Onko 43-vuotias mies liian vanha isäksi?
Kommentit (55)
Kyllä kai tuon jotkut tuonikäiset miehet vielä erittävät eläviä siittiöitä. Itse en ainakaan uskaltaisi luottaa, että en voisi raskautua, jos noin vanhan kanssa olisin sillai joskus.
Ja sitä paitsi, se on ihan jokaisen oma asia, missä iässä lapsensa tekee. Kaikilla ei sitä paitsi ole nuorempana sopivaa elämäntilannetta tai kumppania siihen hommaan. En ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi tehdä lapset alle kolmekymppisenä. Tiedän lukuisia iäkkäämpiä vanhempia, jotka ovat hyviä vanhempia. Ja myös nuorempia huonoja vanhempia.
mieti miltä tuntuu pojastasi kun hän on 15-vuotias, kun oma isäukko on lähemmäs kuuskymppinen, kun taas muiden vanhemmat ovat silloin 35-45-vuotiaita
Sain itse ainokaiseni 35-vuotiaana, mieheni oli 43. Ei ole liian vanha. Tietysti jos mies itse haluaa pappautua ennen aikojaan, tai omasta mielestään eri halua enää lapsia, se on eri asia, mutta normaali aktiivinen mies ei todellakaan ole liian vanha tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen tapaillut rankan eron jälkeen ihanaa miestä joka on tällä hetkellä 42-vuotias. Olemme puhuneet myös lapsista mutta olen paljon miettinyt sitä että jaksaako hän vielä pienen lapsen kanssa...ja siksi kysyin sitä täältä :)
Itse olen 32-vuotias.Kiitos vastauksistanne :)
Mieheni täytti 40 kun esikoinen syntyi ja 42 kun kuopus syntyi.
Ainakin meillä on jaksanut mainiosti, lapset ovat aikuisia jo. Tuskin siinä tuo yksi vuosi asiaa miksikään muuttaa.
Tietysti jos on uuvahtanut ja sairaalloinen 43-vuotias, niin kannattaa miettiä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
mieti miltä tuntuu pojastasi kun hän on 15-vuotias, kun oma isäukko on lähemmäs kuuskymppinen, kun taas muiden vanhemmat ovat silloin 35-45-vuotiaita
Ja höpsistä. Yli 40 v ihmiset alkaa näyttää enemmän elämäntavoiltaan kuin ikävuosiltaan. Liikunnallinen raitis mies voi näyttää paremmalta kuin kymmenen vuotta nuorempi joka polttaa ja kaljoittelee. Siitä siinä paljon enemmän on kyse.
Juopotteleva eksäni näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta kun urheileva raitis nyksäni, ja ovat saman ikäiset.
Ei, ja kaikki on yksilöllistä.
Toiset eivät sopeutuisi isäksi milloinkaan ja jotkut jopa parikymppisenä.
Ei tällaista pitäisi keneltäkään kysyä.
Vierailija kirjoitti:
isäni oli tuon ikäinen kun synnyin. Sukupolvien välinen kuilu oli huikea, häpesin häntä ja hän kuoli, kun olin 17.
Mutta kysymys kuuluu: miksi suunnittelet lasta, vaikka olet juuri eron läpikäynyt? Odottelepa muutama vuosi, että opit tuntemaan miehen, ettei kohta ole uusi rankka ero ja yksinhuoltajuus.
Itsellä oli sama tilanne 10 v sitten. Olisimme halunneet lapsen, mutta onneksi emme saaneet. Mies petti 7 vuoden jälkeen ystäväni kanssa, ja nyt olen uusissa naimisissa, jota en olisi, jos minulla olisi peni lapsi.
Meillä mies oli 46v kun nuorin lapsemme syntyi. Nyt tämä kuopus on 17v ja ei kyllä näytä isäänsä häpeävän. Ennen sukupolvien välinen kuilu näkyi ehkä selvemmin. Ja onhan se ihmisistä itsestäänkin kiinni. Toiset ukkoontuu nuorempina ja toiset pysyy kiinni kehityksessä. Isällä ja nuorella on ainakin meillä paljon yhteisiä juttuja ja harrastuksia, vaikka ikäeroa on melkein se 50v. Sitten vielä sellainen juttu, että nuoret vanhemmat ei takaa sitä, että lapsi saa pitää vanhempansa pitkään. Oma isäni on ollut 39v, eli suhteellisen iäkäs, kun minä synnyin ja edelleen minulla on isä elossa ja olen jo reilusti yli 50v.
Toivottavasti ei sillä meidän nuorin ja vika syntyi kun mies oli 43v ja minä 37.
Onko täällä kirjoittajat jotain alta kolmekymppisiä tai nuorempia, kun pitävät hippasen yli nelikymppistä vanhana? Olen itse 43 v nainen enkä tunne itseäni yhtään vanhaksi, naamassa nyt voi ikä jo näkyäkin, mutta mieli on nuori. Eli mun puolesta juuri sopivan ikäinen.
No on-varsinkin jos äiti on 50-vuotias.
Minä olen 29-vuotiaana jo liian vanha isäksi. Nuorempana ja tyhmempänä olisin voinut tuohon hulluuteen ryhtyäkin mutta en enää.
Vierailija kirjoitti:
...ja hänen elämäntilanteestaan eikä iästä sinänsä.
Noin yleisesti voisi sanoa, että yli neljäkymppisellä ei enää ole töissä (keskimäärin) ne kaikkein puuhakkaimmat vuodet meneillään. Pystyvät jo ottamaan perhevapaat täysimääräisinä ja kieltäytymään ylitöistä, koska ei ole pakko kyynärpäät ojossa varmistaa paikkaansa.
Terveys voi yli nelikymppisellä olla vielä aivan hyvä, mutta voi olla niinkin että sokeritauti ja sydäninfarkti odottavat muutaman vuoden päässä, jos on sitä keskivartalolihavuutta kertynyt...
Jos mies tietää haluavansa isäksi eikä sitä vielä tuossa iässä ole, niin luultavasti se lupaa hyvää: on varmasti sitoutunut ja motivoitunut vanhemmuuteen.
Kyllä 43- vuotiaalla miehellä yleensä on työelämässä vielä haastavia aikoja.
Ennen kuin edes harkitset lyhyen tuttavuuden jälkeeen lapsia selvitä miehen taustat. Monet asiat miehen taustassa vaikuttavat siihen kannattaako lapsia tehdä. Esim. Onko miehellä lapsia ennestään, onko ollut avioliiitossa, milloin eronnut, millaiset ystävät mehellä on, onko mies töissä vai työttömänä.
että jos saa naisen raskaaksi niin periatteessa ei ole liian vanha tässä mielessä. Naisilla luonto myös rajoittaa hedelmällisyyttä ihan tarkoituksella ja hedelmällisyys loppuu jonnekin 50 vuoteen mennessä viimeistään ja 43-vuotias mies on kyllä isäksi ihan sopiva. Naisen ikä on paljon merkityksellisempi käytännössä, ei miehen. Ihan liian usein mitään isukkia ei ole edes kuvioissa niin mitäs sen ukon iällä on edes väliä.
Käytännön ongelmia tietty aiheutuu jos vanhemmat ovat liian vanhoja mutta puolustajiakin voi olla samaan tyyliin kuin vaikka lesbovanhemmilla, siis että mitään suurempaa haittaa ei ole koettu. Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "viisaampia"?
The world's oldest father has done it again, fathering a child for at least the 21st time, at the age of 90.