Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko opiskelut periaatteessa hyödylliseltä kuulostavan tutkinnon, mutta sellaisella pääaineella että se työllistääkin huonosti?

Vierailija
31.08.2026 |

Eli olet vaikka kauppatieteiden maisteri, mutta olet lukenut taloussosiologiaa ja työllistyt nyt huonommin kuin tuon alan maisterit yleensä? Mikä on fiilis jälkikäteen? Kaduttaako?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Journalismin medianomi, nykyinen VTM. Kukaan ei halua medianomeja töihin, ne vähäiset työpaikat menee yhteiskuntatieteen tai valtiotieteen maistereille.

Kuitenkin jos jatkat journalismin opintoja yliopistossa, niin ne ei eroa medianomin opinnoista kuin pieniltä osin. Aivan hemmetin turhauttavaa ja yheiskunnalle kallista.

No nyt ollaan taas työttömänä, ehtihän tuota maisterina tehdä toimittajan töitä pari vuotta.

Vierailija
82/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Journalismin medianomi, nykyinen VTM. Kukaan ei halua medianomeja töihin, ne vähäiset työpaikat menee yhteiskuntatieteen tai valtiotieteen maistereille.

Kuitenkin jos jatkat journalismin opintoja yliopistossa, niin ne ei eroa medianomin opinnoista kuin pieniltä osin. Aivan hemmetin turhauttavaa ja yheiskunnalle kallista.

No nyt ollaan taas työttömänä, ehtihän tuota maisterina tehdä toimittajan töitä pari vuotta.

Harmillista. Hirveän paljon aikaa menee jos periaatteessa samat opinnot joutuu kahlaamaan läpi kahdessa korkeakoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin tuossa olisi tarkoitus työllistyä ellei halua tutkijaksi? Kouluihin filosofian opettajaksiko?"

Noita on myös konsultteina, yritysten vastuullisuusasiantuntijoina yms.

Eivät yrityksetkään voi aina toimia ihan vain rahan perässä vaan pitää osata ottaa huomioon yhteiskunnallisia asioita ja arvoja.  

Yritysten imagon kiillotusta. Siihenkö niitä filosofeja nykyisin tarvitaan?

Vierailija
84/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt. 

Muistan olleeni vielä 10-12 vuotta sitten kotibileissä, joissa it-alan ihmiset palkkasi röökiringistä nuoria eri alan opiskelijoita firmaan :D 

Tämä liittyy aloitukseen siten, että verkostot. Ne on se juttu, useimmilla aloilla. 

Itse en usko, että verkostot niinkään tuossa auttaa. Firmoissa on rekryprosessit, joissa on usein monta kierrosta ja monia eri päättäjiä. Ei ketä tahansa revitä jostain röökiringistä, ellei ole joku startup tai muu löyhän prosessin firma. 

Teknologiajohtaja oli tuo joka repi röökiringistä porukkaa. 

Itse olen nähnyt sen sata kertaa sivusta, miten jouhevasti asiat menee. Prosessit voidaan tehdä muodon vuoksi jos joku niitä vaatii, mutta jäykät ihmiset jäävät elämässä useammin lehdelle soittelemaan. 

No mitä sitten voi tehdä jos on perusluonteeltaan lapsesta asti jäykkä tai hissukka? Mitä jos ei vaan viihdy noissa bileissä alkuunkaan tai ei osaa jorata ollenkaan, miten sitten saat töitä? Sellaiset ihmiset on lähtökohtaisesti ihan turhia mielestäsi?

Itse yritin kyllä bileissä käydä ja lorvailla "rennosti" muiden mukana ja joukon jatkona, mutta ei siellä kukaan työmielessä lähestynyt, eikä kyllä muutenkaan.

Vierailija
85/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt. 

Muistan olleeni vielä 10-12 vuotta sitten kotibileissä, joissa it-alan ihmiset palkkasi röökiringistä nuoria eri alan opiskelijoita firmaan :D 

Tämä liittyy aloitukseen siten, että verkostot. Ne on se juttu, useimmilla aloilla. 

Itse en usko, että verkostot niinkään tuossa auttaa. Firmoissa on rekryprosessit, joissa on usein monta kierrosta ja monia eri päättäjiä. Ei ketä tahansa revitä jostain röökiringistä, ellei ole joku startup tai muu löyhän prosessin firma. 

Itse olen nähnyt sen sata kertaa sivusta, miten jouhevasti asiat menee. Prosessit voidaan tehdä muodon vuoksi jos joku niitä vaatii, mutta jäykät ihmiset jäävät elämässä useammin lehdelle soittelemaan. 

No mitä sitten voi tehdä jos on perusluonteeltaan lapsesta asti jäykkä tai hissukka? Mitä jos ei vaan viihdy noissa bileissä alkuunkaan tai ei osaa jorata ollenkaan, miten sitten saat töitä? Sellaiset ihmiset on lähtökohtaisesti ihan turhia mielestäsi?

Itse yritin kyllä bileissä käydä ja lorvailla "rennosti" muiden mukana ja joukon jatkona, mutta ei siellä kukaan työmielessä lähestynyt, eikä kyllä muutenkaan.

Meillä niissä bileissä kävi vain se "eliittijoukko". Loput ryhmän opiskelijat kuulivat yleensä vasta jälkikäteen jos kuulivat ollenkaan, että oli ollut bileet. Verkostoidu siinä sitten.

Vierailija
86/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ollut bileissä rööki huulessa? Ilmeisesti olisi työnhaussa plussaa, jos tupakka maistuu.

Vierailija
87/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin humanistista hömppää, mm. naistutkimusta. Olen siitä huolimatta työllistynyt hyviin asiantuntijatehtäviin. 

Hömppätieteiden opiskelu ei tarkoita, ettenkö osaisi tehdä töitä ja oppia uutta. Pitää vaan saada se ensimmäinen (ja toinenkin) tilaisuus päästä näyttämään osaamistaan. 

Ongelma tässä ajassa on entry-level tyyppisten töiden vähäisyys. 

Vierailija
88/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin opiskelemaan venäjää silloin hulluina vuosina kun opiskelijat vietiin kesken opintojen töihin. Niin minutkin. Ehdin olla töissä alle vuoden, kun vienti loppui. Sitten loppui käännöshommat Suomessa, kun niitä pystyi teettämään Venäjällä halvemmalla ja käännösmuisti leikkasi hinnat olemattomiksi. Nyt Ukrainan jälkeen on turha kuvitellakaan että tästä enää noustaisiin ja tekoäly vie loputkin työt. Eikä kukaan edes opiskele venäjää, joten opettajaksikaan ei kannata yrittää.

Ja Virossa on tehty suomi-viro-venäjä-käännökset jo 20 vuotta. Minulla oli sivuaineena venäjä, ei mitään jakoa opettajaksi ollut silloinkaan, mutta pääaine työllisti muualle ja siihen aikaan venäjä oli etu. 

Vierailija
89/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni päinvastoin. Valmistuin sellaisella pääaine + sivuaine + erikoistumiskombolla, ettei kukaan uskonut, että työllistyn sillä koskaan. 

Olin ensin lähes 10 vuotta ajan toisella alalla, koska luulin itsekin ettei oma ala vedä, mutta niinpä sitten kerran päädyin ihmeen kautta oman alan hommiin, joita jatkui sitten työurani loppuun asti. Työt olivat (kuten nykyään usein asiantuntijana) projektiluontoisia, mutta olin aika ylivoimainen työnhaussa, koska vastaavia aineyhdistelmiä ei Suomessa ole monellakaan. 

Joskus erikoisempi osaaminen on se joka työllistää, koska kilpailua maassa on vähän. 

Vierailija
90/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mihin tuossa olisi tarkoitus työllistyä ellei halua tutkijaksi? Kouluihin filosofian opettajaksiko?"

Eivät yrityksetkään voi aina toimia ihan vain rahan perässä vaan pitää osata ottaa huomioon yhteiskunnallisia asioita ja arvoja.  

Vastuullisuusarviointi on normaalia yritysten toiminta, samoin vaikutusten arviointi, mutta en ole kuullut, että filosofit niitä tekisivät.

Vierailija
91/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuullisuusarviointi on normaalia yritysten toiminta, samoin vaikutusten arviointi, mutta en ole kuullut, että filosofit niitä tekisivät.

Jollain Pekka Himasella tai Esa Saarisella on varmaan hyvä sauma päästä tekemään melkein mitä tahansa mieleen juolahtaa, mutta tuskin suurimmalla osalla valmistuneista.

Vierailija
92/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin humanistista hömppää, mm. naistutkimusta. Olen siitä huolimatta työllistynyt hyviin asiantuntijatehtäviin. 

Hömppätieteiden opiskelu ei tarkoita, ettenkö osaisi tehdä töitä ja oppia uutta. Pitää vaan saada se ensimmäinen (ja toinenkin) tilaisuus päästä näyttämään osaamistaan. 

Ongelma tässä ajassa on entry-level tyyppisten töiden vähäisyys. 

Tuo alan vaihtamisessa mietityttää. Opiskelet hirveällä vaivalla jotakin ja sitten valmistumisen jälkeen et pääse minnekään töihin, kun tekoäly hoitaa kaikki tuollaiset työt.

Vierailija
93/93 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi