Meidän 8-kuukautinen nousi tänään seisomaan!!
Konttaa, nousee koko ajan istumaan ja nyt siis ylös asti...mutta järkeä ei ole pätkääkään - kaikki vaan suuhun.. Hirveä vahtiminen, kun kotona on myös 2- ja 3-vuotiaat. Toivottavasti ei lähde vielä kävelemään, niin hölmö kun on vielä.. Miten muilla? Meillä kaksi edellistä nousi ylös vasta 11-kuukautisena.
Kommentit (21)
Seitsenkuisena alkoi jo nousta tukea vasten ja nyt 8kk yrittää nousta lattialta. Menee kovaa vauhtia kontaten ja koko ajan täytyy olla perässä.
Kakkonen nousi seisomaan 8kk iässä eikä (vieläkään) kävele, on nyt 1v.
aivan taatusti on kauhea vahtiminen noissa kaikissa! Eipä käy kateeksi...
ja muutaman askeleen jälkeen muksahti..Siinä sitä vahtimista olikin!!
2 lasta ja molemmat alkaneet kontata ja nousta tukea vasten seisomaan 7kk iässä. Nyt tuo kuopus ottaa jo askeliakin tukea vasten, viikon siis noussut ylös.
Esikoinen käveli 9,5kk iässä.
Konttaamista on nyt just ruvennu harrastamaan. Ennen ryömi kyllä sillain että konttaus asentoon tai karhukävely asentoon ja siitä eteenpäin. Nyt alkaa kädet päästä samaan tahtiin. Meillä muut kävelleen n. 11kk ikäisenä, että varmaan aika samoihin tämäkin. Istumaan on noussu myös jo jonkin aikaa ja se sujuu hyvin.
Käveli sitten puoli vuotta tukea vasten. Toinen nousi tukea vasten 11kk iässä ja käveli ilman tukea saman ikäisenä kuin isosisko.
joka nousi seisomaan tukea vasten 6-7kk iässä ja puoli vuotiaana lähti konttaamaan, alussa kehittyi tosi nopeasti mutta sitten yht äkkiä stoppasi. nyt 1v2kk eikä vieläkään kävele kuin tukia pitkin teillä voi mennä vielä pitkänkin aikaa ennekuin lähtee liikkeelle.
mutta kävelemään oppi ihan normaaliin aikaan 1-vuotiaana. Lapset kehittyvät omaan yksilölliseen tahtiinsa.
Ei suinkaan kehuskella lapsen taidoilla. Rankka vaihe se on, kun täytyy yksi aikuinen olla koko ajan vahtimassa.
ja ns päättömänä oppii kävelemään, niin siinä on jo kunnolla perään katsomista!
Olen aina ihmetellyt miksi ei ole vilpitöntä myötäelämistä, onnitteluja uusista ja mielenkiintoisista kehitysvaiheista, yms. Lapsethan on yksilöitä ja heidän ominaisuuksillaan kilpailu on arvelluttavaa.
Siis, ap:lle onnen hali uusista jutusta. Ne on aina ihanaa seurattavaa. Oli sitten lapsia 1 tai 11 ;) Toivotan myös nopeita jalkoja ja silmiä takaraivoon ;D
tavallisessa keskustelussa kun jostain systä mieltävät asian itse niin. Minusta on aika luonnollista verrata omaan lapseensa, mihinkäs muuhunkaan?
Lapsi ei turvakypärää tarvitsee normaalissa liikkumisen opettelussa :) Johan tässä saisi pehmustaa koko maailman pieniä lapsia varten. Kallonmurtumaa ei myöskään ihan helposti normaaleissa muksahduksissa synny. Muutoin ihmiset osaisivat liikua jo heti synnyttyään.
ja oppineet kävelemään ilman tukea kunnolla 10kk ikäisinä.
LÄLLÄLLÄLLÄLLÄÄÄÄÄÄÄ :P
Mun lapset onkin parempia kuin teidän lapset.
' Petteri uskalsi tänään mennä liukumäestä ekaa kertaa'
' Hieno juttu, meillä on myös arka lapsi'
' Petteri oppi tänään syömään lusikalla'
' Meillä alkoi syömän itse muistaakseni 1-vuotiaana' .
Ihmiset, jotka näkevät kehitysaskeleista keskustelemisen kilpailuna, ovat usein ITSE niitä, jotka asian niin mieltävät. Silloin kannatta miettiä, miksi kokee lapsen kehityksen jonain kilpailuna!
Kävelleet ovat silti vasta 1v. ja 1v2kk ikäisinä eli ei nämä liity mitenkään toisiinsa välttämättä. Se aika kun kaatuvat suoraan päälleen on kamala mutta onneksi lyhyt, meillä on kyllä konttauskypärä tuolloin ollut hyvä kun olen tahtonut tehdä muutakin kuin kävellä perässä.
9kk ja viikkopäälle lähdettiin kävelemään ilma tukea =( Mielelläni olisin odottanut parikuukautta kauemmin.
" Meidän Tytti alkoi seistä 8kk ikäisenä"
" Silloinko vasta? Meidän Nico-Petteripäs käveli jo puolivuotiaana"
Huomaatko eron?
Vierailija:
' Petteri uskalsi tänään mennä liukumäestä ekaa kertaa'' Hieno juttu, meillä on myös arka lapsi'
' Petteri oppi tänään syömään lusikalla'
' Meillä alkoi syömän itse muistaakseni 1-vuotiaana' .
Ihmiset, jotka näkevät kehitysaskeleista keskustelemisen kilpailuna, ovat usein ITSE niitä, jotka asian niin mieltävät. Silloin kannatta miettiä, miksi kokee lapsen kehityksen jonain kilpailuna!
Mikä vahtiminen!!! Ettei oo pää auki kun ei vielä osaa varoa ja tipauttaa itseään maahan.