Uuni jääkaapin päällä ja ruokapöytä parvekkeella – tällaista on elämä liian pienessä asunnossa
"Katri Karttunen joutuu käyttämään tilanpuutteen vuoksi esimerkiksi ruoanlaittoon paljon ylimääräistä aikaa.
Pienessä keittiössä ruoanlaitto on hankalaa.
Vappuna Katri Karttunen muutti Kuopiosta Vantaan Myyrmäkeen.
Uusi koti oli kaukana ja siksi hän ei käynyt asunnossa ennen sen vuokraamista. Kuvien ja pohjapiirustuksen perusteella 24,5 neliön yksiö vaikutti kuitenkin unelma-asunnolta.""
Katri ilmeisesti kuvittelee että 24 neliöön saadaan jollain taikasanalla ilmavuutta ja avaruutta.
Nyt sitten media tekee jutun kuin Katri olisi uhri tilanteessa.
Kommentit (192)
Onko Jonkun Muun asunto sinulle suurikin ongelma, ap?
Vierailija kirjoitti:
Höh. Olen asunut aikuisena 28 neliön yksiössä ja mahtunut siihen oikein hyvin, koska tavaraa on vähän. Minulle riittää 120-senttinen sänky ja työpöytä/ruokapöytä. Esim. sohva on täysin turha.
Kaikkihan on loppujen lopuksi turhaa, jos sille tielle lähdetään. Reppu selkään, tuttujen nurkkiin ja välillä nuotion hehkuun taivasalle. "Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa varastoon...". Hankalaksi se elämäntapa muuttuu viimeistään siinä, kun se opiskelija aikuistuu JA perustaa perheen. Saattaapi olla sossuntädit eri mieltä valitun elämäntavan sopivuudesta ja "turhasta tavarasta" vaikka kuinka sanoisi, että Höh! ihan turhaa lapsella olisi olla sekä lenkkarit että kumisaappaat. Ei meille mahdu, kun meillä ei ole tilaa turhalle tavaralle.
Mun mielestä tilava yksiö, keittiö juuri on omassa elämässä se turhake. En mä todellakaan leivo ja kokkaa, aika harva yksinasuva varmaan muutenkaan tuota harrastaa...
Vierailija kirjoitti:
Miten pienessä keittiössä joutuu käyttämään ruuan laittoon enemmän aikaa? Leikkuulauta,naps naps porkkanat ja perunat kattilaan. Kiehumaan. Paistetaan jauheliha ja jauhelihakeitto valmis. Vai miten siihen saa ylimääräistä aikaa menemään? Raivataan ensin lieden päällinen tyhjäksi?
Käy lukee se juttu, niin selviää.
Miksi ei muuta, vaan valittaa asiasta joka on helppo vaihtaa parempaan?
Vierailija kirjoitti:
Ylläripylläri, että tila loppuu kesken jos pieneen asuntoon hankitaan uunin ja lieden lisäksi mikro, airfryer, kahvinkeitin, Sodastream-laite ja kaikki. Eikö tullut mieleen, että vähemmälläkin voisi pärjätä?
Mulla on 34 neliötä, eikä mahdu kuin mikro ja vedenkeitin. Jääkaappi on olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuivaan pyykin yksiöni eteisessä. Kuivausteline mahtuu siihen hyvin, pieni väli jää siihen, että pääsee vielä ulko-ovesta kulkemaan. Jos tarvii enempi kuivaustilaa, niin omistan myös kaksi sukankuivaustelinettä, jotka ripustan eteisen kaapinovien kahvaan. Suihkuverhotankoa käytän lakanan kuivauspaikkana. Pyykinkuivausteline, kun en sitä käytä, mahtuu koottuna kylppärin seinustalle. Kylppärissä minulla on kaksi kannellista pyykkikoria nurkassa päällekkäin, jossa säilytän vateja ym. tavaraa, esim. noita sukankuivaustelineitä. Myös kylppärikaapin päällä on kori, jossa pidän siivouspyyhkeitä ja vessapaperia. Kaapin alla lattialla säilytän juomapakkauksia.
Mitä taas tulee tuohon Katrin asunnon uuniin, joka on silmätasolla, niin sellaisiahan on jo kauan ollut ja uuni on saatettu nostaa korkeammalle isommissakin asunnoissa, se ei kyllä liity siihen, että asunto on pieni.
Mullakin on ollut kahdessa kodissa tuollainen korkeammalle nostettu uuni, mutta se on ollut luokkaa vyötärön korkeudella, ei rintojen/hartioiden niin kuin Katrilla näyttää olevan. Jääkaappi on kuitenkin selvästi korkeampi kuin keittiön työtaso.
Omassa samankokoisessa yksiössä on ikkunoihin asti jatkuva keittiöseinä. Katrin asunnossa on siinä tilaa telkkarille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilava yksiö, keittiö juuri on omassa elämässä se turhake. En mä todellakaan leivo ja kokkaa, aika harva yksinasuva varmaan muutenkaan tuota harrastaa...
Täh? Miksi en yksin asuvana kokkaisi? Tottakai kokkaan, kun ei sitä kukaan muukaan mulle tee.
Opiskelijana en kokannut. Söin joka päivä yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Asun 28 neliön yksiössä ja tänne mahtuu vaikka mitä! Oma ratkaisu, mitä ehdotan aloituksen asuntoonkin, on laittaa huonekaluja keskelle huonetta, ei seiniä vasten. Sitä sisustussuunnittelijatkin suosivat, seiniä kiertämään laitetut huonekalut ovat iso moka sisustuksessa muutenkin. Eli kapea ruokapöytä mahtuisi tuon keittiöseinän eteen, keskemmälle huonetta. Minulla on sohva keskellä huonetta, takana ovat kirjahylly ja vaatekaapit, ja kaikki vieraat ihastelevat tätä aina. Omastakin mielestäni tämä on parhsisäten sisustettu asunto, mitä minulla on koskaan ollut ja olen asunut yli sataneliöisessäkin.
Jos tuossa Ylen jutussa grafiikka on mittasuhteessa, niin sängyn pituuden perusteella asuinhuoneen koko on tyyliin 3,5 x 4 m.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen yksinasuvankin on syötävä...? Näin ainakin itse, kun vielä asuin yksin. Mun yksiössä ei ollut uunia ollenkaan, vain irtolevyt ja mikro, ei edes liesituuletinta vetämässä käryjä, airfryereita ei silloin ollut olemassakaan. Kokkaaminen oli vähän haastavaa, mutta syötävä oli joka päivä.
Jos luuli että oli järkevästi suunniteltu yksiö? Joka tapauksessa aina pitää ensin nähdä asunto ennenkuin mitään sopparia kirjoittaa!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on pitkä kokemus pienessä asunnossa, tai kuten välittäjä asian ilmaisi "kompaktissa asunnossa", asumisesta. Vähän järjestelyitä, niin ahtaassakin mahtuu ihan hyvin elämään. Meilläkin on mikroaaltouuni eteisen hyllyssä. Ruuan laitossa ja leipomisessa keittiö pinta-alan puutteen korvaa olohuoneen lattia. Eli kun laitamme ruokaa ja leivomme, teemme sen olohuoneen lattialla. Samoin syömme olohuoneessa joko lattialla tai nojatuolissa, niin pärjää hyvin ilman ruokapöytää.
Leipomista varten voi olla joku taso jonka siirtää sinne olohuoneeseen tarvittaessa.
Vuodetarjotin on kätevä keksintö jolla ratkaista syömisen pulmat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuta, vaan valittaa asiasta joka on helppo vaihtaa parempaan?
Hän aikoo muuttaa ensi vappuna, kun (oletettavasti) määräaikainen sopimus päättyy. Se, että Katri muuttaa mieluisampaan asuntoon (jos löytää) ei muuta sitä asiaa, että uudisrakentamisessa Suomessa poikkeuksetta optimoidaan tuotto käytettävyyden yli.
Asun yksin 77 neliön kolmiossa, ja ruoanlaitto on hankalaa, koska ainoa laskutila on tiskipöydällä, jolla olisi muutakin käyttöä. Kattiloitani säilytän astianpesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on pitkä kokemus pienessä asunnossa, tai kuten välittäjä asian ilmaisi "kompaktissa asunnossa", asumisesta. Vähän järjestelyitä, niin ahtaassakin mahtuu ihan hyvin elämään. Meilläkin on mikroaaltouuni eteisen hyllyssä. Ruuan laitossa ja leipomisessa keittiö pinta-alan puutteen korvaa olohuoneen lattia. Eli kun laitamme ruokaa ja leivomme, teemme sen olohuoneen lattialla. Samoin syömme olohuoneessa joko lattialla tai nojatuolissa, niin pärjää hyvin ilman ruokapöytää.
Leipomista varten voi olla joku taso jonka siirtää sinne olohuoneeseen tarvittaessa.
Vuodetarjotin on kätevä keksintö jolla ratkaista syömisen pulmat.
Missä se taso säilytetään silloin, kun ei ole käytössä?
Kyllähän tuosta pohjapiirroksesta näkee, että esim. keittiön liesi on aika naurettava kahden keittolevyn esitys. Aika surkea, jos vähänkään tekee itse ruokaa. Parveke onkin sitten aika reilun kokoinen. Kukahan järjen jättiläinen on tämän suunnitellut Suomen oloihin? Jossain lämpimässä ilmanalassa tuollainen voisi ehkä toimiakin, että parveke on myöskin enemmän asumiskäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 28 neliön yksiössä ja tänne mahtuu vaikka mitä! Oma ratkaisu, mitä ehdotan aloituksen asuntoonkin, on laittaa huonekaluja keskelle huonetta, ei seiniä vasten. Sitä sisustussuunnittelijatkin suosivat, seiniä kiertämään laitetut huonekalut ovat iso moka sisustuksessa muutenkin. Eli kapea ruokapöytä mahtuisi tuon keittiöseinän eteen, keskemmälle huonetta. Minulla on sohva keskellä huonetta, takana ovat kirjahylly ja vaatekaapit, ja kaikki vieraat ihastelevat tätä aina. Omastakin mielestäni tämä on parhsisäten sisustettu asunto, mitä minulla on koskaan ollut ja olen asunut yli sataneliöisessäkin.
Jos tuossa Ylen jutussa grafiikka on mittasuhteessa, niin sängyn pituuden perusteella asuinhuoneen koko on tyyliin 3,5 x 4 m.
Suunnittelun hölmöys tulee tuossa, että keittiö on eteisessä. Jos olisi kylppäriseinällä, jäisi huonekaluille kaksi vastakkaista seinää vapaaksi, eikä tarvitsi sijoitella huonekaluja kaikkia samalle seinälle. Lisäksi sohva pois ja sänky myös sohva käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuosta pohjapiirroksesta näkee, että esim. keittiön liesi on aika naurettava kahden keittolevyn esitys. Aika surkea, jos vähänkään tekee itse ruokaa. Parveke onkin sitten aika reilun kokoinen. Kukahan järjen jättiläinen on tämän suunnitellut Suomen oloihin? Jossain lämpimässä ilmanalassa tuollainen voisi ehkä toimiakin, että parveke on myöskin enemmän asumiskäytössä.
Rakennuttajahan just sanoo jutussa, että parvekkeilla asukkaalle saadaan lisätilaa asumiseen edullisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pienessä keittiössä joutuu käyttämään ruuan laittoon enemmän aikaa? Leikkuulauta,naps naps porkkanat ja perunat kattilaan. Kiehumaan. Paistetaan jauheliha ja jauhelihakeitto valmis. Vai miten siihen saa ylimääräistä aikaa menemään? Raivataan ensin lieden päällinen tyhjäksi?
Kerropa, missä sinä sitä leikkulautaa käytät ja missä säilytät, vessassako?
Laita vaikka imukuppikoukkuja "välitilan seinään" ja ripusta niihin leikkuulaudat.