Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?

Vierailija
02.09.2026 |

Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.

Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.

Kommentit (262)

Vierailija
41/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voin ilmoittaa lasteni sijaan lähiomaiseksi ärsyttävän naapurini ja laittaa hänet kuskaamaan tavaroitani ja palvelemaan monin muinkin tavoin ilmaiseksi. Hyvä tietää, viimein joku tapa maksaa potut pottuina, kun pitää hereillä minua syöpäsairasta naapuriaan.

Vierailija
42/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan ole ollut tätieni kanssa missään tekemisissä yli 10 vuoteen.

Eivät he kai silti vieraiksi ole muuttuneet? Samaa sukua olette edelleen. Vieras on henkilö jota ei tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen  ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.

Ap

Soitatko serkullesi? Annoitko fyssarille hänen numeronsa? 

Vierailija
44/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen  ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.

Ap

Törkeää, että kuvitellaan kaukaisen sukulaisen auttavan vain, koska tämä on nainen! Onkohan poika antanut heille sinun numerosi? Lapsillehan kuitenkin ensiksi soitetaan.

Vierailija
45/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimesi on kirjoitettu tädin tietoihin, ap?

oisko poika laittanut

Vierailija
46/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimesi on kirjoitettu tädin tietoihin, ap?

oisko poika laittanut

Ei sinne voi muut ilmoittaa numeroita, kuin potilas itse.

Vierailija
47/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka apuvälineen hakeminen on omaisten vastuulla, se ei kuitenkaan ole heidän velvollisuutensa. Omaisilla on täysi oikeus jättää se hakematta. 

Mutta kannattaa kysyä olisiko hoivakodissa mahdollisuus järjestää apuvälineen kuljetus asiakkaan omalla kustannuksella. 

Vierailija
48/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei soiteta "automaattisesti". Ei pojalle, ei siskolle eikä siskontytölle. Vanhus on itse antanut yhteyshenkilön ja luvan tiedonsiirtoon. Kenellekään ei anneta tietoja ilman vanhuksen lupaa.

Ja hän on siis määritellyt ap:n ensisijaiseksi yhteyshenkilöksi. 

Vaikka ap ei halua sekaantua asiaan, niin suosittelen soittamaan ikäihmisten asiakasohjaukseen. Hoitavat sieltä yhteystiedon poiston ja etsivät toisen omaisen tai laittavat sossun asialle. Muuten puhelut eivät lopu.

Vierailija
49/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi ovat ne ajat, jolloin ajateltiin, että joku kiltti nainen ilmaiseksi hoitaa.

Ei hoida.

Vierailija
50/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Mikä on hoitava taho? 

Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa. 

Mistä minä voin etäisenä sukulaisena tietää, missä tätini on hoidossa? Oma kokemukseni on, että terveydenhuolto ei edes kysyttäessä saisi tuollaisia asioita kertoa minulle, satunnaiselle etäiselle sukulaiselle!

Ap

Etäinen sukulainen?!? Eikö se täti olekaan äitisi tai isäsi sisko? Silloin hänen poikansa on sinun serkkusi. Miten on mahdollista että tädilläsi on ollut yhteystietosi? Tee nyt saatana välinne selviksi.

Vierailija
51/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.

Nyt valot päälle. Ap:n ei tarvitse hoitaa henkilöä, joka ei ole lähisukua ja jonka kanssa ei ole sovittu asioista. Saueaakaan on pakko laittaa joku nimi. Täti ei ole kuvitellut siitä tulevan velvollisuuksia. 

Ap kertoo soittajalle, että tädillä ei ole omaisia. Mitään hoitoja ja välineitä ei peruuteta ja kunnan sossu/vammauspalvelut hoitamaan hoito ja kotiutus asianmukaisesti. Mutta tuo pitää ilmaista selkeästi, että se tulee ymmärrettyä.

Vierailija
52/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä hänen numeroaan. Tekemääni huoli-ilmoitukseen kirjoitin hänen nimensä ja parhaan arvaukseni hänen asuinkunnastaan.

Harmillista huomata, että kenelläkään ei ole tietoa miten käytännössä toimitaan, kun haluaa nimensä pois sukulaisen terveystiedoista. Yritän tätä selvittää viimeistään ensi viikolla. Asiaa voi hankaloittaa, että en tiedä hänen henkilöturvatunnustaan ja hänen nimensä on hyvin geneerinen ja kokokaimoja on varmaan runsaasti. 

Oletan myös saavani puheluita liittyen muuttoon. En tiedä omistaako täti asuntonsa, mutta uskoisin hänen olevan vuokralla. Googletin asumisyksikön ja siellä asukkaat vuokraavat huoneensa ja kalustavat sen itse. Uskon, että tämä tarkoittaa paljon käytännön asioita, joita "omaisen" uskotaan hoitavan. Ikävää.

Ap

Vierailija
53/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä hänen numeroaan. Tekemääni huoli-ilmoitukseen kirjoitin hänen nimensä ja parhaan arvaukseni hänen asuinkunnastaan.

Harmillista huomata, että kenelläkään ei ole tietoa miten käytännössä toimitaan, kun haluaa nimensä pois sukulaisen terveystiedoista. Yritän tätä selvittää viimeistään ensi viikolla. Asiaa voi hankaloittaa, että en tiedä hänen henkilöturvatunnustaan ja hänen nimensä on hyvin geneerinen ja kokokaimoja on varmaan runsaasti. 

Oletan myös saavani puheluita liittyen muuttoon. En tiedä omistaako täti asuntonsa, mutta uskoisin hänen olevan vuokralla. Googletin asumisyksikön ja siellä asukkaat vuokraavat huoneensa ja kalustavat sen itse. Uskon, että tämä tarkoittaa paljon käytännön asioita, joita "omaisen" uskotaan hoitavan. Ikävää.

Ap

Eiköhän äitisi tiedä siskonsa syntymäajan? Vai etkö ole yhteydessä äitisi kanssa? 

Vierailija
54/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Sairaalasängyt kyllä haetaan. Ei niitä saa itse kuljetella. 

Arvaa vaan haettiinko? Soittelin useampaan paikkaa ja minulle sanottiin että ei kuulu heille. Lopulta mietin että työnnän vaan pihalle ja jätän sinne ruostumaan. Sitten sain riskin miehen avuksi ja saatiin palautettua. 

Älä viitsi valehdella.

Vierailija
55/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei ole sinun hommasi alkaa järjestelmään mitään muuttoja, mutta puhu tätisi kanssa jotta saadaan oikeat yhteystiedot kirjoihin. Ja soita äidillesi, hän varmaan haluaa tietää siskonsa tilanteesta.

Vierailija
56/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te naiset voitte tästäkin saada ongelman?? Noihin puheluihin ei tarvitse reagoida yhtään mitenkään. Ei, vaikka olisi oikeastikin lähiomainen. MIKÄÄN LAKI EI PAKOTA tekemään yhtään mitään. Ei noutamaan välineitä rai hommaamaan taksikuytejä tai huolehtimaan laskuista. 

Hoitajat tykkää syyllistää omaisia että itse pääsisivät helpommalla eikä tarvitsisi tehdä ikäviä paperihomma ja selvitys töitä vanhuksen asioihin liittyen.

Lääkäri

Vierailija
57/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei ole sinun hommasi alkaa järjestelmään mitään muuttoja, mutta puhu tätisi kanssa jotta saadaan oikeat yhteystiedot kirjoihin. Ja soita äidillesi, hän varmaan haluaa tietää siskonsa tilanteesta.

En aio järjestää muuttoja, enkä ala kyselemään mitään 91-vuotiaalta äidiltäni. Hän on ikäisekseen skarppi, mutta hänellä on paljon ikäviä muistoja siskoonsa liittyen, enkä halua että hän niitä pyörittää mielessään ja murehtii. Hän on siskostaan huolehtinut ihan riittämiin aikoinaan. Äidillä on kuitenkin ikää ja äidin hyvinvoinnin koen omaksi vastuukseni ja haluan häntä suojella.

Soitan ikäihmisten asiakasohjaukseen. Kiitos sinulle, joka osasit antaa tämän neuvon.

Ap

Vierailija
58/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toisin päin. Voisin hoitaa tädille pari asiaa, kun lapsensa, joilla on oikeudet, eivät reagoi. 

Vierailija
59/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisesti monet olettavat, että sukulaisten kanssa automaattisesti pitäisi olla jotenkin läheinen. Ei tarvitse, siellä voi olla vaikka minkälaisia tarinoita taustalla, kiusaamista, mitätöintiä, henkistä väkivaltaa, täti voi olla vaikka luonnehäiriöinen hirviö. Jokainen on vapaa valitsemaan haluaako olla yhteydessä sukulaisiinsa, heitä ei voi valita, mutta kontaktien määrän voi.

Ehkä sitä on vaikea kuvitella jos omat sukulaiset ovat mukavia ja suhteet ovat tiiviitä, mutta osa meistä rakentaa elämänsä ihan muiden kuin sukulaisuussuhteiden varaan.

Vierailija
60/262 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.

Tämä!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi