Jouduin ottamaan lainaa, jotta lapseni pystyy jatkamaan opintoja
Miltä tämä kuulostaa täasä hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (389)
Ap: Mitä olet tehnyt lapsen peruskuluajan, kun sinulla ei ole yhtään säästöjä? Ryypännyt kaikki rahasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, sähkölaskuun, vesimaksuun, ruokaan, vaatteisiin jne.
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Et sitten varmaan paljoa ottanut lainaa. Pari sataa? Ei ruoka paljoa maksa, jos käyttää satokauden tuotteita. Vesimaksu 25 e, sähkö 20 e.
Ja sinun omat tukesi kattavat omat menosi.Tuhansia euroja.
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Koulu alkoi pari viikkoa sitten. Koulu on ilmaista. Ruoka koulussa on ilmaista.
Sinä saat tukea asumiseen ja ilmeisesti tuet kattavat vuokran ja ainakin yhden ihmisen ruoan.Vaatteita saa kirppikseltä.
Sähkö ja vesi eivät maksa tuhansia euroja.
Ongelma tulee siinä, että tuet kattavat vain puolet asumiskuluista, joten joudun maksamaan monta sataa vielä niistä yhden henkilön ruokarahoista, joilla pitäisi saada ruoat kahdelle. Aivan mahdoton yhtälö ja sen takia oli pakko ottaa järjetön laina.
Ap
Asut siis liian kalliissa asunnossa.
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
=> Aiemmin sanoit, ettei tuet riitä kahden ihmisen asumiskuluihin. Siksi oletin, että vuokra on niin iso, ettei tukesi riitä, eli asuntosi on liian kallis.
Nyt sanot, että tuki riittää vuokraan. Mikä jälleen herättää kysymyksen: mihin lainaa piti ottaa tuhansia euroja? Vuokran - jonka saa maksettua tuilla - päälle tulee enää kymppejä. Lapsi saa satašen opintotukea, ja se riittää ruokaan, koska koulussa saa ruokaa.
Matikat ei täsmää.En jaksa vääntää rautalangasta.
Tuet riittää minun osuuteeni vuokrasta. Toisen puolikkaan lapsen oletetaan maksavan opintolainalla.
Ap
Miksi valehtelet? Pelkkä asumistuki on antamiesi tietojen mukaan sinulla enemmän kuin 325€. Lisäksi saat yleistukea tms. ja lapsesi saa sen opintotuen.
Koko vuokra on 650 euroa, siihen päälle kaikki asumiskulut ja ruoat + muut kulut. Minä maksan nämä kaikki nykyään.
Ap
Sinä valehtelit äsken, että tuet riittävät vain omaan osuuteesi vuokrasta. Oma osuutesi on 325 eli puolet 650:stä. Asumistuen lisäksi saat yleistukea ja toimeentulotukea eli tulosi ovat reilusti yli 1 000€/kk. Vuokran jälkeen käyttöösi jää siis yli 350€. Sillä ruokkii kaksi aikuista, joista toinen saa arkisin ilmaisen aterian koulussa.
Niinpä. Mitään muita kulujahan ihmisellä ei ole kuin ruokakulut?
Ja huom. myös sähkölaskut ja vesilaskut puolitetaan toimeentulotuessa.
Sähkö ja vesi eivät voi kahden hengen taloudessa olla kuin muutaman kympin. Eli vielä jää hyvin rahaa elämiseen.
Vesimaksut 50 euroa, sähkö siirtoineen 45-50 euroa, kotivakuutus 10 euroa = 105-110 e
Ap
Eli ongelma on elämänhallinnassasi. Ei tuollaisia summia ole mitään järkeä maksaa. Kilpailuttamalla sähkösopimuksen saat sen puolitettua. 25e vesimaksu on riistohinta, joten kannattaa myös muuttaa halvempaan kämppään.
Sähkönsiirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa, siirtomaksu on 2/3 tuosta summasta. Ja vesimaksu 25 euroa per naama on ihan normaalia tasoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Mitä mä juuri luin?
Miksi lapsen pitäisi maksaa asumiskulujaan? Miten asumiskulut on maksettu aikaisemmin? Miten ne nyt ovat 'lisääntyneet'?
Lapsi sai ennen toimeentulotukea vaikka oli opiskelija. Sillä tavalla ne on maksettu täysi-ikäistymisen jälkeen heinäkuuhun saakka. Elokuussa maksoin lapsen osuuden veronpalautuksilla.
Ap
Miksi hän ei enää saa toimeentulotukea?
Koska hänen pitäisi ensisijaisesti nostaa täydet opintolainat.
Ap
Miksi hän ei nosta, vaikka opintolaina on käytännössä ilmaista rahaa ja paljon järkevämpi valinta kuin mikään muu laina?
Koska minä kielsin häntä ottamasta lainaa, kun ei ole mitään takuuta siitä, että hän pystyisi maksamaan niitä takaisin. En halua, että hän joutuu heti rahavaikeuksiin.
Ap
Miksi hän joutuisi rahavaikeuksiin? Eiköhän tuo ole sinun touhujasi seuratessa oppinut, miten talousasioita EI kannata hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Mitä olet tehnyt lapsen peruskuluajan, kun sinulla ei ole yhtään säästöjä? Ryypännyt kaikki rahasi?
Säästöt jouduin käyttämään, kun jäin pitkälle sairauslomalle ja sen jälkeen työttömäksi. Ei ne montaa vuotta riittäneet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ennen todella harva joutui ottamaan heti 18-vuotiaana lukiolaisena lainaa.
Ap
Toisaalta nykyään ei enää joudu ostamaan kirjoja sadoilla euroilla ekana vuotena.
Kirjat oli aikoinaan ihan peanuts verrattuna siihen, että 18v. pitäisi maksaa elämisensä eli vuokrasta, sähköstä ja vedestä puolet, kaikki omat ruokansa, lääkkeet ja hammaslääkärit, silmälasit...JA sitten tietenkin opiskelukulut, joita niitäkin aina on, kuten bussiliput koululle ja takaisin (meillä 6km).
-eri
6 km on sopiva pyöräilymatka ainakin minulle, pyöräilen kesät talvet ja olen tehnyt niin lapsesta saakka. Nyt Ikää 73. Ei tartte salille lähteä.
Joo, ja hiihdit kesät talvet kouluun lapsuudessasi. Tämä stroori on kuultu.
Ja se 6 km on vain yhteen suuntaan. 12 km on liikaa pitkien lukiopäivien päälle, varsinkin ei niin hyvällä pyörällä. Pyöräkausi on sitä paitsi Suomessa lyhyt, sano mitä sanot.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ap ole enää hyvinvointivaltio. Jokainen vastaa itse itsestään. Toivottavasti tajuat sen.
USA-kopio, jossa on Itävallan hinnat ja Bulgarian palkkataso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Ap
Mitä mä juuri luin?
Miksi lapsen pitäisi maksaa asumiskulujaan? Miten asumiskulut on maksettu aikaisemmin? Miten ne nyt ovat 'lisääntyneet'?
Lapsi sai ennen toimeentulotukea vaikka oli opiskelija. Sillä tavalla ne on maksettu täysi-ikäistymisen jälkeen heinäkuuhun saakka. Elokuussa maksoin lapsen osuuden veronpalautuksilla.
Ap
Ap
Miksi hän ei nosta, vaikka opintolaina on käytännössä ilmaista rahaa ja paljon järkevämpi valinta kuin mikään muu laina?
Koska minä kielsin häntä ottamasta lainaa, kun ei ole mitään takuuta siitä, että hän pystyisi maksamaan niitä takaisin. En halua, että hän joutuu heti rahavaikeuksiin.
Ap
Miksi hän joutuisi rahavaikeuksiin? Eiköhän tuo ole sinun touhujasi seuratessa oppinut, miten talousasioita EI kannata hoitaa.
Ehkäpä siksi, että lukiosta ei saa vielä mitään ammattia, opintolainat on maksettava takaisin ja tässä maassa on massatyöttömyys?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen kaverini, joka on joutunut ottaa lainaa kotona asuvalle yliopisto-opiskelijalle. Koska lapsi itse on jo käyttänyt kaikki opintotuet ja nostamansa opintolainat. Ei saa töitä, ei saa rahaa mistään.
Mitä kuluja varten?
Äiti maksaa nykyään lapsensa ruoat, puhelimen, salikortin ja kaikki kulut, mitä opiskelija-elämässä tarvitaan.
Hän ei tiedä, mihin lapsi on hassannut opintotukensa ja -lainansa.
Nyt en oikein enää saa kiinni niistä kuluista/miksi pitää ottaa lainaa.
Ruoka/asuminen/salikortti/bussilippu ihan järkeviä kuluja. Puhelinkin.
Nämä kulut lienee maksettu viime vuonnakin? Mikä siis lisännyt kuluja että pitää ottaa laina??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöt jouduin käyttämään, kun jäin pitkälle sairauslomalle ja sen jälkeen työttömäksi. Ei ne montaa vuotta riittäneet.
Ap
Luuletko oikeasti, että joku uskoo sinun saaneen lainaa tuolla taustalla :D:D:D:D:D:
Vierailija kirjoitti:
Koska se VELKA on ENSISIJAINEN ETUUS.
=> höpö höpö. Menepä jo sinne kelan sivuille niin näet, että kotona asuva voi saada opintotukea.
Se lukiolaisen opintotuki on n. 100e. Ei sillä elämistä, vuokraa jne. makseta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Ap
Mitä mä juuri luin?
Ap
Ap
Ap
Ehkäpä siksi, että lukiosta ei saa vielä mitään ammattia, opintolainat on maksettava takaisin ja tässä maassa on massatyöttömyys?
Ap
Opintolainan takaisinmaksu ei ala välittömästi valmistumisen jälkeen. Eikä sitä ole pakko nostaa tappiin saakka. Voi jatkaa työllistäviin opintoihin ja maksella lainaa sitten, kun saa töitä. Esim. sähköasentajista on jopa pulaa.
Meilläkin tuetaan nuorisoa ja nuorin jo 22-vuotias. Ei velkaa heille. Enää ei riitä että pärjätään kahdestaan.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen kaverini, joka on joutunut ottaa lainaa kotona asuvalle yliopisto-opiskelijalle. Koska lapsi itse on jo käyttänyt kaikki opintotuet ja nostamansa opintolainat. Ei saa töitä, ei saa rahaa mistään.
Mitä kuluja varten?
Äiti maksaa nykyään lapsensa ruoat, puhelimen, salikortin ja kaikki kulut, mitä opiskelija-elämässä tarvitaan.
Hän ei tiedä, mihin lapsi on hassannut opintotukensa ja -lainansa.Nyt en oikein enää saa kiinni niistä kuluista/miksi pitää ottaa lainaa.
Nämä kulut lienee maksettu viime vuonnakin? Mikä siis lisännyt kuluja että pitää ottaa laina??
18v. täyttäneelle lukiolaiselle ei enää makseta, vaan hänen on elätettävä itsensä ENSISIJAISELLA etuudellaan eli opintovelalla. Ja siitä on maksettava Kelan mukaan myös puolet asumiskuluista eli vuokrasta, sähköstä, vedestä yms.
Lisäksi kulut kasvavat siten, että esim. hammaslääkärikäynnit ovat täysi-ikäiselle maksullisia, bussiliput kalliimpia jne. Kulut siis kasvavat yhtäkkiä roimasti, mutta ne pitäisi kustantaa velalla.
Tätä on 18-vuotiaan vaikea ymmärtää. Olisi ihan tarpeeksi siinä, että hoitaa lukion ja yo-kirjoitukset kunnialla, täytymättä miettiä rahahuolia ja velkataakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ap:lla ei ole elämänhallinta kunnossa. Lukiokoulutukseen saa opintotukea ja jos on vähävarainen saa erillistä oppimateriaalitukea välineisiin.
Ei vaan sinä et vain ymmärrä, mistä on kyse. Mutta onhan tämä poikkeuksellista koko Suomen lukion historiassa, että lukiolaisen on nyt kustannettava koko elämisensä velaksi, vaikka asuu kotona. Ehkä siinä syy, miksi ihmisten on tätä niin äärettömän vaikea käsittää.
Edelleen odotan sinulta vastausta. Kerroin, että 80-luvulla en saanut opintotukea, koska asuin kotona. Miten sinun mielestäsi minä olisin elättänyt itseni, jos vanhempani eivät sitä olisi tehneet?
Jos sinä et ole 80-luvulla saanut opintotukea, sehän tarkoittaa sitä, että vanhempiesi tulot ovat olleet yli kaikkien tulorajojen ja heidän on katsottu voivan elättää sinut paremmin kuin hyvin!
Nyt puhutaan siitä, että lukiolainen joutuu elättämään itsensä velaksi. 80-luvullakaan ei tällaista vaaatimusta ollut, varsinkaan jos et edes saanut lainaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Ap
Mitä mä juuri luin?
Ap
Koska hän täyttää 18v. ja 18v. lukiolaisen on elätettävä nyt itsensä ENSISIJAISELLA ETUUDELLAAN ELI OPINTOVELALLA. Täysin, kokonaan, kaikki, asumisesta, ruoasta, sairaskuluista ja lääkkeistä lähtien.
Tämä on OrpoPurran päätös vahvistaa valtiontaloutta kaikkein vähäosaisimpien nuorten velkaannuttamisella.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuluja varten?
Hän ei tiedä, mihin lapsi on hassannut opintotukensa ja -lainansa.Nyt en oikein enää saa kiinni niistä kuluista/miksi pitää ottaa lainaa.
18v. täyttäneelle lukiolaiselle ei enää makseta, vaan hänen on elätettävä itsensä ENSISIJAISELLA etuudellaan eli opintovelalla. Ja siitä on maksettava Kelan mukaan myös puolet asumiskuluista eli vuokrasta, sähköstä, vedestä yms.
Lisäksi kulut kasvavat siten, että esim. hammaslääkärikäynnit ovat täysi-ikäiselle maksullisia, bussiliput kalliimpia jne. Kulut siis kasvavat yhtäkkiä roimasti, mutta ne pitäisi kustantaa velalla.
Tätä on 18-vuotiaan vaikea ymmärtää. Olisi ihan tarpeeksi siinä, että hoitaa lukion ja yo-kirjoitukset kunnialla, täytymättä miettiä rahahuolia ja velkataakkaa.
Opintorahaa ei tarvitse maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuluja varten?
Opintorahaa ei tarvitse maksaa takaisin.
Opiskelijakortti ja -alennus?
Ap