~ HELMINAUHAN alkuviikko ~
Kommentit (43)
Maanantai-iltaa.. Minä hypin täällä seinille, kun ukkonen jyrisee kovasti, tuulee uhkaavasti ja tuli normaalia pimeämpi ihan yllättäen.. Tiedän, että kohta myrskyää ja kunnolla. Minä pelkään ukkosta yli kaiken!! Säälittävää, tiedän, mut on jäänyt lapsuudesta kammot... Koko päivän on sadellut ja ollut älyttömän hiostavan kuuma.. Ja tähän se nyt johtaa, ukkosmyräkkään! Ei pelottaisi niin paljon, jos mies olisi kotona, mutta lähti kympiltä töihin yövuoroon. Vaavikin nukahti ja olen ihan " yksin" pelkoineni :(
Nukuttaminen: Meillä tuo Ukko on kyllä semmonen kaveri, että nukahtaa ilman nukuttamisia milloin mihinkin. Just harmittaa se, että kun lasken Ukon sylistäni esim. sitteriin siksi aikaa että vaihdan yöpuvun, niin herra on jo nukahtanut.. Mie kun aina haluaisin antaa hyvänyönsuukot ja silitykset.. Ukko kun on illalla väsynyt niin laitan vaan sänkyyn, jossa hän juttelee yksinään muutaman minuutin ja sitten nukahtaa. Jos minä tai isänsä jäädään siihen niin ei varmasti nukahda, vaan yrittää väkisin pysytellä hereillä. Pitää siis jättää omaan rauhaan niin rauhoittuu hyvin nopsasti unille.
Täytyy sanoa, että teillä on kyllä todella hyviä keinoja tuohon unikouluun, varmasti noilla keinoilla oppii vauva nukahtamaan itsekseen sänkyynsä, kun kärsivällisesti opettaa.
Hiki&pukeutuminen: Oliko se Pi-Ki joka kirjoitti, että poika hikoilee? Meillä on ihan sama juttu. Ukolla tuntuu olevan aina kuuma. Etenkin yöllä pitää olla varsin vähäpukeisena, muuten suuttuu. Tykkää olla vähän viileämmässä kuten isänsä. Minä itse olen aina kylmissäni ja yölläkin sukat jalassa ja peiton alla nukun. Mies on aina kuumissaan ja talvellakin nukkuu sukatta, ilman peittoa ja pelkissä boksereissa. Ukko on tullut isäänsä: pelkät " bokserit" (=vauvojen alushousut) jalassa nukkuu (viileämpinä iltoina saa hyvin ohut t-paita olla lisänä), ilman peittoa. Siis aina peiton alle laitan, mutta potkii peiton pois, vaikka unissaan potkii sen pois jos käyn yöllä laittamassa peittoa. Sukat laitan aina, mutta vaikka olisivat miten tiukat niin aamulla nekin on tipotiessään ja ihan lämpimät on silti kädet ja jalat kun aamulla herää. Kumma, kuuma jätkä! :)
Mahallaan nukuttaminen: Ukko ei suostu olemaan mahallaan edes päivällä kuin muutaman minuutin kerrallaan, joten ei tule kuuloonkaan nukuttaa mahallaan, siitä tulis huuto.
Kirjat: Meillä katsellaan ja " luetaan" lastenkirjoja. Ne ovat tosi mielenkiintoisia väreineen ja kuvioineen, hymyilyttää niitä lukiessa :) Äippä: tosi hyvä tuo sinun periaate, että kirjoja pitää kohdella kunnolla. Kirjallisuutta pitää kunnioittaa, ei tulisi kysymykseenkään, että kirjasta revittäisiin sivuja! Olen ihan samaa mieltä ja tämä pätee siis kaikkiin leluihin ja tavaroihin, niin omien kuin toistenkin.
Myssy: Viileillä keleillä oli päässä, nyt sai jo jäädä. Sään mukaan mennään. Meidän vaunut on superkuumat oli keli mikä tahansa, joten aika harvoin tulee näin kevät-kesällä käytettyä.
Vesi: Meillä irvistellään vedelle ja syletään pois. Totuteltu on jo syntymästä asti, mutta edelleen tökkii. Maidon seassa menee, pelkästään ei. Mutta olisihan se hyvä oppia vettä juomaan..
Jestas, nyt alkoi räiskymään, pitää laittaa kaikki sähkötoosat kiinni ja mennä peiton alle piiloon.. Unen päästä en kyllä saa kiinni niin kauan kun ukkostaa.. Hyvää yötä kaikille!
~Henniina & sängyssä tuhiseva Ukko (3kk ja vko)
Vauva0207 ja henniina! Mun on pakko heti kommentoida tuota teidän hienoa kirjallisuus kommenttia. Kuulostaa ihanalta ajatukselta!! MUTTA ette arvaa kuinka monta valmiiksi suunniteltua perjaatetta yms. olen joutunut nyt näiden kolmen lapsen kanssa perumaan. Ennen kuin minulla oli yhtäkään lasta olin vakaasti mieheni kanssa päättänyt että meidän lapsista ei tule minkäänlaisia vinkujia, eikä ne juokse kaupassa, eivätkä kiroile tai lyö toisia lapsia tai edes piirrä kirjoihin saatika sitten revi niistä sivuja!!! vaan heistä tulee hyvin kasvatettuja kilttejä esimerkillisiä lapsukaisia, joita kaikki ihailee. No just joo, kaikkeni olen yrittänyt, mutta kyllä tämä yhteiskunta/maailma hoitaa tietyt asiat niin ettei lapset pääse kasvamaan pumpulissa. Kiroilemaan ja lyömään yms. taidot meidän esikoinen oppi perhepäivähoidossa jossa samanikäinen poika (silloin 2,5 v) katsoi kotona pokemonia ja transfomereita ja käyttäytyi sen mukaisesti ja käytti myös aika rankkaa kieltä joka tietenkin tarttui sitten meidän vekaralle. Ja myönnetään...heikkoina hetkinä kyllä minulta ärräpäitä on lennellyt, mutta harvemmin kuitenkin. No joo kaupassa kyllä meidänkin ipanat juoksentelee ja varsinkin kakkonen, joka on juuri täyttänyt 3 vuotta on näyttänyt kyllä taiteellisen lahjakkuutensa ja piirtänyt kirjoihin ja myöskin seiniin!!! ja kyllä meillä kirjoista silloin tällöin puuttuu sivujakin, ne kun ei pysy kiinni millään jos toinen lapsista vetää toisesta päästä ja toinen toisesta kun molemmat tahtovat aina lukea samaa kirjaa, mutta eihän sitä voi yhdessä lukea. Kirjaston kirjoja meillä luetaan tietyistä syistä vain aikuisten kanssa!! No joo, en nyt enempää taas tästäkään aiheesta kirjuuttele, joskus vaan mielessä meinaa vähän kiehahtaa, kun tiedän että kukaan ei varmasti halua että omat lapset käyttäytyvät huonosti ja pyrkivät siihen että näin ei olisi, mutta lopputulos on useinkin varsinkin vilkkaiden lasten kohdalla että LAPSET ovat LAPSIA!!
Nyt mun pää tyhjeni sitten ihan totaalisesti, ai niin VEDESTÄ, eli mä kokeilin antaa vettä pullosta kun tuntui tosiaan että Ronjaa janotti ihan hirmuisesti, mutta meillä meni pelkkään ihmettelyyn tuo homma. Ei reppanna tiennyt mitä olis pitänyt tehdä kun viileä pullo tuotiin eteen kun ei ole koskaan maitoakaan pullosta vielä juonut. Muutama tippa siitä suuhun tippui, mutta ei hän ainakaan vielä ymmärtänyt että siitä pullosta voisi myös imaista. Me otetaan kyllä käyttöön pikkuhiljaa sellainen aventin nokkamuki (viimeistään kiinteiden kanssa) josta sitten vedet juodaan.
Nyt täytyy mennä....
T. Kaisa ja Ronja
..Ei kai vielä keskiviikko oo!!? Ei muuten mutta sit oon todella pahasti myöhässä parturista!
Nyt en ymmärrä mikä poikaa vaivaa, kun jo kolmas yö meni äheltäessä ja ainakin kolme, ellei neljä kertaa piti syöttää, kun tähän asti ollaan pärjätty yhdellä syönnillä..
Nukuttaminen ja iltarutiinit:
Meidän nuo isommat jannut on sen verran isoja, ettei niitä tarvii kummemmin nukutella, mutta joskus lukaisen jonkinlaisen iltasadun jos pyytävät.
..Ja kolmosen kohdalla otetaan nyt käyttöön nuo Timben neuvot ja aletaan koittaan jos oppis nukahtaan omaan sänkyyn ilman pulloa!!
Vesi:
Oon antanu pojalle vettä jo jonkun aikaa ja hyvin uppoaa! Välillä ei muu kelpakaan kun vesi ja sillon on selvästi jano.
Mahallaan nukuttaminen:
Juu ei meillä.. Peetu kun ei viihdy mahallaan kauaa muutenkaan, niin en oo viitsiny edes yrittää nukuttaa sillai.
...vihdoin heräs yöunilta, mentävä toivottaan huomenta ja vaihtaan vaippaa..
mammutti ja Peetu (la 3kk)
Juttelin samalla huomisesta mun äitin kanssa puhelimessa kun kirjoittelin, joten näin ne päivät menevät sekaisin....vaiika ei nyt kesällä kyllä pysy yhtään mukana päivissä kun kaupatkin on aina auki!
Mukava päivää joka tapauksessa, täällä on ollut jo aamu kuudesta saakka +20 astetta!
Vauveli nukkuu vielä, joten katsotaan mitä ehdin rustata ennenkuin kutsu kuuluu :-)
KOLOMONEN: älä missään nimessä loukkaannu kasvatuskommenteistani (menneistä eikä tulevista) sillä tämä on eka lapseni (hirveesti olen lasten kanssa kyllä ollut joten ei sillälailla tunnu ekalta kun mikään ei ole uutta) ja periaatteet on selvillä mutta tiedän että toteutus ei aina tule olemaan täydellinen :-) Ja lapset on todella erilaisia kasvatettavia: tuttavapiirissäkin on pari uskomattoman hyvin käyttäytyvää poikaa ja toisaalta kolme riiviötä, joilla suurin osa opeista ei ole mennyt jakeluun. Silti heilläkin jotkin hyvät tavat ovat jos selviöitä. Ja eroa on näiden lasten ja vanhempien välillä monissa asioissa: " kilttien lasten" vanhemmat ovat äärimmäisen johdonmukaisia ja vetävät asiassa yhtä köyttä ja lapsetkin ovat luonteiltaan rauhallisia ja mukautuvaisia. Ja tässä toisessa ääripäässä nyt jo eronneet vanhemmat eivät ikinä kasvattaneet lapsia samalla lailla ja lapset ovat vilkkaita kuin elohopea. Suurin osa meistä löytää varmaan sekä itsensä että lapsensa näiden ääripäiden väliltä.
KASVATUSPERIAATE G: Kerätäänkö juttuja (vaikka esimerkkeineenkin) millaisia tapoja lapseltanne toivotte ja miten niihin pyritte? Itsellä tavoitteena ainakin nämä:
* lapsi oppii esimerkin kautta! Eli itsellä on pidettävä suu supussa rumien sanojen kanssa. Näytettävä mallia pöytätavoissa ym.
* tekemällä oppiminen. Eli tehdään yhdessä kaikenlaista ja annetaan lapsen yrittää vaikka etukäteenkin tietää että vielä ei onnistu. Vältetään sanomasta että " sinä olet liian pieni tekemään tätä" ja etsitään sitten vaikka vaivihkaa ikätasoon sopivampi puuha. Toivoisin että osaisin olla ylisuojelematta. Aika pienekin voi ottaa mukaan kuorimaan perunoita, tekemään salaattia, sekoittamaan kastiketta, ripustamaan pyykkiä (tai vaan ojentamaan pyykkipoikia)... Itsestäni on vauvakirjassa kuva pottuja kuorimassa vajaa parivuotiaana! Tulos ei varmaan ollut kaksinen, mutta pääsin tekemisen makuun.
* työntekoon kasvattaminen juuri em tavoin yhdessä tekemällä. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta aika paljon näkee lapsia joille kaikki kannetaan valmiina eteen. Ja luulenpa että aika usein siksi että se on helpompaa kun lapsi ei sottaa ja hidasta kotihommien tekoa!
* Vältän antamasta lapselle liikaa vaihtoehtoja eli useasti päätän pienen puolesta. Ja kun saa itse päättää niin ei tyyliin " mitä sä haluat" vaaan ennemmin kumman otat kahdesta konkreettisesta vaihtoehdosta.
Tässä muutamia juttuja aluksi - toivottavasti saavat seuraa. Ja tietty tällainen kasvatuskeskustelu on aina vähän ympäripyöreää ,joten esimerkkejäkin vois laittaa! Ja kukaan meistä ei varmasti tätä kaikkea onnistu toteuttamaan - en minä ainakaan!
KURITUS G: Eli kun kasvatus ei sitten mene jakeluun niin miten kuritatte/rankaisette? Millaiset keinot hyväksytte?
Meillä molemmat vanhemmat vetävät tässä tiukkaa linjaa eli seuraamuksia varmasti tulee kun homma ei pelaa :-)
* sotkeutut jutut siivotaan itse. Esim. Jos on kielletty menemästä lenkkareilla kuraan ja kengät on kurassa niin ne pestään sitten itse käsin. Seinään piirtämisessä tätä on vaikeempi toteuttaa kun lapsi tuskin tapetoi/maalaa seinää itse uudelleen...
* Em tilanteissa takavarikot kunniaan! Eli sakset ja kynät pois lasten ulottuvilta jos niillä syntyy tuhoa toistuvasti. Kummityttöni esim. 3-4 v leikkasi lukuisia vaatteita, kirjoja ja oman tukkansakin + olohuoneen verhot! Sekä piirsi seinään, kirjoihin ja vaaleaan nahkasohvaan! Minusta tässä oli aika monta mokaa liikaa ja kynät ja sakset olisi kyllä olleet pikkutermiitin ulottumattomissa ja vaan valvotussa käytössä pöydän vieressä hyvin nopeesti.
* Miettimisaresti. Eli tyhmyyksien jälkeen ikänsä mukaisesti hetkeksi istumaan ja miettimään mitä tuli tehtyä. POis saa tulla kun osaa pyytää anteeksi. Toimii monessa paikassa vaikka usein lasta saakin viedä takaisin arestiin lukuisia kertoja kun sieltä karkailee. Aika pienikin kuitenkin ymmärtää lopulta että pääsee helpommalla kun kärsii rangaistuksensa.
* Ja keinot kovenee...joidenkin lasten kohdalla hyväksyn myös väkisin kiinni pitämisen, jotta lapsi ei satuta itseään tai muita tai riko paikkoja. Tämä ei oikeastaan olekaan rangaistus. Ja samalla lailla lapsen voi välillä joutua raahaamaan arestille.
* luunappi. Nyt mut varmaan jo tuomitaan täysin... Tähän vedän siis ruumiillisen kurituksen rajan että pieni nippaaminen muistukseksi on vielä sallittua. En siis tarkoita että isä nippaisi lasta esim päähän voimalla vaan esim. ruokapöydässä voin ko paikkaan nippaamalla muistuttaa lasta jaloista tuolilla, kyynärpäistä pöydällä, täysistä poskista puhuessa... Eli ei oikeestaan kurituskeino vaan muistute niin ettei tarvitse aina sanallisesti komentaa. Tämän saman voisi osoittaa vaikka silittämällä lapsen ko paikka,mutta hyväily antaa mielestäni väärän viestin.
Tulipa romaani (periaatteita, toteutus varmasti mättää usein meillä kaikilla) ja vauva edelleen nukkuu. Oli eilenkin väsähtänyt ja kitiseväinen helteessä. Taitaa lämpö veroittaa pienen voimia - isäänsä tullut. Minä nautin lämmöstä aina trooppisiin keleihin asti kun olen muuten vilukissa!
Nyt pois!
äippä + pimu 3,5+kk
Täällä heräiltiin tänään jo hieman aiemmin kun kävin miehen viemässä 9 töihin että saan auton käyttöön. Iltapäivällä sitten lapset hoitoon ja ratsastamaan! Aivan mahtava ilma taas.
Tuosta korvatulehdus/myssy hommasta tuli mieleen, etten mäkään varsinaisesti pelkää että se siitä myssyttömyydestä tulee mutta mutta.. jotenkin en vaan osaa olla pitämättäkään sitä. :) toivottavasti tämä kakkonen pysyy yhtä terveenä kuin isosiskonsakin!
NUKUTTAMINEN: iltamaito & vaipanvaihto tehdään klo 20 jälkeen, kun esikoinen on laitettu nukkumaan. Syönnin jälkeen nostetaan omaan pinnikseensä, jonne nukahtaa yleensä n. vartissa ilman hyssyttelyjä ja vieressä seisoskelua. Nukkuu rauhallisesti 12 tuntia jonka jälkeen alkaa vaatimaan aamumaitoa :)
Jollakin muullakin taisi olla lakkiaisjuhlia tiedossa.. minä lähden yksikseni serkkuni lakkiaisiin Turkuun lauantaina ja tulen sunnuntaina takaisin. Toisaalta ihan mukava lähteä itsekseen vaikka lapsia ikävä tuleekin mutta isä oli sitä mieltä että se on Laatuaikaa isolla ällällä, kun mamma ei ole jatkuvasti katsomassa miten hän ipanoita hoitaa ;) Toivottavasti on yhtä hyvät ilmat! Lahja tosin vielä hakusessa..
Frog2:lle ONNITTELUT! Samaa vuosimallia ollaan :) Itsellä kyseiset kemut on heinäkuun alussa. Josta tulikin mieleen että tulevana lauantaina meillä olisi miehen kanssa virallisesti 6v-yhdessäolopäivä mutta reissussa olen. Ehkäpä saan kukkia kun tulen (joopajoo, toivossa on hyvä elää jne..)
Mutta nyt ulkoilemaan kun aurinkokin paistaa, mukavaa tiistain jatkoa!
-Henna ja Melina-
vauva0207:
En suinkaan loukkaannu, en toki, mä vaan oon sellainen " suulas" ihminen et pakko aina puuttua joka asiaan ja päästä sanomaan oma mielipiteeni tai näkemykseni asiasta!!! Olen aina ollut sitä mieltä että tämä palsta on kaikille ja antaa kaikkien kukkien kukkia rauhassa!!
T.Kaisa ja Ronja
palaan myöhemmin noihin kasvatus ja rangaistusjuttuihin... periaatteena kuitenkin" HAUKKUVA KOIRA EI PURE - HUUTAVA ÄITI EI LYÖ!
Mitäs pitikään tulla kirjoittamaan... voi tätä muistia...
Niin! VETTÄ olen juottanut pojalle nyt tosi kuumina päivinä joka syönnin jälkeen, mutta Arttu tosin syö/juo pelkkää korviketta nykyään, lopetin imettämisen pari päivää sitten, kun maito loppui (loppui, koska imetin niin vähän...). Ja hyvin maistuu! Tuntuu olevan oikein jano. Vielä kk sitten ei oikein vesi maistunut kuin kylvyn jälkeen, mutta kai tuo helle tekee tehtävänsä.
KIRJOJA olen lukenut lähes joka päivä. Yleensä Arttu mahaa selällään sängyssä ja kuuntelee tarkkaavaisena ja kattoo mun ilmeitä :) Nytkin luen Pikku prinssiä sille. Usein Nalle Puhit on kivoja, niissä enempi kivoja värikuvia. Oon koittanut hirmuisesti vaihdella äänenpainotusta jne. ja näkyy poika tykkäävän satujen kuuntelusta :)
Että sellaista... Niin, ja ehkä minäkin nyt uskon, ettei myssyttömyys ole suoranainen KORVATULEHDUKSEN aiheuttaja. Ehkä se tosiaan on niin kuin VAUVA 0207 (olitko sinä?) sanoi, että jos myssyttömyyden takia vilustuu jne. niin se voi sitten johtaa siihen. Eli taidanpa luopua pihalla nukuttaessa lämpiminä päivinä siitä. :)
Nyt kauppaan, heissan!
Pi-Ki ja Arttu reilu 12vkoa
Täällä päin Suomea ei kyllä kelit suosi :( Sataa ja tuulee vaan.. Eli on aikaa kirjoitella!
Henna_, frog2 (ja tais olla Hannamannakin) Minä olen myös " kakskakkonen" eli samaa vuosimallia kun te. Mulla oli synttärit jo maaliskuussa, mutta siinä ne oli ja meni huomaamatta, kun Ukko oli niin pieni. Sitten vaan johtui myöhemmin mieleen, että tässä ollaan tosiaankin vanhettu vuodella. Meitä taitaa aika moni olla muuten 22-vuotias? Onneksi olkoon frog synttäreitten johdosta! :)
Kolomonen: Oot ihan oikeassa sen suhteen, että ei kaikki mene niinkuin suunnitellaan. Mutta ainahan voi yrittää! Yrittänyttä ei laiteta. Meillä tosiaan on ensimmäinen lapsi tämä Ukko-poika ja aina miehen kans ajatellaan, että pidetään sen verran kuria, että oppii hyvät käytöstavat, eikä juokse kaupassa yms yms. Mutta menisin vaikka veikkaamaan, että kyllä se tämä pikkumieskin tuhojaan tekee, vaikka kiellän, lapset todella on lapsia. Ja minusta tulee kuitenkin pehmo tuon kieltämisen suhteen tai kurinpito löystyy, mutta saa nyt nähdä miten käy. Sen vaan tiedän että parhaani yritän :)
Kasvatusperiaatteet: Mietin juuri omaa kasvatustani ja päällimmäinen oppi mikä mulle on opetettu ja kasvatettu noudattamaan on KUNNIOITA VANHEMPIASI. Äiti jaksoi aina muistuttaa neljännestä käskystä. Mutta kun oppii kunnioittamaan vanhempiaan, moni muukin asia tulee siinä sivussa kunnioituksen myötä: vanhempien kieltoja ja neuvoja kuunnellaan kiltimmin yms (tai niin sen toivoisi toimivan). Toinen mitä mulle opetettiin oli lähimmäisten kunnioitus ja äiti taas sovelsi sitä raamatun kultaista käskyä " kohtele lähimmäistäsi siten kuin haluat itseäsi kohdeltavan" (Ei minun vanhemmat ole kovinkaan uskonnollisia, jos niin ajattelette ja niin voisi luullakin..). Mutta minun mielestä nuo ovat ihan hyviä sääntöjä ja itsekin ne opetan lapsilleni.
Heitämpä tällaisen gallupin teille: Miten teitä kuritettiin lapsena ja miltä se tuntui? Aioitko käyttää/oletko käyttänyt kyseistä " menetelmää" omiin lapsiisi?
- Kaiken kaikkiaan, mulle on pidetty kohtalaisen kovaa kuria. Minulle jos ei sanallinen kieltäminen mennyt jakeluun niin sain luunapin. Ja se sitten tehosi. Ja harvoin niitä sain: pari-kolme kertaa vuodessa. Yleensä riitti, että äiti näytti " luunappisormea" niin rauhotuin, oli niin nolo jos sai luunapista ja tiesin, että silloin vanhemmat olivat vihaisia. Jos olin ollut tuhma muualla kuin kotona ja vanhemmat saivat kuulla niin jouduin seisomaan nurkassa ja miettimään tekosiani. En pitkään, mutta muutaman minuutin. Minuun tehosi kyllä tämäkin menetelmä. Kerran sain " selkäsaunan" (=en muista saaneeni mut äiti väittää että Koivuniemen Herra kävi. Ehkä jotain risua näytettiin, mut en muista että sitä olis käytetty) kun katosin päiväksi 6-vuotiaana, mua etsittiin poliisien kanssa. Olin pyörä ajelulla ja ajankulu hävisi, sit sisko löysi minut erään kerrostalon hiekkalaatikolta. Ei ihme jos vanhemmat olivat huolissaan ja vihaisiakin, kun varsin hyvin tiesin, ettei kauas saanut poistua, mulla oli rajat tiedossa kyllä. Ja sitten kai joskus tukistettiin tai nykäistiin ponnarista, mutta ei niin että sattuisi. Pääasiassa mulle puhuttiin järkeä ja sitten käytettiin noita yllä mainittuja " voimakeinoja ja niitäkin TODELLA harvoin. Kuulostaa ehkä, että mua on kuritettu kovin ottein kun vertaa nykyajan menetelmiin, mutta ei se ole totta. Minua ei koskaan sattunut ja näitä keinoja käytettiin enemmän pelotteluun kuin todella käytettiin.
Itse koitan puheella saada lapseni tottelemaan, mutta jos pojasta kasvaa sellainen, ettei puhetta tottele (ja sen kyllä huomaa sitten tepsiikö puhe vai ei..) niin kyllä luunapin saattaa saada tai tukistuksen, mutta silloin pitää olla jo tosi tuhma. Älkää tuomitko minua!
Teini-ikään tullessa on sitten kotiintuloaika ja pitää tietää missä ja kenen kanssa liikkuu, niin oli mullakin säännöt ja sen ansiosta vältyttiin monelta kokeilulta, johon silloin oisin lähtenyt mukaan jos ei vanhemmat olisi pitänyt niin tarkasti silmällä.
Apua tästä tuli romaani, nyt hiljenen.. Siivous odottaa, joten sen pariin!
~Henniina ja Ukko 3kk 1 vko
Saisi jo noi kodinkoneet pysähtyä että pääsisi ulos : )
Muutamaan galluppiin voisi taas vastailla.
MYSSY: Tähän asti ollut aina ulkona päässä, mutta eilen oli jo niin lämmin että otin vaunuissa pois. Myssynä sellainen lipallinen kesälakki, jossa nauhat ja korville tulevat läpät. Ohutta puuvillaa.
NUKUTTAMINEN: Tapahtuu siinä sivussa isoveljen nukuttamisen kanssa. Noin klo 19.30 isoveli syö iltapalan ja sen jälkeen tehdään molemmille pojille iltapesut. Sitten mennään meidän sänkyyn lukemaan satu ( imetän vauvan samalla ). Sadun jälkeen isoveli siirtyy omaan sänkyyn ja lauletaan iltalaulut. Imetän edelleen samalla vauvaa ellei ole jo nukahtanut. Iltalaulujen jälkeen istuskelen sängyn vieressä kunnes esikoinen nukahtaa ja siirrän vauvan äp-laatikkoon nukkumaan. Joskus vauva ei ole ehtinyt nukahtaa ennen isoveljeä ja silloin otan sen mukaan olkkariin, jossa yleensä nukahtaa sitten sohvalle tai äp-laatikkoon hyvin pian. Sitten kun me aikuiset mennään nukkumaan siirrän vauvan viereeni sänkyyn ettei tarvitse yöllä nousta ylös.
Jos isä lukee iltasadun niin silloin vauva on mun kanssa olkkarissa.
MAHALLAAN NUKKUMINEN: Tykkää nukkua mahallaan! Usein käännän yöllä viimeisen syötön jälkeen mahalleen, niin nukkuu pidempään aamulla : )
VETTÄ: Vettä ei ajateltu antaa. Oon nytkin imettänyt " lapsentahtisesti" eli aina kun näyttää, että maistuisi. Jos nyt oikein helle-kesä tulee niin täytyy sitten miettiä uudestaan.
Meiän vauveli teki taas kakat pottaan..Huomasin taas että äheltää ja äheltää eikä mitään tapahdu. Otin vaipan pois, nostin potan pöydälle ja samantien tuli kakat sinne. Vauvalle oli lisäksi tosi hauskaa, hihkui ja naureskeli koko tapahtuman ajan.
Pirriäinen ja poju 4 pvää vaille 3kk
Ai siellä olikin Äippä laittanut jo vähän samantapaisen kuritusgallupin pystyyn, en muistanut enää, vaikka luin pinon ennen kuin kirjoittelin omaa stooria... No vastailkaahan, sillä ihan mielenkiintoista lukea muiden ajatuksia kurinpidosta..
~Henniina
Mammutille tsemppiä " unikoulutukseen" ! Tulehan sitten kertomaan, miten eka iltana nukahtaminen meni! Haluan vielä sanoa, että ei meidän Alma vieläkään helposti nukahda, mutta ilman tissiä kyllä. Puolivuotisena sitten olis tarkoitus " kouluttaa" itsekseen nukahtamista, nyt prinsessalle palvelut sallittakoon :-) Nukkuu tälläkin hetkellä ns. prinsessaunia, eli vaatii palveluskuntaa paikalle vähän väliä... Tyytyväisin varmaan olisi, jos palveluskunta suvaitsisi valvoa hänen korkeutensa untaan herkeämättä... No, unia nyt kohta takana kaksi tuntia, joten hyvä niin.
Mitäs muuta, niin kasvatusperiaatteista. Enpäs ala niitä erikseen kirjaamaan, ollaan kasvatettu esikoinen " maalaisjärjellä" ja rakkaudella ja hyvin ollaan onnistuttu! Ikinä en ole luunappia enkä muutakaan " ruumiillista" keinoa käyttänyt -sotii periaatteitani vastaan pahasti. Eikä itseänikään ole moisilla keinolla kasvatettu. Meillä tehokkain keino on perustelu nyt kun tyttö on isompi ja ymmärtää asioita. Ja hyvin on " sivussa kasvatettu" , kun ollaan otettu mukaan eri paikkoihin. Ollaan aika meneväistä sorttia ja lapset kulkee useimmiten mukana ja oppivat siinä kaunista käytöstä. Esikoinen ei koskaan ole kaupoissa juoksennellut / riehunut. Tietää, että kauppareissut loppuis hänen kohdaltaan siihen paikkaan. Aika tiukka on varmaan linjamme, mutta johdonmukainen. Jos jollaina esim. uhkaillaan, se myös toteutetaan. Esim. jos puistossa " hölmöilee" , lähdemme kotiin jne. Ainoa seikka, missä tunnen epäonnistuneeni, on se, että neito saa syödä olohuoneessa (hävettää :-I )lastenohjelmia katsellen. Tuo oli asia, jota kauhistelin ennen kuin meillä oli lapsia, mutta... Mainittakoon vielä, että koulutuksiltani olen " kasvatuksen ammattilainen" ; lastentarhanopettaja ja luokanopettaja, mutta enpä täällä kotona mitään kasvatusteorioita etukäteen mieti...
Vettä olen joskus antanut, mutta meillä kun ei pullo kelpaa, ollaan sitä annettu lääkeruiskulla ja hyvin maistuu. Pulloharjoituksia toki jatketaan...
Meillä on tänään rotatutkimuksen 3. käynti, eikä saada tällä kertaa rokotetta, lääkärintarkastus vain. Mielenkiintoista nähdä, paljonko on tullut painoa lisää, kun niitä kiinteitä jo ikään kuin suositeltiin ja kyllä niitä kohta annankin. Viime yönä alkuyöstä tankattiin tunnin välein, loppuyöstä taisi mennä yksi kolmen tunnin pätkä syömättä. Vai onkohan tämä taas yksi tiheän imu kausi. On kyllä kestänyt jo aikas lailla kauan.
No niin, mittarissa lämmintä 27,8 -ulos siis!
timbe ja uinuva Alma
Lämpöinen tervehdys täältä lounaasta...meillä nukutaan nyt kodinhoitohuoneessa kun selkeesti viileempää kuin ulkona jossa noin 28 astetta=0) ihanaa kun on kesä!!
Vesi:En varmaan anna pullosta. Ajattelin kans nokkamukia, sellaista pehmeä nokkaista lisäruuan kanssa. Ainakin isompien kanssa toimi hyvin ja oppivat juomaan nokkamukista ruualla ensin vettä ja sitten maitoa.
Kasvatusperiaatteet: Jep jep. Kyllähän niitä on ja myös uskon esimerkin voimaan.
Toisten kunnioittaminen; eli ei saa lyödä tai muuten satuttaa eikä haukkua jne.
Tavaroita ei saa tahallaan rikkoa, ei omia ei toisten.
Myös luontoa kunnioitetaan; eli ei roskata, katkota eläviä puita jne. Ohjaustahan lapset tarvii jaksaisi itse vain olla kärsivällinen...
Mutta muutenkin olen sitä mieltä että lapsen tempperamentti vaikuttaa tosi paljon. Meidän poika on vauvasta asti ollut tosi haastava tapaus ja tarvii yleensä sopeutumiseen reilusti aikaa ja äidin kärsivällisyyttä. Samoja asioita saa myös toistaa ihan järkyttävän monta kertaa ennenkuin ne tosiaan uskotaan/sisäistetään...eli Kolomosen kanssa samalla linjalla lapset on LAPSIA ja juoksee kaupassa jos niin päättävät. Se on eri asia miten vanhemmat toimii...eli alkaako huutaa ja komentaa vai kärsivällisesti neuvoa.
Ja tähän voin vaan todeta et siinä vaiheessa kun kauppa juostu joka tavaraa roplaten läpi ja ostoskärryt melkein kaadettu pikkusisko istumassa kyydissä niin voi olla että äidin hermo ei aina ihan huutamatta pidä :o/
No seurauksena sitten ettei pääse kauppaan mukaan enää niin toimi aika hyvin ja hulinat väheni...ainakin hetkeksi.
Kuritus: Uhkailu, lahjonta ja kiristys meillä käytössä, valitettavasti. Myös jäähy rangaistuksia tulee mutta olen huomannut et lempparilelun laittaminen jäähylle toimii melkein paremmin. Tahallaan tehdyt/rikotut joutuu itse siivoamaan ja mahdollisuuksien mukaan korjaamaan. MUTTA sen lisäksi pyrin kehumaan lapsia aina kun siihen on aihetta. Eli " otetaan kiinni" hyvistä ja positiivisista teoista ja jutuista.
Niin ja on meillä ns.kiinipitoakin tehty esikoisen kanssa kun välillä hänellä karkaa mopo käsistä kun on niin raivoissaan ja sylissä on sitten turvallista huutaa ja raivota.
Ruumiillisen kurituksen voimaan en usko.
Sitten vielä sen verran et olen ollut lasten psykiatrianosastolla töissä ja kans nähnyt kaikenlaisia lapsia ja mielestäni olen aika pitkä pinnainen ihminen. Mutta omat lapset kyllä osaa houkutella esiin sen raivoajan minusta mitä en todellakaan työpaikalla ole tavannut ;O| Kumma juttu ovat vissiin niin ärsyttävästi äitinsä kaltaisia...
Kasvatus terkuin: calmus & vintiöt
Olen aika hermostunut nyt kun siskolle on tehty aamulla sektio eikä vieläkään, 6 tuntia myöhemmin oo kuulunut mitään! Toiv. kaikki on hyvin!
KURITUS: Meillä uhkailtiin remmillä kotona ja se oli tosi tehokas keino vaikka sitä ei koskaan käytetty (kummallista miten jotkut asiat toimii esim. nyt pappa on keksinyt uhata lapsenlapsia että suu pestään jollain tervavoiteella jos ei tottele niin aina se tepsii, kerran yks lapsista vahingossa laitto kätensä siihen aineeseen ja siitäkös hirveä itku tuli) Äiti antoi kotona luunappeja ja tukisti, se tuntui kyllä kurjalta. En osaa sanoa mitä itse tulee käyttämään kun esikoinen kyseessä. Toivottavasti ei tarvi käyttää mitään fyysistä vaan keksi jonku tehokkaan uhkauskeinon kuten esim. kotona oli se remmi (eli iskän nahkavyö). Mulla on valitettavasti lyhyet hermot.
En jaksa kirjottaa muuta... Poikanenkin vihdoin nukahti kun nykyään ei tosiaan nuku enää niitä 3 h päikkäreitä joten tänään en etes vienyt ulos, sisällä nukkui vain 45 min eli ei sen kummemmin. Nyt sitten uinahti kun kattoi mun touhuamisia. =o) Hyvän aikaa oli jo hyvä rytmi mutta nyton elämä taas täysin rytmitöntä...
MOI
HANNELE + SAMPO
eli itellä nyt ajatuksena se että johdonmukainen olis kuten Timbe että jotain uhkataan niin es myös toteutetaan!Vaikka oltais kylässä tai missä vaan. Olen huomannu esim siskoja seuratessa että uesin se jää siihen uhkaukseen, vaikka lapsi jatkaa niin sitä rangaistusta ei toteuteta. Ja sekin keino meinataan ite ottaa että lempparilelu pois.
HANNELE
Täälläkin todella lämmin, mutta aurinko ei kyllä paista. On vähän sellainen ukonilma.
Olipas kiva lukea muiden kasvatusperiaatteita. Näin lastenhoitajana on niitä tullut enemmänkin mietittyä, joten en jaksa niistä sen enempää... Kolomosen kanssa samaa mieltä siitä, että vaikka kuinka kasvattaisit lapsestasi kilttiä ja kunnollista, oppivat ne ne pahat tavat yms. kavereilta hoidosta, kerhoista,... Pointti onkin sitten siinä, miten vanhempana niihin suhtautua. Ja jotta ette nyt kuvittele, että pitäisin itseäni täydellisenä, kerron tähän esimerkin: Viikonloppuna anoppilassa poikani touhuili jotain omiaan välillä syöksyen pappan kimppuun. Yhtäkkiä ,täydestä sydämestään, päästi suustaan. " pelkele, mun tulee helmo sun kanssas!" Ei naurattanut... Onneksi kukaan ei nauranut, vaikka toisaalta aika huvittavaa se oli. Oltiin niinkuin kukaan ei olisi kuullutkaan. Kun hetken päästä toisti saman, sanoin, ettei niin saa sanoa, sillä se on todella rumaa ja tarkoittaa kiroilemista ja kiroileminen on tyhmää. Äiti on ollut todella tuhma, kun on noin sanonut! -Sillä minähän sellaisen ilmeisemmin olen suustani päästänyt... Meillä ei juuri kyllä kiroilla, mieheni vielä minua vähemmän.
KURITUS: Mä en hyväksy minkäänlaista ruumiillista kuritusta, en tukistusta enkä nippaamista, sillä ne ei johda mihinkään ja lapsi vaan hämmentyy. Meillä otetaan katsekontakti ja asetutaan lapsen kanssa samalle tasolle puhumaan. Lahjontaa toki meilläkin käytetään :) Lisäksi jos poika ei tottele, aloitan laskemaan viiteen. Tämä tehoaa aina, joten en edes tiedä, mitä tapahtuisi, jos pääsisin siihen viiteen asti :) Jos jotakin ai suostu tekemään esim. siivoamaan lelujaan tiettyyn sovittuun aikaan mennessä, on se aina jostakin kivasta pois. Usein saatta joku lelu mennä takavarikkoon tai jopa koko lelukaapin ovi kiinni. (on niin tiukka kunnolla suljettuna, ettei poika saa sitä itse auki) Vastaavasti myös palkitaan, kun on osannut tehdä jotakin omatoimisesti esim. just siivota ne lelut. Ei tietysti aina, eikä se palkinto ole kovinkaan kummoinen. Jäähypenkkiä ajttelin ruveta käyttämään vasta, kun poika on paljon isompi. Tästäkin aiheesta voisin jatka loputtomiin...
LUKEMINEN: Meillä luetaan paljon ja olen samaa mieltä kirjojen arvostamisen suhteen. Meillä ei lueta ruokapöydässä, eikä tosiaankaan piirretä kirjoihin! Luen usein esikoiselle imettäessäni tyttöä sekä muutenkin myös niin, että tyttö on sylissä tai köllitään kaikki sängyllä. Tytölle " luen" myös hänen omia kirjojaan, katsellaan kuvia ja lorutellaan. Myös isi " lueskelee" mielellään vauvalle. Poika " lukee" kirjoja myös paljon itse. Niitä juttuja on kiva kuunnella :)
VESI: En ole vielä antanut. Esikoinenkaan ei pienenä juonut kuin rintaa. Kun aloitetaan kiinteät, ajattelin kokeilla tarjota ruuan päälle hörppyjä nokkiksesta, saa nähdä kelpaako...
Nyt pitää mennä, Aadan meni totaalisesti hermot isin kanssa...
Huomenna neuvolakuulumisia.
Pessi80 ja Aada 4kk
Meilläpä toi mittari nyt tossa melkein varjossa näyttää 31,1c täällä koillis-helsingissä.
Noi korvatulehdukset tulee flunssien " jälkitauteina" . Mun molemmat pojat ovat niitä tänä keväänä sairastaneet ihan riittävästi ja pienemmällä todettiin ns. rakenne joka edistää ko. tulehduksen tuloa. Pipo oli päässä n. 20 asteeseen asti. Tuttia eikä tuttipulloa imetä. Niin paitsi nykyään vettä juo tuttipullosta (mut ei kelpaa korvikemaito). Oon senkin ajatellut nokkakärkeen vaihtavan, kun isommallakin on. Olis lähes käyttämättömiä tutteja annettavaksi..
Hurjaa, esikoinen on nukkunut kohta 4 tunnin päikkärit! =O On taas flunssassa ja kolmena päivänä en oo saanut nukkuun hyvällä enkä pahallakaan ja lyömäänhän en rupea...
KasvatusG: Joo, mua äiti läpsi, löi ja tukisti ja isältä saanut selkääkin kun tuli todella tehtyä tyhmää. Mutta luulenpa että ihan aresti tai lempilelun ottaminen olisi ollut toimivampi. Itse en kannata moisia pakkokeinoja, hirveän huonoa omaatuntoa olen kärsinyt kun luunapin olen pojalleni muutaman kerran antanut. Hän kanssa tätä sanallisen kiellon uhmaajia. Paras on kuitenkin että nappaa ipanan kainaloon ja menee tekemään jotain ihan muuta. Ainakaan näin huonosti puhuvalle/asioita ymmärtävlle on turha pitää mitään luentoa siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Tietty nyt on hyvä alkaa selittämään jotain mutta kohtuus siinäkin. Ruuneperina papattaminen vain hämmentää, ainakin meillä. JEp, ja saa siivota jälkensä. Se on hyvää syy ja seuraus systeemin ymmärtämisharjoituksia! =)
LukeminenG: Joo luin esikoiselle paljonkin ja nyt hän lukee itse ja kyselee kuvien perään tämä tämä. Muutama kirja " luettiin" roskiskuntoon, mut mielestäni se ei menoa haittaa, kunhan lapsella on niitä kirjoja edes muutama. MEillä ukon mielestä ihan liikaa jo ja mä vaan tilaan lisää.... =) Mä kaipasin niitä omassa lapsuudessani, ehkä siksi niitä nyt lapsilleni ostan varmaankin.
Mukavaa tiistai tänään ollut vaikka nyt Samulla taas tiheän imemisenpäivä. Kävimme aamulla puistossa, ei edes kokonaista tuntia keretty olemaan kun jo mankui tissille. Eikä sit kelvannut istualtaan vaan ihan kotiin piti päästä makuuhuoneen sängylle.... Tulee esikoiselle ankea kesä, jos kuopus on kovinkin tarkka imetyspaikan suhteen. Tässä kun hehkutin et auton takapenkillä onnistuu imeminen... On siis pakostakin pienet ympyrät! Ehkä mä sitä kiinteää alan seuraavan neuvolakäynnin jälkeen harjoitteleen, mut kun siitä ei oikeasti ole apua. Kuvitelkaapa monta purkkia RIku söi yhdellä aterialla? PArhaimmillaan kolme desin purkkia ja maidot päälle... Et se siitä kiinteän tuomasta helpotuksesta! No onneksi tuo on aika harvinaista.
No taas tässsä syömään esikoisen kanssa. Tällä kertaa pikaruokaa, kaupan pinaattilettuja! Kuka nyt näin kuumalla jaksais ruokaa tehdä??? Tosin joudun kyllä tarkkaan katsomaan mitä meidän allergikko voipi syödä.
Aurinkoista viikkoa!
T:Tea ja pojat 3,5kk ja 1v 8kk
Timbe: mäkin tein parin viikon kokeen, josko paino putoaisi (mullakin vain 3kg normaalipainooni) kun en mässäile. Kaksi viikkoa kitkutin sillä seurauksella että olin äkäinen, oli tylsää, teki koko ajan mieli herkkuja ja posket meni kuopalle. Mahassa säilyi tutuksi käynyt makkara täsmälleen samanlaisena eikä paino tippunut grammaakaan superterveellisistä viikoista huolimatta. Joten sen jälkeen olen mässännyt jälleen mitä huvittaa ja paino on edelleen aina se sama!
Nyt vauva itkee,,,
Uhkailuun, lahjontaan ja kiristykseen monet myöntävät sortuvansa vaikka aluksi vannovat ettei näin käy. Itse olen ajatellut asiaa niinkin että uhkailu ei ole uhkailua jos se myös toteutetaan eli silloin se on selkeä syy-seuraustapahtuma. Eli pyrin pitämään ne jutut joilla " uhkailen" . Sama pätee myös kiristykseen ja lahjonnankin voi muuttaa syy-seurausjutuksi kun sen sijaan että sanoo lapselle " jos syöt lautasen tyhjäksi saat jätskiä" sanookin että " kun lautasesi on tyhjä, saat jätskiä" . Ei mitään lahjontaa vaan ilmoitusluontoinen asia miten homma toimii. Ja tietty sitten tiukka linja siinä että jätskiä tulee tosiaan vain kun ruoka on syöty.
Sitten haluamatta loukata ketään on sanottava ainakin nykyisestä luokanopettajien koulutuksesta, että voin vain ihmetellä miten he saavat lapset pysymään hallinnassa oppituntien ajan - ja todettava perään että suuri osa opettajista ei tähän taida nykyään pystyäkään, sen verran olen selvillä tämänpäivän ala-asteluokkien työrauhasta ja kurista. Olen itse opettanut näille tuleville opeille sivuaineita yliopistossa ja todettava on, että heistä moni tuntuu itsekin olevan kykenemätön toisen ihmisen (opettajan) huomiointiin ja kunnioitukseen ja yhteisten sääntöjen (aikuisopetuksessa dead linet ym. kurssin suorittamisen ehdot on kuitenkin yleensä yhdessä sovittu) noudattamiseen: annetut määräajat eivät ikinä pidä (työt palautetaan myöhässä, opetukseen tullaan myöhässä jos tullaan ollenkaan, läsnäolopakollisesta opetuksesta ollaan pois ilman kunnon syytä ja jälkeen ihmetelllään kun ei saatu kurssisuoritusta, opettajan päälle puhutaan tauotta paitsi opetettavasta asiasta, myös ihan muusta...). Lopulta minun oli ihan pakko kysyä eräältä opetusryhmältä että miten he voivat vaatia lapsilta yhtään mitään kun eivät itsekään pysty noudattamaan sovittuja pelisääntöjä? Moni meni kovin hiljaiseksi ja tajusi itsekin tulevansa olemaan asian kanssa vielä pulassa. Samoihin aikoihin luin sitten vielä lehtijutunkin, jossa pohdittiin opettajien koulutusta ja tuoreet opettajat kertoivat jatkuvista kurinpitovaikeuksistaan sekä koulutuksen puutteista ko. asian suhteen. Täytyy myöntää että on usko opettajien ammattitaitoon rapissut melkoisesti. Eli haluamatta kyseenalaistaa Pessin ja Timben ammattitaitoa, on sanottava että en enää usko että ko. koulutus takaa pätevyyttä vaan enemmän on kiinni opettajan omasta luonteesta; johdonmukaisuudesta ja peräänantamattomuudesta.
tiukkis äippä + hikinen pimu 3,5+kk
Siinä taas mun muistilistaa - laho mikä laho.
MYSSYstä meillä sitten luovuttiin tänään kun sen pitäminen tuntui ihan järjettömältä. Pään kauttahan haihtuu kolmannes lämmöstä ja tänään siitä kolmanneksesta eroon pääsy tuntui vähintäänkin tarpeelliselta. No, vauva oli tosin vaunuissa, joten ei missään suorassa tuulessa. Muuten päällä oli pitkähihainen body ja sukat. Kunnolla hikinen ei ollut, mutta sellainen nihkeä mitä koko ilma oli.
KORVATULEHDUSTEN ja myssyn yhteys lieneekin sillälailla epäsuora, että palelu lisää flunssia jotka lisäävät korvatulehduksia. Ja flunssanhan toki tarvitaan joku bakteeri tai virus myös mutta kylmissään vastustuskyky on heikompi koska elimistö joutuu satsaamaan myös lämmitykseen enemmän.
NUKUTTAMINEN: meillä neiti nukahtaa omaan sänkyyn kun istun tässä vieressä koneella ja hyräilen ja nimenomaan niin kuin joku muukin sanoi niin ei saa nukahtaa tissille ettei yhdistä sitä nukkumiseen eli jos sitten simahtaakin niin kunnon röyhtäytys vielä niin että herää ja sitten vasta petiin. Meillä koulutus kesti lopulta vain yhden illan eikä tyttö silloinkaan yltynyt huutamaan niin paljoa että olisin nostanut sängystä, hyssyttelin ja silittelin vaan. Nyt pärjätään jo ilman niitäkin. Aina ei tarvitse edes hyräillä, mutta se kuuluu meidän rituaaleihin muuten. Tai laulelu. Ehkä myöhemmin sitten iltasadut jos ei muuten jää aikaa lukea riittävästi.
MAHALLAAN NUKUTTAMINEN: parina ekana kuukautena annoin välillä nukkua aamuöisin vieressä vatsallaan jos muuten oli kauhea ähellys, mutta nyt nukkuu hyvin selällään/kyljellään. Kohta oppii varmaan jo kääntymään joten sitten saa itse päättää mitenpäin koisaa.
G: LUETTEKO JO VAUVALLE/KATSOTTE YHDESSÄ KIRJOJA?
Me alettiin lukea melkeinpä ihan toisella kuulla jo. Yleensä vaan kerron kirjan kuvista, vaikka siinä lause tekstiäkin olisi tarjolla. Ja välillä vauva jaksaa montakin kirjaa peräjälkeen ja osallistuu itse juttelemalla ja " kääntämällä" sivuja. Eli niitä paksusivuisia opuksia tutkiskellaan. Kirjoja meillä on vaan neljä, joten alan olla niihin aika kyllästynyt. Äitini lupasi kaivaa kätköistään lisää vanhoja vauvakirjoja. Ovat mielestäni hävyttömän kalliita uusina!
Muutekin yritämme kasvattaa lapsen arvostamaan kirjallisuutta niin että kirjoja ei syödä (kankaiset/muoviset vauvakirjat tietty eri asia), sivuja ei revitä eikä niihin piirretä ja kirjoja ei jätetä lattialle lojumaan ja kävellä päältä. Muutamissa tuttavaperheissä näin tapahtuu jatkuvasti ja kyllä harmittaa katsoa sitä touhua. Eivät voi kirjastostakaan lainata mitään kun joutuisivat maksumiehiksi aineiston tuhouduttua. Itsekään en näille lapsille osta koskaan lahjaksi kirjoja kun tuntuu aivan turhalta.
TÄYSIMETTÄJILLE JA MIKSEI MUILLEKIN VIELÄ TOINEN G:
ANNATTEKO NÄIN KUUMALLA VAUVALLE VETTÄ PULLOSTA VAI AINA VAAN TARJOATTE TISSIÄ JOS TUNTUU ETTÄ VAUVA KITISEE JANOA?
Neuvolan ohjehan ainakin meillä on että tissiä vaan mutta se on minusta aika rassaavaa olla aina kaivamassa rintaa esille jos tulee lämmin kesä. Joten huomisesta alkaen aletaan varmaan tarjota vesipulloa ruoka-aikojen välillä. Pullosta osaa kyllä juoda kun mies antaa välillä rintamaitoakin siitä. Se onkin sitten eri juttu kelpaako vesi muuten.
Nyt yöpuulle itsekin - lämmin päivä vei mehut myös äidistä!
äippä + pimu 3,5+ kk