Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoikkuuden saa ylläpidettyä?

Vierailija
02.09.2026 |

Minulla on 5-10 kiloa ylimääräistä ja olen taas laihduttanut sitä pois, dieetti on järkevä eikä mikään kitukuuri. Tiedän omasta kokemuksesta että kilot palaavat aina. Myös tutkimustulosten mukaan 93 laihduttajista päätyy ennalleen lihaviksi. En saa laihdutuslääkkeitä koska ylipainoa on vain vähän. Elintapani ovat terveelliset, ja harrastan liikuntaa. Minusta tuntuu, että aiemmin kilot ovat palanneet ihan terveellisellä ruualla, ei ole niin että dieetin jälkeen alkaisin syödä hulluna herkkuja. Nälkä on kai vaan niin kova että sitten syön niin paljon tavallista ruokaa. Onko tähän mitään keinoa? Tuntuu ihan hurjalta, että lihavuuden ja ylipainon hoitamisen ennuste on huonompi kuin missään sairaudessa. Nyt tuntuu kivalta kun alkaa näyttää taas hyvältä ja vaatteet mahtuvat päälle, eikä dietillä oleminen ole kovin vaikeaa, mutta harmittaa jo etukäteen että olen jouluun mennessä taas entinen.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaisessa ruokavaliossa on niin paljon energiaa, että ruokamäärien on pakostakin oltava pieniä, ellei kulutus ole erittäin suuri. Istumatyöläisen on syötävä varsin vähän pysyäkseen normaalipainossa.

Vierailija
42/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on alkanut tuntua vähän että se kokokasvisruokavalio on se ainoa mahdollisuus. Varsinkin nyt dieetillä huomaa, että sellainen tavallinen öljyssä paistaminen tuo lähes kalorittomiin kasviksiin todella paljon kaloreita. Samoin pähkinät vaikka ovat terveellisiä, tuovat paljon kaloreita. Ruokavalion pitäisi luultavasti perustua vihanneksiin, ja sivussa vähärasvainen proteiinin lähde kuten vaikka linssit (tai jos syö eläinkunnan tuotteita niin vaikka joku kanafile) ja terveellistä rasvaa juuri sen verran kun tarvitaan, mutta ei yhtään yli. Kaurapuuroa, hedelmää tai muuta vastaavaa hiilaria ennen liikuntaa.  Ei ollenkaan tai juuri ollenkaan kermaa, juustoa tai vastaavia kasvisvalmisteita. Se on todella kaukana siitä mitä useimmat ihmiset pitävät tavallisena ruokavaliona, mutta se olisi hyvin terveellinen ja halpakin. Ja olisi helppo olla ympäristötietoinen. Voisikohan siihen tottua. Syön nyt dieetillä suurin piirtein sillä tavoin ja välillä herkuttelen jonkun pienen jäätelön, mutta en joka päivä.  Vähän ankea ajatus että ei saisi koskaan syödä kunnon voileipää päällyksillä tai isoa lautasellista pastaa ja juustoraastetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tuleeko ne liikakalorit terveellisestä vai epäterveellisestä ruoasta niin ne lihottavat.

Vierailija
44/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain laihdutuslääkkeen, kun painoin 69 kiloa ja olen 162 cm pitkä ja ihan työterveyslääkäriltä.

Vierailija
45/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksymällä sen että laihdutusta seuraa 1-2 vuoden vaihe, jolloin pitää edelleen tietyllä tapaa laihduttaa, että saa pidettyä painon paikoillaan. Tuon aikaa keholla menee helposti tottua siihen uuteen painoonsa: aluksi keho taistelee alempaa painoa vastaan nälällä ja pienentyneellä aineenvaihdunnalla (esim laihduttaneen 70-kiloisen lepokulutus on vähemmän kuin koko ajan 70-kiloisena pysyneen). Lohdullista on, että tutkimusten mukaan koko elämäänsä ei tarvitse taistella, vaan vuosien myötä keho tottuu uuteen painoon ja silloin sen ylläpito on samanlaista kuin sellaisella joka ei ole koskaan lihonut ja laihduttanutkaan. Mutta yllättävän kauan keho muistaa, valitettavasti.

Vierailija
46/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa vikaa n. 5kg ylipainoa ja yritän nyt sitä alentaa. Itse kyllä olen syönyt myös viikottain karkkia ja suklaata ym. ja nämä kilot tulevat yllättävän nopeasti. Nuorempana sai syödä mitä vaan ja nykyään pienestäkin herkuttelusta tulee kilo suit sait. En juuri liiku, mutta onneksi kestä nälkää hyvin ja syön vain pieniä annoksia. Olen joskus ollut 8kg ylipainoinen, mutta onneksi paino ei ole sen jälkeen palautunut tuohon painoon. Mulla huomaa heti vatsasta kun tukee painoa lisää. Toki osa menee myös selkään ja reisiin. 

N46

Vierailija
47/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy juoksemassa joka päivä. 

Sinähän halusit TOIMIVIA ohjeita. 

Miksi sinä annat sitten toimimattoman ohjeen?

Oletko koskaan nähnyt ylipainoisia aktiivijuoksijoita?

Ihan kaiken kokoiset ihmiset harrastavat juoksua, toki suurin osa on hoikahkoja. En ole koskaan ollut ylipainoinen (bmi > 25), mutta olen ollut laihimmillani silloin, kun en ole juossut. Nälkäisenä ei jaksa juosta, ja juoksu lisää monella ruokahalua.

Vierailija
48/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavoilla, ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Vierailija
49/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä taukoja ruokailujen välillä, itse pidän 6-7h tauon lounaan ja päivällisen väillä, ei siis iltapäiväkahvia, välipalaa tms. Toinen tauko tulee yölle. Aamulla ja aamupäivällä enemmän kaloreita, illalla vähemmän. 
Kuitu auttaa pitämään makeanhimon poissa (salaatti, kasvikset, itse leivottu sämpylä tms).

Vierailija
50/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaisessa ruokavaliossa on niin paljon energiaa, että ruokamäärien on pakostakin oltava pieniä, ellei kulutus ole erittäin suuri. Istumatyöläisen on syötävä varsin vähän pysyäkseen normaalipainossa.

Nykyaikaisessa? 

Vierailija
51/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, kun on vaan pakko mahtua vaatteisiin. Syöminen tuntuu ikävältä, jos nappi puristaa riittävästi. Isompia vaatteita ei osteta.

Vierailija
52/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, ettei stressaa yhtään eikä keskivartaloon kerry kortisonivatsaa joka suuttuu yhdestä porkkansta tai omenastakin. Siten että nukkuu yhtä soittoa 7 tuntia yössä eikä heräile vähän väliä. 

Pitäisi siis työntää kaikki pitkäaikaisen stressin aiheuttajat pois elämästään. Minulle se tarkoittaisi sitä, että saan jostain sen verran rahaa ettei tarvitsisi käydä vapaa-aikaa pilaavassa työssä ja voisin nukkua.

Vierailija
53/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE tekee nälkäiseksi ja houkuttaa syömään enemmän ! Ei toimi

Kaikki juoksijat onkin ihan älyttömiä palleroita. Juokseminen muuten poistaa näläntunteen pitkäksi aikaa, ja kun nälkä tulee se on kova nälkä ja tekee mieli syödä kunnon ruokaa. 

Vierailija
54/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä hiilaripitoista iltapalaa ja pidä 12h tauko syömisessä. Ihmeet tapahtuu levossa. 

Vierailija
55/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin paino alkaa kohota kun lopetat dieetin. Jos haluaa saada painon pysymään alhaalla, pitää tehdä pysyvä elintapamuutos.

Tämä tuntuu olevan aivan käsittämätöntä monelle. Kuvittelevatko ihmiset, että kun on kerran onnistunut laihduttamaan dieetillä, ylimääräiset kalorit lakkaisivat muodostamasta rasvakudosta?

Vierailija
56/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä taukoja ruokailujen välillä, itse pidän 6-7h tauon lounaan ja päivällisen väillä, ei siis iltapäiväkahvia, välipalaa tms. Toinen tauko tulee yölle. Aamulla ja aamupäivällä enemmän kaloreita, illalla vähemmän. 
Kuitu auttaa pitämään makeanhimon poissa (salaatti, kasvikset, itse leivottu sämpylä tms).

Tauot ovat hyväksi. Makeanhimo pysyy poissa kun ei syö makeaa, esimerkiksi sitä sämpylää.

Vierailija
57/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaisessa? 

Suurin ongelma on se lautasmalli johon meidät on peruskoulussata lähtien kasvatettu. 

Vierailija
58/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on koko ajan kova nälkä syöt väärällä tavalla terveellisesti. 

Vierailija
59/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE tekee nälkäiseksi ja houkuttaa syömään enemmän ! Ei toimi

Kaikki juoksijat onkin ihan älyttömiä palleroita. Juokseminen muuten poistaa näläntunteen pitkäksi aikaa, ja kun nälkä tulee se on kova nälkä ja tekee mieli syödä kunnon ruokaa. 

Monet juoksijat ovat ylipainoisia! Enkä nyt tarkoita tv:ssä nähtäviä huippu-urheilijoita.

Juoksusta tulee useimmille nälkä, juoksu (ja kävely) kun kuluttavat ihmisen painosta riippuen noin 50-90 kcal per km.

Vierailija
60/76 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keinoja, elintavat. Monipuolinen ruokavalio ja liikunta. Sekä riittävä lepo.

Ja nelikymppisenä kannattaa viimeistään aloittaa se lihaskuntoharjoittelu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan