Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä jos liikunta ei lievitäkkään stressiä?

Vierailija
02.09.2026 |

Puhutaan nyt vaikka ihan kävelylenkeistä. Sanotaan että liikunta auttaa stressiin, niin mitä jos ei halua eikä jaksaisi liikkua, eikä tykkää siitä mutta liikkuu silti? Eikö se silloin lisää stressiä, että on yksi suoritettava tehtävä enemmän? 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle liikkuminen aiheuttaa niin paljon kipuja että se stressaa kyllä jo ihan normaalilla kauppareissulla kun kävelee. Ei puhettakaan että liikkuisin kuin pakolliset!

Vierailija
22/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntamuoto pitää valita myös olon mukaan. Ei aina tarvitse lähteä lenkille tai kuntosalille, voi myös voimistella tai venytellä tms., jos olotila ei salli mitään huhkimista. Tai harrastaa hyötyliikuntaa, käväistä vaikka pikkulenkki lähialueella rennosti kävellen tai käydä vaikka lähikaupassa unohtunut maitopurkki hakemassa jalan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lievittää. Sua stressaa vain se, ettet viitsi. 

Vierailija
24/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palstalla väittely ainakaan parempi vaihtoehto ole.

Vierailija
25/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itseäni alkaa ahdistaa tai masentaa elämäntilanne, niin se auttaa ainakin minua, jos lähtee ulos ja tallustelee kiireettömästi, tai vaikka ripeämminkin, edes pienen lenkin ulkona. Tai pyöräilee. Itsellä vaikeutena on aina se itse lähteminen. Mutta jos vie vaikka roskapussit samalla, niin se on hyvä konsti saada itsensä ulos ovesta. Olen myös koittanut ottaa tavakseni mennä ulos, vaikka sataisi ja kävellä sateenvarjon kanssa. Se vasta onkin ihmeen ihanaa, kun sataa ropsuttaa varjoon. Siinä saa asmr-hoidon samalla. 🌧

Vierailija
26/26 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhallinen kävelylenkki metsässä lievittää stressiä ja laskee verenpainetta. Varsinkin, jos malttaa keskittyä katselemaan, kuuntelemaan ja hengittämään syvään. Ei aina tarvitse mennä veren maku suussa.

Ihmiset on erilaisia. Toimii varmasti sulle, mutta ei välttämättä muille.

Mulla on krooninen alaselän kipu, mikä yltyy pitkillä kävelylenkeillä. Se ei todellakaan auta stressiin, että kävelen ja selkään alkaa yhä enemmän ja enemmän koskemaan.

No tästä on kyllä olemassa ihan tutkittuakin tietoa, että metsässä oleskelukin alentaa verenpainetta. Mutta ei se mitään, ei tarvitse uskoa. 

Tutkimukset eivät tarkoita, että se on 100% varmuudella, että niin käy. Jos ymmärtäisit miten tutkimukset ja tulokset toimivat, niin tietäisit tämän faktan.

Esimerkiksi samalla tavalla tutkimukset osoittavat, että turvavyön käyttö autossa vähentää riskiä vammautumiselle/kuolemalle, mutta ei se toimi kaikilla ja kaikissa onnettomuuksissa.

Samalla tavalla kävely metsässä voi alentaa verenpainetta, mutta ei kaikilla.

No mutta sittenhän kaikki on oikein hyvin, kun ei tarvitse lähteä edes seisoskelemaan sinne metsään ja silittelemään puunrunkoja, eikö vain? 

Minullakin on nivelrikkoa siellä täällä, niska jumissa, selkää ja polvia särkee, mutta on ihan pakko lähteä edes vähän liikkeelle, koska sohvan pohjalle jääminen on lopun alku, ainakin minulle. Särkylääkkeistä ei ole apua, mutta ammattilaisen laatimista kevyistä kuntosaliharjoitteista on. Tätäkään ei ole tietenkään mikään pakko uskoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi