Käly haukkui lastani
Hei!
Mun on nyt pakko avata tänne(kin) eilistä perhepäivällistä, jossa oltiin mä, mieheni, meidän tytär, äitini sekä veljeni perhe. Veljeni tyttö on tosiaan noin 1,5v tällä hetkellä eli paljon omaamme nuorempi.
Saavuimme tosiaan äidilleni, ja kaikki meni ihan normaalisti. Veljeni ehdotti vaimolleen, että menisi syöttämään heidän tyttöä, mutta vaimo sanoi:"mä meen, syö sä vaan". No, sitten kun kälyni tuli syöttämästä tyttöä, hän huudahti:"ei jumalauta, mulle ei jäänyt melkein ollenkaan ruokaa!" Juu, sitä ruokaa oli siinä aivan reiluna. No, hän sitten kehtasi alkaa syyttelemään että meidän lapsi olisi syönyt "hänen ruuat", ja etenkit kukkakaalit jotka oli kälyni herkkua. Niitä oli kyllä pikkasen jäljellä mutta edelleen syöjiä oli 4 muutakin kun lapsemme. Mieheni ja lapsemme oli aivan ihmeissään tilanteesta. Sen sijaan äitini kehtasi sanoa lapsellemme:"oisit syönyt vähemmän, niin ois jäänyt enemmän (kälylleni)." Sairasta. Tämän jälkeen, kävin mieheni kanssa ulkona ja äiti oli varmaan siivoomassa ruokia. Tyttäreni kertoi illalla että tuona aikana käly oli alkanut vaatimaan, että tyttöni pitäis ottaa heidän tyttö syliin. No mutta kun tyttöni oli kieltäytynyt, niin kälyni oli sanonut:"ai nii, ku sä oot tollane vammainen".
Mietin, että mitä ihmettä teen. Mieheni on ihan ihmeissään, mutta ei oikein ilkeä sanoa mitään. Äitini on puolestaan veljeni puolella (hänelle en oo sanonut mutta hän melko varmasti kuuli myös vammaiseksi sanomisen), mutta mietin tosiaan mitä tehhä. En myöskään uskalla/ilkeä sanoa asiasta veljelleni, saati kälylleni suoraan. mutta eihän toi oo ok.
Tuntuu oudolta kysyã AV:ltä apua mutta olisiko teillä mitään vinkkejä ko. tilanteeseen? Miten itte toimisitte?
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä ole totta, eihän? Puhutaanko teillä oikeasti tuolla tavalla?
Voi kun ei olisi totta. He puhuvat todella noin, ovat haukkuneet äitiäni, vieneet ilman lupaa tavaroita sieltä ja haukkuneet jopa naapureiden KOIRIA!!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa todellisuuteen.
Mun viimetietojen mukaan todellisuuteen ei kuulu et ihminen haukkuu lasta vammaiseksi tai liikaa syöväksi. Mun todellisuuteen ei kuulu myöskään et lapsen eno joka myös kummi, ei puolusta siskon-ja kummilastaan.
Elämme harhassa, että olemme kunnollista väkeä. Todellisuudessa Suomessa asuu valtavasti ilkeitä ihmisiä. Todisteita löytää halutessaan muutamassa sekunnissa, jos hiirisormi on nopea. Miltä tahansa sosiaalisen median alustalta löytää joukoittain suomalaisia, jotka latelevat loukkauksia, solvauksia ja uhkauksia toisille suomalaisille, myös lapsille.
Vinkki! Hyvät trollit ovat n. viiden rivin mittaisia. Onnistunut provo ei saa olla sivun mittainen satu mutta ei myöskään liian lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun ei olisi totta. He puhuvat todella noin, ovat haukkuneet äitiäni, vieneet ilman lupaa tavaroita sieltä ja haukkuneet jopa naapureiden KOIRIA!!
-ap
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Joku teidän lapsuudessa meni vituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa ole mitään epäselvää. Toteat vaan jäätävän rauhallisesti, että et sano lastani vajaaksi. Jos se alkaa mussuttaa ja kiljua niin kuin tollaset usein tekee, anna sen nolata ittensä. Älä hermostu. Pysy asiassa. Toteat vaan että ketään ei sanota vajaaksi, ei varsinkaan muita, vielä vähemmän toisten lapsia.
Jos homma pahenee, no, välit poikki.Mutta kun en haluaisi pistää kokonaan välejä veljeeni. Välimme on aina ollut silleen läheiset mutta huonot.. koska asuimme 400 metrin päässä toisistamme vuosia. Ja veljeni on muuttunut entistä ärsyttävämmäksi vaimon astuessa kuvioihin.
Esim muutama vuos sitten (vaimon ollessa jo kuviossa), tyttöni oli äitilläni yötä ja veljenikin oli siellä jostain syystä. Tyttäreni tuli tosi kipeeksi keskellä yötä, jollon veljeni lähti samantien pois ja jätti vanhan äitinsä sinne kahdestaan flunssaisen lapsen kanssa. Eli ei osaa ottaa vastuuta mut silti en olis ennen eilisiltaa uskonut et oikeesti hän voi pysyä hiljaa vaikka vaimonsa haukkuu lasta. Vielä kaksi kertaa (ruokatilanne+vammaiseksi haukkuminen). Ei luoja.
-Ap
Veit lapsesi vanhalle äidillesi ja syytät veljeäsi joka oli sattumalta paikalla, kun hän ei ottanut vastuuta lapsestasi jonka sinä olit vienyt vanhalle äidillesi?
Yleensä lapset on mummolassa yökylässä, ja nyt oli se minun vapaahetkeni eli olin ystäväni kanssa keikalla. Mieheni oli töissä, joten ei ollut muita vaihtoehtoja. Veljeni asui tollon vaimonsa kanssa mutta oli virallisesti kirjoilla äitilläni, ja siellä oli joskus yötä.
Samanlainen ollut aina. Esim kun isämme sai sairauskohtauksen ja kuoli vuosia sitten jo, veljeni vaan juoksi ulos pakoon, eikä edes elvyttänyt isäämme. Ei osaa ottaa vastuuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta ettet auttanut äitiäsi ja ottanut myös lastasi ulkoilemaan. Lapsille on ulkoilu tärkeämpää kuin vanhemmille karkuunlähtökävelyt.
Olimme siis äitini luona. Kävimme ulkona ihan nopeasti, ja ajattelin että tyttömme pärjää kyllä 2min ilman meitä, on jo 11v kuitenkin.
-ap
Eli kävitte tupakalla mutta sekin kestää enemmän kuin 2 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Joku teidän lapsuudessa meni vituksi.
Lapsuutemme oli ihan tavallista perhearkea työssä käyvien vanhempien kanssa. Mutta; äitini suosi vain veljeäni, kun taas isäni oli enemmän minun kanssa. Ketään ei silti koskaan haukuttu.
Toki veljeni ollessa noin 20v, isäni ja useita muita sukulaisia kuoli samoihin aikoihin, ja se on varmaan vaikuttanut sitten häneen. Lapsuutemme ei silti mennyt vituiksi erityisemmin. Veljeni vaimon lapsuus oli taas tietojeni mukaan aivan vituiks mennyt, alkoholismia jne. Veljeni toimintaa se ei toki selitä.
Ap
Se on tyttökulta sun loputon tehtävä olla lapsesi puolella ja pysyä kaukana tuollaisista ihmisistä. Sinä olet se käytöksen mahdollistaja ja hiljaisesti hyväksyt, että lastasi haukutaan. Aikuisuus on vastuuta, eikä joululahjalista toiveita miten muut käyttäytyy ja kohtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta ettet auttanut äitiäsi ja ottanut myös lastasi ulkoilemaan. Lapsille on ulkoilu tärkeämpää kuin vanhemmille karkuunlähtökävelyt.
Olimme siis äitini luona. Kävimme ulkona ihan nopeasti, ja ajattelin että tyttömme pärjää kyllä 2min ilman meitä, on jo 11v kuitenkin.
-ap
Osuit oikeaan;) Joo en mä kellolla aikaa ottanut
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Lapsuutemme oli ihan tavallista perhearkea työssä käyvien vanhempien kanssa. Mutta; äitini suosi vain veljeäni, kun taas isäni oli enemmän minun kanssa. Ketään ei silti koskaan haukuttu.
Toki veljeni ollessa noin 20v, isäni ja useita muita sukulaisia kuoli samoihin aikoihin, ja se on varmaan vaikuttanut sitten häneen. Lapsuutemme ei silti mennyt vituiksi erityisemmin. Veljeni vaimon lapsuus oli taas tietojeni mukaan aivan vituiks mennyt, alkoholismia jne. Veljeni toimintaa se ei toki selitä.
Ap
Jos on totta niin lopeta! Johan tuosta tunnistaa itsensä tyhmäkin veli tai käly!
Vierailija kirjoitti:
Se on tyttökulta sun loputon tehtävä olla lapsesi puolella ja pysyä kaukana tuollaisista ihmisistä. Sinä olet se käytöksen mahdollistaja ja hiljaisesti hyväksyt, että lastasi haukutaan. Aikuisuus on vastuuta, eikä joululahjalista toiveita miten muut käyttäytyy ja kohtelee.
Tiedän. Mutta hän on mun ainoa veli, ja lapseni ainoa eno. Eno-kummi, joka jopa jätti lapseni ristiäiset välistä, koska oli oletus et läheisimmät osallistuvat vähän auttamiseen järjestelyissä..
Pitäisit lapsesi puolia. Äitini olisi sanonut suorat sanat, mutta hän rakastaakin minua enemmän kuin mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin siis laittaa tonne loppuun et varmaan multa jäi jotain tärkeetä tms kertomatta, joten tietysti saa kysyä tarkentavii kysymyksiä!
-ap
Emme tarvitse lisää satuilujasi.
Kerro mulle mikä tässä oli satuilua?
Ap
Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Sisko ja sen veli menivät tietenkin tupakalle ulos.
Käly hoitaa pinna kireänä yksin lastaan, kun isä rentoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisit lapsesi puolia. Äitini olisi sanonut suorat sanat, mutta hän rakastaakin minua enemmän kuin mitään muuta.
Tietäsitpä miten suuttusin kun veljeni vaimo alkoi riitelemään ruuasta. Vammaiseksi haukkumisen kuulin vasta kotona, ja emme nyt hetkeen heitä ole tapaamassa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Osuit oikeaan;) Joo en mä kellolla aikaa ottanut
Ap
Miten te lapsen huoltajat tupakoitte? On teidän suvussa meno karmeaa eikä vain käly.
Ap:n olisi pitänyt aloituksessa kertoa tyttärensä ikä, muuten tästä ei ota selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko ja sen veli menivät tietenkin tupakalle ulos.
Käly hoitaa pinna kireänä yksin lastaan, kun isä rentoutuu.
En nyt tiedä kirjoitinko jotenkin oudosti mutta läksin mieheni kanssa tupakalle ja veljeni oli vaimoineen sisällä.
Ap
Veit lapsesi vanhalle äidillesi ja syytät veljeäsi joka oli sattumalta paikalla, kun hän ei ottanut vastuuta lapsestasi jonka sinä olit vienyt vanhalle äidillesi?