Uuni jääkaapin päällä ja ruokapöytä parvekkeella – tällaista on elämä liian pienessä asunnossa
"Katri Karttunen joutuu käyttämään tilanpuutteen vuoksi esimerkiksi ruoanlaittoon paljon ylimääräistä aikaa.
Pienessä keittiössä ruoanlaitto on hankalaa.
Vappuna Katri Karttunen muutti Kuopiosta Vantaan Myyrmäkeen.
Uusi koti oli kaukana ja siksi hän ei käynyt asunnossa ennen sen vuokraamista. Kuvien ja pohjapiirustuksen perusteella 24,5 neliön yksiö vaikutti kuitenkin unelma-asunnolta.""
Katri ilmeisesti kuvittelee että 24 neliöön saadaan jollain taikasanalla ilmavuutta ja avaruutta.
Nyt sitten media tekee jutun kuin Katri olisi uhri tilanteessa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jutun, kuvat ja pohjapiirustuksen.
Asuisin helposti tuossa.
En ymmärrä tuon naisen ongelmaa. Ei viihdy muuten, onko rauhaton talo? Aika pitkä muuttomatka ollut hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan takas YYA aikaan ollut valtiollinen sääntely koskien asuntojen mini neliömääriä ym. Esim, 1970 -luvulla ja aikaisemmin rakennettujen k-talojen pohjat ovat aivan mahtavia. Kokoomusjohtoiset piirit tuhosi asuntorakentamisen ns. vapaan kapitalismin pyhälle alttarille. Törkeitä rakentamusvirheitä tulee esiin jatkuvasti eikä loppua näy. Kukaan ei myöskään noita hutiloimalla tehtyjä edes osta, miksi ostaisi.
Pitäisikö lailla myös kieltää pikkuautot, koska niihin ei mahdu iso perhe mukavasti?
Pitäisikö lailla kieltää isot autot kun ne eivät mahdu mukavasti nykyisiin parkkiruutuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie koen että siisti kämppä jossa pari asiaa joutuis tekemään vähän hankalammin, mutta tottuisin kyllä.
Ehkä en ole tarpeeksi eliittiä tai jotain.
Mulla on himpan isompi, mutta ilman parveketta. Hyvin olen mahtunut. En ihan ymmärrä tuota valitusta. Sivusta hänen asunto näyttää mukavalta.
Otan osaa todella köyhään elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiskikone, partsi, tila pyykkikoneelle, siisti kämppä muutenkin- ja valivali kun ei ole asunto itseään isompi, ei voi asukas sopeutua, pakko saada asua kuin isommassa!
?
No mut onhan toi ihan pöhkösti suunniteltu toi adunto, jos kuivausrummullekin olisi tilaa, mutta ei ole laitettu pistorasiaa. Onkohan sen suunnittelussa huomioitu mitään muuta luin excelin alimmalle riville jäävä tulos?
Pistorasiaan voi laittaa haaroittimen. Näin on tehty meillä muutama vuosikymmen ja toimii hyvin.
Varmin tapa ylikuormittaa johtoja seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiskikone, partsi, tila pyykkikoneelle, siisti kämppä muutenkin- ja valivali kun ei ole asunto itseään isompi, ei voi asukas sopeutua, pakko saada asua kuin isommassa!
?
No mut onhan toi ihan pöhkösti suunniteltu toi adunto, jos kuivausrummullekin olisi tilaa, mutta ei ole laitettu pistorasiaa. Onkohan sen suunnittelussa huomioitu mitään muuta luin excelin alimmalle riville jäävä tulos?
pistorasiaan haaroitin.
ja sopeutuminen...tehty!
Saako kosteissa tiloissa käyttää haaroitinta tai useammalla rasialla varustettua jatkojohtoa? Täyttyykö sähköturvallisuusvaatimukset?
Voi näitä nykyajan asujia. Kun minä olin teini-iässä niin minun makuuhuone oli keittiössä. Hyvin sopi. Oli sellainen laatikkosohvasänky, päivällä toimi ruokapöydän istuimina pöydän toiselle puolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jutun, kuvat ja pohjapiirustuksen.
Asuisin helposti tuossa.
En ymmärrä tuon naisen ongelmaa. Ei viihdy muuten, onko rauhaton talo? Aika pitkä muuttomatka ollut hänellä.
Hän muutti asuakseen lähempänä poikaansa. Hän vuokrasi asunnon näkemättä sitä livenä ja on nyt asuessaan huomannut, että se on tosi huonosti suunniteltu (mikä ei tule yllätyksenä kenellekään, koska melkein kaikki asunnot on nykyään raha edellä tehtyjä). Ja täällä ihmiset on ratkaisukeskeisiä ja naps naps vaan ratkaisee ongelmia säätämällä ja laittamalla kalusteita kulkureitille ja kikkailemalla, koska on synti ja häpeä sanoa, että nykyään kumarretaan sijoittajia ja pllistetään asukkaille, kun rakennetaan uutta. Kyllä pienen ihmisen pitää vaan nöyrtyä ja pärjäillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nämä on niitä hesojen tehoneliöitä
helsinki ja helsingborg, vai?
Unohdit Tanskan puolella olevan Helsingörin.
Höh. Olen asunut aikuisena 28 neliön yksiössä ja mahtunut siihen oikein hyvin, koska tavaraa on vähän. Minulle riittää 120-senttinen sänky ja työpöytä/ruokapöytä. Esim. sohva on täysin turha.
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä nykyajan asujia. Kun minä olin teini-iässä niin minun makuuhuone oli keittiössä. Hyvin sopi. Oli sellainen laatikkosohvasänky, päivällä toimi ruokapöydän istuimina pöydän toiselle puolen.
Vieläkö nukut keittiössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Meilläkään ei ole kuin yksi pistorasia, mutta ollaan sen verran näppäriä, että osataan vaihtaa tarpeen mukaan kuivurin ja pesukoneen pistokkeita käytön mukaan.
Onko tää sun mielestä oikeasti tarkoituksenmukaista suunnittelua? Mä ymmärrän, että näin voi toimia ja onhan noita taloja rakennettu ennen pesutornien aikakautta, eli on ihan ynmärrettävää, että kaikissa asunnoissa ei ole omia pistorasioita pesukoneelle ja kuvirille. Mutta kun tehdään uusia asuntoja, niin totta kai niissä pitäisi olla varaus tällaisille ihan normaaleille moderneille arkipäivän asioille.
Nämä asunnot tehtiin ideologialla:"Kaupunki on olohuoneemme". Asunnossa ei ole tarkoitus kun nukkua ja korkeintaan syödä esim. takeaway sushia, voileipä tai kaksi. Muu ruokailu tehdään "street baareissa", etnoravintoloissa, oleillaan elokuvateattereissa, kuntosaleilla, kahviloissa jne. Vauhdikkaan työpäivän ja kiihekeän urbanismia sykkivän illan jälkeen siirrytään asuntoon uupuneena nukkumaan ja valmistautumaan seuraavaan päivään. Näitä ei ole rakennettu mummoille.
"Näitä ei ole rakennettu mummoille."
Väärin. Niitä ei ole rakennettu jokapäiväisen asumisen tarpeisiin, asujan iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
pistorasiaan haaroitin.
ja sopeutuminen...tehty!
Saako kosteissa tiloissa käyttää haaroitinta tai useammalla rasialla varustettua jatkojohtoa? Täyttyykö sähköturvallisuusvaatimukset?
No eihän se nyt ole mikään ongelma, kun sillä lailla pärjäilee! Never mind, että jo rakennusvaiheessa olisi voinut tehdä turvallisen pistorasian.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Olen asunut aikuisena 28 neliön yksiössä ja mahtunut siihen oikein hyvin, koska tavaraa on vähän. Minulle riittää 120-senttinen sänky ja työpöytä/ruokapöytä. Esim. sohva on täysin turha.
Neliöt eivät ole olennaisia, pohjaratkaisut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljypullo turhaan tasolla eikä jääkaapissa, vedenkeitin ym. turhaa... Ei nyt ehkä ihan loppuun asti mietityt nuo ratkaisut varmasti muutenkaan.
Ei rypsiöljyä säilytetä jääkaapissa!
Nimenomaan laita se jääkaappiin. Oliiviöljyt ovat pöydällä!
Kyllä rypsiöljykin myydään huoneenlämpöiseltä hyllyltä = säilytys huoneenlämmössä.
"24,5 neliön yksiö vaikutti kuitenkin unelma-asunnolta" -Ei hitto mikä kana!😂😂
Kummastuttaa tosiaan, että täällä kilvan puolustellaan supertyperiä ratkaisuja, taitaa olla rakennuttajat ja niiden bulvaanit asialla. Totuus on tullut tässäkin ketjussa ja muissa monesti esille eli raha siis voitot, muulla ei ole väliä.
Täällä on pitkä kokemus pienessä asunnossa, tai kuten välittäjä asian ilmaisi "kompaktissa asunnossa", asumisesta. Vähän järjestelyitä, niin ahtaassakin mahtuu ihan hyvin elämään. Meilläkin on mikroaaltouuni eteisen hyllyssä. Ruuan laitossa ja leipomisessa keittiö pinta-alan puutteen korvaa olohuoneen lattia. Eli kun laitamme ruokaa ja leivomme, teemme sen olohuoneen lattialla. Samoin syömme olohuoneessa joko lattialla tai nojatuolissa, niin pärjää hyvin ilman ruokapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kokoisessa kämpässä jaoin keittiön omaksi tilakseen senkillä, jonka taakse kiinnitettiin vielä taustalevy johon tuli vielä hylly keittiöön päin. Mahdollisti muuten kivan sisustus/taideprojektin ja näytti viherkasveineen tosi kivalta. Senkistä tuli hyvin lasku-ja säilytystilaa, ja mikro oli nurkassa sen päällä. "Olohuoneen" puolella ollessa keittiö peittyi juuri sopivasti. Kannattaa miettiä vähän laatikon ulkopuolelta noiden pikkuasuntojen kanssa. En kyllä itse viihtynyt noin pienessä, ahdisti ja haluan erillisen makkarin.
Tässä asunnossa keittiö on kulkureitin seinällä. Mikä tahansa, mitä laittaa "keittiön" ja "olohuoneen" väliin, estää kulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätävän pieni kämppä.
Onhan se aika pieni, mutta pitäisikö veronmaksajien kustantaa kaikille isot luksuslukaalit?
Asuin aikoinani 6 vuotta 18 neliön opiskelijayksiössä, joten kokemusta ahtaasti asumisesta kyllä löytyy.
Mä asuin kanssa 6 vuotta 20-neliöisessä kämpässä. Toisen ihmisen ja schäferin kokoisen koiran kanssa. Hyvin mahduttiin.
Nimenomaan laita se jääkaappiin. Oliiviöljyt ovat pöydällä!