Miksi monen on vaikea uskoa sitä, että rutiköyhän yh-vanhemman opiskeleva lapsi on harvinaisen kurjassa asemassa?
Ja joutuu ottamaan opintolainaa, jotta voi asua kotona.
Kuulostaa se minustakin aivan käsittämättömältä, mutta se on täyttä totta, joten ei tarvtse poistattaa jokaista aiheeseen liittyvää aloitusta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Missä on ap lapsen biologinen isä? Miksi olet miehen kanssa naimisissa joka ei auta ex liiton lastasi?
En minä ole naimisissa. Lapsen isä ei ole tavoitettavissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eronnut lasten isästä ja mennyt uusiin naimisiin. Aviomieheni on hyvin tarkka, että rahat ovat omia ja minä maksan tietenkin suurimman osan omakotitalon kulusta ja ruuista, koska minulla on lapsia edellisestä liitosta. Tämä on ihan ok minulle, vaikka menetinkin yksinhuoltajakorotukset 3 lapsesta.
Ongelma tuli siinä vaiheessa kun esikoisen lapsilisät loppuivat ja hän on ammattikoulussa. Ei saa opintotukea laisinkaan, koska aviomieheni tienaa niin paljon ja hänen tulonsa otetaan huomioon lapseni opintotuessa! Minulla itselläni on pienet tulot. Olen aivan pöyristynyt tästä! Jos olisi avopuoliso niin ei otettaisi huomioon. Mietin ihan tosissani avioeron ottamista. Ei tunnu oikealta, että lapsiani rangaistaan siitä, että menin rakkaudesta naimisiin, enkä osannut ajatellakaan tällaista.
Tuossa tilanteessa miehen tulisi osallistua lapsen elatukseen. Koska hän on se syyllinen.
Syyllinen? Ei hän ole elatusvelvollinen minun lapsistani. Minä olen syyllinen siihen, etten tajunnut tarkistaa ennen naimisiin menoa että lasteni opintotuet viedään kokonaan pois avioliittoni vuoksi.
No tuossapa ^ tuleville polville vinkki ettei kaikkien tarvi oppia kantapään kautta.
Itsekin koko eilisillan tavannut kelan sivuja kun kotona on syksyn ylioppilas, jolla ei ole opetusta loka-joulukuussa muttei valmistu ennen joulukuuta ja vuokralaisesta vapautunut asunto naapurikaupungissa. Pakkaa hämmentää todennäköinen työttömyys ilman työttömyyskorvausta ja tammikuussa alkava varusmiespalvelus. Aika monitulkintaisia ne ohjeet on....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että maassamme on runsas opintotuki, asumistuki ja opintolainajärjestelmä. Siksikin, että on ylitarjontaa edullisista opiskelija-asunnoista. Ja vielä siksi, että on aivan tavanomaista käydä töissä opintojen ohella.
Ei ole tavanomaista, että lukiolainen tai ammattikoululainen käy töissä opintojen ohella, jotta olisi varaa asua kotona.
Millä tavalla edulliset opiskelija-asunnot liittyy tähän? Pitääkö köyhän lapsen muuttaa omilleen heti 18-vuotiaana?
Ap
Jotenkin hämmentävää, että köyhä yh haluaa asua mahdollisimman kalliisti. 18v lukiolainen voi muuttaa pois mamman helmoista vaikka kimppakämppään, sossu on ihmeen avokätinen.
Kalliisti? Molempien vuokran osuus on tällä hetkellä 325 euroa. Emme saisi mistään vuokrattua kahta yksiötä tuollaisella budjetilla.
Ap
Miksi oletat, että yksiö on ihmisoikeus? Kimppakämpässä voi hyvinkin asua 200 eurolla/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on ap lapsen biologinen isä? Miksi olet miehen kanssa naimisissa joka ei auta ex liiton lastasi?
Ap
Sitten vain eroat nykyisestä avomiehestäsi.
Miten olette maksaneet vuokran tähän asti? Lapsilisä loppuu kun täyttää 17, elatustukea saa vielä vuoden sen jälkeen. Jos vanhemmalla on pienet tulot, eikö saa edes vähän opintotukea? Lukiossa on ilmaiset kirjat ja sieltä saa lämpimän aterian kerran päivässä. Kai nuori käy koululla syömässä?
Tietysti nuorella on menoja mutta onhan niitä ollut tähänkin asti. Lääkärikäynnit ja muut tulevat maksullisiksi. Mutta en ymmärrä miksi sitä lainaa nyt tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että maassamme on runsas opintotuki, asumistuki ja opintolainajärjestelmä. Siksikin, että on ylitarjontaa edullisista opiskelija-asunnoista. Ja vielä siksi, että on aivan tavanomaista käydä töissä opintojen ohella.
Ei ole tavanomaista, että lukiolainen tai ammattikoululainen käy töissä opintojen ohella, jotta olisi varaa asua kotona.
Millä tavalla edulliset opiskelija-asunnot liittyy tähän? Pitääkö köyhän lapsen muuttaa omilleen heti 18-vuotiaana?
Ap
Jotenkin hämmentävää, että köyhä yh haluaa asua mahdollisimman kalliisti. 18v lukiolainen voi muuttaa pois mamman helmoista vaikka kimppakämppään, sossu on ihmeen avokätinen.
Kalliisti? Molempien vuokran osuus on tällä hetkellä 325 euroa. Emme saisi mistään vuokrattua kahta yksiötä tuollaisella budjetilla.
Ap
Miksi oletat, että yksiö on ihmisoikeus? Kimppakämpässä voi hyvinkin asua 200 eurolla/kk.
Kimppakämpässähän he käytännössä asuukin, nyt vaan kela laskee että 2 muuta asukasta maksaa kolmannen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja juttu sen kun leviää 😆. Surkea exä ja surkea nyksä. Tarkastele valintojasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette maksaneet vuokran tähän asti? Lapsilisä loppuu kun täyttää 17, elatustukea saa vielä vuoden sen jälkeen. Jos vanhemmalla on pienet tulot, eikö saa edes vähän opintotukea? Lukiossa on ilmaiset kirjat ja sieltä saa lämpimän aterian kerran päivässä. Kai nuori käy koululla syömässä?
Tietysti nuorella on menoja mutta onhan niitä ollut tähänkin asti. Lääkärikäynnit ja muut tulevat maksullisiksi. Mutta en ymmärrä miksi sitä lainaa nyt tarvitaan?
Lapsi sai 18 v. täytettyään toimeentulotukea ilman lainanottovelvollisuutta, kunnes tuo mahdollisuus loppui heinäkuussa. Lapsen ollessa alaikäinen vuokra maksettiin työttömyyspäivärahalla, asumistuella, elatustuella ja toimeentulotuella.
Opintorahaa saa n. 100 euroa ja sen lisäksi puolikas asumistuki, ja nämä yhteensä eivät riitä kattamaan edes puolikasta vuokraa, saati sitten muita asumiskuluja, ruokaa jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eronnut lasten isästä ja mennyt uusiin naimisiin. Aviomieheni on hyvin tarkka, että rahat ovat omia ja minä maksan tietenkin suurimman osan omakotitalon kulusta ja ruuista, koska minulla on lapsia edellisestä liitosta. Tämä on ihan ok minulle, vaikka menetinkin yksinhuoltajakorotukset 3 lapsesta.
Ongelma tuli siinä vaiheessa kun esikoisen lapsilisät loppuivat ja hän on ammattikoulussa. Ei saa opintotukea laisinkaan, koska aviomieheni tienaa niin paljon ja hänen tulonsa otetaan huomioon lapseni opintotuessa! Minulla itselläni on pienet tulot. Olen aivan pöyristynyt tästä! Jos olisi avopuoliso niin ei otettaisi huomioon. Mietin ihan tosissani avioeron ottamista. Ei tunnu oikealta, että lapsiani rangaistaan siitä, että menin rakkaudesta naimisiin, enkä osannut ajatellakaan tällaista.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus. Jos rahat haluaa pitää erillään niin ei pidä mennä naimisiin.
Missä maassa? Suomessa ei ole, meillä molempien aviopuolisoiden tulee osallistua elatukseen.
Suomessa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten vain eroat nykyisestä avomiehestäsi.
Ei mulla ole mitään miestä. Mistä tämä nyt tuli?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä on kimppakämppä ja halvempaa asumismuotoa ei tästä kaupungista löydy.
Ap
Lukijoilla menee nyt Ap ja tuo toinen naimisissa oleva kommentoija sekaisin!
Vierailija kirjoitti:
Olen 58-vuotias ja minulla on opiskelevia lapsia.
Ihan sama tilanne heillä on kuin minulla aikoinani. Tai, tilanne on parempi sen vuoksi, että opintolainan korot ovat alemmat ja ehdot paremmat.
Pääministeri sanoi, että tämä hallitus on nostanut Suomen jaloilleen. Kyllä pääsi kova nauru.
Kun ei koskaan ole ollut vastaavassa tilanteessa on ehkä vaikea ymmärtää miten kaikki (molemmat vanhemmat ja lapsi itse) ovat täysin varattomia eikä isovanhemmiltakaan tai muilta läheisiltä tule yhtään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sai 18 v. täytettyään toimeentulotukea ilman lainanottovelvollisuutta, kunnes tuo mahdollisuus loppui heinäkuussa. Lapsen ollessa alaikäinen vuokra maksettiin työttömyyspäivärahalla, asumistuella, elatustuella ja toimeentulotuella.
Opintorahaa saa n. 100 euroa ja sen lisäksi puolikas asumistuki, ja nämä yhteensä eivät riitä kattamaan edes puolikasta vuokraa, saati sitten muita asumiskuluja, ruokaa jne.
Ap
Ok, kiitos "selvityksestä". Kurja tilanne!
Olisiko jotain keikkatyötä (lapsenvahti, koiran ulkoilutus, muu) mitä jompi kumpi voisi tehdä? Ei näillä rikastu mutta olisi plussaa sekin. Voitko itse hakea ylijäämäruokaa joltain koululta tai käydä päivällä syömässä sitä jossain, siis jos olet työtön? Työkokeilustakin kai saa sen 9 euron kulukorvauksen, siitäkin tulee plussaa.
Ohjaa lapsi käymään ohjaamossa jos paikkakunnalla on tai sitten aikuissosiaalityöhön käymään. Sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja osaa neuvoa parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ohjaa lapsi käymään ohjaamossa jos paikkakunnalla on tai sitten aikuissosiaalityöhön käymään. Sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja osaa neuvoa parhaiten.
Eivät hekään pysty taikomaan lisää rahaa tai ohittamaan kelan ohjeistuksia. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja ennen sitä on otettava opintolaina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok, kiitos "selvityksestä". Kurja tilanne!
Olisiko jotain keikkatyötä (lapsenvahti, koiran ulkoilutus, muu) mitä jompi kumpi voisi tehdä? Ei näillä rikastu mutta olisi plussaa sekin. Voitko itse hakea ylijäämäruokaa joltain koululta tai käydä päivällä syömässä sitä jossain, siis jos olet työtön? Työkokeilustakin kai saa sen 9 euron kulukorvauksen, siitäkin tulee plussaa.
Ratkaisin tämän tilanteen jo velkaantumalla itse, enkä ole enää työtön. Toimeentulotukea nostavan työttömän on ainakin turha tehdä mitään satunnaista keikkaa, mikäli sellaista onnistuu edes löytämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis lukio ja ammttikouluhan ovat toista astetta, jolla opiskelu on ilmaista, oppikirjatkin kustannetaan, samoin kouluruoka, lämmin lounas! Eli opiskelu itsessään ei maksa, vaan ainoastaankaikki muu eläminen, joka tulee muuta kautta kuin opiskelusta. Ja myöhemmin, kun lapsi menee yliopistoon tai ammttikorkeakouluun tms., hän saa opintotuke, asumistukea ja voi nostaa opintolainaa. Opintolainalla vanhempi polvi on säännölliseati tutkintonsa suorittanut. Ja nimenomaan oltiin köyhien kotien lapsi, valtaosa. Pitkälle mentiin silti.
Niin? Tässä ei olekaan nyt kyse korkeakouluopiskelijasta vaan juuri täysi-ikäistyneestä lukiolaisesta, joka joutuu ottamaan opintolainaa, jotta voi asua kotona.
Ap
Kerropa miksi joutuu ottamaan sitä lainaa kotona asumiseen? Mikä kotona asumisessa tuli kalliimmaksi juuri silloin, kun nuori alkoi olemaan oikeutettu opintolainaan? Verrattuna siihen, kun peruskoululaisena ollessaan jouduitte elämään ilman tätä lisätuloa.
No voi herran duudelis, on meitä joka lähtöön. Ei tämä rakkaus kuitenkaan hellitä miehesi kukkaron nyörejä, vaan veronmaksajien pitäisi tämä(kin) hoitaa. Tehän olette nyt yhtä suurta ja rakastavaa perhettä, mikä hoitaa omat asiansa eikös!!