Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio
Lääkäriliitto huomauttaa, että useimmissa eurooppalaisissa hyvinvointivaltioissa perusterveydenhuollon lääkärikäynti on ilmainen tai lähes ilmainen.
”Hoitopäätösten tulee perustua lääketieteellisen hoidon tarpeeseen, ei potilaan pankkitilin saldoon. Maksut lisäävät hoidon viivästymistä, vähentävät perus- ja ennaltaehkäisevien palvelujen käyttöä sekä kasvattavat terveyseroja”, Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Niina Koivuviita sanoo tiedotteessa.
Lääkäriliiton mukaan Suomessa hoitoa saa vähemmän, mutta se maksaa enemmän, sillä suomalaisten kokema tyydyttymätön hoidontarve on EU:n toiseksi korkein heti Kreikan jälkeen.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kokoomus!
Sote ilman rahoitusta on kyllä Krista Kiurun ja Sanna Marinin luomus.
Porvarihallitus kepu torppasi viime hallituskaudella maakuntaveron soterahoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoistaa ihmisten terveydenhoitoa jo ihan perusterveydenhoito koska se on hinnoiteltu pilviin, köyhillä ei ole varaa hoidattaa itseään, edes perusterveyttä.
Ja köyhyys vaan lisääntyy.
Asiaa kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoistaa ihmisten terveydenhoitoa jo ihan perusterveydenhoito koska se on hinnoiteltu pilviin, köyhillä ei ole varaa hoidattaa itseään, edes perusterveyttä.
Hinnoiteltu pilviin? Helsingissä terveyskeskusmaksua ei ole ja satasella pääsee yksityisellekin. Työterveydet kattavat työssäkäyvät ja opiskelijoilla on ilmainen YTHS. Missä v*tussa jengi oikein elää, kun ei todellisuudentajua ole lainkaan.
Et valopää tiennyt että kaikki ei elä helsingissä? Ja että satanen on monelle aivan saatanan iso raha. Mulla jää kuukaudessa n. 200 euroa käyttörahaa palkasta käteen kaikkien laskujen, vuokran jne jälkeen. Pärjäätkö sä kuukauden satasella? Sen verran jää ruokaan jos käy lääkärissä ja sillä ruokitaan kaksi! Hienoa jos sulle se alle satku riittäisi omiin ja lapsen ruokiin, mulla menee kaikki siitä kahdesta. Voin toki irrottaa sen toisen satkun lääkärin ja olla sit vaan itse sen kuukauden syömättä. Täällä kun se ainoa leipäjonokin on vain kahdesti kuussa eikä sinne pääse iltavuorossa ollenkaan.
Ja tuossa luvussako on lapsilisät, elarit ja toimeentulotuki palkan lisäksi?
Hyvinvointi on paljon muutakin kuin terveydenhuolto.
Hahhahahhahhaha hauska katsoa kun. Politiikka hullut osoittelee toisia sormella toisten vikoja. Noh sivusta katsoo tehän olette kertoneet kaikki viat teistä kaikista. Te kaikki kusette hahahahhahha pässit. Kaikki te olette kusseet ja mokailleet. :D ahahahhahahhhahaha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miten terveydenhoito on käytännössä muuttunut vaikkapa viimeisten 20:n vuoden aikana paitsi, että lääketiede on toki kehittynyt paljon?
Kysytkö sä tätä ihan tosissasi?
Kyllä minä kysyn. Ja lääkärissä kävin viimeksi viikko sitten. Lapsella on muuten oikomishoto menossa, ihan ilmainen. Yksityisellä varmaan maksaisi lähemmäs kymppitonnin. Mitä sun vaivaa ei hoideta? Typeryyttä?
Aikuisten hammashuolto on retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
lääkäriliitto voi toki kertoa, että mistä kyseiset rahat revitään. Kokonaisveroaste valmiiksi maailman korkeimpia ja silti valtio on elänyt pari vuosikymmentä kroonisesti velaksi, niin onko ehdotuksia? Lopetetaan tulonsiirrot kokonaan?
Kepuporvari Esko Ahon porvarihallituksen vuoden 1993 verouudistus peruttava jotta valtio saa lisää verotuloja. Tuolloin palkkatulojen ja pääomatulojen verotus eriytettiin ja pääomatuloja alettiin verottaa lievemmin kuin palkkatuloja mikä johti valtion verotulojen laskuun ja valtion velan oton nousuun joka jatkuu edelleenkin. Pelkkiä pääomatuloja nostavat vapautettiin kunnaalisverosta eli nauttivat perheineen kuntapalveluista ilmaiseksi.
Miten niin enää. Suomi ei ole ollut hyvinvoiva valtio nää yli kymmeneen vuoteen. Joten älä höpise joutavia Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miten terveydenhoito on käytännössä muuttunut vaikkapa viimeisten 20:n vuoden aikana paitsi, että lääketiede on toki kehittynyt paljon?
Kyllä minä kysyn. Ja lääkärissä kävin viimeksi viikko sitten. Lapsella on muuten oikomishoto menossa, ihan ilmainen. Yksityisellä varmaan maksaisi lähemmäs kymppitonnin. Mitä sun vaivaa ei hoideta? Typeryyttä?
Sehän oli aina viime vuosiin asti kokonaisuudessaan yksityisellä sektorilla. Voisi palauttaa sinne, koska julkinen ei kuitenkaan kykene aikuisten hoitovelan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on porvariprovoaja.
Myös sairaalahoidon päivämaksu potilaalle on korkea pienituloiselle. Vaikka ei tietysti ole kuin pikkuraha todellisen kustannuksen rinnalla jota potilas ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin enää. Suomi ei ole ollut hyvinvoiva valtio nää yli kymmeneen vuoteen. Joten älä höpise joutavia Ap.
Kerrotko missä hyvnvointivaltion raja menee? Eikä ainoastaan missä se sinun mielestä menee.
No kerro ihan omin sanoin mikä maa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnoiteltu pilviin? Helsingissä terveyskeskusmaksua ei ole ja satasella pääsee yksityisellekin. Työterveydet kattavat työssäkäyvät ja opiskelijoilla on ilmainen YTHS. Missä v*tussa jengi oikein elää, kun ei todellisuudentajua ole lainkaan.
Et valopää tiennyt että kaikki ei elä helsingissä? Ja että satanen on monelle aivan saatanan iso raha. Mulla jää kuukaudessa n. 200 euroa käyttörahaa palkasta käteen kaikkien laskujen, vuokran jne jälkeen. Pärjäätkö sä kuukauden satasella? Sen verran jää ruokaan jos käy lääkärissä ja sillä ruokitaan kaksi! Hienoa jos sulle se alle satku riittäisi omiin ja lapsen ruokiin, mulla menee kaikki siitä kahdesta. Voin toki irrottaa sen toisen satkun lääkärin ja olla sit vaan itse sen kuukauden syömättä. Täällä kun se ainoa leipäjonokin on vain kahdesti kuussa eikä sinne pääse iltavuorossa ollenkaan.
Ja tuossa luvussako on lapsilisät, elarit ja toimeentulotuki palkan lisäksi?
Etkö osaa lukea? Kirjoitin aivan selvällä suomenkielellä että minulla jää kuukaudessa menojen jälkeen n. 200e käteen. Mitähän se mahtaa sinusta tarkoittaa? Miten paljon selkeämmin tämän enäön voin sinulle kirjoittaa? Taivutanko rautalangasta? Toimeentulotukea ei ole myönnetty vaikka sitä on haettu. Sen sijaan kelasta on esim. käsketty myymään muutaman tonnin arvoinen romu autoni jota tarvitsen tehdäkseni työtäni, kotisiivouksia. Ilmeisesti pitäisi jatkossa siis juosta pitkin kaupunkia, siivous välineet kainalossa jotta saisi muutaman kusisen roposen kuussa lisää.
Jotenkin en vaan usko, että muualla Euroopassa asiat on niin hyvin ja Suomessa huonosti. Meillä on kaikista suurimmat julkiset menot ja verotuskin kovaa. Ei voi olla niin, ettei niillä rahoilla muka saada mitään.
Suomessa me ollaan ja maa on suomi. Googleta ota selvää onko suomi hyvinvointi valtio vaikka täällä päin vtä menee tällä hetkellä. Ap voisi tehdä saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli aina viime vuosiin asti kokonaisuudessaan yksityisellä sektorilla. Voisi palauttaa sinne, koska julkinen ei kuitenkaan kykene aikuisten hoitovelan perässä.
Aikuiset ovat päässeet julkiseen hammashuoltoon 90-luvun lopulta asti joten valehtelet palstaporvari.
Kotimaani on Suomi, ei mitään lisättävää.