Oletko opiskelut periaatteessa hyödylliseltä kuulostavan tutkinnon, mutta sellaisella pääaineella että se työllistääkin huonosti?
Eli olet vaikka kauppatieteiden maisteri, mutta olet lukenut taloussosiologiaa ja työllistyt nyt huonommin kuin tuon alan maisterit yleensä? Mikä on fiilis jälkikäteen? Kaduttaako?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Ole huoleti. Kyllä se tekoäly sinunkin hommasi muutaman vuoden sisällä vie.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvatustiedettä, pääaineena aikuiskasvatus (jota ei ilmeisesti enää ole). Kun suoritin lisäopintoja, kelpasin kansalaisopiston rehtoriksi.
On ainakin meidän yliopistossa, olen tätä pohtinut, että ehtisinkö vielä käydä tätäkin aineenopettajan opintojen lisäksi nyt kun eka pitkä sivuaine alkaa olla taputeltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvatustiedettä, pääaineena aikuiskasvatus (jota ei ilmeisesti enää ole). Kun suoritin lisäopintoja, kelpasin kansalaisopiston rehtoriksi.
Minäkin luin aikuiskasvatustiedettä,mutta jo 90-luvulla tajusin, ettei tähän missään nimessä kannata sosiologiaa tai naistutkimusta tms pilipalia viereen ottaa. Luin siis tkk:lla työspsykologiaa ja tuotantotaloutta. Työllistyin tällä hyvin.
Omille lapsille olen neuvonut, että hommaa ammatin. Ei mitään yleispätevää alaa.Nykyään ammatteja katoaa, joten ei tuokaan ohje välttämättä toimi. Kouluja esimerkiksi suljetaan ikäluokkien pienentyessä, jolloin jatkossa harvempi opettaja löytää töitä.
Syntyvyys on pienentynyt 20 vuoden aikana noin neljäsosalla. Seuraavan 10v aikana kolmasosa aineenopettajista jää eläkkeelle. Ei tuo niin huono yhtälö ole, jos syntyvyys pysyy kutakuinkin tällä tasolla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luin aikuiskasvatustiedettä,mutta jo 90-luvulla tajusin, ettei tähän missään nimessä kannata sosiologiaa tai naistutkimusta tms pilipalia viereen ottaa. Luin siis tkk:lla työspsykologiaa ja tuotantotaloutta. Työllistyin tällä hyvin.
Omille lapsille olen neuvonut, että hommaa ammatin. Ei mitään yleispätevää alaa.Nykyään ammatteja katoaa, joten ei tuokaan ohje välttämättä toimi. Kouluja esimerkiksi suljetaan ikäluokkien pienentyessä, jolloin jatkossa harvempi opettaja löytää töitä.
Eritysopettajille, insinööreille ja hoitajille löytyy aina töitä.
Tämän hetken näkymien mukaan. 30 vuoden kuluttua voi tilanne olla eri.Mutta niinhän sanotaan, että ihmisellä on 4-6 ammattia elämän varrella. Minä olen 58 ja kolmas ammatti menossa.
Tekoäly on jo korvaamassa insinöörejä osittain nyt. Ei tietenkään kaikkia, mutta vuosi vuodelta tekoälyn kyky ja sen hyödyntäminen menee isoja harppauksia eteenpäin. Jo 5 vuoden päästä tilanne on ihan eri kuin nyt.
Niin, tekoäly korvaa insinöörien nykyisiä töitä, mutta tekoälyn myötä insinööreille avautuu uusia töitä. Matka on todella pitkä siihen, että tekoäly tekisi päätökset, hoitaisi asiakassuhteet tai kantaisi vastuun.
Onko mitään muuta estettä kuin virkavastuu miksei tekoälyä voisi laittaa tekemään päätöksiä? Tehdäänhän sen avulla usein nykyisin ne hakemuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on pienentynyt 20 vuoden aikana noin neljäsosalla. Seuraavan 10v aikana kolmasosa aineenopettajista jää eläkkeelle. Ei tuo niin huono yhtälö ole, jos syntyvyys pysyy kutakuinkin tällä tasolla.
eri
Miksi oletat syntyvyyden pysyvän tällä tasolla kun uudet ikäluokat ovat koko ajan edellistä pienempiä? Virkojen määrää tullaan varmasti karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vättämättä löydy. Insinööritutkinto on, mutta ei se työllistä kun meni aikanaan erikoistumaan tyhmästi.
=> mihin erikoistuit?Ympäristöalalle.
Erikoista. Luulisi sen vetävän.
Pitihän sen olla tulevaisuuden ala jne., mutta moni työllistyi todella huonosti.
Ympäristöala on ollut vähän sellainen, että periaatteessa töitä olisi tehtäviksi, mutta kukaan ei halua niistä maksaa palkkaa.
Opiskelin DI:ksi ja hyvin työllisti. Ansaitulla eläkkeellä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vättämättä löydy. Insinööritutkinto on, mutta ei se työllistä kun meni aikanaan erikoistumaan tyhmästi.
Pitihän sen olla tulevaisuuden ala jne., mutta moni työllistyi todella huonosti.
Ympäristöala on ollut vähän sellainen, että periaatteessa töitä olisi tehtäviksi, mutta kukaan ei halua niistä maksaa palkkaa.
Tämä! Tai sitten päädyt maksua vastaan kirjoittamaan raportteja että on ainoastaan vähäinen haitta, että vaikka mitä myrkkyjä päästetään pienvesistöihin ja pohjaveteen.
"No vuonna nakki ja kivi tuo oli Turun kauppakorkeakoulussa pääaineena. Kauppatieteiden maisteriksi siitä silloin aikanaan käsittääkseni valmistuttiin."
No ei ole ollut enää ikiaikoihin. Tuskin siitä valinnasta "kärsineitä" on enää missään valittamassa vaan lienevät kyllä löytäneet paikkansa jo aikoja sitten jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Miksi oletat syntyvyyden pysyvän tällä tasolla kun uudet ikäluokat ovat koko ajan edellistä pienempiä? Virkojen määrää tullaan varmasti karsimaan.
Viime vuonna syntyi enemmän lapsia kuin vuonna 2019 ja syntyvyys on kasvanut hieman kaksi vuotta putkeen. Ei ole mitenkään ilmiselvää, että syntyvyys lähtisi tästä putoamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin vaativaksi asiantuntijaksi yhdisyssektorille syömään kampaviinereitä, nyt Rydman vie meiltä rahoitukset
Heh heh vaan. Hilpeää että joku valmis mieluummin maksamaan verorahoistaan ihmisille korvauksia kuin palkkaa. Korvauksia nostavalle riittää että väsää hakemuksia työpaikkoihin silloin tällöin, palkan eteen pitää tehdä paljon enemmän.
Kai trolli olet ymmärtänyt etteivät ne ihmiset katoa mihinkään, vaikka kuinka karsitaan työpaikkoja? Täällä ne edelleen ovat ja viettävät aikansa joutilaana tukirahalla, jos töitä ei kerran ole.
Vähemmän heistä on haittaa työttömänä.
"Onko mitään muuta estettä kuin virkavastuu miksei tekoälyä voisi laittaa tekemään päätöksiä? "
No jos joku suostuu ottamaan juridisen vastuun. Sitä ei kai voi missään laittaa koneelle.
Lähdin opiskelemaan venäjää silloin hulluina vuosina kun opiskelijat vietiin kesken opintojen töihin. Niin minutkin. Ehdin olla töissä alle vuoden, kun vienti loppui. Sitten loppui käännöshommat Suomessa, kun niitä pystyi teettämään Venäjällä halvemmalla ja käännösmuisti leikkasi hinnat olemattomiksi. Nyt Ukrainan jälkeen on turha kuvitellakaan että tästä enää noustaisiin ja tekoäly vie loputkin työt. Eikä kukaan edes opiskele venäjää, joten opettajaksikaan ei kannata yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen. En tajunnut opiskelemaan hakiessa tai edes vielä opiskellessa, että pitäisi olla itsevarma verkostoituja, jotta oudolla pääaineella saisi kunnon töitä. Tein toisen tutkinnon.
Oliko ihan toisenlainen aine vai saitko uudet opinnot jotenkin luontevasti limitettyä aiempiin? Sitäkin voi nimittäin joutua selittämään töitä hakiessa miksi on opiskellut sitä ja tätä.
Sain paljon hyväksilukuja uusissa opinnoissa ja on tavallaan samoja teemoja, vaikka on eri tiedekunnista. Olen uudella alalla jo jonkin verran edennyt eikä mun vanhat opinnot ole ketään kiinnostaneet. Olen kehittänyt tarinan siitä, miksi kiinnostuin uudesta alasta, eikä se ole pelkästään selittelyä. Pystyn tekemään uratarinastani loogisen kokonaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Tai sitten päädyt maksua vastaan kirjoittamaan raportteja että on ainoastaan vähäinen haitta, että vaikka mitä myrkkyjä päästetään pienvesistöihin ja pohjaveteen.
Aivan. Hyvä esimerkki totuudenvastaisista loppupäätelmistä raporteissa ovat tuulivoima-alueista tehdyissä selvityksissä esiintyvät loppulausumat: .... ei kohtuutonta haittaa... Ja yleensä näitä raportteja laativat biologit ym. ympäristöasiantuntijat. Epäeettistä toimintaa. Tällaisia raportteja on tullut vastaan mm. Ramb*llilta ja F*G:ltä. Tietty tämä on oma mielipiteeni vain, mutta melkein on itkettänyt ja naurattanut, kun on niiden raportteja lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Muistan olleeni vielä 10-12 vuotta sitten kotibileissä, joissa it-alan ihmiset palkkasi röökiringistä nuoria eri alan opiskelijoita firmaan :D
Tämä liittyy aloitukseen siten, että verkostot. Ne on se juttu, useimmilla aloilla.Itse en usko, että verkostot niinkään tuossa auttaa. Firmoissa on rekryprosessit, joissa on usein monta kierrosta ja monia eri päättäjiä. Ei ketä tahansa revitä jostain röökiringistä, ellei ole joku startup tai muu löyhän prosessin firma.
Teknologiajohtaja oli tuo joka repi röökiringistä porukkaa.
Itse olen nähnyt sen sata kertaa sivusta, miten jouhevasti asiat menee. Prosessit voidaan tehdä muodon vuoksi jos joku niitä vaatii, mutta jäykät ihmiset jäävät elämässä useammin lehdelle soittelemaan.Eli kaikki nämä sadat tuhannet työttömät tällä hetkellä ovat vain mielestäsi väärän asenteen omaavia ihmisiä? Kyllä töitä tekevälle löytyy ja muuta vastaavaa tuubaa tähän perään.
Enhän minä mistään asenteesta kirjoittanut, vaan verkostojen voimasta.
Jos kieltäytyy heti alkuunsa uskomasta koko verkostoihin ja vetoaa virallisiin prosesseihin, niin jäykältä vaikuttaa.
Se olisikin helppoa jos olisi joku ryyppyrinki mistä saisi töitä.
T. Työtön ilman verkostoja
Vierailija kirjoitti:
Biologiaa, mikä karmea virhe.
Silti se nykyäänkin on todella kilpailtu opiskelupaikka. Ihmettelen kyllä että miksi.
HY:n VTM, pääaineena käytännöllinen filosofia. En suosittele, ellet ole eksentrinen miljonääri.
Niin, tuskin alalle kouluttautumaton tuollaisiin firmoihin ekana työpaikkanaan pääseekään. Tyyliin joillekin isoille konsulttitaloille. Siellä vaaditaan yleensä joko tutkintoja tai pitkää kokemusta, mieluiten molempia. Itse aloitin pienestä web design -firmasta, jossa ei ollut ainakaan osaajapulan aikana tuollaisia prosesseja. Heille tuntui riittävän se, että mulla on tutkinto matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta, joten todennäköisesti on loogisen ajattelun kykyä riittävästi koodariksi, ja se että oli GitHubissa jotain pientä omaa koeprojektia, eli näyttöä että on joskus yrittänyt ainakin koodata. Niillä puheilla pääsi kokeilemaan, miten lähtee sujumaan. Ilman kummempaa rekryprosessia testejä tms.