Veropetoksesta epäilyllä Jari-Matti Latvalalla oli Monacossa 27m2 asunto. Pitäisikö uskoa että miljonääri asuisi pienessä koirankopissa?
Sellaista se on kun ei osaa pitää instaa kiinni vaan pitää leuhkia miljonäärielämällä.
Tarkkaa syytä siihen, mikä sai Verohallinnon juuri Latvalan kimppuun, ei ole julkistettu
Tiedossa oleva tapahtumaketju on tämä:
- Elokuussa/syksyllä 2018 Verohallinto aloitti Latvalasta ensin niin sanotun yleisen verotarkastustutkimuksen. Se muuttui nopeasti henkilökohtaiseksi verotarkastukseksi, jossa ryhdyttiin selvittämään hänen todellisia Suomessa ja ulkomailla viettämiään päiviä.
- Latvala itse sanoi eilen 31.8.2026, että hän epäilee yhden syyn olleen hänen ja Maisa Torpan runsas julkisuus. Heistä oli paljon lehtijuttuja, joissa heidän yhteisestä elämästään Suomessa kerrottiin varsin avoimesti. Latvala sanoi: "ehkä se herätti silloin tietynlaista kiinnostusta."
- Tämä on uskottava mahdollinen hälytysmerkki, koska esimerkiksi vuoden 2016 yhteishaastattelua käytetään nyt syyttäjän todistusaineistona. Latvala puhui siinä heidän Suomessa sijainneesta asunnostaan "kotina". Hän myös osti vuonna 2016 omakotitalon pääkaupunkiseudulta itsensä ja Torpan käyttöön.
On myös pitkään liikkunut huhu, että Maisa Torppa olisi ilmiantanut Latvalan Verohallinnolle. Tästä ei kuitenkaan ole löytynyt näyttöä. Latvala itse sanoo, ettei usko Torpan tehneen ilmiantoa, eikä syyttäjän aineistosta selviä, mikä alun perin käynnisti tutkinnan.
Kun Verohallinto sitten kiinnostui asiasta, verkko vedettiin todella tiukaksi. Latvalan olinpaikkoja rekonstruoitiin pankki- ja luottokorttiostoista, lentotiedoista, osoitteista, vakuutuksista, ajoneuvoista sekä K- ja S-ryhmän kanta-asiakaskorteista. Mukana oli jopa Torpan rinnakkaisbonuskortti, jota Latvala oli käyttänyt Suomessa.
Lisäksi Verohallinto sai Telialta Latvalan puhelinliittymien välitystietoja. Telia oli luovuttanut tiedot erehdyksessä, eikä Verohallinnolla ollut oikeutta saada niitä. Kaksi verotarkastajaa sai tästä vuonna 2025 sakkotuomion tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Eli todennäköisin julkisiin tietoihin sopiva selitys on: Latvala oli virallisesti Monacossa verovelvollinen, mutta samalla hänen julkisesta elämästään näkyi paljon Suomessa asumiseen viittaavia asioita, kuten suomalainen koti, suomalainen puoliso ja paljon Suomessa oleskelua. Verohallinto poimi hänet tarkempaan tarkastukseen, ja vasta sen jälkeen kortti-, lento-, puhelin- ym. aineistosta alettiin rakentaa päivä päivältä kuvaa siitä, missä hän todella oli.
Kiinnostava yksityiskohta on, että Latvala oli jo vuonna 2013 hyväksytty Suomessa rajoitetusti verovelvolliseksi. Siksi vuoden 2018 kysymys ei ollut "tiesikö verottaja Monacosta?", vaan miksi se alkoi viisi vuotta myöhemmin epäillä, ettei Monaco enää vastannut hänen elämänsä tosiasiallista keskusta. Juuri tuohon alkuperäiseen sysäykseen ei ainakaan vielä ole tullut julkista viranomaisvastausta.
Kommentit (1893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi uskoa että miljonääri asui yksiössä. Yksiöt Monacossa eivät ole Kallion koppeja vaan luksusta. Siellä kun ei joka perheellä ole omakotitaloa hehtaarin tontilla ja omalla rannalla. Tarvitaan vähän enemmän hilloa.
LOL. Et selvästikään ole perillä asioista. Maisulikaan ei halunnut viipyä Monacossa, koska asunto oli onneton läävä.
Maisalla nyt olisi ollut varaakaan siellä olla tai siellä vierailla vaikka olisi halunnutkin. Eikä mahdollisuuttakaan kuin vierailla.
Omg Latvala on yksinkertaisesti tyhmä!! Kaikki ulkosuomalaiset laskevat tarkkaan ne päivät, kun ovat Suomessa. Varsinkin johtajatason ihmiset, jotka ansaitsevat vaikkapa jenkeissä paljon. Olen nähnyt tämän läheltä. Suomen verottaja todellakin puuttuu jos vietät Suomessa enemmän aikaa kuin laki sallii. Vai yksinkertainen urheilija ei tätä ymmärrä. Naurattaa joka kerta nämä Latvalan ulostulot :D ”olen nyt käsittänyt, että jos yhden minuutin päivästä vietän Suomessa niin se on Suomi-päivä”. Millä järjenjuoksulla näitä latvaloita ja selänteitä on siunattu? Ja se on selvää, ettei Latvala ole Monacon koirankopissa asunut. Nämä, jotka täällä väittää ”tiedätkö miten kallista on Monacossa asua” eivät tiedä mitään todella varakkaiden ihmisten elämästä. Täältä saa kyllä parhaat naurut näitä ihmisten kommenteja lukiessa :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi uskoa että miljonääri asui yksiössä. Yksiöt Monacossa eivät ole Kallion koppeja vaan luksusta. Siellä kun ei joka perheellä ole omakotitaloa hehtaarin tontilla ja omalla rannalla. Tarvitaan vähän enemmän hilloa.
LOL. Et selvästikään ole perillä asioista. Maisulikaan ei halunnut viipyä Monacossa, koska asunto oli onneton läävä.
Maisalla nyt olisi ollut varaakaan siellä olla tai siellä vierailla vaikka olisi halunnutkin. Eikä mahdollisuuttakaan kuin vierailla.
Siivelläeläjällä on varaa just niin paljon kuin isäntäeläimeltä irtoaa. Tämän ketjun myötä vieraileminen ja lomailu ovat saaneet ihan uudet mittasuhteet: jopa 200 päivää vuodessa on pelkkää vierailua, kuha piipahti kotpuoles.
Vierailija kirjoitti:
Omg Latvala on yksinkertaisesti tyhmä!! Kaikki ulkosuomalaiset laskevat tarkkaan ne päivät, kun ovat Suomessa. Varsinkin johtajatason ihmiset, jotka ansaitsevat vaikkapa jenkeissä paljon. Olen nähnyt tämän läheltä. Suomen verottaja todellakin puuttuu jos vietät Suomessa enemmän aikaa kuin laki sallii. Vai yksinkertainen urheilija ei tätä ymmärrä. Naurattaa joka kerta nämä Latvalan ulostulot :D ”olen nyt käsittänyt, että jos yhden minuutin päivästä vietän Suomessa niin se on Suomi-päivä”. Millä järjenjuoksulla näitä latvaloita ja selänteitä on siunattu? Ja se on selvää, ettei Latvala ole Monacon koirankopissa asunut. Nämä, jotka täällä väittää ”tiedätkö miten kallista on Monacossa asua” eivät tiedä mitään todella varakkaiden ihmisten elämästä. Täältä saa kyllä parhaat naurut näitä ihmisten kommenteja lukiessa :D :D
Joopa joo. Sullahan ei onnistu se perus veroilmoituksenkaan teko, eiksni?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne niin erikoisia ole. Aina löytyy vuokraajiksi juuri tuollaisia "latvalaloita" joka haluu vaan osoitteen näyttää verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet ole koskaan Suomi-päiviä laskenut tai ilmoittanut, tuskin edes asunut ulkomailla, puhumattakaan varakkuudesta.
Varakas ei pistä rahaa turhaan kämppään, jossa käy yksin nukkumassa töiden välissä.
Siis en mä tiedä mut mun mielestä toi Latvalan juttu näyttää vähän pahalta 😭 Jos oikeesti asuu Monacossa niin miks kaikki elämä, raha ja kämpät tuntuu olevan koko ajan Suomessa? Ja sit oikeudessa kaivetaan jotain setämies Excel-taulukoita ja liikennesakkoja todistamaan missä on oltu joskus 10 vuotta sitten 💀
Mulle tulee vähän semmonen fiilis et nyt yritetään selittää ihan hirveesti jotain mikä normaalisti olis tosi helppo selittää jos kaikki olis ihan selvää.
En siis sano et se on syyllinen, oikeushan sen päättää, mut jos ite olisin tossa tilanteessa niin en todellakaan nukkuis hyvin 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni asunto, iso parveke. Kyllä mulle kelpaisi, ei siellä tarvitse sisällä nyhjöttää.
Vierailija kirjoitti:
Siis en mä tiedä mut mun mielestä toi Latvalan juttu näyttää vähän pahalta 😭 Jos oikeesti asuu Monacossa niin miks kaikki elämä, raha ja kämpät tuntuu olevan koko ajan Suomessa? Ja sit oikeudessa kaivetaan jotain setämies Excel-taulukoita ja liikennesakkoja todistamaan missä on oltu joskus 10 vuotta sitten 💀
Mulle tulee vähän semmonen fiilis et nyt yritetään selittää ihan hirveesti jotain mikä normaalisti olis tosi helppo selittää jos kaikki olis ihan selvää.
En siis sano et se on syyllinen, oikeushan sen päättää, mut jos ite olisin tossa tilanteessa niin en todellakaan nukkuis hyvin 😭
Tottakai hän vastaa suyttäjän syytöksiin. Syyttäjällähän tossa ei ole mitään todellista näyttöä. Ja Latvala on noina vuosina ollut Maisan kanssa, onko tuo nyt ihme, että rahaa on palanut? Ei tossa ole mitään ihmeellistä.
Ai ei näyttöä. Kyllä tässä taitaa olla pidempi linnareissu luvassa. 😆
Luulenpa, että Latvala saa mitä ansaitsee. Tuomion veropetoksesta ja sitähän hänen tekemisensä on ollutkin. Mökkeillyt maisan kanssa Suomessa ja höntti luuli, ettei verottaja huomaa. Ei ihme, että valvottaa kun pikku hiljaa ymmärtää mitä on tullut tehtyä ja siitä on leikki kaukana. On kyllä tavan tollo tämä Latvala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on. Ulkomailla asuva voi ylittää Suomi-päivät ja tulla verovelvolliseksi ilman asumistakin. Ja tämä on fakta, jonka kyllä kaikki muut on jo ymmärtäneet.
Kerro, miten tuo tapahtuu ja minkä lain pohjalta. Osoita se lainkohta ja lainaa lakiteksti tänne, niin uskon.
Ihan itse olet sen lainkohdan moneen kertaan tänne postannut.
Tuloverolaki: Ulkomailla tehdystä työstä saatu palkka on Suomessa verovapaata, jos oleskelu ulkomailla johtuu tästä työstä ja kestää vähintään kuusi kuukautta. Henkilö on rajoitetusti verovelvollinen Suomeen.
Tämän säännön aikana Suomessa ei saa oleskella enempää kuin keskimäärin 6 päivää työskentelykuukautta kohden, tai muuten ulkomaantyön verovapaus katkeaa ja henkilö tulee yleisesti verovelvolliseksi verovuonna.
Nuo on ne Suomi-päivät.
Eiks tota rajallisesti verovelvollisuutta pidä hakea jos haluu sen ennen 3v?
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas tulee ihan päinvastainen fiilis. Aöunperinkin olen ihmetellyt noita syyttäjän juttuja. Syyttäjä kaivaa todella outoja todisteita esiin. Johan tuomari huomautti useampaan kertaan niistä.
Oli lopputulos kumpi vain, tuntuu ettei me silti tiedetä varmuudella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on. Ulkomailla asuva voi ylittää Suomi-päivät ja tulla verovelvolliseksi ilman asumistakin. Ja tämä on fakta, jonka kyllä kaikki muut on jo ymmärtäneet.
Kerro, miten tuo tapahtuu ja minkä lain pohjalta. Osoita se lainkohta ja lainaa lakiteksti tänne, niin uskon.
Ihan itse olet sen lainkohdan moneen kertaan tänne postannut.
Tuloverolaki: Ulkomailla tehdystä työstä saatu palkka on Suomessa verovapaata, jos oleskelu ulkomailla johtuu tästä työstä ja kestää vähintään kuusi kuukautta. Henkilö on rajoitetusti verovelvollinen Suomeen.
Tämän säännön aikana Suomessa ei saa oleskella enempää kuin keskimäärin 6 päivää työskentelykuukautta kohden, tai muuten ulkomaantyön verovapaus katkeaa ja henkilö tulee yleisesti verovelvolliseksi verovuonna.
Nuo on ne Suomi-päivät.Eiks tota rajallisesti verovelvollisuutta pidä hakea jos haluu sen ennen 3v?
Pitää kyllä.
Häpeällistä miten jotkut kehtaa täällä vielä puolustaa häntä. Todella häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei näyttöä. Kyllä tässä taitaa olla pidempi linnareissu luvassa. 😆
Mihin näyttöön viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että Latvala saa mitä ansaitsee. Tuomion veropetoksesta ja sitähän hänen tekemisensä on ollutkin. Mökkeillyt maisan kanssa Suomessa ja höntti luuli, ettei verottaja huomaa. Ei ihme, että valvottaa kun pikku hiljaa ymmärtää mitä on tullut tehtyä ja siitä on leikki kaukana. On kyllä tavan tollo tämä Latvala.
Mitä vikaa mökkeilyssä?
Vierailija kirjoitti:
Häpeällistä miten jotkut kehtaa täällä vielä puolustaa häntä. Todella häpeällistä.
Mikäs nyt noin sai sut hiiltymään?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta sun mielestä petoksen todistaa?
Ei tietenkään, mutta jos sä asut siellä kuussa, sä maksat verosi sinne.
Tässä nyt Latvala on asunut ja työskennellyt ulkomailla ja se on niin kunnes toisin todistetaan.