Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään kilpaillaan siitä, kuka ehtii hakea lapsen aikaisin päiväkodista?

Vierailija
03.09.2026 |

Vien lapseni päiväkotiin yleensä noin 8.45-9 välisenä aikana ja hän saa syödä kotona rauhassa aamupalan samalla kun aloittelen omia töitäni. Haen lapsen 16.30-16.45 välisenä aikana, jolloin ehtii vielä rauhassa vaihtamaan kuulumiset päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tällä palstalla ja tosielämässäkin jatkuvasti kauhistellaan, että voi niitä raukkoja, jotka ovat hoidossa vielä 16 jälkeen ja oikein kilpaillaan, kuka ehtii hakemaan lapsen aikaisin, mielellään jo ennen kolmea. Kuitenkaan kukaan ei kauhistele, kun osa lapsista viedään päiväkotiin 7.00 tai jopa aiemminkin. Nuo klo 7 tai aikaisemmin hoitoon viedyt lapset kuitenkin viettävät päiväkodissa tuntimääräisesti suunnilleen saman ajan kuin se klo 9 viety lapsi, joka haetaan 16.30 jälkeen. 

Lisäksi tuntuu olevan oletus, että etätyöläiset pystyvät hakemaan lapsen aina aikaisin. Teen töitä pääsääntöisesti etänä, mutta työ sisältää paljon asiakastapaamisia puhelimitse ja kokouksia, jotka saattavat alkaa esimerkiksi 15.00 ja kestää sinne neljään eikä siihen voi ottaa lasta pyörimään ja metelöimään. Puolison työaika työpaikalla päättyy klo 17.

Onko tämä ollut aina tälläistä, että kilpajuostaan päiväkodille ja paras vanhempi on se, joka ehtii ensimmäisenä hakemaan lapsensa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se oli kun meidänkin lapset oli pieniä, itse menimme molemmat töihin aina vasta yhdeksän seutuun. Muut menivät seitsemään. Hatutti koko päiväkodista hakeminen kun aina meidän lapsi oli viimeisenä, melkein kaikki muut olivat hakeneet jopa 2 tuntia aikaisemmin - en ymmärrä miten kun tekivät kuitenkin 8h päivää? Ihan kuin moni olisi tehnyt jotain 7 tunnin päivä max.

Niin mekin joskus tai mies vielä myöhempään eli kymppiin 

Yleensä oli kyllä klo 16.45 vielä 3-5 lasta  pihalla mut joo suurin osa haettiin  ennen 16.15. 

Suurin osa siis aloitti työt klo 7-7.30? 

- toinen vanhempi vie myöhään, toinen hakee aikaisin

- lyhennä työpäivää

- valjasta mummi, kummi, tuttu tms. hakemaan lapsi aiemmin päiväkodista esim. 1 tai 2 päivää viikosta

- palkkaa hoitaja, esim. joku opiskelija hakemaan lapsi aiemmin päiväkodista

Jos olet asiantuntijatyössä olet todennäköisesti riittävän varakas toteuttamaan ainakin jonkin näistä skenaarioista. Itsekin pystyin ihan lähihoitajan palkalla, yksinhuoltajana lyhentämään työaikaa. Elämä on valintoja, itse olen aina pistänyt lapset rahan ja mammonan edelle. 

Vierailija
22/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tuollaista, kun olin sellaisessa päiväkodissa, jossa oli myös iltahoito. Toki illalla klo 18 jälkeen oli vähemmän kavereita ja välillä ei yhtään omanikäistä.

Typerintä oli, että kun mut tuotiin klo 10 hoitoon, niin olisi pitänyt parin tunnin päästä mennä päikkäreille. En saanut ikinä silloin unta, mutta pakko oli 5-6-vuotiaana maata siellä muiden mukana. Äiti yritti asiasta joskus puhua hoitajille huonolla menestyksellä, koska halusivat pitää oman vapaa-aikansa lasten nukkuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut tuollaista, kun olin sellaisessa päiväkodissa, jossa oli myös iltahoito. Toki illalla klo 18 jälkeen oli vähemmän kavereita ja välillä ei yhtään omanikäistä.

Typerintä oli, että kun mut tuotiin klo 10 hoitoon, niin olisi pitänyt parin tunnin päästä mennä päikkäreille. En saanut ikinä silloin unta, mutta pakko oli 5-6-vuotiaana maata siellä muiden mukana. Äiti yritti asiasta joskus puhua hoitajille huonolla menestyksellä, koska halusivat pitää oman vapaa-aikansa lasten nukkuessa.

Oma vapaa-aika? Mikä oma vapaa-aika? Tänäänkin oli tiimipalaveri ja muutama juokseva asia, en ehtinyt edes taukoa pitää lasten nukkariaikana, kun sit oli jo otettava hereillä olijoita vastaan. 

Vierailija
24/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se on luokkaeroja korostava asia, että kuka voi tehdä lyhyttä päivää ja kuka ei. 

Eli työtön on tällä logiikalla se korkeimman luokan kansalainen?

Vierailija
25/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minustakin on ”yleinen totuus” että lapsi on hyvä hakea ajoissa, jos vaan mahdollista. Eikä se vaikuta asiaan missä aamupala on syöty ja moneltako sinne päiväkotiin on menty.  Aamupala on päiväkodissa ihan mukava ja sen jälkeen yleensä jotain kivaa ohjattua toimintaa. Sen skippaaminen ei helpota lapsen päivää oikein mitenkään. Iltapäivällä on levotonta ja alkaa jo riittää. Muistan ne toiveikkaat pikku naamat kun päiväkodin portin aukaisi, jokainen siellä odotti jo omaa hakijaa. 

Vierailija
26/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä missä ne muut ovat töissä, kun ehtivät hakemaan omansa jo kolmen aikaan. Ovatko kaikki muut joustavissa asiantuntijatöissä kun ehtivät sinne ns kesken päivän? Itse olin hakemassa noin 16:20 ja lapsi oli usein ihan viimeisiä. 

Esim. terveydenhuollossa aamuvuoro alkaa usein aikaisin, jolloin työstä myös päästään aikaisin.

Vierailija
27/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se oli kun meidänkin lapset oli pieniä, itse menimme molemmat töihin aina vasta yhdeksän seutuun. Muut menivät seitsemään. Hatutti koko päiväkodista hakeminen kun aina meidän lapsi oli viimeisenä, melkein kaikki muut olivat hakeneet jopa 2 tuntia aikaisemmin - en ymmärrä miten kun tekivät kuitenkin 8h päivää? Ihan kuin moni olisi tehnyt jotain 7 tunnin päivä max.

Yleensä oli kyllä klo 16.45 vielä 3-5 lasta  pihalla mut joo suurin osa haettiin  ennen 16.15. 

- lyhennä työpäivää

- valjasta mummi, kummi, tuttu tms. hakemaan lapsi aiemmin päiväkodista esim. 1 tai 2 päivää viikosta

Jos olet asiantuntijatyössä olet todennäköisesti riittävän varakas toteuttamaan ainakin jonkin näistä skenaarioista. Itsekin pystyin ihan lähihoitajan palkalla, yksinhuoltajana lyhentämään työaikaa. Elämä on valintoja, itse olen aina pistänyt lapset rahan ja mammonan edelle. 

Isolla osalla suomalaisista perheistä ei ole ketään, joka voisi viikottain hakea lasta päiväkodista. Isovanhempia ei kiinnosta, 'jokainen hoitakoot omansa' hoetaan aina tälläkin palstalla. Lisäksi suuri osa pikkulasten isovanhemmista on kuusikymppisiä tai alle ja itsekin vielä työelämässä kiinnim 

Vierailija
28/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii yksinkertaisesti siten, et toinen vie lapset myöhemmin, kun menee myöhemmin töihin. Ja toinen pääsee aiemmin, niin hakee sit.

Vierailija
29/29 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lyhennä työpäivää

Isolla osalla suomalaisista perheistä ei ole ketään, joka voisi viikottain hakea lasta päiväkodista. Isovanhempia ei kiinnosta, 'jokainen hoitakoot omansa' hoetaan aina tälläkin palstalla. Lisäksi suuri osa pikkulasten isovanhemmista on kuusikymppisiä tai alle ja itsekin vielä työelämässä kiinnim 

Siinä oli myös muita vaihtoehtoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi