Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kehtaako omakotitalosta tarjota 100 000e vähemmän kuin pyyntö?

Vierailija
02.09.2026 |

Ihan naurettava hinta muutoin, vaikka toisaalta ymmärrän myyjää.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjota voi vaikka mitä, mutta myyjän ei ole pakko hyväksyä sikatarjouksia. Tinkivaraa asuntokaupassa on aina vähän. Mikä se vähän on, riippuu kohteen myyntihinnasta. Tee tarjous ja avaa peli, mutta älä ole idiootti.

Vierailija
42/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjota voi vaikka mitä, mutta myyjän ei ole pakko hyväksyä sikatarjouksia. Tinkivaraa asuntokaupassa on aina vähän. Mikä se vähän on, riippuu kohteen myyntihinnasta. Tee tarjous ja avaa peli, mutta älä ole idiootti.

Myyjän ei ole pakko hyväksyä mitään tarjousta, jos siltä tuntuu. Vaikka tarjoaisit tuplahinnan, ei ole pakko myydä, jos ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noskus tuntuu, että näiden asuntomyyntiketjujen ”asiantuntijat” ovat heitä, jotka eivät eläissään ainuttakaan asuntokauppaa ole tehneet.

No eivät ole kun tunnearvoa vaativat purkukunnossa olevasta asunnostaan. Ei kukaan maksa siitä sen enempää koska se on ollut tuntemattoman urpon koti.

Mikä on sinun syysi osta purkukuntoinen asunto?

Suurinkaan osa myytävistä asunnoista ei purkukuntoisia. Eli nyt se pää sieltä perseestä pois.

Vierailija
44/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta on kerrottu ilmoituksessa, persaukiset älköön vaivautuko.

Tämä. Ai että jos joku köyhä tulisi minun talostani omia tarjouksiaan esittämään niin hänet saatettaisiin ulos naurunremakan säestyksellä :D

Kova poika olet. Nyt kyllä pelottaa. Teille Pekka-Jormille jotka omistatte "itse rakennetun" b-tavarasta kyhätyn homepommin tarjoan aina vähintään 30%alle pyynnin. Se nauru muuttuu aina tärisevksi leauksi ja itkuksi kun myyjä tajuaa ettei kukaan osta sillä pyyntihinnalla ja lopulta myy jopa 40% alle pyynnin mulle. Sitten vähän remppaan ja pistä entisen homeloukon 10% yli alkuperäisen pyynnin. Silloin tirauuttaa "kova isäntä" toiset itkut 😀

Sitten heräsit kalsarit märkänä.

Vierailija
45/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytetyssä tuotteessa on aina tinkivara. On se sitten, talo, asunto tai auto.

Vierailija
46/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Jos kohde on tosiaan ylihintainen niin voi olla, että soittelee perässä kun joku muu tarjoaa kuukausien/vuosien päästä 200k vähemmän.

Vierailija
47/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea ymmärtää sellaisia jotka oikeasti olisivat kiinnostuneita jostain kohteesta mutta lähtevät sitten ihan pellelinjalle. Siinä menee kaikki mahdollisuudet saada se haluamansa. Itse myin joku aika sitten auton itse. Kaikenlaisia ritsantarjoajia ja ihan naurettavien tarjousten tekijöitä kyllä riitti, mutta auto meni sellaiselle joka ei lähtenyt pelleilemään. 

Ei se ihan noin mene. Talo voi olla kiinnostava, mutta hinnoittelu aivan hatusta repäisty. Siskoni katseli pitkään todella heille sopivaa taloa, mutta hintapyynti oli liikaa. Muistaakseni 345 000. Tarjosi lopulta 270 000 ja myyjähän suuttui tosissaan siitä tarjouksesta. Neuvottelut katkesi siihen. Tuo tarjous oli asiallinen ja linjassa talon arvon kanssa. Talo sitten roikkui myynnissä, lopulta tyhjänä. 8kk myöhemmin välittäjä soitteli, että kiinnostaisiko vielä jne. No, olivat jo päätyneet toiseen taloon. Lopulta talo oli myynnissä 275 000 Euroa pitkään. En tiedä, mitä lopulta saivat. Varmaan joku 250 000. Valitettavasti usein se eka tarjous on oikea. Siitä voidaan suuttuakin, mutta jälkikäteen se usein oli se paras ja oikea. Samoin itse muistan, kun kävin katsomassa taloa, jonka pyynti oli aikanaan markoissa 730 000 markkaa. Olin seurannut taloa pitkään ja se lähti sieltä 850 000 markkaa. Kommentoin tuota hinnanlaskua ja välittäjä totesi vain, että "heti alussa tuli 700 000 markan tarjous, mutta SILLOIN eivät olleet siihen valmiita..." No, roikkui siltikin vielä pitkään sen jälkeen. Me emme olleet kiinnostuneita sen enempää nähtyämme talon.

Olen useamman asunnon ostanut, myynyt ja jokusen talon rakentanut. Ei ole vielä tähän ikään mennessä tullut vastaan sellaista kohdetta, mikä olisi "pakko saada" ja pitäisi tarkkaan miettiä että kehtaako tarjota jotain, ettei vaan myyjä pahastu ja neuvotteluyhteys katkea 

Vierailija
48/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko lihonneet?

Vierailija
49/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sellainen hetki että jos löytää mieleisensä kohteen ostettavaksi  niin kannattaa iskeä samantien kiinni, koska puolen vuoden kuluttua vastaava kohde tulee maksamaan reilusti enemmän. 

Näin ainakin Etelä-Suomen isot kaupungit, Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku jne. 

Jos olisin itse nyt myymässä eikä olisi ihan pakko myydä heti, niin laittaisin kämpän vuodeksi vuokralle ja möisin vasta sitten. 

Hinnat nousevat. 

Päinvastoin. On tulossa osakemarkkinoiden romahdus ja siitä asuntojen hintojen lasku saa lisää vauhtia. Suomessa on liikaa asuntoja kun suuri ikäpolvi poistuu keskuudestamme. Venäjäkin saattaa jatkaa ja laajentaa sotaansa niin emme mekään tästä ehjin nahoin selviä.

Spekulaatiota. Toki saattaa olla noin, mutta saattaa olla, että ei. Hinnat ovat kyllä nyt todella matalia, verrattuna takavuosiin. 

Vierailija
50/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lähteä nykyään -20% tarjouksella pk-seudulla ja muualla Suomessa -33% tarjouksella. Kun kauppa on jäissä niin silloin on ostajan markkinat.

Ostajan markkinat on vain silloin, jos myyjä suostuu tarjoukseen. Kaikki myyjät eivät ole pakkomyyntitilanteessa.

Vierailija
51/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu ei myynyt taloa, kun siitä tarjottiin 50 000 alle pyyntihinnan. Suuttui tarjouksesta eikä tehnyt vastatarjousta. Talon myynnissä meni yli vuosi ja sai lopulta 70 000 alle alkuperäisen pyynnin. Eikä ollut syrjäseudulla eikä mikään ikäloppu talo.

Vierailija
52/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sellainen hetki että jos löytää mieleisensä kohteen ostettavaksi  niin kannattaa iskeä samantien kiinni, koska puolen vuoden kuluttua vastaava kohde tulee maksamaan reilusti enemmän. 

Näin ainakin Etelä-Suomen isot kaupungit, Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku jne. 

Jos olisin itse nyt myymässä eikä olisi ihan pakko myydä heti, niin laittaisin kämpän vuodeksi vuokralle ja möisin vasta sitten. 

Hinnat nousevat. 

Varsinainen vitsi. Asuntojen hinnat jatkavat laskuaan koska suurin osa on yli 50 vuotiaiden omistamia. Ikäluokat pienenee ja tarve vähenee eli hinnat laskee jatkossakin.

Hintojen lasku ei jatku loputtomiin kuin ehkä perähikiällä. Hinnat nousevat.

Vierailija
53/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu ei myynyt taloa, kun siitä tarjottiin 50 000 alle pyyntihinnan. Suuttui tarjouksesta eikä tehnyt vastatarjousta. Talon myynnissä meni yli vuosi ja sai lopulta 70 000 alle alkuperäisen pyynnin. Eikä ollut syrjäseudulla eikä mikään ikäloppu talo.

Niih. Itse sain enemmän kuin heikoimman hinta-arvion tehneen välittäjän arvio oli kohteesta.  Tinkivarakin oli. Eikä tarvinnut hyväksyä huonointa tarjousta. Sama tulos useammalla tutulla. Vaan kohteet olikin kaikilla hyviä.

Vierailija
54/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa tarjota. Ei sitä kyllä varmasti hyväksytä.

Vierailija
55/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista saa ehdottaa, mutta yleensä jos tarjouksesi on naurettava niin välittäjä kyllä torppaa sen keskustelematta edes myyjän kanssa. Sata tonnia voi yrittää tinkiä jos hintapyyntö on miljoonan, mutta tuskin jos se on 200 tonnia. 

Vierailija
56/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri muin kaksi asuntoa Helsingistä, itäisestä lähiöstä. Molemmista tingin 10 000 e. 
Myyntihinnat olivat 200 000-250 000. 
Eli tuosta alennusprosentin. 

Kyllä toisesta tehtiin oksennustarjous, mutta välittäjä sanoi, ettei tuollaista summaa edes välitä eteenpäin. No, kertoi hän, ja samalla kerto, ettei tod.

Vierailija
57/57 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri muin kaksi asuntoa Helsingistä, itäisestä lähiöstä. Molemmista tingin 10 000 e. 
Myyntihinnat olivat 200 000-250 000. 
Eli tuosta alennusprosentin. 

Kyllä toisesta tehtiin oksennustarjous, mutta välittäjä sanoi, ettei tuollaista summaa edes välitä eteenpäin. No, kertoi hän, ja samalla kerto, ettei tod.

Minä seuraan tällä hetkellä oman kaupungin asuntomarkkinoita aika tarkasti. Ylihintaisia asuntoja on paljon. Joissakin on helposti 20 % liikaa vastaaviin, oikealle tasolle hinnoiteltuihin nähden. Monissa taloissa, joissa putkiremontti on jossain 5-10 vuoden päässä eli ei vielä suunnitelmissa, mutta kuitenkin häämöttämässä, asunnot on usein hinnoiteltu aivan yläkanttiin, koska monet yrittävät saada niistä hyvin hinnan ennen kuin hinta romahtaa. Vain hölmö maksaa noita pyydettyjä hintoja. Jo putkiremontujen kohteiden hinnat ovat paremmin kohdallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän