Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käly haukkui lastani

Vierailija
31.08.2026 |

Hei! 

Mun on nyt pakko avata tänne(kin) eilistä perhepäivällistä, jossa oltiin mä, mieheni, meidän tytär, äitini sekä veljeni perhe. Veljeni tyttö on tosiaan noin 1,5v tällä hetkellä eli paljon omaamme nuorempi.

Saavuimme tosiaan äidilleni, ja kaikki meni ihan normaalisti. Veljeni ehdotti vaimolleen, että menisi syöttämään heidän tyttöä, mutta vaimo sanoi:"mä meen, syö sä vaan". No, sitten kun kälyni tuli syöttämästä tyttöä, hän huudahti:"ei jumalauta, mulle ei jäänyt melkein ollenkaan ruokaa!" Juu, sitä ruokaa oli siinä aivan reiluna. No, hän sitten kehtasi alkaa syyttelemään että meidän lapsi olisi syönyt "hänen ruuat", ja etenkit kukkakaalit jotka oli kälyni herkkua. Niitä oli kyllä pikkasen jäljellä mutta edelleen syöjiä oli 4 muutakin kun lapsemme. Mieheni ja lapsemme oli aivan ihmeissään tilanteesta. Sen sijaan äitini kehtasi sanoa lapsellemme:"oisit syönyt vähemmän, niin ois jäänyt enemmän (kälylleni)." Sairasta. Tämän jälkeen, kävin mieheni kanssa ulkona ja äiti oli varmaan siivoomassa ruokia. Tyttäreni kertoi illalla että tuona aikana käly oli alkanut vaatimaan, että tyttöni pitäis ottaa heidän tyttö syliin. No mutta kun tyttöni oli kieltäytynyt, niin kälyni oli sanonut:"ai nii, ku sä oot tollane vammainen". 

Mietin, että mitä ihmettä teen. Mieheni on ihan ihmeissään, mutta ei oikein ilkeä sanoa mitään. Äitini on puolestaan veljeni puolella (hänelle en oo sanonut mutta hän melko varmasti kuuli myös vammaiseksi sanomisen), mutta mietin tosiaan mitä tehhä.  En myöskään uskalla/ilkeä sanoa asiasta veljelleni, saati kälylleni suoraan. mutta eihän toi oo ok.

Tuntuu oudolta kysyã AV:ltä apua mutta olisiko teillä mitään vinkkejä ko. tilanteeseen? Miten itte toimisitte?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tyttökulta sun loputon tehtävä olla lapsesi puolella ja pysyä kaukana tuollaisista ihmisistä. Sinä olet se käytöksen mahdollistaja ja hiljaisesti hyväksyt, että lastasi haukutaan. Aikuisuus on vastuuta, eikä joululahjalista toiveita miten muut käyttäytyy ja kohtelee.

Tiedän. Mutta hän on mun ainoa veli, ja lapseni ainoa eno. Eno-kummi, joka jopa jätti lapseni ristiäiset välistä, koska oli oletus et läheisimmät osallistuvat vähän auttamiseen järjestelyissä..

Kiukuttele sitten yksinäsi. 

Vierailija
42/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n olisi pitänyt aloituksessa kertoa tyttärensä ikä, muuten tästä ei ota selvää.

11v tällä hetkellä. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit veljeen ovat "läheiset ja huonot". Hmm....

Vierailija
44/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, unohdin siis laittaa tonne loppuun et varmaan multa jäi jotain tärkeetä tms kertomatta, joten tietysti saa kysyä tarkentavii kysymyksiä!

-ap

Emme tarvitse lisää satuilujasi.

Kerro mulle mikä tässä oli satuilua?

Ap

Kaikki.

Sitten perustelut?

Ap

Vierailija
45/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta ettet auttanut äitiäsi ja ottanut myös lastasi ulkoilemaan. Lapsille on ulkoilu tärkeämpää kuin vanhemmille karkuunlähtökävelyt.

Olimme siis äitini luona. Kävimme ulkona ihan nopeasti, ja ajattelin että tyttömme pärjää kyllä 2min ilman meitä, on jo 11v kuitenkin.

-ap

Keksi parempi tarina.

Vierailija
46/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 1.5 -vuotias ei syönyt muiden kanssa samassa pöydässä? Ja veljesi olis mennyt hänet jonnekin syöttämään vaikka ei tunne vastuuta? Kylässä yleensä vanhemmat valvovat lapsensa ruokailua ettei lapsi rohmua itselleen.

Vierailija
47/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välit veljeen ovat "läheiset ja huonot". Hmm....

En mä osaa tarkemmin selittää.  Ei me mitää kavereita olla oltu mutta tosiaan asuimme 0,4km päässä vuosia ja äitini/hän ite aina "tunki" sen meidän kanssa jos kävimme vaikka  jossain Motonetissä tai moottoripyörätapahtumassa mieheni kanssa tms. 

Ap.

Vierailija
48/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 1.5 -vuotias ei syönyt muiden kanssa samassa pöydässä? Ja veljesi olis mennyt hänet jonnekin syöttämään vaikka ei tunne vastuuta? Kylässä yleensä vanhemmat valvovat lapsensa ruokailua ettei lapsi rohmua itselleen.

Tällä veljeni lapsella oli jotain omaa ruokaa jostain syystä. 

Yleensä aikuiset ihmiset antaa lapsen syödä. Lapseni ei rohmunnut vaan söi ihan normaalin määrän. 

Ap

Vierailija
49/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko veljesi joku pitokokki jos hänen olisi lapsenne ristiäiset mielestäsi pitänyt järjestää?

Vierailija
50/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä veljeni lapsella oli jotain omaa ruokaa jostain syystä. 

Yleensä aikuiset ihmiset antaa lapsen syödä. Lapseni ei rohmunnut vaan söi ihan normaalin määrän. 

Ap

Pienillä on usein omaa ruokaa mukana mutta silti syövät sen samassa pöydässä muiden kanssa. Kun ei enää imetystä.

Tokko äitis mikään Hyacinth on jotta lapsi olisi fiiniyden rikkonut pilttiään syödessään.

Vierailija
51/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan olisi missään tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haukkuvat lastani vammaiseksi tai jotka mitenkään asiaan puuttumatta hyväksyvät tällaisen kielenkäytön. 

Etkö siis itsekään mitenkään reagoinut tuohon vammaiseksi haukkumiseen? Olit vaan suu kiinni, etkä puolustanut lastasi, niinkö?

Minkähänlainen muisto tästä kaikesta jäi lapsellesi? Ole nyt hyvänen aika lapsesi puolella ja katkaiset välit tällaisiin ihmisiin. 

Vierailija
52/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko veljesi joku pitokokki jos hänen olisi lapsenne ristiäiset mielestäsi pitänyt järjestää?

Luitko sitä viestiä? Musta on normaalia että läheiset auttaa vaikka kantamaan astiat pöytään/ laittaa pasteijat uuniin?

Mutta ei. Hän otti ja lähti. 

Ap

Vierailija
53/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan olisi missään tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haukkuvat lastani vammaiseksi tai jotka mitenkään asiaan puuttumatta hyväksyvät tällaisen kielenkäytön. 

Etkö siis itsekään mitenkään reagoinut tuohon vammaiseksi haukkumiseen? Olit vaan suu kiinni, etkä puolustanut lastasi, niinkö?

Minkähänlainen muisto tästä kaikesta jäi lapsellesi? Ole nyt hyvänen aika lapsesi puolella ja katkaiset välit tällaisiin ihmisiin. 

Joo, 11-vuotiaat liioittelee kuten äitinsäkin.

Vierailija
54/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, unohdin siis laittaa tonne loppuun et varmaan multa jäi jotain tärkeetä tms kertomatta, joten tietysti saa kysyä tarkentavii kysymyksiä!

-ap

Emme tarvitse lisää satuilujasi.

Kerro mulle mikä tässä oli satuilua?

Ap

Kaikki, kuulostat ihan vajaalta.

Vierailija
55/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, olimme tupakalla ulkona mieheni kanssa sillon. Lapseni kertoi asiasta vasta illalla kotona. Veljeni kyllä oli ihan vieressä pitäen turpansa kiinni. Äitini oletettavasti kans kuuli..

Ap

Vierailija
56/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko sitä viestiä? Musta on normaalia että läheiset auttaa vaikka kantamaan astiat pöytään/ laittaa pasteijat uuniin?

Mutta ei. Hän otti ja lähti. 

Ap

Normaalimpaa on että mummot vaikka auttavat jos perhe ei pärjää ite pellin uuniin laitossa. 

Vierailija
57/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä ole totta, eihän? Puhutaanko teillä oikeasti tuolla tavalla?

Voi kun ei olisi totta. He puhuvat todella noin, ovat haukkuneet äitiäni, vieneet ilman lupaa tavaroita sieltä ja haukkuneet jopa naapureiden KOIRIA!! 

-ap

Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Joku teidän lapsuudessa meni vituksi. 

Lapsuutemme oli ihan tavallista perhearkea työssä käyvien vanhempien kanssa. Mutta; äitini suosi vain veljeäni, kun taas isäni oli enemmän minun kanssa. Ketään ei silti koskaan haukuttu. 

Toki veljeni ollessa noin 20v, isäni ja useita muita sukulaisia kuoli samoihin aikoihin, ja se on varmaan vaikuttanut sitten häneen. Lapsuutemme ei silti mennyt vituiksi erityisemmin. Veljeni vaimon lapsuus oli taas tietojeni mukaan aivan vituiks mennyt, alkoholismia jne. Veljeni toimintaa se ei toki selitä.

Ap

Miksi jatkat tätä satuilua?

Vierailija
58/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kyllä tupakoivia aikuisia vähän vajaina.

Vierailija
59/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä ole totta, eihän? Puhutaanko teillä oikeasti tuolla tavalla?

Voi kun ei olisi totta. He puhuvat todella noin, ovat haukkuneet äitiäni, vieneet ilman lupaa tavaroita sieltä ja haukkuneet jopa naapureiden KOIRIA!! 

-ap

Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Joku teidän lapsuudessa meni vituksi. 

Lapsuutemme oli ihan tavallista perhearkea työssä käyvien vanhempien kanssa. Mutta; äitini suosi vain veljeäni, kun taas isäni oli enemmän minun kanssa. Ketään ei silti koskaan haukuttu. 

Toki veljeni ollessa noin 20v, isäni ja useita muita sukulaisia kuoli samoihin aikoihin, ja se on varmaan vaikuttanut sitten häneen. Lapsuutemme ei silti mennyt vituiksi erityisemmin. Veljeni vaimon lapsuus oli taas tietojeni mukaan aivan vituiks mennyt, alkoholismia jne. Veljeni toimintaa se ei toki selitä.

Ap

Miksi jatkat tätä satuilua?

Minulle sanottiin et lapsuutemme on mennyt vituiksi. Ei ole ja enköhän minä sen jotain random-av;laista paremmin tiedä. 

Miksi sä luet tätä keskustelua kun ottaa noin tunteisiin?

Vierailija
60/67 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, olimme tupakalla ulkona mieheni kanssa sillon. Lapseni kertoi asiasta vasta illalla kotona. Veljeni kyllä oli ihan vieressä pitäen turpansa kiinni. Äitini oletettavasti kans kuuli..

Ap

Höpönlöpön. Itse kirjoitit näin:

"En myöskään uskalla/ilkeä sanoa asiasta veljelleni, saati kälylleni suoraan. mutta eihän toi oo ok."

Ihan sama milloin olet asiasta kuullut, mutta et siis uskalla sanoa mitään vastaan ihmiselle, joka haukkuu lastasi vammaiseksi. Et ilkeä soittaa esim., ja selvittää asiaa. Hyväksyt täysin, että muut läsnäolijatkaan eivät ole puuttuneet tällaiseen toimintaan. Onpa outoa!

On sinulle ja perheellesi tärkeitä tällaiset "perhepäivälliset". Ihanko Salkkareista on otettu mallia? :D

Aikuistu. Puolusta lastasi. Tee itse ruokasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi