Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?
Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.
Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.
Ap
Soita vielä sille tädin pojalle jotta varmasti tietää äitinsä tilanteesta.
Ei minulla ole hänen numeroaan. En ole lainkaan läheinen tätini kanssa, enkä muista milloin viimeksi olisin nähnyt tai ollut missään yhteydessä hänen poikaansa.
Ap
Ehkä vanhemmallasi on siskonpojan numero, kysy häneltä tai juttele suoraan tädin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat.
Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.
Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.
No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua??
Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.
Mikä on hoitava taho?
Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa.
Mistä minä voin etäisenä sukulaisena tietää, missä tätini on hoidossa? Oma kokemukseni on, että terveydenhuolto ei edes kysyttäessä saisi tuollaisia asioita kertoa minulle, satunnaiselle etäiselle sukulaiselle!
Ap
Jos tätisi on ilmoittanut sinut kontaktiksi ja antanut tietojen luovutukseen oikeuden, niin silloin sinulle kerrotaan terveystiedot. Onko tätisi väleissä poikansa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.
Ap
Soita vielä sille tädin pojalle jotta varmasti tietää äitinsä tilanteesta.
Ei minulla ole hänen numeroaan. En ole lainkaan läheinen tätini kanssa, enkä muista milloin viimeksi olisin nähnyt tai ollut missään yhteydessä hänen poikaansa.
Ap
Ehkä vanhemmallasi on siskonpojan numero, kysy häneltä tai juttele suoraan tädin kanssa.
En haluaisi antaa väärää käsitystä kenellekään. En halua tehdä mitään sellaista, jonka voi tulkita, että olen läheinen, käytettävissä ja valmis toimimaan omaisen roolissa. Joten en tee tällaista selvittelytyötä. Äitini on yhtä etäinen siskonsa kanssa kuten minäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat.
Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.
Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.
No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua??
Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.
Mikä on hoitava taho?
Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa.
Mistä minä voin etäisenä sukulaisena tietää, missä tätini on hoidossa? Oma kokemukseni on, että terveydenhuolto ei edes kysyttäessä saisi tuollaisia asioita kertoa minulle, satunnaiselle etäiselle sukulaiselle!
Ap
Jos tätisi on ilmoittanut sinut kontaktiksi ja antanut tietojen luovutukseen oikeuden, niin silloin sinulle kerrotaan terveystiedot. Onko tätisi väleissä poikansa kanssa?
En tiedä heidän elämästään juurikaan mitään. Mielestäni tämä on erittäin huono hetki yksipuolisesti päättää siitä, että olemmekin läheisiä sukulaisia ja omaisia.
Naisena tiedostan myös erittäin ison riskin siinä, että mitä enemmän toimin, selvittelen ja olen yhteydessä, sitä enemmän minulle tarjotaan uusia velvollisuuksia liittyen vieraaseen sukulaiseen.
Ap
En jaksa kertoa omaa tarinaani pitkästi, mutta kerrottakoot lyhyesti, että olen itse joutunut tahtomattani vanhempani kotiorjaksi. Välimme ovat huonot ja olen itse mielenterveysongelmista mm. kova ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko kärsivä köyhä työtön ja yritän saada virallisen diagnoosin autismista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta niin vaan joudun huolehtimaan vihaamastani vanhasta, sairaasta ja vihaisesta ihmisestä. Tilanteesta tietää moni taho ja olen yrittänyt hakea apua, mutta mitään käytännön apua tai parannusta ei ole luvassa.
Ap:n pitää ottaa yhteys tädin kotipaikan sosiaalitoimeen/sosiaalityöntekijään ja selittää tilanne. Huoli-ilmoituksen ap. on ilmeisesti jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kertoa omaa tarinaani pitkästi, mutta kerrottakoot lyhyesti, että olen itse joutunut tahtomattani vanhempani kotiorjaksi. Välimme ovat huonot ja olen itse mielenterveysongelmista mm. kova ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko kärsivä köyhä työtön ja yritän saada virallisen diagnoosin autismista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta niin vaan joudun huolehtimaan vihaamastani vanhasta, sairaasta ja vihaisesta ihmisestä. Tilanteesta tietää moni taho ja olen yrittänyt hakea apua, mutta mitään käytännön apua tai parannusta ei ole luvassa.
Ei ole mikään pakko.
Miksi nimesi on kirjoitettu tädin tietoihin, ap?
Toivottavasti saat vanhana samanlaisen kohtelun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko.
Ilmoitat kylmästi, että et huolehdi kuin itsestäsi. Ja että sekin sujuu nippa nappa. Voimia sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toivottavasti jos vastaavassa tilanteessa jossa ap on antanut väärän ihmisen yhteystiedot tämä ihminen huolehtii yhteydenoton niihin oikeisiin omaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimesi on kirjoitettu tädin tietoihin, ap?
Tämä on se kymmenen pisteen kysymys. Ainoa epäilykseni on, että täti voisi jotenkin kuvitella, että äitini rooli suvun ilmeisena palvelijana on nyt periytynyt minulle. Kunhan arvailen. Vaikea on lähes vieraan henkilön ajatuksia arvailla. Mutta tähän saakka olen kuvitellut, että näin ei voi toimia ilman asianosaisen lupaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsehän varmaan pyytämättä ja yllättäen riennät heti satojen kilometrien päähän huolehtimaan itsellesi vieraasta ihmisestä. Joka on sinulle kertomatta ilmoittanut sinut yhteyshenkilökseen. Ihan varmaan joo. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KarmaItsehän varmaan pyytämättä ja yllättäen riennät heti satojen kilometrien päähän huolehtimaan itsellesi vieraasta ihmisestä. Joka on sinulle kertomatta ilmoittanut sinut yhteyshenkilökseen. Ihan varmaan joo. 😁
Hassua jos täti rinnastetaan vieraaseen ihmiseen.
No en minä ainakaan ole ollut tätieni kanssa missään tekemisissä yli 10 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KarmaItsehän varmaan pyytämättä ja yllättäen riennät heti satojen kilometrien päähän huolehtimaan itsellesi vieraasta ihmisestä. Joka on sinulle kertomatta ilmoittanut sinut yhteyshenkilökseen. Ihan varmaan joo. 😁
Hassua jos täti rinnastetaan vieraaseen ihmiseen.
”Vaikea on lähes vieraan henkilön ajatuksia arvailla” Suora lainaus AP:n tekstistä. Itsellenikin tätini ovat täysin vieraita.
En aio huolehtia yhtään kenestäkään. Tarpeeksi olen jo tehnyt. Siinä vaiheessa, kun kysellään, niin totean olevani työkyvyttömyyseläkkeellä itsekin. Lapsille sanoin, että kun isästään aika jättää, niin kieltäytykää kaikesta. Totta kai yrittävät lapsille sälyttää asunnon tyhjentämisen ja muuta, mutta mikään laki ei pakota sitä tekemään. Hoitakoon edunvalvoja asian miten tahtoo.
Eli voin ilmoittaa lasteni sijaan lähiomaiseksi ärsyttävän naapurini ja laittaa hänet kuskaamaan tavaroitani ja palvelemaan monin muinkin tavoin ilmaiseksi. Hyvä tietää, viimein joku tapa maksaa potut pottuina, kun pitää hereillä minua syöpäsairasta naapuriaan.
Ap