Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuni jääkaapin päällä ja ruokapöytä parvekkeella – tällaista on elämä liian pienessä asunnossa

Vierailija
31.08.2026 |

"Katri Karttunen joutuu käyttämään tilanpuutteen vuoksi esimerkiksi ruoanlaittoon paljon ylimääräistä aikaa.

Pienessä keittiössä ruoanlaitto on hankalaa.

Vappuna Katri Karttunen muutti Kuopiosta Vantaan Myyrmäkeen.

Uusi koti oli kaukana ja siksi hän ei käynyt asunnossa ennen sen vuokraamista. Kuvien ja pohjapiirustuksen perusteella 24,5 neliön yksiö vaikutti kuitenkin unelma-asunnolta.""

Katri ilmeisesti kuvittelee että 24 neliöön saadaan jollain taikasanalla ilmavuutta ja avaruutta.

Nyt sitten media tekee jutun kuin Katri olisi uhri tilanteessa.

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuivaan pyykin yksiöni eteisessä. Kuivausteline mahtuu siihen hyvin, pieni väli jää siihen, että pääsee vielä ulko-ovesta kulkemaan. Jos tarvii enempi kuivaustilaa, niin omistan myös kaksi sukankuivaustelinettä, jotka ripustan eteisen kaapinovien kahvaan. Suihkuverhotankoa käytän lakanan kuivauspaikkana. Pyykinkuivausteline, kun en sitä käytä, mahtuu koottuna kylppärin seinustalle. Kylppärissä minulla on kaksi kannellista pyykkikoria nurkassa päällekkäin, jossa säilytän vateja ym. tavaraa, esim. noita sukankuivaustelineitä. Myös kylppärikaapin päällä on kori, jossa pidän siivouspyyhkeitä ja vessapaperia. Kaapin alla lattialla säilytän juomapakkauksia.

Mitä taas tulee tuohon Katrin asunnon uuniin, joka on silmätasolla, niin sellaisiahan on jo kauan ollut ja uuni on saatettu nostaa korkeammalle isommissakin asunnoissa, se ei kyllä liity siihen, että asunto on pieni.

Mullakin on ollut kahdessa kodissa tuollainen korkeammalle nostettu uuni, mutta se on ollut luokkaa vyötärön korkeudella, ei rintojen/hartioiden niin kuin Katrilla näyttää olevan. Jääkaappi on kuitenkin selvästi korkeampi kuin keittiön työtaso. 

Omassa samankokoisessa yksiössä on ikkunoihin asti jatkuva keittiöseinä. Katrin asunnossa on siinä tilaa telkkarille.  

Telkun voi laittaa seinälle.

Vierailija
162/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi näitä nykyajan asujia. Kun minä olin teini-iässä niin minun makuuhuone oli keittiössä. Hyvin sopi. Oli sellainen laatikkosohvasänky, päivällä toimi ruokapöydän istuimina pöydän toiselle puolen.

Voi meitä entisen aikojen asujia! Sama ahtaus ja asumisen kurja taso pitäisi olla näillä nykyajan asujillakin. Meilläkin oli vanhemmat ja viisi lasta hellahuone ja kamari -asunnossa. Voi, että omien lastenlasten pitäisi saada kokea se kurjuus. Siinä sitä kehityttiin nuoriksi naisiksi  kylki kyljessä puberteettijalkahikeä puskevien veljien kanssa kylki kyljessä. Talosauna oli tunti kerran viikossa kellarikerroksessa. Semmoista se pitäisi elämän olla! (Sarkasmi varoitus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tilava yksiö, keittiö juuri on omassa elämässä se turhake. En mä todellakaan leivo ja kokkaa, aika harva yksinasuva varmaan muutenkaan tuota harrastaa... 

Kai sen yksinasuvankin on syötävä...? Näin ainakin itse, kun vielä asuin yksin. Mun yksiössä ei ollut uunia ollenkaan, vain irtolevyt ja mikro, ei edes liesituuletinta vetämässä käryjä, airfryereita ei silloin ollut olemassakaan. Kokkaaminen oli vähän haastavaa, mutta syötävä oli joka päivä. 

Mä syön ulkona tai ostan valmisruokia. 

Vierailija
164/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttu on 24 asunnossa, mahtui ruokapöytä.  Oli siellä uunikin. Tuo on ongelma että pyykkihuolto vaikeaa.

Vierailija
165/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun 28 neliön yksiössä ja tänne mahtuu vaikka mitä! Oma ratkaisu, mitä ehdotan aloituksen asuntoonkin, on laittaa huonekaluja keskelle huonetta, ei seiniä vasten. Sitä sisustussuunnittelijatkin suosivat, seiniä kiertämään laitetut huonekalut ovat iso moka sisustuksessa muutenkin. Eli kapea ruokapöytä mahtuisi tuon keittiöseinän eteen, keskemmälle huonetta. Minulla on sohva keskellä huonetta, takana ovat kirjahylly ja vaatekaapit, ja kaikki vieraat ihastelevat tätä aina. Omastakin mielestäni tämä on parhsisäten sisustettu asunto, mitä minulla on koskaan ollut ja olen asunut yli sataneliöisessäkin.

Jos tuossa Ylen jutussa grafiikka on mittasuhteessa, niin sängyn pituuden perusteella asuinhuoneen koko on tyyliin 3,5 x 4 m.

Suunnittelun hölmöys tulee tuossa, että keittiö on eteisessä. Jos olisi kylppäriseinällä, jäisi huonekaluille kaksi vastakkaista seinää vapaaksi, eikä tarvitsi sijoitella huonekaluja kaikkia samalle seinälle. Lisäksi sohva pois ja sänky myös sohva käyttöön. 

Sit se olis vaan vieläkin lyhyempi se keittiö, kun nytkin on tingitty reilu metri suosituspituudesta pois.

Sinänsä olen ihan samaa mieltä, että tuon asunnon voisi kalustaa fiksumminkin, mutta samaan aikaan olen sitä mieltä, että asuntojen pitäisi kohtuudella taipua erilaisiin tilanteisiin sen sijaan, että niihin juuri ja juuri mahtuu juuri tietynlainen kokonaisuus.

Vierailija
166/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttu on 24 asunnossa, mahtui ruokapöytä.  Oli siellä uunikin. Tuo on ongelma että pyykkihuolto vaikeaa.

Kylppärissä on vain yksi pistorasia, ei pesukonetta ja kuivausrumpua tarvitse yhtä aikaa käyttää.

Vierailija
167/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tilava yksiö, keittiö juuri on omassa elämässä se turhake. En mä todellakaan leivo ja kokkaa, aika harva yksinasuva varmaan muutenkaan tuota harrastaa... 

Kai sen yksinasuvankin on syötävä...? Näin ainakin itse, kun vielä asuin yksin. Mun yksiössä ei ollut uunia ollenkaan, vain irtolevyt ja mikro, ei edes liesituuletinta vetämässä käryjä, airfryereita ei silloin ollut olemassakaan. Kokkaaminen oli vähän haastavaa, mutta syötävä oli joka päivä. 

Mä syön ulkona tai ostan valmisruokia. 

Sulla on sitten hyvä palkka? 

Vierailija
168/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuivaan pyykin yksiöni eteisessä. Kuivausteline mahtuu siihen hyvin, pieni väli jää siihen, että pääsee vielä ulko-ovesta kulkemaan. Jos tarvii enempi kuivaustilaa, niin omistan myös kaksi sukankuivaustelinettä, jotka ripustan eteisen kaapinovien kahvaan. Suihkuverhotankoa käytän lakanan kuivauspaikkana. Pyykinkuivausteline, kun en sitä käytä, mahtuu koottuna kylppärin seinustalle. Kylppärissä minulla on kaksi kannellista pyykkikoria nurkassa päällekkäin, jossa säilytän vateja ym. tavaraa, esim. noita sukankuivaustelineitä. Myös kylppärikaapin päällä on kori, jossa pidän siivouspyyhkeitä ja vessapaperia. Kaapin alla lattialla säilytän juomapakkauksia.

Mitä taas tulee tuohon Katrin asunnon uuniin, joka on silmätasolla, niin sellaisiahan on jo kauan ollut ja uuni on saatettu nostaa korkeammalle isommissakin asunnoissa, se ei kyllä liity siihen, että asunto on pieni.

Mullakin on ollut kahdessa kodissa tuollainen korkeammalle nostettu uuni, mutta se on ollut luokkaa vyötärön korkeudella, ei rintojen/hartioiden niin kuin Katrilla näyttää olevan. Jääkaappi on kuitenkin selvästi korkeampi kuin keittiön työtaso. 

Omassa samankokoisessa yksiössä on ikkunoihin asti jatkuva keittiöseinä. Katrin asunnossa on siinä tilaa telkkarille.  

Vuokra-asunnossa seinien reikiin pitää vähintään kysyä lupa vuokranantajalta. 

Vierailija
169/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa vuoka kylmään uuniin, vasta sitten valita lämpö.  Näin ei polta käsiään.

Vierailija
170/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pienessä keittiössä joutuu käyttämään ruuan laittoon enemmän aikaa? Leikkuulauta,naps naps porkkanat ja perunat kattilaan. Kiehumaan. Paistetaan jauheliha ja jauhelihakeitto valmis. Vai miten siihen saa ylimääräistä aikaa menemään? Raivataan ensin lieden päällinen tyhjäksi?

Kerropa, missä sinä sitä leikkulautaa käytät ja missä säilytät, vessassako?

Laita vaikka imukuppikoukkuja "välitilan seinään" ja ripusta niihin leikkuulaudat. 

Mihin välitilan seinään? Siihen 1,5 metriin, joka jää jääkaappi-uunin ja eteisen kaapin väliin, ja jossa on pesuallas ja liesitaso, sekä huikea yhteensä n. 50 cm työskentely- ja laskutilaa? Toki ne vois varmaan ripustaa kylppärinkin seinälle, kun säilyttihän täällä joku sankari juomiaankin kylppärikaapin alla...

Vierailija
171/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnossa seinien reikiin pitää vähintään kysyä lupa vuokranantajalta. 

Ja siinä seinällä pitää olla tilaa. Jos siinä on esim. keittiön kaapistoa, telkku mahtuu seinälle vähän huonosti.

Vierailija
172/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku Konmari olla Katriin yhteydessä? 

Uskon myös, että arkijärjellä tuostakin asunnosta saisi paljon toimivan. 

Ainoa toimiva ratkaisu olisi kaataa väliseinä ja yhdistää viereiseen yksiöön, niin saisi rakennettua toimivan yksiönkeittokomerolla ja alkovilla.

Vierailija
173/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa vuoka kylmään uuniin, vasta sitten valita lämpö.  Näin ei polta käsiään.

Ja odottaa, että ruoka jäähtyy ennen kuin sen ottaa uunista pois ja sit lämmittää mikrossa?

Joku raja nyt oikeasti näihin pärjäilemisideoihin.

Vierailija
174/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pidän pikku asunnoista. tietyllä tavall pakottaa luopumaan kaikesta turhasta roinasta. Jää vain ne roinat mitä oikeasti tarvitsee. 

Vierailija
175/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pienessä keittiössä joutuu käyttämään ruuan laittoon enemmän aikaa? Leikkuulauta,naps naps porkkanat ja perunat kattilaan. Kiehumaan. Paistetaan jauheliha ja jauhelihakeitto valmis. Vai miten siihen saa ylimääräistä aikaa menemään? Raivataan ensin lieden päällinen tyhjäksi?

Kerropa, missä sinä sitä leikkulautaa käytät ja missä säilytät, vessassako?

Laita vaikka imukuppikoukkuja "välitilan seinään" ja ripusta niihin leikkuulaudat. 

Ne nyt eivät kestä kuin max keittiöpyyhkeen tai -rätin painon, leikkulauta tippuu koukku mukana alas lähes välittömästi.

Vierailija
176/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse pidän pikku asunnoista. tietyllä tavall pakottaa luopumaan kaikesta turhasta roinasta. Jää vain ne roinat mitä oikeasti tarvitsee. 

Ymmärrän pointtisi, mutta ei isommassakaan asunnossa ole pakko olla sitä roinaa. Mulla on keittiössä työtilaa lähes 1,5*1,5 m mutta ei silti ole vedenkeitintä, airfeyeria tai leivänpaahdinta. Yleiskone ja pastakone on kaapissa.

Vierailija
177/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylppärissä on vain yksi pistorasia, ei pesukonetta ja kuivausrumpua tarvitse yhtä aikaa käyttää.

Meillä ei edes sulakkeet kestä noiden kahden laitteen yhtaikaista käyttöä, 80-luvun talo.

Vierailija
178/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

semmonen askelma/koroke siihen uunin eteen, ja ei oo hankalan korkealla.

Uuni aukeaa kulkureitille. Yhtä hyvin se uuni voisi alun perin olla korkeudella, jolla sitä on mukava ja turvallista käyttää. Huono suunnittelu, jonka kanssa pärjäillään kikkailemalla, ei oo ok.

Lapsiperheelle tarkoitetussa asunnossa rappukäytävästä tultiin suoraan keittotilaan, jonka läpi mentiin asunnon olo- ja makuuhuoneeseen. Kapeaan kulkuväylään avautui uuni ja astianpesukone. Siinä huristeli parivuotias kurkkumopolla. Muuttivat muutaman kuukauden jälkeen pois. Ilmastointi ei toiminut ja esim lasten ulkovaatteita ei saanut kuivaksi edes isossa kylppärissä, kun lattialaämmitystä ei huolto saanut toimimaan. Olivat asunnon ensimmäiset asukkaat uudessa talossa.

Vierailija
179/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se valmis ruoka otetaan ulos kuumasta uunista, valopää.

Vierailija
180/192 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa linkki juttuun https://yle.fi/a/74-20241687

No, mulla ei ole leivänpaahdinta eikä kahvinkeitintä. Eikä ruokapöytää. Pienessä asunnossa pystyy elämään kyllin hyvää elämää, kun ei haali sitä roinaa kuin isoon asuntoon. 

Tuo asunto on typerän mallinen. En tiedä miten siitä saisi sisustettua miellyttävän kodin.

Itse asuin opiskelija-aikana viehättävässä yksiössä, jossa oli minikokoinen keittokomero ja sängylle pikkuinen alkovi, johon mahtui metrin levyinen vuoden.  Sohvaa sinne ei mahtunut, mutta ruokapöytä tuoleineen ja pari nojatuolia mahtui. Se oli kiva asunto siihen elämänvaiheeseen.

Joillakin kavereilla oli tuommoisia 'keittiö eteisessä ja ainoa paikka sängylle keskellä huonetta' -asuntoja. Ne olivat ankeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi