laittaa pyykit koneeseen ja kuivumaan. Äiti on 89 ja pyörätuolissa. Kerran kahdessa viikossa hänellä käy siivouspalvelu, sen hän maksaa itse. Eli ainakin jotkut vanhukset saavat tuollaista apua.
Onkohan tuo avustaja eri juttu kuin vanhuspalvelujen kautta saadut?
Ymmärsin että äiti sai nuo avustustunnit nimenomaan pyörätuolin takia, eli koska ei itse pysty kaikkiin hommiin. Pelkän vanhuuden takia ei avustajaa saa.
Avustaja voi myös lähteä äitini mukaan esim. kauppaan tai ihan vaan syömään ravintolaan. Silloin soitetaan invataksi, joka myös on äidilleni ilmainen (neljä edestakaista ns. virkistysmatkaa kuukaudessa). En tiedä onko tilanne kaikilla sotealueilla noinkin hyvä vai onko meillä vaan erityisen hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
No, itsepähän eläkeläiset äänestävät SDP:tä, jonka myötävaikutuksella maahan muuttajien etuja lisättiin roimasti Sanna Marinin kaudella. Haalivat tulevaisuuden äänestäjiä maahan, kun eläkeläiset on kuopattu ja nuoriso ei SDP:tä äänestä. Ovat ymmärtäneet, ettei se enää aja duunarin etua, vaan syrjäytyneiden ja maahan muuttajien.
SDP, Vihreät, Vasemmisto, Kokoomus, Keskusta, RKP haalivat kaikki lisää maahan muuttajia, kukin hyötyy näistä tavallaan.
PS on ainoa puolue, joka vielä pitää suomalaisen puolia.
Sie tykkäät saksimisesta. Lienet sitä tuloluokkaa joka on saanut ne etuudet. Et vanha etkä sairas.
Avustaja-asia kuuluu vammaispalvelujen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi myös saada apuvälineitä. En tiedä kuka, hva vai kela, laittaa nousutukia sänkyyn, vessaan, ramppeja, invamopoja.
Terveyskeskuksesta niitä saa. Paikan nimi on apuvälinelainaamo. Sieltä saa lainaan vaikka kepit, jos on jalkansa telonut. Tai korokkeen WC-pönttöön ym. Palvelu on maksuton ihan kaikille, jotka apuvälineitä tarvitsevat.
Nämä kotiin asennetut kaiteet ja tuet ei tule ihan vaan kuin rollaatori. Maksuttomiahan nekin on .
Vierailija kirjoitti:
En minäkään siivoa koskaan ja syön voileipää, hedelmiä, einekset kylminä. Miksi kenellekään pitäisi tarjota tämmöisiä palveluja yhteiskunnan toimesta tai tukemana?? Sitten, kun ei enää suoriudu vessaan, ei muista syödä, lähtee ulos harhailemaan jne, yhteiskunnan pitää tulla apuun.
Sama. Olen autistinen, eläkkeellä nuoresta aikuisesta asti. Ei mulle kukaan tee mitään, ja itse en saa tehtyä koska toiminnanohjauksen häiriö. Jää sitten tekemättä ja syöminen on mitä on. Tämä heitteillejättö koskee myös useimpia vaikeista mielenterveyden häiriöistä kärsiviä. Joutuu elämään saastassa, kukaan ei välitä. Muunlaiset vammaiset saa kaiken mahdollisen ja mahdottoman avun. Vrt. hlö joka hakee avustajaa golfiin, kalliokiipeilyyn, purjehdukseen jne. Yhteiskunnan kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi myös saada apuvälineitä. En tiedä kuka, hva vai kela, laittaa nousutukia sänkyyn, vessaan, ramppeja, invamopoja.
Terveyskeskuksesta niitä saa. Paikan nimi on apuvälinelainaamo. Sieltä saa lainaan vaikka kepit, jos on jalkansa telonut. Tai korokkeen WC-pönttöön ym. Palvelu on maksuton ihan kaikille, jotka apuvälineitä tarvitsevat.
Nämä kotiin asennetut kaiteet ja tuet ei tule ihan vaan kuin rollaatori. Maksuttomiahan nekin on .
Jep. Nämäkin pitää lasten hoitaa.
Kielitaidottomilla tulijoilla on ilmaiset asioiden hoitajat. Yksinäinen toimintakyvytön vanhus jää täysin heitteille.
Huvitti kerran kaupassa kun heikkokuntoinen vanhus raahusti rollaattorilla kauppaan. Sai kerättyä ostokset, mutta ei osannut enää maksaa ostoksia kortilla. Ostokset jäi kassalle. Vieressä seisoi kaksi vartijaa, kassa ei uskalla auttaa ja itse astuin kolme askelta varmuuden vuoksi taakseppäin. Olin jonossa seuraava. Kamerakin näytti olevan katossa..
Vierailija kirjoitti:
Äidilleni myönnettiin henkilökohtaisen avustajan tunteja, olikohan neljä tuntia viikossa. Avustaja siivoaa kevyesti, järjestelee, laittaa pyykit koneeseen ja kuivumaan. Äiti on 89 ja pyörätuolissa. Kerran kahdessa viikossa hänellä käy siivouspalvelu, sen hän maksaa itse. Eli ainakin jotkut vanhukset saavat tuollaista apua.
Olet sekoittanut asiat. Kyseessä on vammaiselle myönnetty (yleensä maksullinen) henkilökohtainen avustaja. Ei iän vaan vammaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen suomalaiset vanhukset hoidettiin. Nyt rahat menevät arvatkaapa keille?
Ennen myös omaiset hoiti. Asuttiin monen sukupolven voimin, autettiin naapuria ja ystäviä. Nyt jokainen saa pärjätä itse.
Käytännössä toimintakyvytön vain kuolee jos ei lapset tms. huolehdi palvelujen piiriin ja huolehdi, että palvelut toimitetaan.
Jos vanhus sattuu olemaan känkkäränkkä, niin ennustettava elinikä on aina lyhyt.
Kielitaidottomille muhmuteille on hyvät palvelut ja kaikki hoidetaan puolesta..
Oma kansa viimeiseksi???
Ihan samat palvelut saa taustasta riippumatta. Taas valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo avustaja eri juttu kuin vanhuspalvelujen kautta saadut?
Ymmärsin että äiti sai nuo avustustunnit nimenomaan pyörätuolin takia, eli koska ei itse pysty kaikkiin hommiin. Pelkän vanhuuden takia ei avustajaa saa.
Avustaja voi myös lähteä äitini mukaan esim. kauppaan tai ihan vaan syömään ravintolaan. Silloin soitetaan invataksi, joka myös on äidilleni ilmainen (neljä edestakaista ns. virkistysmatkaa kuukaudessa). En tiedä onko tilanne kaikilla sotealueilla noinkin hyvä vai onko meillä vaan erityisen hyvä tuuri.
Ei vaan nämä ovat lakisääteisiä vammaispalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomilla tulijoilla on ilmaiset asioiden hoitajat. Yksinäinen toimintakyvytön vanhus jää täysin heitteille.
Huvitti kerran kaupassa kun heikkokuntoinen vanhus raahusti rollaattorilla kauppaan. Sai kerättyä ostokset, mutta ei osannut enää maksaa ostoksia kortilla. Ostokset jäi kassalle. Vieressä seisoi kaksi vartijaa, kassa ei uskalla auttaa ja itse astuin kolme askelta varmuuden vuoksi taakseppäin. Olin jonossa seuraava. Kamerakin näytti olevan katossa..
Olen yli 80 mitta en jaksa rätkyttää ja syyllistää tulijoita mistään hvan, kelan päätöksistä. Pää toimii vielä niin normaalisti.
Käsittääkseni esim sairaalan sosiaalityöntekijä kotiuttaessa järkkäilee näitä sängystä nousutukia, vessan kaiteita tms. Tosiaan en tiedä onko ne hvan vai kelan kustannuksella. Olen ikätovereilla näitä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmiset saavat kunnalta/kaupungilta kotiin palveluita, kuten siivous, kotihoito, kylvettäjä, lääkkeiden jne. osa ostetaan kunnan omana palvemuna ja osa tulee yksityiseltä. mutta ne saa kuka tahansa, jos lääkärintodistus. Esim..siivous maksaa 45-55 €/h, silmätippojen laittaminen 70€/kerta jne. Mummoni käyttää näitä palveluita ja lasku tulee kaupungilta 900-1400€/kk . näin halutaan tukea vanhsten kotiasumista.
Aika kallista. Meillä saa yksityisen siivousyrittäjän kotiin 35 €/tunti.
Yksityinen sairaanhoitaja laskuttaa arkisin päiväsaikaan 50 €/tunti ja iltaisin tai viikonloppuisin enemmän, 80-99 €/tunti. Mutta kai silmätipat kannattaa laittaa päivällä?
Silmäleikkauksen jälkeen tai tulehdukseen tippoja laitetaan useimmiten neljästi päivässä, joskus jopa alkuun kuudesti.
Silmätipat voi laittaa kuka tahansa normaaliälyinen ja fyysisesti toimintakykyinen, näkevä henkilö. Ei siihen tarvita sertfikaatteja ja tutkintoja.
Kyll aika monet kykenee itse. 90-vuotiaskin kaihileikkauksen jälkeen. Tietysti käsien vakaudesta ja jaksamisesta.
Rumasti ajateltuna voisi ajatella, että kaihileikkausta ei yleensäkään enää kannata tehdä kovin huonokuntoiselle. Jospa se tippojen omatoiminen laittaminen on jonkinlainen ehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siivous on ostettava. Kartoituksen jälkeen saa kotihoidon käymään, hoitaa terveyttä ja viikottaisen suihkun, maksullisen kauppapalvelun ja lämpimän ruuan jääkaappiin itse lämmittäen.
Myös kotihoito maksaa. Ihan kaikesta palvelusta on maksettava. Vanhuksilla on kyllä eläkkeet, joista psytyvät maksamaan. Pieninkin eläke on paljon isompi kuin yleistuki tai toimeentulotuki.
Paljon isompi? Mun äidin eläke on verojen jälkeen 1300e/kk ja siitä pitäis maksaa kaikki, jos oikein olen ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista voi tosiaan sattua kun muistisairas asuu vielä kotona eikä ole lapsia tai lähellä asuvia jotka olisivat tilanteesta kartalla. Kerrostaloissa sentään saattaa hyvät naapurit hankkia vanhustyön ja sosiaaliväen paikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään siivoa koskaan ja syön voileipää, hedelmiä, einekset kylminä. Miksi kenellekään pitäisi tarjota tämmöisiä palveluja yhteiskunnan toimesta tai tukemana?? Sitten, kun ei enää suoriudu vessaan, ei muista syödä, lähtee ulos harhailemaan jne, yhteiskunnan pitää tulla apuun.
Sama. Olen autistinen, eläkkeellä nuoresta aikuisesta asti. Ei mulle kukaan tee mitään, ja itse en saa tehtyä koska toiminnanohjauksen häiriö. Jää sitten tekemättä ja syöminen on mitä on. Tämä heitteillejättö koskee myös useimpia vaikeista mielenterveyden häiriöistä kärsiviä. Joutuu elämään saastassa, kukaan ei välitä. Muunlaiset vammaiset saa kaiken mahdollisen ja mahdottoman avun. Vrt. hlö joka hakee avustajaa golfiin, kalliokiipeilyyn, purjehdukseen jne. Yhteiskunnan kustannuksella.
Kyllä autistikin on vammainen, joten jos kriteerit täyttyvät, saat sinäkin samat palvelut vammaispalvelusta.
Osalla rahaa jolla iäkkään pitäisi valita itse siivous ja ajankohta. Tai suihku, usein vai harvoin. Joku muu auttaa tilaamisessa. Sitten on ne joilla ei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla rahaa jolla iäkkään pitäisi valita itse siivous ja ajankohta. Tai suihku, usein vai harvoin. Joku muu auttaa tilaamisessa. Sitten on ne joilla ei rahaa.
Tarkoitin yksityiseltä tilaaminen. Ja iäkkään ehdoilla.
Isäni kuulolaitteet kyllä korjaa jokin taho. Mutta kun hän ei saa paristoja kunnolla vaihdettua ja astuu niiden kojeidenkin päälle useasti, niin vaikeaa se on ymmärtää, ettei saisi jotain kotiin tulevaa apua. Olen kysellyt pussitettavien lääkkeiden perään, mutta asia ei kuulemma kuulu minulle. Vaikka asia ei kuulunutkaan minulle, sai äidilleni tietyn lääkityksen ennen kuolemaansa. Jäi huomiotta paljon oireita. kun oli vahva kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siivous on ostettava. Kartoituksen jälkeen saa kotihoidon käymään, hoitaa terveyttä ja viikottaisen suihkun, maksullisen kauppapalvelun ja lämpimän ruuan jääkaappiin itse lämmittäen.
Myös kotihoito maksaa. Ihan kaikesta palvelusta on maksettava. Vanhuksilla on kyllä eläkkeet, joista psytyvät maksamaan. Pieninkin eläke on paljon isompi kuin yleistuki tai toimeentulotuki.
Paljon isompi? Mun äidin eläke on verojen jälkeen 1300e/kk ja siitä pitäis maksaa kaikki, jos oikein olen ymmärtänyt.
Korjaan: Asumistuen voi saada tuohon päälle, mutta sekin parhaimmillaan 85% asumismenoista.
Että sossunluukku se eläkeläistäkin aika herkästi kutsuu. Tai no ei enää ole sossunluukkua, vaan kelan luukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmiset saavat kunnalta/kaupungilta kotiin palveluita, kuten siivous, kotihoito, kylvettäjä, lääkkeiden jne. osa ostetaan kunnan omana palvemuna ja osa tulee yksityiseltä. mutta ne saa kuka tahansa, jos lääkärintodistus. Esim..siivous maksaa 45-55 €/h, silmätippojen laittaminen 70€/kerta jne. Mummoni käyttää näitä palveluita ja lasku tulee kaupungilta 900-1400€/kk . näin halutaan tukea vanhsten kotiasumista.
Aika kallista. Meillä saa yksityisen siivousyrittäjän kotiin 35 €/tunti.
Yksityinen sairaanhoitaja laskuttaa arkisin päiväsaikaan 50 €/tunti ja iltaisin tai viikonloppuisin enemmän, 80-99 €/tunti. Mutta kai silmätipat kannattaa laittaa päivällä?
Silmäleikkauksen jälkeen tai tulehdukseen tippoja laitetaan useimmiten neljästi päivässä, joskus jopa alkuun kuudesti.
Silmätipat voi laittaa kuka tahansa normaaliälyinen ja fyysisesti toimintakykyinen, näkevä henkilö. Ei siihen tarvita sertfikaatteja ja tutkintoja.
Kyll aika monet kykenee itse. 90-vuotiaskin kaihileikkauksen jälkeen. Tietysti käsien vakaudesta ja jaksamisesta.
Rumasti ajateltuna voisi ajatella, että kaihileikkausta ei yleensäkään enää kannata tehdä kovin huonokuntoiselle. Jospa se tippojen omatoiminen laittaminen on jonkinlainen ehto?
No kyllähän se huonokuntoisenkin elämänlaatua korjaa kun näkee kotonaan kävellä, katsoa telkkaria, lukea lehtiä. Pahasti muistisairaalle eo ehkä tehdäkään?
Itselläni on toist hyvin. Olen 82, silmissä on kaihia mutta erittäin hitaasti kehittyvää vanhuuden kaihia. Silmälääkäri sanoi että kyllä pääset kuolemaan ilman kaihileikkausta. Silmälaseilla, joita ikäni pitänyt, näen edelleen hyvin.
Asialliseen keskusteluun turha tuoda noita ps juttuja, mun mielestä. Hva heikensi kakkkua asioita sosiaalipuolella.