Miksi nyt eläkkeellä olevat kuvittelevat tehneensä kovemmin töitä kuin nykysukupolvet?
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussa ennen moni on päässyt sairauseläkkeelle alle kuusikymppisenä jonkin pienen syyn, kuten kipeän käden, takia. Sitten eläkkeellä kuitenkin tehdään isoja remontteja ja puutarhatöitä täysin vaivatta. Nykyään turha edes yrittää, vaikka olisit halvaantuneena pyörätuolissa. Sanotaan vain, että menepä työkokeiluun, kyllä sinä jotain työtä pystyt tekemään.
Silloin oli ns. eläkeputki. Vanhat Työttömät pääsi eläkkeelle. Siksi moni, jolla oli vaiva, pääsi sitä putkea pitkin eläkkeelle.
Samaa aina ihmettelen. Tulee olo että omaa parinkymmenen vuoden työuraa vähätellään. Koska HE RAKENSIVAT SUOMEN
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussa ennen moni on päässyt sairauseläkkeelle alle kuusikymppisenä jonkin pienen syyn, kuten kipeän käden, takia. Sitten eläkkeellä kuitenkin tehdään isoja remontteja ja puutarhatöitä täysin vaivatta. Nykyään turha edes yrittää, vaikka olisit halvaantuneena pyörätuolissa. Sanotaan vain, että menepä työkokeiluun, kyllä sinä jotain työtä pystyt tekemään.
Ihan jaksamattomuuden takia jää joka viikko kolmikymppisiä eläkkeelle, ihan eläkeyhtiöiden tietojen mukaan.
Monet pyörätuolissa istuvatkin olisivat mielellään työelämässä mutta monesti eläke on ainoa mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli ns. eläkeputki. Vanhat Työttömät pääsi eläkkeelle. Siksi moni, jolla oli vaiva, pääsi sitä putkea pitkin eläkkeelle.
Silloin oli myös varhaiseläke. 55 vuotias pysyi hakemaan sitä. Töitä haluttiin siirtää nuorille. Nykyään noiden tilalla on koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäisillä on ollut parempi työmoraali kuin nykyisin työtä tekevillä.
Eläkeläisten ei tarvinnut maksaa valtavia eläkemaksuja tuloistaan ja oli varaa ostaa uusia autoja, omakotitaloja, mökkejä. Johtuisiko ihan siitä, nykyään työssäkäyvillä ei ole minkäänlaista ostovoimaa.
Kaikesta ollaan maksettu suhteessa saman verran kun mitä nykyäänkin. Joten älä viitsi.
Maksoiko uudet omakotitalot isommassa kaupungissa lähes 3 miljoonaa markkaa ja yli 70 vuotta vanhat talot yli miljoona markkaa? Näin siis kun vertaa uutta 500 000 e taloa ja 200 000- 300 000 e hintaista rintamamiestaloa, joka ei ole purkukuntoinen.
Meillä ei taloja rakenneltu, oltiin köyhiä. Mutta yhden kaverini isä rakennutti tavallisen senaikaisen talon ja se maksoi kuusi miljoonaa. Muistan kun siitä puhuttiin. Se oli kuusikymmentäluvun alkua.
Ei tainnut olla totta.
1950-luvulla isovanhempani saivat kunnalta tukea 2000 markkaa ja sillä rakensivat talon. Siihen aikaan tyypillinen yksi huone, keittiö ja eteinen, ei juoksevaa vettä, lämmitys ja kokkaus puuhellalla, ulkohuusi ja sauna. 3 lasta ja 2 aikuista asui tuossa. Sähköt oli, mutta se tarkoitti paria lamppua katossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen horinaa? Vanhemmat ihmiset ei hyväksy että nuoremnat polvet tulevat työelämään?
Siinä on jo paljon luettu psykologien kirjoja ja istuttu terapiassa. Tuollaiseen johtopäätökseen.
Eikö tuo liene ihan kautta sukupolvien selvä juttu, vanhat isännät ja emännät väistyy ja valta siirtyy nuoremmille.
Jopa boomereista osa odotti eläkeikää innokkaana.
Onko tämä normaalia kautta aikojen, että soitetaan suuta ja nuoremmat lytätään huonommiksi ja laiskemmiksi työntekijöiksi? Varsinkin kun nykyään työt ei ole keskenään mitenkään edes vertailukelpoisia, toisin kuin jonain maanviljelysaikana, tilan pyöritystä jatkettiin samaan malliin.
Kuka täällä lyttää? Näitä fyysisesti kevyitä asiantuntijatöitä tekevät ovat itse mielikuvituksessaan luoneet eläkeläisten joukon joka ei ymmärrä mustään mitään?
Olkiukkoja hakkaatte.
Ja itsetunnon nostoa, minäpä.olen semmoinen epeli ettei eläkeläuset ees ymmärrä miten etevä epeli olen.
Jokainen duunari on eläessään nähnyt herrat ja puoliherrat ja konttorin naiset. Eikä niissä selllaista eroa enää ollut. Mieheni (boomeri) prismassa vaihtoi kuulumiset niin konttorin esimiesnaisen kuin osastonsa dippi-inssin kanssa. (Itse olin pienessä työpaikassa.)
Hyvin kirjoitettu!
Pitäs päästää eläkkeelle moneen kertaan eläkkeitä hakeneet tosiiii sairaat..ei kukaan heitä palkkaa.Ennen ku oltiin jo 40v.työt oli rankkaa..no on ne nykyäänkin.Yksin tehtyä työtä..
Suomi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten ei tarvinnut maksaa valtavia eläkemaksuja tuloistaan ja oli varaa ostaa uusia autoja, omakotitaloja, mökkejä. Johtuisiko ihan siitä, nykyään työssäkäyvillä ei ole minkäänlaista ostovoimaa.
Kaikesta ollaan maksettu suhteessa saman verran kun mitä nykyäänkin. Joten älä viitsi.
Maksoiko uudet omakotitalot isommassa kaupungissa lähes 3 miljoonaa markkaa ja yli 70 vuotta vanhat talot yli miljoona markkaa? Näin siis kun vertaa uutta 500 000 e taloa ja 200 000- 300 000 e hintaista rintamamiestaloa, joka ei ole purkukuntoinen.
Meillä ei taloja rakenneltu, oltiin köyhiä. Mutta yhden kaverini isä rakennutti tavallisen senaikaisen talon ja se maksoi kuusi miljoonaa. Muistan kun siitä puhuttiin. Se oli kuusikymmentäluvun alkua.
Ei tainnut olla totta.
1950-luvulla isovanhempani saivat kunnalta tukea 2000 markkaa ja sillä rakensivat talon. Siihen aikaan tyypillinen yksi huone, keittiö ja eteinen, ei juoksevaa vettä, lämmitys ja kokkaus puuhellalla, ulkohuusi ja sauna. 3 lasta ja 2 aikuista asui tuossa. Sähköt oli, mutta se tarkoitti paria lamppua katossa.
Kuusi miljoonaa muuttui , oliko 1963, kuudeksisadaksituhanneksi.
Oletettavasti kaupungeissa tontit oli kalliimpia ja talot isompia. Ihan sivusta kirjoitan minä ikäni kerrostalossa asunut.
Vierailija kirjoitti:
Samaa aina ihmettelen. Tulee olo että omaa parinkymmenen vuoden työuraa vähätellään. Koska HE RAKENSIVAT SUOMEN
No sinäkö sen sitten rakensit?
Johtuisko ihan siitä, kun eivät ymmärrä nykyajan töitä. Sitä, että esim tietokoneella voi tehdä tuottavaa ja tärkeää työtä, joka voi olla raskasta. Luulevat, että vain fyysisesti raskas työ on oikeaa työtä ja raskasta. Ja kun on etätöitä, luullaan niitä lomapäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos joku on ollut vaikka 15 vuotta vuonna -60, jolloin on lähtenyt töihin. Hän on elänyt 66 vuotta ilman että on omaksunut kovinkaan paljon tietoa mistään. Ehkä joskus on lehdestä uutisia lukenut ja se siitä.
Sitten täällä väännetään tällaisen ihmisen kanssa ja ihmetellään miten se ei tajua nykyajan työelämää. Että voidaan ihan rauhoittua, ei hän yksinkertaisesti VOI tietää, kun on painanut fyysisiä töitä ikänsä ja sen vuoksi on jäänyt moni meille normaali tietämys saamatta. Tällainen vaikuttaa ihmisen ajatteluun hyvin kokonaisvaltaisesti.
Ei voi käsittää maailmaa jos hyvin paljolti perustaa käsityksiään oletuksille ja omille päättelyille, oikean tiedon sijaan.Nyt meni kyllä niin alle riman kuin ikinä voi!
Hoh hoh! Mun isä kuunteli uutiset radiosta joka ikinen päivä ja ne tuli tunnin välein. Koko porukan piti olla hiljaa, kun isä kuunteli uutiset. Isä ei ollut mikään kouluja käynyt, tavallinen duunari vain ja maatalon poika, mutta politiikka ja maailman asiat se hallitsi. Ukkojen kanssa ne piti pitkiä palavereja maailman asioista aina 50-luvulta lähtien minkä minä muistan. Meille tuli paikallislehti, valtakunnallinen lehti eli Helsingin Sanomat ja Keskisuomalainen ja isä varsinkin luki ne pilkuntarkasti. Televisio tuli meille v. -64 ja siitä katsottiin kaikki ohjelmat, vai ei tiedetty mitään? Oletko pöljä?
Normaali tietämys saamatta? Nyt haluan selkeän selonteon siitä, mitä on normaali tietämys. Annapa tulla. Jos et vastaa ja selitä, et ole asiasi takana ja lasken sinut pelkäksi suunpieksäjäksi, tässä tietysti näppäimistön välityksellä.
Me 50- ja 60-luvun lapset eli nykyiset boomerit ja eläkeläiset saimme kyllä kaiken sen tiedon, mikä tässä maassa oli mahdollista, kävimme sitten kouluja tai emme. Me lähdimme joko suoraan työelämään, tai sitten oppikoulun kautta opiskelemaan eteenpäin tai ammatillisiin oppilaitoksiin ja sitä kautta töihin. Meillä on aivan varmasti täysi käsitys siitä, mitä on työelämä. Siinähän me olemme olleet koko aikuisen ikämme. Se on totta, että minäkään en täysin osaa kuvitella sitä, miten esim. maanviljelijät tekivät töitä vuoden kierron mittaan. Se on minulle vieras alue, vaikka isäni maatalosta olikin. Minä näin vain ne lehmät laitumella ja papan hevosen kanssa pellolla ja niin edelleen, mutta se, mitä kaikkea tietoa ja taitoa ja ennen kaikkea fyysistä tekemistä se ammatti vaati, sehän ei ole minulle kovinkaan selvää. Ei se ole selvää teille nykynuorillekaan, harva teistä enää maalaistalon kasvatti on.
Nyt tehdään töitä varmasti paljolti eri menetelmin kuin minun aikanani, mutta esim. asiakaspalvelu on edelleen sitä, mitä se on aina ollut. Olen vieraillut entisellä omalla työpaikallani monet monituiset kerrat, eikä se homma kovin paljon ole muuttunut. Perusasiat on aina samat ja jonkun niistä on huolehdittava.
Ei ole sitten sinun mielestäsi omaksuttu kovinkaan paljon tietoa mistään... tuolla asenteellasi paljastit oman tietämättömyytesi ja suoraan sanoen tyhmyytesi. Mukamas vain jotain lehteä luettiin joskus vähän.
Minun sukupolveni on varmasti ja taatusti se kaikkein valistunein sukupolvi kautta aikojen tässä maassa. Meille on tarjottu tietoa, teille tarjotaan hömppää ja hölynpölyä. Ja se aika monissa nykynuorissa näkyy. Nyt toit sen esille oikein sanallisestikin.
Huomaa että sinä et ainakaan ole saanut opetusta medialukutaidon saralla.
Riippuu ihan siitä, minkä ikäisistä eläkeläisistä puhutaan. 60-luvulla syntyneet ovat saaneet maistaa nykyistä työelämää, jossa mitataan ja syynätään kaikki mahdollinen. Pitää olla tehokas ja työtahti on usein epäinhimillinen. 40-luvuilla syntyneet isovanhempani taas eivät ole juurikaan ahkeroineet. Mummollani oli leppoisa kokopäivätyö siistijänä pienessä pankkikonttorissa. Ukkini oli metallihommissa, jossa oli aikaa jauhaa paskaa ja tehdä omia projekteja ilman, että siihen puututtiin. Tästä ovat kertoneet siis ihan suoraan ukkini entiset työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinäkö sen sitten rakensit?
Eiköhän jokainen sukupolvi rakenna sen uudestaan. Suomi on nykyään aika erilainen kuin 50 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräiset palkat oli 1973 800- 1500mk. Aika monta bruttovuotta meni, ennen kuin talo oli maksettu.
Vierailija kirjoitti:
En kuvittele mitään, mutta silloin töitä riitti. Ei kukaan ollut yhtään toista parempi, töitä oli vaan tarjolla enemmän. Some valitettavasti mahdollistaa syyllistämisen joka helevetin asiassa. Eläkää omaa elämää ja antakaa muittenkin elää omaansa.
Tämähän se just. Elli ei ollu määräaikaisia eikä tarvittaessa töitä vaan kaikki ai ainakin lähes kaikki tuöt oli vakituisia ja täyspäivätöitä. Ja monet painoivat samalla työnantajalla vuoskymmeniä töitä.
Tällaista ei ole ollut enää muutaman vuoskymmenen aikana olisko tuo 1990 luku kun tilanne alkoi muuttua. Ja sitten siitä on päästy nykyisiin töissä tarvittaessa tai osa-aikatyöhön. Lisäksi ne määräaikaiset työt mutta vakinaiset työt on vähentyneet kyllä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos joku on ollut vaikka 15 vuotta vuonna -60, jolloin on lähtenyt töihin. Hän on elänyt 66 vuotta ilman että on omaksunut kovinkaan paljon tietoa mistään. Ehkä joskus on lehdestä uutisia lukenut ja se siitä.
Sitten täällä väännetään tällaisen ihmisen kanssa ja ihmetellään miten se ei tajua nykyajan työelämää. Että voidaan ihan rauhoittua, ei hän yksinkertaisesti VOI tietää, kun on painanut fyysisiä töitä ikänsä ja sen vuoksi on jäänyt moni meille normaali tietämys saamatta. Tällainen vaikuttaa ihmisen ajatteluun hyvin kokonaisvaltaisesti.
Ei voi käsittää maailmaa jos hyvin paljolti perustaa käsityksiään oletuksille ja omille päättelyille, oikean tiedon sijaan.Nyt meni kyllä niin alle riman kuin ikinä voi!
Hoh hoh! Mun isä kuunteli uutiset radiosta joka ikinen päivä ja ne tuli tunnin välein. Koko porukan piti olla hiljaa, kun isä kuunteli uutiset. Isä ei ollut mikään kouluja käynyt, tavallinen duunari vain ja maatalon poika, mutta politiikka ja maailman asiat se hallitsi. Ukkojen kanssa ne piti pitkiä palavereja maailman asioista aina 50-luvulta lähtien minkä minä muistan. Meille tuli paikallislehti, valtakunnallinen lehti eli Helsingin Sanomat ja Keskisuomalainen ja isä varsinkin luki ne pilkuntarkasti. Televisio tuli meille v. -64 ja siitä katsottiin kaikki ohjelmat, vai ei tiedetty mitään? Oletko pöljä?
Normaali tietämys saamatta? Nyt haluan selkeän selonteon siitä, mitä on normaali tietämys. Annapa tulla. Jos et vastaa ja selitä, et ole asiasi takana ja lasken sinut pelkäksi suunpieksäjäksi, tässä tietysti näppäimistön välityksellä.
Me 50- ja 60-luvun lapset eli nykyiset boomerit ja eläkeläiset saimme kyllä kaiken sen tiedon, mikä tässä maassa oli mahdollista, kävimme sitten kouluja tai emme. Me lähdimme joko suoraan työelämään, tai sitten oppikoulun kautta opiskelemaan eteenpäin tai ammatillisiin oppilaitoksiin ja sitä kautta töihin. Meillä on aivan varmasti täysi käsitys siitä, mitä on työelämä. Siinähän me olemme olleet koko aikuisen ikämme. Se on totta, että minäkään en täysin osaa kuvitella sitä, miten esim. maanviljelijät tekivät töitä vuoden kierron mittaan. Se on minulle vieras alue, vaikka isäni maatalosta olikin. Minä näin vain ne lehmät laitumella ja papan hevosen kanssa pellolla ja niin edelleen, mutta se, mitä kaikkea tietoa ja taitoa ja ennen kaikkea fyysistä tekemistä se ammatti vaati, sehän ei ole minulle kovinkaan selvää. Ei se ole selvää teille nykynuorillekaan, harva teistä enää maalaistalon kasvatti on.
Nyt tehdään töitä varmasti paljolti eri menetelmin kuin minun aikanani, mutta esim. asiakaspalvelu on edelleen sitä, mitä se on aina ollut. Olen vieraillut entisellä omalla työpaikallani monet monituiset kerrat, eikä se homma kovin paljon ole muuttunut. Perusasiat on aina samat ja jonkun niistä on huolehdittava.
Ei ole sitten sinun mielestäsi omaksuttu kovinkaan paljon tietoa mistään... tuolla asenteellasi paljastit oman tietämättömyytesi ja suoraan sanoen tyhmyytesi. Mukamas vain jotain lehteä luettiin joskus vähän.
Minun sukupolveni on varmasti ja taatusti se kaikkein valistunein sukupolvi kautta aikojen tässä maassa. Meille on tarjottu tietoa, teille tarjotaan hömppää ja hölynpölyä. Ja se aika monissa nykynuorissa näkyy. Nyt toit sen esille oikein sanallisestikin.
Luuletko siis tosissasi, että radion kuuntelu ja Savon Sanomien lukeminen riittää korvaamaan koulutuksen?
Eihän se älykkyyteen vaikuta onko koulutusta, mutta kyllä sivistystaso vaikuttaa siihen mitä maailmasta voi ymmärtää.
Jos isäsi oli kiinnostunut politiikasta hän saattoi ymmärtää politiikasta paljon: Hän jutteli, luki, kuunteli jne.
Mutta entä kaikki muu? Koulussa opetetaan asioita kokonaisvaltaisemmin ja myös niitä aihealuite jotka ei välttämättä jokaista yksilö niin hirveästi kiinnosta.
Filosofiassa hän, joka ajattelee olevansa viisas ei useinkaan sitä ole, koska viisaus tuo mukanaan ymmärryksen siitä, miten vähän ihminen tietää. Paradoksaalisesti siis, ihminen joka tietää paljon on usein ihminen joka kokee ettei tiedä kovinkaan paljoa.
Jos ei ole saanut riittävää sivistystä, ei pysty objektiivisesti arvioimaan omaa tietämystään, koska silloin ei hahmota että miten paljon maailmassa tietoa yleensäkkin on.
Ja sitten ne kirjoitukset mitä joku tai sinä kirjoitti aiemmin: Niistä vain näkyi tällainen tietämättömyys läpi ja kun samalla kehuskeltiin sillä, että on aloitettu työt jo keskenkasvuisena, niin siitä tuli mieleen, että koulunkäynti on tyssännyt aika lyhyeen. Jos on vielä oltu niissä samoissa metsähommissa koko elämä, niin se kaventaa maailmankatsomusta mikä saa aikaan juuri sellaisia kirjoitelmia, missä väheksytään muiden ihmisten työntekoa/kokemuksia.
Ainakin äitini eli niukemman nuoruuden sodan jälkeen kuin minä. Vielä elossa eläkkeellä oleva äitini. Ja minä niukemman nuoruuden kuin omat lapseni. Lapsen lapsen näyttää elävän hulppeammaan lapsuuden kuin minun lapset. Mutta huolet ovat erilaisia. Ennen puhallettiin enemmän yhteen hiileen ja maailma oli pieni. Uhat eivät tuleen lapsille tai nuorille. Opiskelijoita allekirjoitettiin adresseja, mutta ei nähty kauhukuvia. Nyt netistä tulee maailman kauhut syliin. Eikä kukaan halua yhtenäisyyttä, vaan harjoita ja hallitse ja eriarvoisuus on hyve.
Täällä puhutaan nykyisen työelämän kiireestä ja vaativuudesta. Minä taas ajattelen, miten helppoa meillä miehen kanssa on. Koko kesä ollaan oltu töissä, mutta asuttu mökillä. Ollaan tehty hommia toinen mökin makkarissa, toinen rantasaunan kamarissa. Kaikki työt on saatu suunnitellusti tehtyä, joinakin päivinä vaikka yli 10 tuntia, sitten taas on ollut välillä ihan huilipäiviä. Kerran kahdessa viikossa on menty vuorokaudeksi kaupunkiin ja toimistoon suunnittelupalaveriin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, minkä ikäisistä eläkeläisistä puhutaan. 60-luvulla syntyneet ovat saaneet maistaa nykyistä työelämää, jossa mitataan ja syynätään kaikki mahdollinen. Pitää olla tehokas ja työtahti on usein epäinhimillinen. 40-luvuilla syntyneet isovanhempani taas eivät ole juurikaan ahkeroineet. Mummollani oli leppoisa kokopäivätyö siistijänä pienessä pankkikonttorissa. Ukkini oli metallihommissa, jossa oli aikaa jauhaa paskaa ja tehdä omia projekteja ilman, että siihen puututtiin. Tästä ovat kertoneet siis ihan suoraan ukkini entiset työkaverit.
Pikku pajassa jos ei ole töitä ei ehkä tapana ollut lomauttaa. Mummosi tokko koko päivää siivosi konttoria. Saahan siivoojakin nyt käyttää työhön vaikka 4 tuntia ( jos ei joku vartiointisysteemi estä) vaikka saa palkan 1,5 tunnista.
Isovanhempasi eivät ole olleet isoissa teollisuuslaitoksissa. Itse tunnen 70-luvun. Kyllä ompelijat kuin metallimiehet lomautettiin, jos ei tilauksia. Oli kellokallet, oli tarkat valvonnat työajasta ja mikä poissaolo palkallista jne. Ei ollut mitään joustoja tuotannon puolelle. Tietysti myyntimiesten ja ylimmän johdon työ toisenlaista. Ettei kukaan tuu kertomaan että kyllä isoisä messumatkan jälkeen oli vapaana tai äiti kotoa käsin johti perheyrityksemme mainososastoa.
Nyt meni kyllä niin alle riman kuin ikinä voi!