Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80 000 pitkäaikaistyötöntä ei tule enää löytämään ikinä töitä

Vierailija
01.09.2026 |

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää edes kiinnosta.

M56, työtön 4,5 vuotta

Sama.

Vierailija
42/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sinulla on miettimistä. Minä en tee enää omille asioilleni ikinä mitään. Odotan itse vihassani kuolemaa.

T.Kelaloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällain synnyttäneenä ahkerana, opiskelleena ja pikku palkalla töitä tehneenä naisena minulla on tiettyjä odotuksia yhteiskuntaa kohtaan kun olen osuuteni tehnyt ja se on vakaa työ, toimeentulo, turvallinen ympäristö kohtuullisella asiallisella työsopimuksella ja palkalla. Katson tämän kaavaillun ilmaistyö mallin petosta vastaavaksi rikokseksi, se on niin vahvasti perustuslain vastainen, että näen asian siten, että ollaan pystyyn nostettujen rikollisten kanssa tekemisissä sen jälkeen.  

Odotukset ovat kaikista vaarallisimpia.

Vierailija
44/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olet täysin oikeassa. Itse jo 64-vuotias, ja just tuli ilmoitus "työnhakuprofiilin tekemisestä." Että työnantajat löytävät sitten minut profiilin kautta ja ryntäävät tyrkyttämään minulle toinen toistaan parempaa työtä. Ai että, maltan tuskin odottaa. Nimimerkki "kuuminta hottia työmarkkinoilla". Vielä vuosi lusittavana.

No hyvät sinulle. Pitkäaikaistyöttömiä on valitettavasti myös paljon nuorissa aikuisissa. Heillä olisi sellainen 30-40 vuotta vielä lusittavaa, että olisivat tilanteessasi.

No yks mun kaveri ei ole edes yrittänyt päästä töihin. Hän on ollut ilman töitä väh. 15 vuotta. Jossain työkokeilussa ollut, mutta taisi saada siitäkin kenkää. On kirjaimellisesti toivoton tapaus.

Taustalla on luultavasti jokin sairaus tai vamma, mutta miksi noita ihmisiä ei laiteta eläkkeelle. Järjetöntä pitää heitä työttömyyskortistossa vääristämässä lukemia. 

Joo, siihen tulokseen olen itsekin tullut, että hänellä on todennäköisesti joku autismikirjon sairaus/muu mielenterveyden ongelma. Itse hän ei ole asioista puhunut tai halunnut puhua. Väkisinkin asia käy ilmi, kun hänen luokseen menee, asunto on sotkuinen vähän joka puolelta. Ainoa huone, mikä on suht siisti, niin on makuuhuone.

Mulla on kans tuollainen kaveri, asunto on siis ihan oikeasti sen näköinen ettei siellä ole siivottu 10 vuoteen kuin lattiat. Ei siellä mitkään elukat pyöri, mutta ei hänestä ole perinteiseen työelämään. Hän on ihmisenä mukava, mutta en tiedä koskaan tehneet kokopäivätyötä pidempään. Pieniä armo paloja hän on kyllä saanut mm tehtailta joitain kesätyökuukausia tms. Häntä oikeasti käy sääliksi, koska auttaa ilmaiseksi muita kuitenkin ei ole siis mikään pahis eikä rikollinen, tai haitaksi. Hän myös kävi ammattikorkeakoulua, mutta ei saanut lopputyötä tehtyä vaikka kuinka me kaverit kannustettiin ja muistuteltiin. En tiedä mikä tilanne nyt on, yhteenväliin urheili paljon mikä oli tietysti hyvä juttu. Mutta eihän ainakaan kokopäivätyössä ole. Kuuluisi sairaseläkkeelle tai jollekkin vastaavalle. Hän on sen luonteinen, että varmaan tekeekin just jotain vapaaehtoisesti jaksamisensa mukaan, kuskailee kavereita autollaan ym. Välillä tuntuu kyllä, että toisaalta käyttääkö ihmiset häntä hyväkseenkin. Itse tarjosin aina  bensarahaa, mutta hän ei olisi ottanut. Se on myös autisteilla, että toiset sitten hyötyy heistä jos ovat avulaita ja se ei ole eettisesti kovin kestävää kun muille maksetaan mm taksina toimimisesta. 

Vierailija
45/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällain synnyttäneenä ahkerana, opiskelleena ja pikku palkalla töitä tehneenä naisena minulla on tiettyjä odotuksia yhteiskuntaa kohtaan kun olen osuuteni tehnyt ja se on vakaa työ, toimeentulo, turvallinen ympäristö kohtuullisella asiallisella työsopimuksella ja palkalla. Katson tämän kaavaillun ilmaistyö mallin petosta vastaavaksi rikokseksi, se on niin vahvasti perustuslain vastainen, että näen asian siten, että ollaan pystyyn nostettujen rikollisten kanssa tekemisissä sen jälkeen.  

Odotukset ovat kaikista vaarallisimpia.

Kuinka niin? Eiväthän odotukset mitenkään vaarallisia ole vaan sehän on selvä, että jos ihminen tekee osuutensa hän saa siitä vastineeksi jotakin. Mutta jos tarkoitat sitä, että sinisilmäisesti odottaa saavansa hyvää jos on hyvä ihminen ja hoitaa osuutensa niin siinä mielessä kyllä on viisaampaa olla luottamatta. 

Vierailija
46/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä lähes 20 v samassa työpaikassa kunnes tekoäly vei työni. Nyt minulla siis kokemusta vain alasta jota ei enää ole. Kohta vuosi työttömänä enkä ole päässyt edes työhaastatteluun. En usko enää työllistyväni. N37

Vierailija
47/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko persu huijarit yrittää osoittaa sormella muualle että omat virheet ei näkyisi. :D hahaha sitä huijarit tekee. Siirrä katseet muualle kun itse teet vääryyksiä.

Vierailija
48/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olet täysin oikeassa. Itse jo 64-vuotias, ja just tuli ilmoitus "työnhakuprofiilin tekemisestä." Että työnantajat löytävät sitten minut profiilin kautta ja ryntäävät tyrkyttämään minulle toinen toistaan parempaa työtä. Ai että, maltan tuskin odottaa. Nimimerkki "kuuminta hottia työmarkkinoilla". Vielä vuosi lusittavana.

No hyvät sinulle. Pitkäaikaistyöttömiä on valitettavasti myös paljon nuorissa aikuisissa. Heillä olisi sellainen 30-40 vuotta vielä lusittavaa, että olisivat tilanteessasi.

No yks mun kaveri ei ole edes yrittänyt päästä töihin. Hän on ollut ilman töitä väh. 15 vuotta. Jossain työkokeilussa ollut, mutta taisi saada siitäkin kenkää. On kirjaimellisesti toivoton tapaus.

Aatelkaapa omalle kohdalle kun tulisikin työkaveriksi tällainen tapaus. Mulla on nyt vähän ajan sisällä kahdesti tullut työyhteisössä vastaan et on palkattu tällainen tapaus ja enemmän siitä haittaa siellä työpaikalla on kuin hyötyä. 

Muuten varmaan ihan kivoja ja hyviä ihmisiä joo, mutta työpaikalla näistä ei ole kuin haittaa. 

Perustulo heti.

Nykyään kun ei ole enää ojankaivuuta tms. yhden kädenliikkeen tehdastöitä mihin kaikki "epäonnistuneet" tapaukset massoittain otettaisiin, niin hankala juttu. Itse oon tullut siihen tulokseen, että jotkut vaan ei ole työorientoituneina ihmisinä syntyneet. Ratkaisua en osaa tähän esittää. Nuo on usein muuten tosi ihania ihania ja jopa joissain asioissa hyvinkin lahjakkaita ja fiksuja, mutta lahjakkuus ja älli on jotain sellaista, mikä ei realisoidu mitenkään työelämään tai hyödyksi yhteiskunnalle. Jotkut ihmiset vaan on jotenkin tosi kömpelöitä juuri kaikissa työasioissa, vaikkei edes mitään suoraa diagnoosia olisikaan.

Vierailija
49/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain jo osittaisen vanhuuseläkkeen ja tänään sain ensimmäisen erän. En ole työtön, mutta itseäni vanhempi pomo lopettaa firman ennen kuin olen eläkeiässä. Hän on vain päättänyt lopettaa, sillä suunnittelufirman myymisessä tulee yleensä mukana kolmen vuoden työvelvoite, eikä hän ole siitä kiinnostunut. Olen ajatellut, että haen töitä vain sen aikaa, kun ansiosidonnaista tulee. Sen jälkeen aion elää säästöillä ja osittaisella eläkkeellä varsinaiseen eläkeikään saakka. Minulla ei eläke tule olemaan iso, eikä tämä eläke ole iso, mutta kun vero jää käytännössä kokonaan pois muiden tulojen pudottua pois, pärjäilen. Asunto ehkä myyntiin ja johonkin pikkupaikkakunnalle vanhusten vuokrataloon, lapsuudenkotikunnassa ainakin niitä on koko ajan vapaana, luonnollista poistumaa tulee vähän väliä ja pieni kaksio maksaa n. 450 euroa/kk+vesi ja sähkö. Sukulainen asuu ja talo vaikuttaa terveeltä, ei haise millekään ja ilma on hyvä.  Tuo on hyvä paikka siitä, että lähin bussipysäkki muutaman sadan metrin päässä ja kaupunkiin alle 45 minuuttia bussilla, sairaalankin pysäkki on matkan varrella, jos siellä tarvitsee käydä. 

Vierailija
50/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aatelkaapa omalle kohdalle kun tulisikin työkaveriksi tällainen tapaus. Mulla on nyt vähän ajan sisällä kahdesti tullut työyhteisössä vastaan et on palkattu tällainen tapaus ja enemmän siitä haittaa siellä työpaikalla on kuin hyötyä. 

Muuten varmaan ihan kivoja ja hyviä ihmisiä joo, mutta työpaikalla näistä ei ole kuin haittaa. 

Perustulo heti.

Ihmisenä hän on ihan ok, mutta en voisi kuvitella esim. työkaverina häntä. Hänellä on valtavia puutteita osaamisessa, vaikka onkin AMK:in käynyt. Tosin ne vähätkin taidot ovat ruostuneet, kun ei ole niitä käyttänyt. Yhdellä työpaikalla meillä oli kaksi työkokeilijaa, molemmat olivat hyvinkin osaavia, ja kun annoit tehtävän kävivät tekemässä, mikäli eivät osanneet pyysivät apua. Tästä tosin aikaa vuosikausia.

Vierailija
51/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon tällön keikkaa, niin pysyy työkkärin tantat loitolla. Muuten chillisti vaan.

- soteala, 55v

Vierailija
52/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 lisää että jos joku väittää vastaan, niin tämä on varma tieto, että OVEa ja anssia voi saada samaan aikaan. Varmistettu asia ja netistäkin tämä tieto löytyy. Kyllä mä töihin menen, mutta kovin epäilen että 62-vuotiaana saa, kun alakin on menossa tekoälyn hoitoon. 

Vierailija
53/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vuoden työttömänä 7v sitten eli jo reilusti yli 50-vuotiaana mutta löysin vielä oman alan vakiduunin.

Keväällä tulin sattumalta käyneeksi läpi vanhoja juttuja ja tajusin että en koskaan sulkenut työnhakuprofiileja joita tein työmarkkinatorin lisäksi jokaiseen muuhunkin kaupalliseen työpaikkasivustoon.

Kukaan ei ole koskaan ottanut yhteyttä. Kertaakaan. Teknisen alan korkeakoulututkinto ja 25v työkokemus kansainvälisistä projekteista sekä ulkoistuksesta.

Huomannut saman, aivan hyödyttömiä.Rekrytoijista tehty jotain puolijumalia,pask..t.

Vierailija
54/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi he löytävät edelleen ilmaista rahaa. 

Onneksi heistä pidetään huolta, sairaista siis. Jos sairas ihminen saa muilta apua, en kutsuisi sitä ilmaiseksi rahaksi koska moni vammaisen ja sairaan lapsen vanhempi on kuitenkin aikaan ollut myös veronmaksaja ja töissä. Esim. ystäväni äiti ja isä molemmat olivat kokopäivätöissä ja ovat kyllä osuutensa hoitaneet, mutta lapsi jotenkin vammainen eikä työelämässä. 

Vierailija
55/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa. joko saa jäädä kiputaudin kanssa rauhassa kotiin?

Vierailija
56/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä lähes 20 v samassa työpaikassa kunnes tekoäly vei työni. Nyt minulla siis kokemusta vain alasta jota ei enää ole. Kohta vuosi työttömänä enkä ole päässyt edes työhaastatteluun. En usko enää työllistyväni. N37

Mäkin olin reilu kymmenen vuotta näpyttelemässä. Nyt onneksi tekoäly hoitaa noi. 

Minä puolestani lähdin opiskelemaan ja vaihdoin alaa. Suosittelen.

Vierailija
57/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko persu huijarit yrittää osoittaa sormella muualle että omat virheet ei näkyisi. :D hahaha sitä huijarit tekee. Siirrä katseet muualle kun itse teet vääryyksiä.

Poliitikot on kaikki huijareita ja velehtelijoita :D ne tykkää vaan osoittaa toisia sormella. Sama ääripää politiikka hulluista. :D ahahahahahahahaha kukaan ei kuuntele toisiaan kaikki osoittelee toisia sormella. Kukaan ei oikeasti pysähdy miettimään ja ottamaan selvää asioista. Hinkkaavat vain omia periaatteitaan. Poimivat kirsikat päältä mitkä tukee omaa ajatusmaailmaa. Sitä poliitikot ja politiikla hullut tekee.

Vierailija
58/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KLöydänkö vielä töitä. Olen ollut työtön vuodesta 2009.

En usko että kukaan palkkaisi minua. Olen kyllä tehnyt pimeitä töitä joka vuosi.

Vierailija
59/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mennä töihin. Kotisohvan kolostako ne töitä yrittää etsiä??

Vierailija
60/83 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo heti.

Nykyään kun ei ole enää ojankaivuuta tms. yhden kädenliikkeen tehdastöitä mihin kaikki "epäonnistuneet" tapaukset massoittain otettaisiin, niin hankala juttu. Itse oon tullut siihen tulokseen, että jotkut vaan ei ole työorientoituneina ihmisinä syntyneet. Ratkaisua en osaa tähän esittää. Nuo on usein muuten tosi ihania ihania ja jopa joissain asioissa hyvinkin lahjakkaita ja fiksuja, mutta lahjakkuus ja älli on jotain sellaista, mikä ei realisoidu mitenkään työelämään tai hyödyksi yhteiskunnalle. Jotkut ihmiset vaan on jotenkin tosi kömpelöitä juuri kaikissa työasioissa, vaikkei edes mitään suoraa diagnoosia olisikaan.

Puhut nyt kyllä aika ylimielisesti ja vähättelevästi muista ihmisistä. Ei se suorittavan lattiatason työn ihminen mikään epäonnistuja ole. Et sinä ole välttämättä yhtään sen tarpeellisempi kuin kukaan muukaan 10 vuoden päästä kun koskaan ei tiedä, ammatteja loppuu tai muuttaa muotoaan jatkuvasti ja se mitä tänään tarvitaan voi olla mennyttä aivan yllättäen. Voi osat kääntyä niin, että se ojankaivaja tyyppi on töissä ja sinä kotona työttömänä haukuttuna epäonnistujaksi. Itse olen tuohon sinun lokeroimaan fiksuun porukkaan kuuluva, mutta töissä olen kyllä pärjännyt hyvin. Toki jotkut sellaiset jotka ei itse ole töitäni päivääkään tehneet kuvittelee joskus pystyvän tekemään sen paremmin kuin minä, mutta epäilen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan