Oletko opiskelut periaatteessa hyödylliseltä kuulostavan tutkinnon, mutta sellaisella pääaineella että se työllistääkin huonosti?
Eli olet vaikka kauppatieteiden maisteri, mutta olet lukenut taloussosiologiaa ja työllistyt nyt huonommin kuin tuon alan maisterit yleensä? Mikä on fiilis jälkikäteen? Kaduttaako?
Kommentit (75)
Olin ihan varma kun ketjun avasin, että aloittaja on kauppakorkeasta ja pääaineena markkinointi. Mutta pieleen meni.
Taloussosiologiaa. Mitä v ittua mä just luin. Liittyyks tää jotenkin kynsisalonkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Muistan olleeni vielä 10-12 vuotta sitten kotibileissä, joissa it-alan ihmiset palkkasi röökiringistä nuoria eri alan opiskelijoita firmaan :D
Tämä liittyy aloitukseen siten, että verkostot. Ne on se juttu, useimmilla aloilla.Itse en usko, että verkostot niinkään tuossa auttaa. Firmoissa on rekryprosessit, joissa on usein monta kierrosta ja monia eri päättäjiä. Ei ketä tahansa revitä jostain röökiringistä, ellei ole joku startup tai muu löyhän prosessin firma.
Teknologiajohtaja oli tuo joka repi röökiringistä porukkaa.
Itse olen nähnyt sen sata kertaa sivusta, miten jouhevasti asiat menee. Prosessit voidaan tehdä muodon vuoksi jos joku niitä vaatii, mutta jäykät ihmiset jäävät elämässä useammin lehdelle soittelemaan.Eli kaikki nämä sadat tuhannet työttömät tällä hetkellä ovat vain mielestäsi väärän asenteen omaavia ihmisiä? Kyllä töitä tekevälle löytyy ja muuta vastaavaa tuubaa tähän perään.
Oikeastaan joo. Kaikille ei töitä löydy mutta voittajien puolelle pääsee aina joku. Itse olen insinööri joka viihtyy parhaiten töissä ja töitä on aina riittänyt.
Ei kaikille ole töitä tarjolla samoin kuin ei kaikille miehille naistakaan. Työttömän naisen miespuolinen vastine onkin lähinnä incel.
"Aivan. Hyvä esimerkki totuudenvastaisista loppupäätelmistä raporteissa ovat tuulivoima-alueista tehdyissä selvityksissä esiintyvät loppulausumat: .... ei kohtuutonta haittaa"
Haitta on subjektiivinen kokemus. Maalla voidaan hyväksyä että moottorisaha laulaa vieressä koko päivän ja mönkijät pörisevät mutta tuulivoimalan lavan vilahdus on kohtuutonta. Se että sinä olet eri mieltä ei vielä tee siitä selvityksestä väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Muistan olleeni vielä 10-12 vuotta sitten kotibileissä, joissa it-alan ihmiset palkkasi röökiringistä nuoria eri alan opiskelijoita firmaan :D
Tämä liittyy aloitukseen siten, että verkostot. Ne on se juttu, useimmilla aloilla.Itse en usko, että verkostot niinkään tuossa auttaa. Firmoissa on rekryprosessit, joissa on usein monta kierrosta ja monia eri päättäjiä. Ei ketä tahansa revitä jostain röökiringistä, ellei ole joku startup tai muu löyhän prosessin firma.
Niin, tuskin alalle kouluttautumaton tuollaisiin firmoihin ekana työpaikkanaan pääseekään. Tyyliin joillekin isoille konsulttitaloille. Siellä vaaditaan yleensä joko tutkintoja tai pitkää kokemusta, mieluiten molempia. Itse aloitin pienestä web design -firmasta, jossa ei ollut ainakaan osaajapulan aikana tuollaisia prosesseja. Heille tuntui riittävän se, että mulla on tutkinto matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta, joten todennäköisesti on loogisen ajattelun kykyä riittävästi koodariksi, ja se että oli GitHubissa jotain pientä omaa koeprojektia, eli näyttöä että on joskus yrittänyt ainakin koodata. Niillä puheilla pääsi kokeilemaan, miten lähtee sujumaan. Ilman kummempaa rekryprosessia testejä tms.
Tutkintotodistuksilla voi melkein pyyhkiä pyllyä ainakin jos haluaa pienempiin firmoihin mennä töihin.
Sama kuin hakisit bändiin soittamaan jollain akateemisella musiikkitodistuksella. Hah! Haastattelussa sulle sanotaan Soita jotain.
"Oikeastaan joo. Kaikille ei töitä löydy mutta voittajien puolelle pääsee aina joku. "
Aina joku? Mitäs ne loput? Oma vika?
"Mihin tuossa olisi tarkoitus työllistyä ellei halua tutkijaksi? Kouluihin filosofian opettajaksiko?"
Noita on myös konsultteina, yritysten vastuullisuusasiantuntijoina yms.
Eivät yrityksetkään voi aina toimia ihan vain rahan perässä vaan pitää osata ottaa huomioon yhteiskunnallisia asioita ja arvoja.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeastaan joo. Kaikille ei töitä löydy mutta voittajien puolelle pääsee aina joku. "
Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
"Mihin tuossa olisi tarkoitus työllistyä ellei halua tutkijaksi? Kouluihin filosofian opettajaksiko?"
Noita on myös konsultteina, yritysten vastuullisuusasiantuntijoina yms.
Eivät yrityksetkään voi aina toimia ihan vain rahan perässä vaan pitää osata ottaa huomioon yhteiskunnallisia asioita ja arvoja.
Eikö sitä varten kouluteta yhteiskuntatieteiden maistereita? Mihin vaikutusten arvioinnissa filosofiaa tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Oma vika ihan samalla tavalla kuin inceliyskin on oma vika. Vai kuuluuko mielestäsi yhteiskunnan järjestää niille pillua?
"Eikö sitä varten kouluteta yhteiskuntatieteiden maistereita? Mihin vaikutusten arvioinnissa filosofiaa tarvitaan?"
Filosofiassa noita pohditaan paljon syvemmin.
"Oma vika ihan samalla tavalla kuin inceliyskin on oma vika. Vai kuuluuko mielestäsi yhteiskunnan järjestää niille pillua? "
Toimeentulo on vielä vähän eri luokan kysymys kuin pillun saanti. Ihminen tarvitsee rahaa pysyäkseen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuskin alalle kouluttautumaton tuollaisiin firmoihin ekana työpaikkanaan pääseekään. Tyyliin joillekin isoille konsulttitaloille. Siellä vaaditaan yleensä joko tutkintoja tai pitkää kokemusta, mieluiten molempia. Itse aloitin pienestä web design -firmasta, jossa ei ollut ainakaan osaajapulan aikana tuollaisia prosesseja. Heille tuntui riittävän se, että mulla on tutkinto matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta, joten todennäköisesti on loogisen ajattelun kykyä riittävästi koodariksi, ja se että oli GitHubissa jotain pientä omaa koeprojektia, eli näyttöä että on joskus yrittänyt ainakin koodata. Niillä puheilla pääsi kokeilemaan, miten lähtee sujumaan. Ilman kummempaa rekryprosessia testejä tms.
IT-konsulttitoimistojen berseenmyynti on vihonviimeistä hommaa. Sut lähetetään johonkin firmaan ratkaisemasn niitten ongelmia päivästä yksi lähtien samalla kun sä opettelet niiden systeemejä ja ehkä käytettyä kieltäkin. Ei ehkä 8 tunnin työpäivät ihan riitä.
Mihin tuossa olisi tarkoitus työllistyä ellei halua tutkijaksi? Kouluihin filosofian opettajaksiko?