Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80 000 pitkäaikaistyötöntä ei tule enää löytämään ikinä töitä

Vierailija
01.09.2026 |

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneet, automaatio ja tekoäly verolle. Miksi vain ihmistyötä verotetaan? Sehän johtaa väistämättä ihmisten työttömyyteen kun on yrityksille paljon kannattavampaa korvata ihmiset väsymättömillä koneilla eikä tarvitse maksaa veroja eikä sosiaalimaksuja. Täysin kohtuuton kilpailuasetelma, ihmistyöntekijöillä ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla koneiden tuottavuutta vastaan ja sitten vielä lisätaakkana verot ja sos. maksut!

Eikö päättäjillä ole päässään aivoja kun tällainen tilanne on kehitetty??!!

Tällaisessa tilanteessa työttmien syyllistäminen työttömyydestään on psykologista sodankäyntiä ja osoittaa päättäjien olevan täysiä julmia psykopaatteja ja sosiopaatteja, täysin soveltumattomia tehtäviinsä!!!

Vierailija
62/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi mennä töihin. Kotisohvan kolostako ne töitä yrittää etsiä??

Oletko sinä lukenut kun ihmiset kertoo, että vaikka olisi lähettänyt 200 työhakemusta niin ei ole välttämättä päässyt edes työhaastatteluun niin kerro, että jos hakemuksiin ei vastat niin mistä tarkalleen ottaen pitää tai voisi hakea töitä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyys eläkkeelle varmaan. Sit suurin osa on niistä vajaakunto tai joku muu ongelma. 

Vierailija
64/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneet, automaatio ja tekoäly verolle. Miksi vain ihmistyötä verotetaan? Sehän johtaa väistämättä ihmisten työttömyyteen kun on yrityksille paljon kannattavampaa korvata ihmiset väsymättömillä koneilla eikä tarvitse maksaa veroja eikä sosiaalimaksuja. Täysin kohtuuton kilpailuasetelma, ihmistyöntekijöillä ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla koneiden tuottavuutta vastaan ja sitten vielä lisätaakkana verot ja sos. maksut!

Tällaisessa tilanteessa työttmien syyllistäminen työttömyydestään on psykologista sodankäyntiä ja osoittaa päättäjien olevan täysiä julmia psykopaatteja ja sosiopaatteja, täysin soveltumattomia tehtäviinsä!!!

Ehkä normaalimmat ihmiset ei hakeudu poliitikoiksi joten pitäisikö jo alkaa luomaan sellaista systeemiä, jossa poliitikot eivät saisikaan päättää asioista etenkin jos lopputulos on kansan kannalta haitallinen. Tahallinen muille ihmisille kuopan kaivuu ei voi tulla ilman seurauksia. Minusta tuo on hyvä idea, että sitten jos työpaikat viedään tahallisesti hyödyttäen vain it ihmisiä ja tekoälyn kehittäjiä niin heitä tosiaan verotetaan myös ankarasti ja rahat käytetään kansalaisten hyväksi. 

Vierailija
65/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyys eläkkeelle varmaan. Sit suurin osa on niistä vajaakunto tai joku muu ongelma. 

Niin, työkyvyttömyys eläkkeelle pitäisi päästää ihmiset jotka ei ole viimeiseen 10 vuoteen työllistyneet. Sitten vasta aletaan katsoa montako tervettä työkykyistä työtöntä oikeasti on. 

Vierailija
66/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä lähes 20 v samassa työpaikassa kunnes tekoäly vei työni. Nyt minulla siis kokemusta vain alasta jota ei enää ole. Kohta vuosi työttömänä enkä ole päässyt edes työhaastatteluun. En usko enää työllistyväni. N37

Olen samanikäinen kuin sinä ja mulla 3 tutkintoa. Niistä yhdellä työllistyin viime vuodet mutta ammatti hävisi tekoälyn myötä. En enää haluaisi opiskella mitään seuraavaa alaa, joka varmaan tulee häviämään sekin. Ja sama homma, ei pääse edes työhaastatteluihin, vaikka mun pitäisi olla parhaassa työiässä.

N37

Vierailija
67/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkyvyttömyys eläkkeelle pitäisi päästää ihmiset jotka ei ole viimeiseen 10 vuoteen työllistyneet. Sitten vasta aletaan katsoa montako tervettä työkykyistä työtöntä oikeasti on. 

Minä en jaksa edes rampata lääkäreissä tai hommaamassa papereita mistään enää. Ei ne pysty tekemään mitään. Menkööt sellaiset ihmiset hoitoon joita voi auttaa. En jaksa tirhanpäiten kuormittaa enää sairas palveluita. Elän pienimmällä tuella mitä saa. -50% toimeentulotuki. Muuhun en ole oikeutettu.

T.Kelaloinen

Vierailija
68/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä lähes 20 v samassa työpaikassa kunnes tekoäly vei työni. Nyt minulla siis kokemusta vain alasta jota ei enää ole. Kohta vuosi työttömänä enkä ole päässyt edes työhaastatteluun. En usko enää työllistyväni. N37

Olen samanikäinen kuin sinä ja mulla 3 tutkintoa. Niistä yhdellä työllistyin viime vuodet mutta ammatti hävisi tekoälyn myötä. En enää haluaisi opiskella mitään seuraavaa alaa, joka varmaan tulee häviämään sekin. Ja sama homma, ei pääse edes työhaastatteluihin, vaikka mun pitäisi olla parhaassa työiässä.

N37

Et sinä jaksa vuosikymmeniä olla työtön. Tiedän kokemuksesta, että se on henkisesti aivan liian raskasta.  Vaikka joka päivä tekisikin jotain kotityötä tai jopa vapaaehtoistyötä. Niin ei onnistu. 

Vierailija
69/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olet täysin oikeassa. Itse jo 64-vuotias, ja just tuli ilmoitus "työnhakuprofiilin tekemisestä." Että työnantajat löytävät sitten minut profiilin kautta ja ryntäävät tyrkyttämään minulle toinen toistaan parempaa työtä. Ai että, maltan tuskin odottaa. Nimimerkki "kuuminta hottia työmarkkinoilla". Vielä vuosi lusittavana.

No hyvät sinulle. Pitkäaikaistyöttömiä on valitettavasti myös paljon nuorissa aikuisissa. Heillä olisi sellainen 30-40 vuotta vielä lusittavaa, että olisivat tilanteessasi.

No yks mun kaveri ei ole edes yrittänyt päästä töihin. Hän on ollut ilman töitä väh. 15 vuotta. Jossain työkokeilussa ollut, mutta taisi saada siitäkin kenkää. On kirjaimellisesti toivoton tapaus.

Tässä varmaan on joku mielenterveysongelma tai nepsyys taustalla, jonka perusteella varmaan jo voisi saada työkyvyttömyyseläkkeen.

Kun sitä eläkettä ei vain saa.

Vierailija
70/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Et sinä jaksa vuosikymmeniä olla työtön. Tiedän kokemuksesta, että se on henkisesti aivan liian raskasta.  Vaikka joka päivä tekisikin jotain kotityötä tai jopa vapaaehtoistyötä. Niin ei onnistu. 

Helpostihan tuo työttömyys onnistuu jos kukaan ei ota töihin - Äkkiäkö siinä vuodet & vuosikymmenet vilahtaa hakemuksia rustatessa

-sivusta

71/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossa ratkaisu oli gulagit, sinne pistettiin työttömät, homot ja toisinajattelijat.

Ehkä se on esikuvana vasemmiston ajatuksessa täystyöllisyydestå.

Oikeiston *

Vierailija
72/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meanwhile Suomen Yrittelijät, EK haluaa lisätä työntunteja yms kiusaa. Mitä ihmettä. Ja poliitikot huutelee toreilla menkäö töihin ja saksii minkä ehtii. 

Missä näiden kokonaisuuden hahmotuskyky on? 

Vierailija
73/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Vapaaetoistyötä ei lain mukaan saa tehdä työttömänä.

Vierailija
74/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutus, että Riikka Purra ja Petteri Orpo aiheuttivat tuon 80,000 lukeman.

Tämä luku on oikeasti 300000. Mistä tuo 80000 on repäisty?

Vierailija
75/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Vapaaetoistyötä ei lain mukaan saa tehdä työttömänä.

Kohta joutuu tekemään pakkotöitä työttömänä.

Vierailija
76/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Helpostihan tuo työttömyys onnistuu jos kukaan ei ota töihin - Äkkiäkö siinä vuodet & vuosikymmenet vilahtaa hakemuksia rustatessa

-sivusta

Kenellä pää kestää olla esim 40 vuotta työtön? Olla yhteiskunnan ja monen mielestä hyödytön? Tulla pienellä rahalla toimeen? Sen verran saa rahaa, että pysyy hengissä, mutta mitään muuta kuin ilmaisia asioita ei pysty tekemään. 

Vierailija
77/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei ole

N60v

Vierailija
78/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossa ratkaisu oli gulagit, sinne pistettiin työttömät, homot ja toisinajattelijat.

Ehkä se on esikuvana vasemmiston ajatuksessa täystyöllisyydestå.

Oikeiston meininki on lähinnä tuottaa velkaa ja työttömiä.

Vierailija
79/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Minä olen ollut hmm noin 18-20v asti työtön. Suurin piina tulee kun muut potkii ja sortaa sieltä ja itseltä opittu itseviha. On kaikista pahimmat stressin aiheuttajat. Sen jälkeen tämä -50% toimeentulolla eläminen. Sen jälkeen yhteiskunnasta erkaneminen. Tosin olen aina ollut erillainen ja en ole sopinut joukkoon. Todella menevälle ihmiselle se on varmasti pahempi helvetti mitä minulle. Kasvoin laitoksissa mielenterveys osastoilla jne 4 seinän sisälle lukittuna lapsesta asti. Olen oppinut olemaan huoneessa 4 seinän sisällä oman mielikuvitukseni kanssa. Jopa äiti veti turpaan kun pidin meteliä pienenä ennenkuin hän itsensä tappoi. Joka lisäsi luultavasti vain sitä että pitää olla omissa oloissa hiljaa jonka olen oppinut. Joten minut on lapsesta asti jopa kasvatettu tähän. Silti se on paskaa minulle. Enkä ole enää terve päästäni ja on asenne pngelmia jne.

T.Kelaloinen

Vierailija
80/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olet täysin oikeassa. Itse jo 64-vuotias, ja just tuli ilmoitus "työnhakuprofiilin tekemisestä." Että työnantajat löytävät sitten minut profiilin kautta ja ryntäävät tyrkyttämään minulle toinen toistaan parempaa työtä. Ai että, maltan tuskin odottaa. Nimimerkki "kuuminta hottia työmarkkinoilla". Vielä vuosi lusittavana.

No hyvät sinulle. Pitkäaikaistyöttömiä on valitettavasti myös paljon nuorissa aikuisissa. Heillä olisi sellainen 30-40 vuotta vielä lusittavaa, että olisivat tilanteessasi.

No yks mun kaveri ei ole edes yrittänyt päästä töihin. Hän on ollut ilman töitä väh. 15 vuotta. Jossain työkokeilussa ollut, mutta taisi saada siitäkin kenkää. On kirjaimellisesti toivoton tapaus.

Aatelkaapa omalle kohdalle kun tulisikin työkaveriksi tällainen tapaus. Mulla on nyt vähän ajan sisällä kahdesti tullut työyhteisössä vastaan et on palkattu tällainen tapaus ja enemmän siitä haittaa siellä työpaikalla on kuin hyötyä. 

Muuten varmaan ihan kivoja ja hyviä ihmisiä joo, mutta työpaikalla näistä ei ole kuin haittaa. 

Perustulo heti.

Oletteko ikinä miettineet sitä, että nämä ovat 99,9% varmuudella sellaisia, joiden pitäisi olla eläkkeellä mutta eivät pääse? Kukaan tervejärkinen ei halua olla koko elämäänsä kortistossa. Vaikka täälläkin sellaista väitetään. Kukaan ei elä sillä summalla.

Itse olen tällainen kortistossa roikkuja, tosin vasta 2 v ollut työttömänä. En kykenisi edes työkokeiluun. Enkä siis ole edes vammani vuoksi edes pystynyt kokeilemaan työkokeilua. Kelan mukaan olen täysin työkykyinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän