Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoikkuuden saa ylläpidettyä?

Vierailija
02.09.2026 |

Minulla on 5-10 kiloa ylimääräistä ja olen taas laihduttanut sitä pois, dieetti on järkevä eikä mikään kitukuuri. Tiedän omasta kokemuksesta että kilot palaavat aina. Myös tutkimustulosten mukaan 93 laihduttajista päätyy ennalleen lihaviksi. En saa laihdutuslääkkeitä koska ylipainoa on vain vähän. Elintapani ovat terveelliset, ja harrastan liikuntaa. Minusta tuntuu, että aiemmin kilot ovat palanneet ihan terveellisellä ruualla, ei ole niin että dieetin jälkeen alkaisin syödä hulluna herkkuja. Nälkä on kai vaan niin kova että sitten syön niin paljon tavallista ruokaa. Onko tähän mitään keinoa? Tuntuu ihan hurjalta, että lihavuuden ja ylipainon hoitamisen ennuste on huonompi kuin missään sairaudessa. Nyt tuntuu kivalta kun alkaa näyttää taas hyvältä ja vaatteet mahtuvat päälle, eikä dietillä oleminen ole kovin vaikeaa, mutta harmittaa jo etukäteen että olen jouluun mennessä taas entinen.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seuraava kaava käytössä ja ainakin minulla se toimii:

käyn töissä

teen työmatkan vaihteettomalla pyörällä kesät talvet

en syö aamupalaa, enkä syö töissä

en käytä hissiä

vaihdan auton renkaat itse (vaikka en autoa työmatkoihin siis käytäkään)

harrasteisiin kuljen kävellen (sateella sateenvarjon kanssa, talvisin piikkikenkien turvin)

ruokakaupassa asioin kävellen tai pyörällä rinkkamainen reppu apuna

Vierailija
62/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyn töissä

en käytä hissiä

harrasteisiin kuljen kävellen (sateella sateenvarjon kanssa, talvisin piikkikenkien turvin)

Voin sanoa varmuudella yhden asian: yksikään laiska fätso ei tuohon listaan pysty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut ja toimiva keino on se ettei työnnä  suuhunsa lihottavaa ruokaa liikaa

Ei ole ainoa keino. Vähähiilarinen perusrutiini vaikka edes arkisin ja pätkäpaasto eri mittaisina ovat siitä hyviä että ne vähentävät nälkää tai poistavat sen.

Nytkin tuoreissa painonhallintakirjoissa heti alussa tulee: nälkä voittaa aina. Toinen on tietysti tavat, syöt jotain ja jotenkin tavan vuoksi. Nuo kun saa avattua ja kuntoon niin helpottaa.

Kolmas perusaktiivisuus. Kävele päivittäin reilusti. Nosta punttia/kahvakuulaa.

Ihme jos nuo ei vaikuta.

Vierailija
64/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käyn töissä

en käytä hissiä

Voin sanoa varmuudella yhden asian: yksikään laiska fätso ei tuohon listaan pysty!

Jos katsot vaikka jotain Sven Ekbergin kanavaa niin jokaisella kommentissa on ollut iso ylipaino ja sairauksia/vaivoja. Eli todellakin se umpikuja motivoi monet muuttamaan kaiken. Ja he myös pysyvät siinä.

Vierailija
65/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta hämmentää miten joku edelleen sortuu noihin dieetteihin ja päätyy sen jälkeen ihmettelemään miten se paino taas lähti nousuun. Kuinka paljon sitä tietoa on saatavilla. No, ehkä sitä on liikaa ja se peittyy itseinholla rahastavien pikalupausten alle. 

Vierailija
66/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaisessa ruokavaliossa on niin paljon energiaa, että ruokamäärien on pakostakin oltava pieniä, ellei kulutus ole erittäin suuri. Istumatyöläisen on syötävä varsin vähän pysyäkseen normaalipainossa.

Ei tarvitse syödä vähän jos syö tiettyjä vihanneksia. Samoin täyslihaa voi syödä reilusti.

Sokerit ja ns pullat/naksut/napostelu pois niin vaikuttaa jo isosti.

Vierailija
67/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron sinulle ihmedieetistä kun siitähän sinä haluat kuulla: Saat syödä mitä haluat ja milloin haluat ja ihme on jos laihdut. 

Vierailija
68/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta hämmentää miten joku edelleen sortuu noihin dieetteihin ja päätyy sen jälkeen ihmettelemään miten se paino taas lähti nousuun. Kuinka paljon sitä tietoa on saatavilla. No, ehkä sitä on liikaa ja se peittyy itseinholla rahastavien pikalupausten alle. 

En ole sortunut mihinkään ihmedieettiin, senhän kerron tuossa jo aloituksessa. Syön ihan terveellisesti ja tarpeeksi ja olen vain vähän miinuskaloreilla. Minulla on tulossa tärkeitä työtehtäviä joihin liittyy esillä olo enkä halua ostaa uusia vaatteita, ja ulkonäkö on muutenkin osa työtäni. Siksi olen nyt joutunut laihduttamaan. Tietoa on saatavilla ja minulla on sitä. Itse kuulostat siltä, että et ollenkaan ymmärrä mistä on kyse. Minua aina hämmentää se, että käynnissä on globaali lihavuusepidemia ja melkein puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, ja edelleen taivastelevat sitä, että mikä ihme siinä on, että ihmiset eivät omaksu tietoa kuten minä. Syyt ovat hieman monimutkaisempia. Tuo on ihan samaa kuin menisit jonnekin a-klinkalle kertomaan innoissasi, että olet ratkaissut alkoholismin ongelman:  älkää juoko. Vaikutat aika yksinkertaiselta.

Vierailija
69/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin paino alkaa kohota kun lopetat dieetin. Jos haluaa saada painon pysymään alhaalla, pitää tehdä pysyvä elintapamuutos.

Tämä tuntuu olevan aivan käsittämätöntä monelle. Kuvittelevatko ihmiset, että kun on kerran onnistunut laihduttamaan dieetillä, ylimääräiset kalorit lakkaisivat muodostamasta rasvakudosta?

Elämäntapamuutoksen merkityksen tietää jokainen lihava. Vaan kun se onnistu jollei metaboliaa saa kuntoon. Se vaatii taas tietotaitoa korjata se, niin että se myös pysyy kunnossa. Ihminen pystyy laihtumaan jättämällä herkut pois ja se korjaa metaboliaakin. Mutta niitä herkkuja ei voi palauttaa takaisin, tai metabolia särkyy nopeasti uudelleen. Helpoin tapa tehdä muutos on olla lopettamatta laihduttamista.

Vierailija
70/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen ruokapäiväkirja. Jokainen suupala ylös aikoineen ja paikkoineen. Jos sohvalla syöminen toistuu, vähennä sohvalla oloa. Tai syöt liikaa ravintoloissa, jne…perhantaioalkinnot, jne Sun pitää korjata se juurisyy. 

Vierailija
71/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellinen ruokapäiväkirja. Jokainen suupala ylös aikoineen ja paikkoineen. Jos sohvalla syöminen toistuu, vähennä sohvalla oloa. Tai syöt liikaa ravintoloissa, jne…perhantaioalkinnot, jne Sun pitää korjata se juurisyy. 

Perjantaipalkinnot. 

Vierailija
72/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta sanon, että hoitamalla mielenterveyden kuntoon. Se menee niin, että jos ihmisellä on paha olla, hän joko turruttaa sen juomalla, muilla päihteillä tai syömällä. Kun asiat saa kuntoon ja mieli voi hyvin, ei sitä halua mässyttää joka välissä.

Vierailija
73/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö kuin sika ja liiku!

Vierailija
74/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyn töissä

en käytä hissiä

Harva selviää työpäivästä syömättä. Jos tuo toimii sinulla, niin se on ihme. Jatka toki, mutta harvalle tuollainen toimii.

Vierailija
75/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi sinun luontainen ns. "normiruokavaliosi" aiheuttaa sen muutaman kilon ylipainon. Pystytkö tekemään niin, että karsit epäterveellisempiä juttuja, mitä ne sitten ovatkaan (herkut, noutoruoka, alkoholi)? Niitä ei kehosi jää kaipaamaan. Jos vaikka jätät pois palaveripullat tai saunasiiderit, voi tämä riittää siihen, että paino alkaa pikkuhiljaa pudota. Pätkäpaasto voi myös toimia, koska ei ole mikään pakko syödä mitään klo 18-19 jälkeen. Hidashan tällainen strategia on, mutta fiksumpi ja realistisempi pitkällä tähtäimellä. Dieetit nimittäin toimivat juuri niin huonosti kun kuvailet: paino putoaa ja pysyy pois vain sen dieetin ajan. Jos palaat vanhaan, painokin palaa (vähintään) siihen mistä aloitit.

Kannattaa myös seurata painoa/vyötärömittaa/kehonkoostumusta ja tehdä korjaavia liikkeitä ajoissa. On helpompaa näin kuin 10+ kilon pudottaminen.

Vielä parempi, jos voit lisätä hieman liikuntaa arkeen.

Vierailija
76/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaisessa ruokavaliossa on niin paljon energiaa, että ruokamäärien on pakostakin oltava pieniä, ellei kulutus ole erittäin suuri. Istumatyöläisen on syötävä varsin vähän pysyäkseen normaalipainossa.

Ei tarvitse syödä vähän jos syö tiettyjä vihanneksia. Samoin täyslihaa voi syödä reilusti.

Sokerit ja ns pullat/naksut/napostelu pois niin vaikuttaa jo isosti.

Tämä. Voi syödä reilusti vaikka kilon lihaa ja toisen kasviksia ja silti jää kalorivajeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi