Ystävä lähetti minut pois, onko ok
Tapasimme ystäväni kanssa. Olimme sopineet, että autan häntä pienessä kodin kunnostukseen liittyvässä tehtävässä. Olin käyttänyt tähän melko paljon aikaa ja vaivaa jo aiemminkin. Teimme sen jutun loppuun ja sitten menimme kahvilaan. Siellä me juttelimme vähän aikaa ihan tavallisia asioita ja sitten ystäväni hymyili minulle ja sanoi, että hänen pitää alkaa tehdä etätöitä ja minä nolaantuneena lähdin yksin pois, tunsin kuin olisin palvelija joka olisi tehtävänsä tehnyt. Tiedän, että hänen etätyönsä on sellaista, jonka voi tehdä omalla aikataulullaan. Tai eikö olisi ollut normaalia kohteliaisuutta vaikka siinä hetki rupatella ja sitten lähteä minun kanssa yhtä matkaa ja sen jälkeen mennä tekemään niitä omia asioitaan? Mitä voi tehdä? Tuntuisi myös pikkumaiselta sanoa tällaisesta. Mutta jotenkin se loukkasi. Vai pitäisikö ottaa etäisyyttä tähän ihmiseen. Hyväksikäyttääkö hän minua?
Kommentit (98)
Outoa ettei ystävä ennen kahvilaan menoa maininnut ottavansa läppäriä mukaan ja kertonut että työt pitää aloittaa tunnin päästä. Muutenkin pöydän varaaminen kahvilasta etätyötä varten on aika itsekästä toimintaa, saati sitten kuka siellä hälyssä pystyy keskittymään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei ystävä ennen kahvilaan menoa maininnut ottavansa läppäriä mukaan ja kertonut että työt pitää aloittaa tunnin päästä. Muutenkin pöydän varaaminen kahvilasta etätyötä varten on aika itsekästä toimintaa, saati sitten kuka siellä hälyssä pystyy keskittymään työhön.
Saattaisin itsekin tulkita tilanteen niin, että ystävä vain kyllästyi ja päätti sitten jäädä itsekseen selailemaan puhelintaan. Ne mahdolliset sähköpostit varmaan voisi omassa kodissaankin tai matkalla sinne lukea.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap ei ollut aiemmista vihjeistä ymmärtänyt että kaveri aikoo jäädä sinne kahvilaan etätöihin, piti sitten sanoa selkeämmin että "NYT alan tässä tehdä töitä, soitellaanko ensi viikolla". Ja siitä sitten piti repiä herne nenään?
Sehän sitten olisi hupaisaa kun ap päättäisi myös että NYT alan tehdä tässä töitä/ lukea/ nähdä toista ystävää ja molemmat kilvan yrittäisivät saada toisen väistymään. Ja vihjailisivat toiselle, että olisikohan jo aika häipyä.
Niin, tuo on noloa. Hyvin noloa. Se nolous jää piiloon vain siksi, että ap ei käyttäytynyt yhtä nolosti kuin tuo kaveri. Jos työt kutsuu, silloin siirrytään tekemään niitä töitä jonnekin missä on sopiva ympäristö siihen. Ihan perus käytöstapoja ettei koko muu maailma pyöri oman navan ympärillä eikä muut ihmiset tule ja mene juuri sinun tarpeidesi mukaan.
Osa ihmisistä on aika tuulella käyviä. Itsekin kävin joskus vieraassa kaupungissa moikkaamassa kaveria.
Piti vielä käydä kahvilla ennen junan lähtöä. Luulin kaverin saattavan asemalle, mutta hän päättikin jäädä kahvilaan nähtyään jotain tuttuja.
Hirveässä kiireessä yritän sitten suunnistaa paperikartan kanssa asemalle minulle vieraalla paikkakunnalla. Ei ollut silloin navigaattoreita, joten jännitti todella ehdinkö junaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tän on olla trolli. Mutta jos ei ole, niin : " mun pitää tehdä etätöitä" vs. " lähdepä menemään siitä" välinen ero on valtava. Ja varsinkin kun ap myönsi, ettei jälkimmäistä ole edes sanottu, joten mitä ihmeen nöyryyttävää siinä on, että toinen haluaa myös hoitaa duuninsa? Onko tää yleinen ilmiö, eli kaikesta loukkaantuminen mennyt jo siihen pisteeseen, että duunitkin hoidetaan silloin kun kaveri antaa luvan?
Sä taidat olla itse näitä töykeitä. Ei, ongelma ei ole ne työt vaan se että ystävä ikään kuin omii sen kahvilan ja päättää että nyt ap:n pitää sieltä poistua. Noin ei tehdä. Ehkä ystävä on hieman autistinen?
Omii kahvilan? Ilmoittiko hän todella kahvilan asiakkaille ja henkilökunnalle että kaikkien pitää nyt poistua kun hän alkaa tehdä nyt etätöitä? Eikä muuten sanonut edes ap:llekkaan noin. Valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tän on olla trolli. Mutta jos ei ole, niin : " mun pitää tehdä etätöitä" vs. " lähdepä menemään siitä" välinen ero on valtava. Ja varsinkin kun ap myönsi, ettei jälkimmäistä ole edes sanottu, joten mitä ihmeen nöyryyttävää siinä on, että toinen haluaa myös hoitaa duuninsa? Onko tää yleinen ilmiö, eli kaikesta loukkaantuminen mennyt jo siihen pisteeseen, että duunitkin hoidetaan silloin kun kaveri antaa luvan?
Sä taidat olla itse näitä töykeitä. Ei, ongelma ei ole ne työt vaan se että ystävä ikään kuin omii sen kahvilan ja päättää että nyt ap:n pitää sieltä poistua. Noin ei tehdä. Ehkä ystävä on hieman autistinen?
Omii kahvilan? Ilmoittiko hän todella kahvilan asiakkaille ja henkilökunnalle että kaikkien pitää nyt poistua kun hän alkaa tehdä nyt etätöitä? Eikä muuten sanonut edes ap:llekkaan noin. Valoja päälle.
Oletko ap:n kaveri, kun niin hyvin tiedät miten tilanne on mennyt?
en tunne, mutta sen verran osaan lukea, että ap on itse myöntänyt ettei häntä ole kehoitettu poistumaan vaan kaveri on ilmoittanut tekevänsä vielä etätöitä. Löytyy ihan tässtä keskusteluketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat trollata tai ehkä olet humalassa tai muuten vain haluat riidellä. Ymmärrän että joku voi noinkin toimia kuten sinä ehdotat. Siitä tulee mieleen kaljakuppila, jossa kantikset oleskelevat usein ja pitkään. Paikan nurkkapöydässä istuu koko päivän kapakan kuningas, joka pitää paikkaa omana kotinaan ja on myös omasta mielestään joku tosi äijä ja kaikki muut jotain vähempiä olentoja. Hän saa tästä kuvittelemasta asemastaan jotain fiiliksiä. Lisäksi hän on koko ajan pikku hönössä. Syystä tai toisesta ihmiset sitten siellä sietävät tätä, ehkä siksi että ovat itsekin koko ajan vähän hönössä, tai ehkä tämä paikan kuningas/kuningatar on välillä hauskaa seuraa tai hänellä on jotain vaikutusvaltaa, ehkä hän tilaa joskus toisille ilmaisen kaljan tai jotain. Mutta tällainen ei ole todellakaan kaupunkilaisten kahvilakulttuuria, jossa on erilaiset säännöt.
Ymmärrän ap:n hämmennyksen. Minusta olisi myös ikävä yllätys, jos olen laskenut että olen kahvilassa vielä 15 minuuttia siihen asti, kunnes seuraava bussi tulee. Ajattelet että ehdit käydä rauhassa vessassa ja kävellä pysäkille niin ettet kastu turhaan odotellessa.
Sitten yhtäkkiä kaveri ilmoittaa että sinun pitää vain nyt lähteä ja hämmennyt pahasti. Teet mitä käsketään ja huomaat kohta olevasi pissahädän kanssa ulkona vesisateessa ja kaverisi jää sinne tyytyväisen oloisena katselemaan puhelimestaan julkkisjuoruja.
Ei sitten enää jatkossa kahvilakäyntejä tämän tyypin kanssa.
Ap, jätä toi ystävä. Ei hän ole oikea ystävä vaan haluaa vain hyötyä sinusta. Jos et halua suoraan katkaista välejä niin tee testi: lopeta kaikki auttaminen. Äläkä toimi myöskään olkapäänä tai negatiivisten asioiden roskakorina. Vastaat aina että ei sovi tai oot nyt tosi väsynyt ja tarvitset omaa aikaa. Jos alkaa vuodattaa sulle ongelmiaan ilmoitat, et sun on aika lähtee jo muihin menoihin.
Huomioi jakaako hän kanssasi hyviä asioita. Kutsuuko hän sua mukaviin illan viettoihin tai aktiviteetteihin. Jakaako hän kanssasi kivoja ja kevyitä juttuja ja auttaako hän sinua.
Älä myöskään ehdottele koko ajan tapaamisia.
Veikkaan, että suhde kuivuu kasaan itsestään. Se, että joku tarvii sua olkapääkseen tai apulaisekseen ei tarkoita että hän olisi sun ystävä tai pitäisi susta ihmisenä. Sellaisiin ei kannata hukata omaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n hämmennyksen. Minusta olisi myös ikävä yllätys, jos olen laskenut että olen kahvilassa vielä 15 minuuttia siihen asti, kunnes seuraava bussi tulee. Ajattelet että ehdit käydä rauhassa vessassa ja kävellä pysäkille niin ettet kastu turhaan odotellessa.
Sitten yhtäkkiä kaveri ilmoittaa että sinun pitää vain nyt lähteä ja hämmennyt pahasti. Teet mitä käsketään ja huomaat kohta olevasi pissahädän kanssa ulkona vesisateessa ja kaverisi jää sinne tyytyväisen oloisena katselemaan puhelimestaan julkkisjuoruja.
Kun joku käyttäytyy yllättävästi, niin ihminen usein hämmentyy. Jälkikäteen on aina helppo keksiä miten olisi voinut toimia, mutta yleensä siinä tilanteessa ei, kun ei riittävästi aikaa miettiä reaktiotaan. Onhan se hämmentävää, jos on ensin ollut mukavaa ja yhtäkkiä sinut vain halutaan paikalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vieraalla paikkakunnalla liikkuessa olisin tuolloin varannut matkaan vähintään tupla-ajan, jos olisin tiennyt että saattaja jääkin matkasta.
Aikana ennen mobiilisovelluksia eksyi paljon helpommin, jos vieraalla paikkakunnalla vahingossa kääntyi jonnekin väärälle kadulle ja kun piti itse löytää uusi reitti, vaikka mikään ympäristössä ei ollut tuttua.
Ei siinä mitään että suunnitelmat muuttuvat, mutta kyllä muille seurassa pitäisi varata aikaa sopeuttaa omat suunnitelmansa siihen. Ei ole ok että vasta kun pitäisi yhdessä lähteä toinen ilmoittaakin ettei sittenkään ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
en tunne, mutta sen verran osaan lukea, että ap on itse myöntänyt ettei häntä ole kehoitettu poistumaan vaan kaveri on ilmoittanut tekevänsä vielä etätöitä. Löytyy ihan tässtä keskusteluketjusta.
Miksi kaveri ei ilmoittanut, että ap voi olla siinä ihan rauhassa vaikka hän työskenteleekin? Miksi piti ilmoittaa yhtäkkiä aloittavansa työskentely ellei tarkoitus ollut kyörätä ap:ta mäkeen?
Kahvilassa on muutakin väkeä, tuskin kaveri maistelemassa pullanpalaa häiritsee työntekoa sen enempää kuin naapuripöydässä kälättävät eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
No tuossa tilanteessa voi sanoa, että odotan seuraavan bussin. En lähtisi mihinkään sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
En ole vastaillut itselleni, mutta en ole siis muistanut kirjoittaa että olen ap. Tarkennan nyt sen että olemme luovaa luokkaa siis yrittäjiä ja varsinkin tämä minun ystäväni on sellainen, joka tekee työnsä juuri milloin itseä huvittaa. Kunnioitan hänen työaikaansa ja työtään, mutta minusta oli tökeröä, että hän ei sanonut etukäteen mitä aikoo tehdä tai kuinka paljon hänellä on aikaa tapaamisellemme. Ei olisi siinäkään ongelmaa, että toinen jää kahvilaan tekemään töitä tai mitä tahansa ja toinen lähtee, mutta se että istuu perseellään tuolilla ja yhtäkkiä antaa ymmärtää, että toisen on nyt aika poistua, on minusta ikävää käytöstä. En sitten tiedä miten muut käyttäytyvät, mutta en koskaan tekisi toiselle ihmiselle noin, se on minusta ylimielistä. ap
Ehkä ystävä ajatteli, että olisi ylimielisempää ilmoittaa etukäteen voivansa vielä kahvitella kanssasi 45 min ja sitten tarttuu töihin. Jotkut nääs loukkaantuvat myös tapaamisen keston rajaamisesta ääneen. Ehkä toivoi, että sinullakin olisi kahvit juotuasi jo muuta menoa - eikä avun saajana joutuisi lopettamaan tapaamista. Pointtina, että et voi tietää, mitä toinen ajatteli, eikä hän voi tietää sinun ajatuksiasi. Yleensä ihmisillä ei ole ystäviään kohtaan ikäviä motiiveja. Kannustaisin antamaan asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaveri ei ilmoittanut, että ap voi olla siinä ihan rauhassa vaikka hän työskenteleekin? Miksi piti ilmoittaa yhtäkkiä aloittavansa työskentely ellei tarkoitus ollut kyörätä ap:ta mäkeen?
Kahvilassa on muutakin väkeä, tuskin kaveri maistelemassa pullanpalaa häiritsee työntekoa sen enempää kuin naapuripöydässä kälättävät eläkeläiset.
No eikö de ole hyvä asia sanoa, että tekee töitä ettei toisen tarvitse ihmetellä miksi toinen ei puhu enää mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa tilanteessa voi sanoa, että odotan seuraavan bussin. En lähtisi mihinkään sitä ennen.
Jälkikäteen on helppoa olla viisas, mutta moni hämmentyy jos kiva hetki muuttuu sellaiseksi, että kaveri antaa ymmärtää sinun olevan hänelle häiriö.
Nyt jankutat jo samaa ja vastasin jo kerran että kuka kustansi kahvit. Kumpikin kustansi oman kahvin.